4 topics
#rtl

China zit ernstig verlegen om Afrikaanse propaganda

Zoals u weet zijn Westerse media er gek op om correspondenten in het buitenland te hebben. Zo heeft RTL de onvolprezen Erik Asstomouthaan in New York gestationeerd. Een accountant zou kunnen zeggen dat Erik pure geldverspilling is. Hij is een perfect specimen van de genus Journalistiekkisdodus. Want ja, iedereen kan overal CNN overtikken. Dat hoeft niet per se in New York. Dat kan ook op een industrieterrein in Neede. Maar hee, Erik A2M heeft mensen geïnspireerd. De Chinese president partijleider Xi Jinping bijvoorbeeld. Xi wil meer positieve aandacht voor het grootste infrastructurele project in de geschiedenis van de verderfelijke mens. Dit project heet met de stroeve poëzie van geïndustrialiseerde kersenbloesems 'Belt & Road'. De hermetische taal laat zich ontcijferen als: bloed, staal, wegen, havens en meer. Maar ja, betrokken landen zien er weinig in en hun media schrijven er negatief over - als ze er al over schrijven. De meeste van deze media zijn ongeveer even positief over dit Chinese project als Nederlandse media over Nederlanders die niet Van Kleur zijn. En dat is niet de bedoeling. 'President Xi Jinping called on media outlets in the countries involved in the Belt and Road plan to fashion stories about the scheme in a way that boosts public support.' Het Westen zal vast een grote  mond over deze bemoeienis hebben, maar dat is niet terecht. Het Westen zal klagen over propaganda, maar ja, dan kunnen de Chinezen zeggen dat wij aan agendajournalistiek doen en aldus maar het halve verhaal vertellen. Verdraaien noemen nette mensen kwaliteitsjournalistiek. Of een betaalde baan voor Erik Asstomouthaan.

Vanmiddag officieel? Per 2021 een vliegtaks van €7 per ticket

Bronnen melden het aan RTL dus dan is het waar. Per 2021 voert het kabinet een vliegtaks in van €7 per ticket. 'Daarnaast komt er een heffing voor vervuilende en lawaaiige vliegtuigen'. Dat laatste is dan waarschijnlijk vooral bedoeld voor vrachtverkeer, die €7 is een ongeveer-bedrag. Hoeveel de belasting gaat opleveren is niet bekend. Eerder dacht minfin aan een opbrengst van €200 mio per jaar, maar dat was bij verschillende tarieven voor vluchten binnen en buiten Europa (bij €7 x de cijfers van eurostat kom je op ongeveer €280 mio). Kennelijk kiest minfin hier met de vliegvlaktaks voor een oplossing die de Belastingdienst kan verhapstukken. Over de vliegtaks is veel gezegd, geschreven en geconsulteerd (met een whopping 1.459 reaguurders), vermoedelijk gezien het RTL-lek maakt het kabinet vanmiddag na het wekelijkse kabinetsberaad de officiële plannen bekend. En zo niet: komen doet-ie sowieso. U kent namelijk het officiële standpunt uit het regeerakkoord: 'Ingezet wordt op Europese afspraken over belastingen op luchtvaart in het kader van de voor 2019 geplande onderhandelingen over de klimaatdoelen van Parijs. Ook wordt bezien of een heffing op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen mogelijk is. Indien beide routes onvoldoende opleveren zal er per 2021 een vliegbelasting worden ingevoerd. De opbrengst van de vergroening wordt teruggesluisd naar lagere lasten voor burgers en bedrijven’. Mocht de EU dus voor die tijd besluiten tot het invoeren van een uniforme vliegtaks, dan Nederlands vliegtaks. Maakt ons niet uit, zolang Schiphol maar de grootste wordt.

Plaatje boven: In 2008 voerde NL ook een vliegtaks in. Vervolgens ging iedereen vliegen vanuit België en het toen nog belastingvrije Duitsland. De taks werd het jaar erna uit de lucht gehaald.

Update: RTL-bronnen hadden gelijk. Kabinet dient wetsvoorstel in.

Maker sponsorprogramma RTL moet dokken door afgelaste uitreiking nepprijs

Het was een prachtuitzending van de onrechtbestrijders bij Rambam, begin vorig jaar. De makers van dat program verzonnen een bedrijf om mee te kunnen doen aan de 'Nationale Business Succes Awards' (NBSA). Het nepbedrijf van Rambam werd meteen geaccepteerd voor deelname zonder dat er lastige vragen werden gesteld. Sterker nog: als er €12.500 betaald werd, dan was een bedrijf 'gegarandeerd' winnaar van een ondernemersprijs. En daarbij maakten de deelnemers ook nog kans op een door Jan Peter Balkenende uitgereikte Nationale Business Succes Award, met daaraan verbonden een geldbedrag van €100.000. Rambam zorgde voor ophef, met als gevolg dat dde prijsuitreiking geschrapt werd en RTL besloot het programma De Succesfactor, waaraan de awardshow verbonden was, van de zender te halen. Daar schreven we al eerder over, maar afgelopen maand stonden een 'gedupeerde' deelnemer en 'Nationale Business Succes Award Instituut', de stichting achter de prijsuitreiking tegenover elkaar voor de rechter. Die deelnemer op zoek naar eeuwige roem is Keizer Design, een meubelstoffeerder uit Noordhorn, gemeente Zuidhorn, in de provincie Groningen. Die besloot €15.427,50 (€ 12.500,- exclusief btw) neer te tellen voor een zogenoemd exposurepakket. Die stoffeerder denkt mooi, reclame op een nationale commerciële zender en kans op een mooie succesprijs als toegift. Money well spent! Maar na de uitzending van Rambam zit de zaak opeens heel anders in elkaar. Door de negatieve publiciteit heeft het bedrijf schade geleden en doet het dat nog steeds. 'NBSA heeft niets, dan wel onvoldoende gedaan om de aantijgingen te weerspreken, waardoor de NBSA heeft derhalve haar zorgverplichting jegens de deelnemers geschonden'. Bovendien zijn een hoop beloften die voortvloeien uit het exposurepakket niet nagekomen. Daarom moet de overeenkomst worden ontbonden en het betaalde geld worden terugbetaald.

Lees verder

RTL verliest geld aan Netflixje spelen

Tot voor kort was niets te gek voor de zendergroep RTL in Nederland. RTL4 had als familiezender alleen van NPO1 wat te duchten, met subzenders als RTL5 werden ook wel eens succesjes behaald (Oh Oh Cherso, Roy Donders, iets anders met proleten) en niets leek iets aan deze onaantastbaarheid te kunnen doen. Maar nu is het opeens anders. Humberto Tan moest opstappen, Johnny de Mol vertrekt vrijwillig naar campingzender SBS6 en Erland Galjaard, de zenderbaas die vaak de man achter het succes van RTL werd genoemd, stapte op om zijn 'creative sabbatical' te gaan beginnen. Dat was tot voor kort ondenkbaar, maar bij RTL moet het roer om, zegt men. Anders verliest het de positie van best bekeken commerciële zender in Nederland. Of dat zo'n vaart gaat lopen weten we niet, maar ook de jaarcijfers van RTL Nederland zijn niet heel florissant. En dat ligt niet eens zozeer aan de concurrentie of mindere programma's, maar hoe er nu (niet) naar televisie wordt gekeken. Het traditioneel urenlang naar de pit staren is er niet meer bij, door de opkomst van streamingdienst Netflix en YouTube bijvoorbeeld. En daar moet je als commerciële zender wat aan doen. Wat niet heeft geholpen: een berg YouTube-vloggers uitnodigen bij Humberto's RTL Late Night.  Of een berg YouTube-vloggers traditionele TV-programma's laten maken. Maar er is nog een andere list verzonnen: Videoland, een streamingdienst waarvoor betaald moet worden zoals Netflix. En dat brengt ons bij de volgende resultaten:

Lees verder
Linktip: Energie vergelijken