Woekerpolisclaim des doods (€3,2 miljard) naakt voor NN

De mussen vallen van het dak, en ook in het woekerpolisdossier (archief) gaat het er heet aan toe. Zo heeft Nationale-Nederlanden vorige week een potentieel kostbare nederlaag geleden in een zaak tegen claimclub Wakkerpolis. De claimtoko wil namelijk grof geld ophalen in Rotterdam namens 400.000 gedupeerden. In totaal gaat het om een niet te lullige €3,2 miljard. Nationale-Nederlanden verzette zich tegen deze collectieve actie, en dat is niet zo gek. In tegenstelling tot andere claimstichtingen die gerund worden door incompetente goudzoekers, lijkt Wakkerpolis wel een club om rekening mee te houden. Zo berichtten wij eerder al dat Wakkerpolis ASR al op de knieën kreeg voor €1,5 miljard. Bovendien gaat Nationale-Nederlanden liever het gevecht aan met individuele polishouders, omdat er nou eenmaal een hoop knurften tussen zitten die NN wel één-op-een aandurft, zoals we eerder al schreven. Komt nog bij dat Wakkerpolis een Raad van Toezicht heeft met daarin Fred Hammerstein, die godbetert nog voorzitter is geweest van het Kifid. Alle reden dus voor NN om Wakkerpolis niet-ontvankelijk te willen verklaren om zo de massaclaim van €3,2 miljard af te wenden, maar helaas pindakaas. Als een trotse gorilla meldt Wakkerpolis dat de rechtbank de vordering van Nationale-Nederlanden heeft afgewezen en daarmee ligt dus de weg open voor een claim van epische proporties. Wordt vervolgd, ergens in november. 

Vlucht geannuleerd op 6 januari 2017? Dan heeft u misschien recht op geld

Misschien kunt het zich nog herinneren en anders helpen we u een handje. Het was best rotweer op 6 januari 2017. Code Oranje, wegens gladheid door ijzel en sneeuw. Een ideaal moment om de winterse omstandigheden te ontvluchten en naar Fort Lauderdale te vliegen, zou je zeggen. Dat plan hadden twee reizigers ook, maar helaas was daar dan toch een kink in de kabel. Hun vlucht, KL6013 werd geannuleerd. Die vlucht had de bestemming Atlanta, waarop de reizigers hun reis naar Florida zouden voortzetten. Dat ging niet door, wegens noodweer in de hoofdstad van Georgia. Daar woedde de winterstorm 'Helena', 'die gepaard ging met sneeuwval, ijs en freezing rain. Er was een “state of emergency” in Georgia', aldus het arrest waar we uit citeren. Oh, moest een rechter er weer aan te pas komen? Jazeker. De maatschappij Delta Airlines wordt namelijk gedaagd door de genoemde reizigers. Delta had hun vlucht wel omgeboekt met dezelfde bestemming voor de volgende dag en de gemaakte hotelkosten vergoed, maar volgens de reizigers hebben ze ook nog recht op compensatie volgens een Verordening van het Europees Parlement (link). Om hier onderuit te komen, moet Delta aantonen dat het te maken had met een buitengewone omstandigheid. Dat doet het door te wijzen op de ijsregen en de algehele noodtoestand op de luchthaven in Atlanta. 'Als gevolg van de weersomstandigheden was de totale operatie van de luchthaven verstoord. Honderden vluchten van en naar de luchthaven Atlanta zijn vanwege deze weersomstandigheden geannuleerd. Onder de zeer slechte weersomstandigheden was Delta Air Lines niet langer in staat om de onderhavige vlucht uit te voeren. Delta Air Lines kan geen invloed uitoefenen op het weer en het effect daarvan op de luchthaven.' Valt hier een speld tussen te krijgen? Jazeker. Want de reizigers (of hun raadsheer- of vrouw) hebben hun huiswerkje gedaan.

Lees verder

Vlucht gemist door wilde pilotenstaking? U krijgt gewoon een schadevergoeding

U weet vast nog wel wat u aan het doen was, toen u het hoorde op 7 oktober 2016. Wat u in ieder geval niet deed, was voor een appel en een ei met uw tokkievlucht naar een all-inclusive resort vliegen met TUIfly. Door een plotselinge wilde staking waren er geen luchtbuschauffeurs piloten meer, en moest TUIfly alle vluchten cancelen. Gedoetjes voor de gedupeerde passagiers. Wat ook een gedoetje is, is de Kafkaëske claimregeling waar u zich op kunt beroepen bij extreme vertragingen of plotsklapse annuleringen. En dankzij de luchtvaartlobby kent de regeling ook nog allerlei uitzonderingen, de ‘buitengewone omstandigheden’ waarmee de vliegfirma’s u de vinger mogen geven als u een claim indient. Vandaag oordeelde het Europese Hof van Justitie echter dat een wilde staking geen ‘buitengewone omstandigheid’ is, en dat TUIfly dus gewoon moet lappen aan de gedupeerde reizigers. Dat komt, zegt het Hof, door de aanleiding van die staking. De directie van de luchtvaartmaatschappij had namelijk onverwacht een forse reorganisatie aangekondigd. Uit protest meldde bijna alle piloten zich ziek. Nadat het stof was opgetrokken, weigerde TUIfly schadevergoedingen uit te keren wegens een beroep op de ‘buitengewone omstandigheden’. Het Hof vindt echter: boontje komt om zijn loontje. Kondigt u een onverwachte reorganisatie aankondigt, dan is het daaropvolgende gelazer voor uw rekening. Of zoals het Hof het meldt: ‘De risico’s die voortvloeien uit de sociale gevolgen die met dergelijke maatregelen gepaard gaan, zijn inherent aan de normale uitoefening van het bedrijf van de luchtvaartmaatschappij’. En vertragingen die ontstaan uit de normale uitoefeningen van het luchtvaartbedrijf, moeten gewoon gecompenseerd worden, want ‘herstructureringen en reorganisaties zijn immers onderdeel van een normale bedrijfsvoering. Vette pech, niet alleen voor TUIfly, maar uiteindelijk ook voor onze gefransionaliseerde trots KLM, die zoals welbekend wel vaker mag opdraaien voor de gevolgen van de stakingsdrift van de Air France-collegae. Alsof het nog niet erg genoeg was.     

Weer een klein stukje duidelijkheid in de woekerpolisaffaire

Niets is zeker in het leven, behalve dan dat de woekerpolisaffaire tot in de eeuwigheid doormoddert. En dat de behandeling van de talloze rechtszaken die nog lopen over de beruchte beleggingsverzekeringen uit de jaren negentig een totale chaos is. Er lopen immers procedures bij zowel de financiële rechtbank Kifid, de gewone rechtbank en de Hoge Raad, en dan is het ook nog eens zo dat die eerste twee zo nu en dan in vergelijkbare zaken tot compleet andere uitspraken komen. Om enig licht in het duister te brengen kwamen we een tijdje terug met dit overzicht van lopende zaken. Daar las u vooral over de vijf zaken waarover de Commissie van Beroep van het Kifid uitspraak moest doen en welke 'richtinggevend' zouden zijn voor de ruim zevenhonderd klachten over woekerpolissen bij het instituut. Het heuglijke feit wil dat de Commissie vandaag meldt dat deze een vinkje heeft gezet achter de laatste van de vijf. Daarin gaat het allemaal om een LevensPlan-verzekering die ASR in 1990 verkocht aan een consument. Helaas ging laatstgenoemde daarmee flink het schip in, maar toch gaat ASR vrijuit.

Lees verder

Banken over derivatendossier: komt goed, gewoon doorlopen aub

Hij kan zo op een tegeltje: als banken ergens goed in zijn, is het wel in het vertragen van ingewikkelde dossiers. Zo ook in het rentederivatendossier dat al sinds 2012 speelt maar nog lang niet ten einde is. Zes banken (ABN, Deutsche Bank, Rabobank, ING, Van Lanschot en SNS) verkochten mkb'ers sinds 2005 allerlei ingewikkelde renteswaps die uiteindelijk zeer nadelig voor de kopers ervan bleken te zijn wegens de dalende rente (uitleg). Een gevalletje schending van de zorgplicht. Lang verhaal kort is het nu zo dat de banken die klanten moeten gaan compenseren en zijn er daartoe complete fabrieken uit de grond gerezen waarin alle schade bij elkaar gesomd wordt. Sindsdien duurt het en duurt het, zodat inmiddels iedere deadline gemist is. Vandaag mochten de topmannen van ABN en Rabobank plus een bestuurder van ING voor de zoveelste keer in een hoorzitting in de Tweede Kamer tekst en uitleg geven (hier terugkijken). De boel begon allemaal met een idee van ondernemersorganisatie ONL (directeur Hans Biesheuvel in het midden op de foto) om harde deadlines en echte sancties met echt geld te stellen. Maar al vrij snel bleek dat de VVD dit niet nodig acht, plus het is ook nog eens zo dat het maken van die deadlines tijd kost. Rabo-topman Wiebe Draijer vult aan dat hij 'oprecht geen aanvullende prikkel nodig' heeft, ABN-baas Kees van Dijkhuizen stelt dat harder werken er niet in zit en ook van de commissie achter de compensatieregeling komt geen extra zweepslag. De hoofdgedachte: de regeling staat nu eindelijk, als we daar nu aan gaan zitten sjorren duurt het allemaal nog veel langer. En dus rijdt het compensatieboemeltje rustig verder en kunnen ondernemers verder gaan met wachten. Nog heel even.

Heerlijk. Klant moet juist dokken in woekerpoliszaak

Alle gedupeerden van de woekerpolisaffaire zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan anderen. Als u ons woekerpolis-archief een beetje naleest, dan weet u dat deze affaire maar voort blijft duren. Er was al geschikt door de verzekeraars, maar toen bleek dat na de vergoedingen van een jaar of zes geleden aan woekerpolisklanten de honger niet gestild was, heeft de sector niet doorgepakt. Of in ieder geval niet door verschillende claiminstanties tevreden te stellen, maar zaken individueel te behandelen. Met als gevolg een dat er eens in de zoveel tijd een uitspraak van Kifid of rechtbank of hof voorbijkomt. Niet zelden wordt een klant dan in het gelijk gesteld waardoor de verzekeraars keer op keer een extra krasje moeten incasseren. Maar vandaag is het een keer andersom. 

Lees verder

Aegon aast op uw pensioenpot en flikkert tussenpersonen voor de bus

Aegon is al heel lang niet meer een verzekeraar die zoveel mogelijk woekerpolissen slijt, maar 'een dienstverlener die levenslange financiële zekerheid verkoopt'. Dat vindt overigens niemand, behalve CEO  Alexander Wynaendts die dat vandaag uitlegt in het Financieele Dagblad. Wat 'levenslange financiële zekerheid' verkopen betekent weet de CEO nog niet precies. De lezer krijgt een Philips-vergelijking voorgeschoteld: in Eindhoven verkopen ze geen lampen meer maar licht. En zoiets wil Aegon ook gaan doen, maar dan met uw geld. Al snel wordt duidelijk dat het uw pensioengeld betreft. Volgens Wynaendts zijn werknemers binnenkort op zichzelf aangewezen voor wat betreft de oudedagsvoorziening en daar wil Aegon graag bij gaan helpen: 'Mijn zorg is dat met name grote groepen jongeren te weinig te sparen voor later. Aegon heeft het spel al in de VS geleerd. Hier heeft de helft nog een vast pensioen, in de VS vrijwel niemand meer. Ik zie daar zelfs tachtigjarigen in een restaurant bedienen omdat ze te weinig hebben opgebouwd. Het lijkt ver weg, maar geloof me, Amerikaanse toestanden komen ook naar Nederland'.

Lees verder

ASR definitief onderuit met woekerpolis. SCHADE 1,5 MILJARD

Zo zeg. Nabeurs komt claimclub Wakkerpolis met een beukend persbericht: verzekeraar ASR is volledig op zijn plaat gegaan in een rechtszaak over woekerpolissen, en dan de Waerdye-polis in het bijzonder. De mensen die zo'n beleggingsverzekering hebben of hadden kunnen een deel van de kosten die de verzekeraar in rekening heeft gebracht terugvorderen. Het gaat om zo'n €6.000 per polis schat advocaat Adriaan de Gier van Wakkerpolis. Er zwerven ongeveer 250.000 polissen door het land, dus dat worden best een hoop nullen voor ASR dat bij de presentatie van de kwartaalcijfers liet weten geen aanvullende voorzieningen nodig te achten voor deze claim. Meer over woekerpolissen en lopende procedures hier en over de incomplete kwartaalcijfers van ASR daar. Uitspraak zelf nog niet beschikbaar op kifid.nl. Persbericht na de breek.

Lees verder

NN betaalt lachend schadevergoeding voor woekerpolis want boeiuh

Het Kifid heeft weer een uitspraak gedaan in een woekerpoliszaak. De uitkomst deze keer? Nationale Nederlanden tikt ommenabij €17.500 af en daarmee is de zaak schluss want het was al een hoger beroep. Gerechtigheid geserveerd op een bedje van wraak? Nee, helaas pindakaas, want hoewel het er inderdaad op lijkt dat NN hiermee bunkerhard is veroordeeld door Vrouwe Justitia Kifida (kijk dan, er ligt een heuse uitspraak en alles), is dit niks anders dan een ordinaire afkoop van een klager die zo laag had ingezet dat NN dacht ‘ah fuck it, we lappen gewoon waar hij om vraagt and be done with it’. Nadat deze klager in een tussenuitspraak gelijk had gekregen dat hij door NN was bedonderd met een woekerpolis, moest hij van het Kifid nog even uitrekenen hoeveel schade hij had geleden. Maandje later kwam de klager met een rekensommetje, en NN hapte meteen door toe te zeggen dit bedrag wel op te hoesten. De Commissie van Beroep liet vervolgens weten de procedure niet langer voort te zetten. De reden? De klager had er geen belang bij, aangezien de Commissie van Beroep hem niet meer kon toekennen dan waar hij zelf om had gevraagd. En omdat de klager zelf geen beroep had ingesteld tegen de tussenuitspraak, kon hij niet alsnog om een hoger schadebedrag vragen. NN maakt dus gniffelend die €17.500 over en is mooi van deze zaak af. U mag de klager in deze zaak bedanken voor twee belangrijke lessen: altijd zo hoog mogelijk inzetten, en altijd in beroep gaan. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd, want de eerdere uitspraken over woekerpolissen bij het Kifid en bij de echte rechter bieden geen garantie voor de toekomst.

Woekerpolisuitspraken. Wat weten we tot nu toe?

Weet u nog hoe het zit met de woekerpolissen? Wij niet en het klachteninstituut voor de financiële dienstverlening Kifid vermoedelijk ook niet meer. Er lopen bij het Kifid ongeveer 500 zaken over de beroemde beleggingsverzekeringen van de vorige eeuw. Uit die berg dossiers heeft het Kifid vijf zaken geselecteerd die 'richtinggevend' zijn. De geschillencommissie van het Kifid, dat is de instantie 'in eerste aanleg', heeft in de vijf richtinggevende zaken uitspraak gedaan. In alle gevallen hebben de verzekeraars of klagers beroep aangetekend. Daarom moeten we nu wachten op de uitspraken van de commissie van beroep, zegt het Kifid vandaag. En daarna hebben we de richting te pakken en rossen we de rest van de 500 zaken er doorheen. De commissie van beroep heeft zich tot nu toe pas over één zaak gebogen. De andere vier zaken volgen. Maar dat zou best nog wel eens even kunnen duren, vrezen we. Het Kifid kijkt namelijk ook naar de normale rechter. En daar start de verwarring. Zo redeneerde de rechter in Rotterdam onlangs in een vergelijkbare zaak ongeveer langs dezelfde lijnen als het Kifid, maar kwam al redenerende tot een volstrekt tegengestelde uitspraak. Het Kifid wees NN aan als verliezer, de rechter noemde NN juist de winnaar. De rechter in Den Bosch koos in een zaak tegen ASR weer voor een heel andere lijn dan Rotterdam en het Kifid. Het aardige daarvan is dat onze staatsverzekeraar failliet gaat als de Hoge Raad Den Bosch volgt. We zijn benieuwd wat het Kifid doet. Na de breek een woekerpolispotpourri.

Lees verder
Linktip: Energie vergelijken