Ryanair mag piloten ook al niet deporteren naar Ierland

Hè gezellig
Hè gezellig

Ja u leest het goed mensen: in de categorie ‘werknemers die u niet zomaar mag dwingen te verhuizen naar Ierland’ vallen niet alleen stewardessen maar nu dus ook piloten. En die ‘u’, dat is dan Ryanair, de welbekende low class low cost vliegmaatschappij. Ryanair onderhield tot voor kort een base of operations in Eindhoven, vanwaaruit u voor een habbekrats naar een zon-en-zuipvakantie kunt vliegen. Dat laatste kan nog steeds, maar Eindhoven is geen standplaats meer. Dat had nogal wat consequenties voor de werknemers: Ryanair besloot dat iedereen maar moest verkassen naar Ierland, en een beetje rap ook. Letterlijk, gewoon emigreren. Beetje forensen voor je baan is prima, maar gedwongen worden te emigreren is niet netjes. Jaartje terug schreven we al over een stewardess die haar deportatie naar Ierland met succes aanvocht want (we citeren) het was ‘gewoon een dick move (iets met redelijkheid en billijkheid) om met een maand opzegtermijn een alleenstaande moeder mede te delen dat ze moet verkassen naar Ierland’. Datzelfde geintje flikte Ryanair ook met een hele zwik piloten, maar dan nog een tandje erger: De piloten kregen [...] een brief waarin zij werden geïnformeerd over hun toekomstmogelijkheden. Ze konden kiezen uit 6 andere bases of uit een contract waarmee ze iedere 3 maanden een nieuwe basislocatie zouden krijgen (‘mobile pilot’). De piloten moesten hun voorkeur binnen 3 dagen opgeven. Na kort gedingen (ja echt, kort gedingen) en een mislukte collectieve ontslagaanvraag bij UWV stapten de piloten naar de rechter. Mag u in het kader van ‘redelijkheid en billijkheid’ bedenken of de Nederlandse rechter de handelswijze van Ryanair vond getuigen van goed werkgeverschap. NEE NATUURLIJK NIET! De arbeidsovereenkomsten worden ontbonden en bovendien moet Ryanair flink lappen. Weliswaar niet het bedrag dat de piloten eisen (in een enkel geval eist een piloot zelfs €1,3 miljoen), maar het gaat toch om enkele tonnen per vliegende neus. Verder raden we aan om even een willekeurige uitspraak (zoals deze, maar ze lijken allemaal op elkaar) door te lezen, zodat u een fraai beeld krijgt van hoe Ryanair met haar luchtbuschauffeurs omgaat. Opdat u zich nog even achter de oren krabt als u weer voor €5 naar de andere kant van het continent wilt vliegen. Want #vliegschaamte wegens klimaat is één ding, maar vliegen met een toko die op zo'n manier met zijn werknemers omgaat, is zeker een gegronde reden voor #vliegschaamte. 

Reaguursels

Inloggen

Die piloten zijn verdienen schromelijk teveel dus een beetje nivelleren is best oke. Bij KLM gaan ze ooit nog ten onder aan hun dure personeelshuishouding. Los van de piloten verdienen het gros daar veel te veel, en het werkt er allemaal graag voor hele lange tijd. Hoe zou dat nou komen

Sprinkhaan | 24-04-19 | 19:32 | 2 | + -1 -

Lekkere zinnen geformuleerd.. maar jullie snappen de strekking

Sprinkhaan | 24-04-19 | 19:34 | + 0 -

"Sprinkhaan", zeer toepasselijk.

Huisregelneef_III | 24-04-19 | 19:46 | + 1 -

Wat mij betreft hoort dit onder het strafrecht, en verdwijnen de voltallige directie, de volledige HR-afdeling en alle juridische bobo's van Ryan-Air langdurig achter de tralies.

obominotie | 24-04-19 | 13:56 | + -1 -

Er had zoveel meer in deze situatie gezeten dan alleen een "Boe Ryanair, Hup vliegers!" stukje dat de FNV ook had kunnen tikken. (Vergelijking met de AF stakingen in Parijs, de grenzen van wat je in een arbeidscontact opneemt vs het geldende recht, economische gevolgen van de sluiting, heeft een "aso-bedrijf" als Ryanair wel bestaansrecht in Nederland etc etc).

Niet dat ik banden heb met Ryanair of er zelfs mee vlieg: ik vind vliegen kut. Een soort van Flixbus, maar dan met ergere gevolgen als de chauffeur niet oplet.

Vitaly Chernobyl | 24-04-19 | 09:28 | 2 | + 1 -

Er vliegen meer rijdende bussen door een willekeurige vangrail, dan dat er vliegende bussen spontaan naar de grond komen. Neemt niet weg dat Ryanair ook niet mijn voorkeur geniet, ik betaal wel een paar tientjes extra.

Geheelnaarwaarheid | 24-04-19 | 10:21 | + 3 -

Er zijn gigantische pilotentekorten in Azie. Daar is het weer ook lekkerder en de vrouwen mooier.

oo4load | 24-04-19 | 07:42 | 1 | + 3 -

Ik zie vrouwen liever wat curviër, en dan niet met siliconen.

Hoebahop | 24-04-19 | 09:58 | + 1 -

Heb nog nooit met Ryanair gevlogen en dat blijft zo

jasvanbus | 24-04-19 | 07:31 | + 1 -

RyanAir krijgt net zoals Uber te maken met steeds meer regulering, ik ben daar niet zo van maar in dit geval groot voorstander. RyanAir maakt misbruik van de regels, net zoals Uber, en dient hard te worden aangepakt. RyanAir staat overigens vanaf het begin op mijn zwarte lijst, het is veevervoer en de passagiers lijken daar dan ook erg op. Ik betaal liever wat meer voor een schappelijke airline.
Dat een lowcost airline zich ook netjes kan gedragen zie je aan EasyJet...

ZwarteDag | 24-04-19 | 00:30 | + 10 -

Eigenlijk vind ik €146.646,- bruto op jaarbasis een prima salaris voor een gezagvoerder 737. Ik vraag me af wat de Ryanair vliegers uiteindelijk nou hebben bereikt. KLM/Transavia is wel een concurrent kwijt op Eindhoven.

Duifmans | 24-04-19 | 00:18 | 1 | + 1 -

De vliegers hebben voor zichzelf een stevige ontslagvergoeding bereikt (De eerste piloot kreeg na drie jaar dienstverband 350,000 mee), en de rechtbank heeft bereikt dat Ryanair nooit meer in Nederland een basis vestigt (want de Nederlandse piloten zijn imitatie-Air France pilootjes met rugdekking van de rechtbank).

Heb ik persoonlijk last noch gemak van.

Vitaly Chernobyl | 24-04-19 | 08:03 | + 1 -

Ik lees zoveel negatieve verhalen over deze maatschappij dat ik bewust de laatste keren niet met deze knuppels heb gevlogen

Vinzie | 23-04-19 | 23:52 | + 2 -

Ach, zo min mogelijk betalen voor je vliegticket is een soort Olympische sport geworden, ik betwijfel of er mensen zijn die een andere maatschappij zullen kiezen vanwege dit soort nieuws. En ik snap het ook wel, niemand gaat voor zijn plezier in een vliegende sigaar zitten om te vechten met de buurman om de armleuning terwijl de baby aan de andere kant zijn longen eruit schreeuwt. Ik hoop echter dat dit soort bedrijven failliet gaan door gebrek aan beschikbaar personeel voordat er ook op veiligheid bespaard gaat worden.

tukachinchilla | 23-04-19 | 23:26 | + 3 -

Sinds ik vorig jaar gedoe heb gehad met een geannuleerde vlucht van Ryanair en de non-vergoeding hiervan weiger ik nog langer met ze te vliegen.
Dan maar meer betalen voor een normale club met enigszins fatsoenlijke behandeling van de klant.

Mauguio | 23-04-19 | 21:43 | + 8 -

Zijn toch prima salarissen boys!

opblaasschaap | 23-04-19 | 21:20 | 4 | + 1 -

@mr.Cam | 24-04-19 | 07:50: Mwah... Volgens de uitspraak van de rechtbank gaan de piloten er bij een wisseling van maatschappij nogal in salaris op achteruit. Daarom zijn de "billijke vergoedingen" zo hoog (350k en meer).

Vitaly Chernobyl | 24-04-19 | 09:31 | + 0 -

Toen er een gigantisch pilotenoverschot was stonden ze in rijen om bij RyanAir aan de slag te gaan - naar het schijnt zelfs zonder betaling om het brevet te kunnen behouden. Nu het weer hosanna is komt het geklaag.

Ik baal er wel van dat EIN geen basis meer is - de eerste vlucht van de dag naar STN is er niet meer. En wellicht binnenkort helemaal geen RyanAir vluchten van en naar Nederland. Met RyanAir - because we don't care - weet je wat je krijgt voor weinig; wil je dat niet of je wilt meer? Gebruik dan een andere luchtvaartmaatschappij. Michael O'Leary zal er niet van wakker liggen.

Enrique C | 24-04-19 | 11:08 | + -2 -

@Enrique C | 24-04-19 | 11:08: Als Cryin' Air helemaal voergoed vertrekt uit Nederland is dat winst in meer dan één opzicht. Niet alleen omdat ze het vliegend personeel uitbuiten, ook hebben ze een kwalijke reputatie van investeringen afdwingen bij regioluchthavens die amper het hoofd boven water kunnen houden, om vervolgens te dreigen die bestemming te schrappen als ze geen enorme kortingen krijgen. Met als gevolg dat de overheid en dus de belastingbetaler mag bijpassen want o o o wat is die luchthaven toch belangrijk voor de lokale economie. Zo slepen ze via een achterdeurtje staatssteun binnen waarmee ze vervolgens lokale vliegmaatschappijen kapot concurreren. Is dat eenmaal gelukt en valt er niks meer te kiezen, dan gaan de ticketprijzen rap omhoog en is het cashen voor O'Leary.

Huisregelneef_III | 24-04-19 | 19:35 | + 2 -
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken