Henk en Henk vergelijken de inkomstenbelasting van 1999 en 2019. Ze stuiten op vreemde zaken

Het woord is aan ingezondenbrievenschrijvers Henk en Henk: 'De laatste 20 jaar is ons systeem van inkomstenbelasting totaal gewijzigd. Van vrij duidelijke vaste belastingvrije sommen zijn we overgestapt naar tal van inkomensafhankelijke heffingskortingen. Wij hebben gezocht naar winnaars en verliezers van deze wijzigingen. De verliezer was bij ons al duidelijk in beeld: de klassieke eenverdiener, daar hebben we al eerder over geschreven. De winnaars zijn ons nu ook duidelijk geworden: het ondernemende stel met een kind onder de 12 jaar. Wij hebben de belastingdruk van beide gezinnen berekend op basis van 1999 (dat was nog onder het oude systeem van de Inkomstenbelasting 1964) en 2019 (IB 2001).

Uitgangspunten

Gezin met een kind onder de 12 jaar waarbij:
- in het ene gezin enkel een uitkering binnenkomt van €35.000. De partner heeft geen inkomen;
- in het andere gezin beide ouders €35.000 verdienen als zzp'er (winst uit onderneming);
- er geen rekening gehouden is met zvw-premie (=inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorg) en ook niet met andere aftrekposten en toeslagen;
- de guldens van 1999 omgerekend zijn naar euro’s.

1999

Een gezin met een uitkering had een belastingvrije som van €7.796 (dubbel omdat partner geen inkomen heeft) en mocht €478 als kosten aftrekken. Men betaalde dus over €26.726 belasting en dat was €10.442. Een uitbetaling van de algemene heffingskorting kenden we toen -anders dan nu- nog niet. De zelfstandigen hadden per persoon de volgende aftrekken: Belastingvrije som €3.996, zelfstandigenaftrek €4.878 en arbeidsaftrek €1.558. Het belastbare bedrag per persoon kwam uit op €24.568 waarover €9.422 belasting werd betaald. Totaal betaalden de zzp'ers over totaal €70.000 inkomen dus tweemaal €9.422 is €18.844 belasting. Het gezin met enkel een uitkering van €35.000 betaalde €10.442 belasting. Rekening houdend met de draagkracht en het gegeven dat werken moet lonen is dit naar onze mening een redelijke uitkomst.

2019

Het gezin met enkel de uitkering betaalt aan belasting €13.037. Daar gaat af de algemene heffingskorting van €1.725 en de partner met nul-inkomen krijgt nog een uitbetaling van de algemene heffingskorting van €661 zodat het gezin per saldo €10.651 betaalt. Dat is €209 meer dan de belasting die zij in 1999 betaalden. Bij het gezin met de twee zelfstandigen ligt het anders. Na aftrek van de zelfstandigenaftrek en mkb-aftrek (die aftrek was er in 1999 niet) wordt er belasting betaald over €23.839. De verschuldigde belasting is €8.786. Maar daar gaat de algemene heffingskorting van €2.300 en de arbeidskorting van €3.343 nog vanaf. Er resteert dan een te betalen bedrag aan belasting van €3.143. De partner betaalt nog minder want die heeft ook nog recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting van €2.835 en die betaalt maar €308 op jaarbasis. De zzp'ers betalen gezamenlijk dus €3.143 plus €308 is €3.451. En dat terwijl ze in 1999 nog €18.844 betaalden, een daling van ruim 80%. In het ene gezin komt dus €35.000 binnen en dat betaalt nu €10.651 belasting. Het andere gezin tikt met €70.000 het dubbele binnen en dat betaalt maar €3.451. We laten de conclusies graag aan u als lezer over!'

Reaguursels

Inloggen

PS er gaat een gerucht dat Das Kapital stopt.
Weet iemand hier iets meer van?

Trenjeska | 25-04-19 | 11:30 | + 0 -

Hoewel er wel een kern van waarheid in zit: Neem de belastingdruk van een alleenstaande zzp'er met 70K aan inkomsten. En zet dat af tegen iemand in loondienst, en het zier opeens heel anders uit.

Dr_Prepper | 24-04-19 | 17:43 | 1 | + 1 -

Ik ben zo'n ZZP'er..... Ik zie nu dat mijn vrouw ook ZZP'er moet worden en dat zij mij €35.000 moet gaan factureren.

Majoor Pikindewind | 25-04-19 | 17:54 | + 0 -

Het wordt tijd voor een vlaktaks. Eerlijk voor iedereen.

Tot een bepaald bedrag kan je mensen vrijstellen, kan je ook direct de toeslagen doolhof afschaffen.

Janisstoppen | 24-04-19 | 15:22 | 4 | + 3 -

@alinka | 24-04-19 | 15:27: bij vlaktaks worden alle kortingen gewoon opgeheven en betaalt iedereen hetzelfde percentage over het gehele inkomen. Je betaalt dan naar rato wat je verdient. Heb je ook niet meer een enorm belasting apparaat nodig.....

jaozeejtie | 24-04-19 | 16:23 | + 0 -

Dan kan het werken als heffingskortingen er niet meer zijn. Maar die zie ik niet zo snel verdwijnen...

alinka | 24-04-19 | 16:48 | + 0 -

Inderdaad. Het beste voor iedereen, behalve voor de niet klaplopiërs (en dus het beste voor iedereen).

Phoolie_the_King | 24-04-19 | 17:52 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Hebben Henk en Henk het klimaat akkoord ook doorgerekend?

SolidRock | 24-04-19 | 12:43 | + 7 -

Allemaal rekenmeesters.

Naja | 24-04-19 | 12:23 | + 0 -

De conclusie is dat je de belangrijkste kostenpost van een zzp’er weglaat, de zvw premie welke honderden euro’s per maand kost per persoon, en dan op basis van deze willekeurige data foutieve conclusies roept.
Prutser & prutser kunnen beter wat anders gaan doen..
Neem alles mee of hou je kop...

ZwarteDag | 24-04-19 | 11:22 | 2 | + 28 -

Even uitgerekend voor 2019. Beide zzper betalen 1.358 zvw premie. Totaal 2.716 per jaar. Op de uitkering van 35.000 wordt behalve Ib ook nog zvw ingehouden dat is 1.995.

alinka | 24-04-19 | 11:38 | + 2 -

Helemaal eens. Meestal vind ik de sommetjes best interessant maar dit is geen informatie. De zvw moet wel betaald worden, dus waarom hebben Hennie en Hennie die niet meegenomen. Wat is eigenlijk het punt van de berekening? Waarom deze abusurd specifieke 2 voorbeeldgroepen er uitgelichten geen part-time mantelzorgende moeders met acute nymfomanie?

magikeenklinkerhans | 24-04-19 | 11:39 | + 10 -

Ik heb de indruk dat allerlei vaste grensbedragen (zoals belastingkorting, arbeidsaftrek, etc.) uit 1999 zonder inflatiecorrectie worden gekoppeld aan de inkomsten uit 2019. Dat lijkt me niet correct aangezien die grensbedragen in relatie staan tot het modaal inkomen (24k in 1999, 36k in 2019)..

Rooie Kater | 24-04-19 | 11:20 | + 11 -

Sinds de VOC weten we al dat NL alleen bestaat om de kooplieden (incl de kleyne luyden)geld te laten verdienen. De loonslaven faciliteren dat. If you cannot beat them, join them.

Zatkniss | 24-04-19 | 10:52 | 1 | + 5 -

Goed advies, dat heb ik 19 jaar geleden gedaan!

m.fucker | 24-04-19 | 11:10 | + 2 -

Waar moet ik mij melden voor een uitkering van € 2700,00 brutto per maand? dan doe ik er nog wat taxiritjes naast voor de vakanties.

joran v d s | 24-04-19 | 10:06 | + 19 -

Volslagen idioot dat Henk & Henk, 1 uitkeringsgerechtigde gaan vergelijken met 2! werkende zzp-ers.

anti overheid | 24-04-19 | 09:51 | 2 | + 5 -

Even beter lezen. Ze vergelijken 1 uitkeringsgerechtigde en 2 werkende zzp-ers uit 1999 met dezelfde combinatie in 2019, lijkt me best valide.

Ay_Caramba | 24-04-19 | 10:15 | + 6 -

Weer een berekening van het beruchte rekenduo Henk en Henk die volkomen mank gaat. Henk en Henk hebben kennelijk de pest aan kleine ondernemers en steken dat niet onder stoelen of banken.

mona | 24-04-19 | 09:46 | 5 | + 26 -

@mpepersmit | 25-04-19 | 09:55:

Ik heb inderdaad geen accountant. Ik denk wel dat ik alles redelijk goed weet van wat er te halen valt qua aftrekposten.

Om wat aftrekposten te noemen:
- Alle apparatuur (computers, telefoons) die ik aanschaf voor mijn bedrijf / werkzaamheden.
- Reiskosten (OV).
- Hypotheekrenteaftrek (goedkoop appartement, dus qua hypotheekrenteaftrek helaas niet veel te halen).
- Boeken gerelateerd tot mijn vakgebied en werkzaamheden.

Zaken die voor mij niet aftrekbaar waren:
- Ik maakte bewust geen gebruik van de pensioenvoorziening (10k per jaar aftrekbaar oid?) omdat ik wist dat ik nog wilde emigreren en dat geld zou dan tot pensioen vast moeten zitten of je moet belasting verrekenen bij vertrek. Dit is wellicht de grootste aftrekpost die voor mij niet bruikbaar was.
- In Nederland had ik ook nog geen auto, want geen rijbewijs, dus ook geen kosten aftrekbaar voor bijv. private lease.
- Geen cursussen gevolgd, meestal leer ik zelf in vrije tijd of "on the job" - ik ben een autodidact.

P.S.: Van de BTW weet ik dat het geen inkomen voor de belastingdienst is, maar het was ter illustratie wat de Nederlandse overheid aan mij als ZZP-er verdient. Want zou ik niet werken, zou de overheid wellicht deze BTW niet ontvangen.

DolfWeerwolf | 25-04-19 | 12:30 | + 0 -

@DolfWeerwolf | 25-04-19 | 12:30: en dan ben je hoop ik de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en mkb winstvrijstelling niet vergeten.

mpepersmit | 25-04-19 | 17:55 | + 0 -

@mpepersmit | 25-04-19 | 09:55:
Kom dan ook met voorbeelden en niet met een nietszeggende 'dat had je WAARSCHIJNLIJK een hoop geld gescheeld'.
Ik herken de getallen van Dolf wel.

V.w.b. de BTW, mee eens. Die moet je als zzp'er niet noemen, dat is puur doorschuiven van bakken geld.

Majoor Pikindewind | 25-04-19 | 18:02 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Als ik zou moeten kiezen, dan maar die gratis uitkering met een vrouw die thuis het huishouden regelt. Wel zo relax toch. Af en toe een klusje erbij, lekker in de kroeg rond hangen..

Klapband1408 | 24-04-19 | 09:43 | 2 | + 6 -

Aanvulling: niet omdat ik lui ben hoor, maar omdat je gewoon niet gaat zzp'en voor 35k pj.

Klapband1408 | 24-04-19 | 09:45 | + 4 -

@Klapband1408 | 24-04-19 | 09:45: Jij misschien niet, maar 32k netto (incl aov) eigen tijdsindeling (misschien in 4 dagen per week) is toch best netjes ?

anti overheid | 24-04-19 | 10:03 | + 4 -

Dit kan toch niet waar zijn! Hoezo vlaktaks op deze manier heeft inkomstenbelasting niets meer met draagkracht te maken... het is meer een toevalsbelasting geworden. Slaat helemaal nergens op!

alinka | 24-04-19 | 09:39 | 1 | + 1 -

Allicht slaat het compleet nergens meer op, er zijn alleen al voor de zvw (site belastingdienst) 26 mogelijke hokjes waar je in kunt vallen als inwoner van Nederland.

anti overheid | 24-04-19 | 09:47 | + 3 -

17.461 slaat op inkomen van 70k. Voor tweemaal 35 k kloppen de berekeningen

alinka | 24-04-19 | 09:52 | + 0 -

Excuus, te snel gereageerd, maar 2 x 35 k als 'ondernemer'? Wat doen ze dan?

ScottMcBeanie | 24-04-19 | 10:03 | + 0 -

De vergelijking van 35 k uit uitkering of loondienst, met 35 k als ondernemer is gewoon een beetje krom. Ikzelf verdubbelde bruto toen ik van vast contract naar zzp ging, en betaal nu dus evengoed meer belasting (oké, niet het dubbele, sorry).

ScottMcBeanie | 24-04-19 | 10:06 | + 0 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Simpel. Men wilde wel heel graag de (schijn)zelfstandigen (zzp) stimuleren, lekker flexibel. Alleen is het tijdelijke belastingvoordeel erg permanent geworden. Wat het kost mogen we niet weten, bovendien: gezien de goudgerande Tesla-subsidie kan de overheid niet eens rekenen.

Analia von Solmsch | 24-04-19 | 09:11 | 3 | + 6 -

De zzp'er vergelijken met iemand die een uitkering heeft, pffffft. U gaat er maar weer vanuit dat elke zzp'er een schijn zelfstandige is? Heel bijzonder.

SolidRock | 24-04-19 | 09:47 | + 11 -

@SolidRock | 24-04-19 | 09:47: Een ZZP'er die echt zelfstandig is, rekent kostendekkende tarieven, en is derhalve niet afhankelijk van de zelfstandigenaftrek.

Zelfstandigenaftrek is vergelijkbaar met LIV in de zin dat het uitbuiting beloont. (Let wel, die beloning is voor de "opdrachtgever" die de tarieven dicteert aan een legertje "zelfstandigen", de "zelfstandige" ziet er niks van terug.)

Huisregelneef_III | 24-04-19 | 19:50 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken