Chique. VVD wil met Hollandse dwangarbeid Polen werkloos maken

Nederland telt minder werklozen dan voor de crisis, maar de VVD zal niet rusten voordat die laatste 307.000 ook aan het werk zijn. Kamerlid Dennis Wiersma is het ter ore gekomen dat Nederlandse supermarkten Polen moeten inhuren om de schappen te vullen. Hij vindt het allemaal 'bizar' dat er mensen 'van ver' worden gehaald, terwijl er tienduizenden werklozen beschikbaar zijn. Fuck het vrij verkeer van werknemers en hup eigen volk eerst! Dus vindt Wiersma dat gemeenten en het UWV werklozen moeten wijzen op deze vacatures, want die bankhangers zitten allemaal naar dezelfde populaire baan te loeren. Accepteren werklozen het ambt van vakkenvuller niet dan moeten ze gekort op hun uitkering. Een plan dat u allicht bekend in de oren klinkt. Voormalig stas Klijnsma wilde dat bijstandstrekkers een 'tegenprestatie' gingen leveren voor hun geld. Dwangschoffelen of plichtmatig papiertjes prikken is immers goed voor arbeidsethos en cv. Destijds concludeerden we al dat dit zou kunnen leiden tot verdringing van betaalde arbeid en dat dwangarbeid simpelweg kut is. Niet dat dit Wiersma een fluit kan schelen. De oud-voorzitter van FNV Jong (lol!) voedt nou eenmaal graag de onderbuik met inhakken op werklozen.

Eerst wilde hij een werkleerplicht voor iedereen, vervolgens moesten alle werklozen trucker worden en nu moeten ze vakkenvullen. Een concreet voorstel ontbreekt vooralsnog (na hoeveel maanden werkloosheid moet je de baan accepteren, hoe groot is de korting op de uitkering etc.) dus u zult in de plaatselijke super nog niet snel geconfronteerd worden met een ongemotiveerde dwangarbeider. Ook niet met Poolse vakkenvullers overigens. Die werken vaak 's nachts omdat ze de taal niet spreken en da's onhandig qua klantcommunicatie. Hopen wij voor de supermarkten dat Wiersma na de volgende verkiezingen werkloos raakt. Onlangs draaide hij met z'n Kamersalaris een dagje mee bij bezorgsuper Picnic en hij vond het keileuk (kiek'm lachen dan). Kunnen die Polen lekker hun baantje houden, want in hun vaderland worden de schappen gevuld door Oekraïners

Fotobijschrift: Dennis Wiersma wordt als voorzitter van FNV Jong door supermarktmedewerkers gedwongen tot touwtjespringen. Vet zielig. Onder het motto 'supermarkt wordt speeltuin' heeft FNV Bondgenoten donderdag in Leidschendam actie gevoerd voor een nieuwe cao. De bond wil af van de jeugdlonen en vindt dat mensen voor gelijk werk gelijk loon moeten ontvangen.

Reaguursels

Inloggen

Supermarkten ontslaan jongeren al met 18 want dan worden ze te ‘oud’, lees te duur. Supermarkten willen jongeren die voor e3 per uur werken, zelfs Polen doen dat niet.
Het ‘jeugd’loon is pure slavernij, hoog tijd om het af te schaffen!

ZwarteDag | 19-04-19 | 16:05 | + 16 -

Het is onderhand wel bekend dat de neoliberalen de gehele onder- en middenklasse op termijn gratis en onder erbarmelijke omstandigheden aan het werk wil hebben, terug naar de tijd van de industriële revolutie of naar Bangladeshe toestanden van relatief recent.
Maar goed, laten wij eens naar de bekende cijfers kijken hetgeen kennelijk nog geen hond heeft gedaan net zoals bij het klimafaatdebat.
Werk.nl heeft een functie de beroepenkaart. Hierin kan men op alle functies gaan zoeken en dan is te zien hoeveel mensen opzoek zijn naar die functie en hoeveel vacatures bekend zijn.
spiegel.werk.nl/werknemer/beroepenkaa...
Als men vakkenvuller intypt met als te kiezen gebied 'landelijk' dan wordt het onder de noemer van winkelassistent geschaard. De volgende cijfers rollen eruit: 6.994 mensen zijn op zoek naar deze functie. Laatste half jaar zijn er 13567 vacatures ontstaan (is 521 per week). 1365 vacatures staan er nog concreet open bekend bij kennelijk werk.nl.
Nu kan het zijn dat met name de vacature vakkenvuller aan het raam wordt geplakt zodat niet alles bekend is aan de andere kant als het alleen van passanten moet hebben schiet dat natuurlijk niet op.
Verder is het handig om nog eens te kijken op indeed.nl, een metazoekmachine die in wezen alles verzamelt van diverse websites. Daar rolt uit: 1380 inclusief uitzendbureaus. 1340 exclusief uitzendbureaus.
Als je alles op elkaar deelt 6994 / 1380 = 5,06. Dus voor elke openstaande vacature zijn er 5 mensen beschikbaar.

ProAsfalt | 19-04-19 | 14:54 | 8 | + 2 -

@Epistulae_Morales | 20-04-19 | 01:02: issieookweer Epistulae suo salutem.
Even een plusje klikken, want als je hier in DasKapitaal durft te stellen dat alle uitkeringen veminderd en strikt door persoonlijke voedselbonnen moeten worden vervangen, en de subsidies zonder uitzonderingen helemaal afgeschaft moeten worden, krijg je meteen een serie minnen aan je broek waar je versteld van staat. Zeg je daarentegen, dat anderen moeten inleveren omdat door werken veel verdienen sociaal onrechtvaardig is, wordt je geplust bij het leven. Zo'n houding tekent wel duidelijk de mentaliteit van een volk; je taak is dus al uitgestippeld.
Vale.

issieookweer | 21-04-19 | 02:59 | + -1 -

Je zult nooit het dynamisch verschil tussen vraag en aanbod kunnen compenseren, maar je kunt wel voorkomen, dat vacatures langer onbezet bliiven. Ontstaat er een vacature, dan wordt die binnen twee dagen door een werkeloze, die door loting uitgezocht wordt, gevuld en het bedrijf wordt dat, tegen het voor die specifieke positie geldende tarief, in rekening gebracht. Het verschil tussen dat bedrag en de ondersteuning wordt dan door UWV bijgelegd. Iedereen blij, behalve misschien de werkeloze zelf. Het blijft het bedrijf vrij (of misschien is het verplicht?) om een echte vulling van de vacature te zoeken, die dan de steunontvanger uiteindelijk vervangt.

Let wel, dit is anders dan wat er nu met gesubsidiëerde werkkrachten gebeurt, want daar worden de bedrijven financiëel ontzien, om toch maar theoretisch banen te creëren.

issieookweer | 21-04-19 | 03:26 | + 0 -

@issieookweer | 21-04-19 | 03:26:
En logisch: als de gelote WWer niet mee wil werken, gaat zijn uitkering naar 50% voor 12 maanden, en niks geen hardheidsclausule. Als zijn uitgavenpatroon dan toch niet of nauwelijks anders is, weet je ook meteen dat er iets helemaal mis is

issieookweer | 21-04-19 | 04:14 | + 0 -
▼ 5 antwoorden verborgen

Kunnen al die VVD klaagjankers mij eens uitleggen waarom er zoveel mensen toch nog zoveel zetel krijgt elke keer? Met de vergrijzing moet het toch een peuleschil zijn om de VVD helemaal te slopen bij de verkiezingen? Tja, moet je wel stemmen en niet hier klagen.

Meer on-topic: er zitten massa's 50+'ers thuis met bakken ervaring in de techniek en logistiek die teveel kosten omdat die zich niet laten afschepen met een kutloontje, daar moeten ze wat aan doen. Zoveel schoolverlaters waar ik mee te maken krijg kunnen alleen hun telefoon bedienen en aan hun pik trekken, in een enkel geval zelfs tegelijk. Over een paar jaar doen Polen en andere Oostblokkers al ons werk, en robots, let maar op.

Vinzie | 19-04-19 | 14:44 | 2 | + 12 -

Precies. Ze moeten die mensen motiveren door elke uitkering direct te stoppen en ze de keuze te geven om iets of niets te verdienen

Epistulae_Morales | 20-04-19 | 01:03 | + 0 -

Het HR-meisje vindt dat ze niet gekwalificeerd en te oud zijn, en de manager snapt niet waarom dat bullshit is.

Huisregelneef_III | 20-04-19 | 13:52 | + 0 -

Supermarkten zitten helemaal niet te wachten op die (bijstands) werkelozen. De helft die in de bijstand zit spreekt de NL taal niet en heeft helemaal geen zin in werken. Sancties mag ook niet, want dat is racisme natuurlijk.

klaas24 | 19-04-19 | 14:05 | 2 | + 3 -

Moet je de taal kunnen spreken om een vak koekjes aan te vullen met dezelfde koekjes uit een doos? Blijkbaar niet als ze ook polen willen hebben. Ik denk dat er best een hoop mensen willen werken voor het minimumloon en 40 uur per week in een supermarkt. Maar mag je van een kostwinner verwachten dat hij de ene week 5 uur en de andere week 50 uur werkt op de tijden dat de baas het aangeeft voor het minimumloon? Misschien dat je met iets meer loon en beter arbeidsomstandigheden ook werklozen in supermarkten aan het werk kunt zetten. Maar ik denk niet dat het bespreekbaar is voor supermarkten. Het is gewoon marktwerking, supermarkten willen blijkbaar niet goed genoeg belonen voor dit werk.

* Il Principe * | 19-04-19 | 14:48 | + 3 -

@* Il Principe * | 19-04-19 | 14:48: ja je moet wel degelijk Nederlands spreken om in een supermarkt te kunnen werken. Papier prikken, de straat vegen en/of groenvoorziening zijn zeker uit te voeren zonder enige taalkennis.

Epistulae_Morales | 20-04-19 | 01:05 | + 2 -

Zie hier de teloorgang van het begrip samenleving, waarin het ondertussen normaler wordt gevonden om op een bankje te gaan zitten toekijken dan te helpen bij het bouwen van de schuur.

Pierre Tombal | 19-04-19 | 13:57 | + 4 -

Als student ooit een bijbaan gehad in een magazijn waar bijstandsgerechtigden 'werkervaring' moesten opdoen. Meestal mensen van achter in de 50, begin 60 die er al een hele carrière op hadden zitten, en die moesten dan bij ons 8 uur per dag kartonnen dozen in elkaar plakken c.q. weer plat maken. Want met dat soort fantastische ervaring op hun CV zouden ze zo weer een echte baan hebben, ofzo. Tokkies, allochtonen en de andere usual suspects zag je er eigenlijk nooit.

Het heeft me behoorlijk cynisch gemaakt t.o.v. dit soort dwangarbeid en de 'stoere' retoriek eromheen.

Broodroof | 19-04-19 | 13:52 | 3 | + 29 -

Wat is daar mis mee? Dat werk moet schijnbaar gedaan worden en er zijn mensen beschikbaar. Ik vind her niet meer dan normaal dat je dat dan ook gaat doen, of iets anders...

Epistulae_Morales | 20-04-19 | 01:08 | + -3 -

Wat er mis mee is, is dat de overheid het altijd voor elkaar krijgt de verkeerde mensen te beroven (van tijd/geld) ten bate van grote groepen misbruikers, die ongetwijfeld aan 'dwangarbeid' zullen weten te ontkomen.

Hoebahop | 20-04-19 | 11:24 | + 3 -

@Epistulae_Morales | 20-04-19 | 01:08: Wat er mis is, is dat werkgevers blijkbaar te gierig zijn om gewoon minimumloon te betalen en een werkzoekende aan werk te helpen. Het moet allemaal goeiekopie voor minimum jeugdloon of liever nog op kosten van de samenleving.

Eigenlijk zou je een keer zo'n steuntrekker die wordt tewerkgesteld moeten helpen een keurige sollicitatiebrief te schrijven voor die zogenaamd moeilijk vervulbare vacature. Als 'ie dan niet uitgenodigd wordt voor een gesprek, dagenlang breed uitmeten in de media wat voor parasitaire bende dat bedrijf is, net zolang tot ze Exota achterna gaan.

Huisregelneef_III | 20-04-19 | 13:35 | + 1 -

Wanneer onze overheden meer zouden sturen op salaris naar prestatie, pas dan zal eea. na enige tijd eerlijker verlopen. Dan kan meteen de belastingdruk worden verlaagd.

Maar dan moet 50% van het ambtenaren bestand voor de echtes aan de bak. Dus dat gaat voorlopig nog niet gebeuren.

Volgens mij ben je beter af als arbeider door alvast een eilandje uit te kiezen om naartoe te emigreren, daar is doorgaans namelijk niet zo'n bureaucratische ellende. Wellicht ook beter weer. Minder hectiek, kortom als je het juiste eiland kiest, alleen maar voordelen. Uiteraard zal het vast meer behelpen zijn dan hier, maar je krijgt er meer vrijheid voor terug.
Wellicht ben je dan ook gevrijwaard van halalstranden, waar ze in Den-Hagistan in proberen te voorzien.

TP 1984 | 19-04-19 | 13:36 | 1 | + 6 -

Dat van dat eilandje heb je helemaal gelijk in. Zit nu 11 jaar op zo'n eilandje en ik zie geen nadelen. Is nog onderdeel van koninkrijk ook. Groeten van een zonovergoten Eagle beach, plop!

Gele Beer | 19-04-19 | 17:35 | + 1 -

Zolang er nog mensen zijn die meer geld overhouden door een uitkering te ontvangen dan door te werken, zal een zeker percentage de voorkeur geven aan de uitkering. Daar is helemaal niets vreemds aan.

Mogelijke oplossingen zouden kunnen zijn:
- dwangarbeid, werkkamp of dergelijke
- het verlagen van uitkeringen
- het verhogen van lonen

Voor het verhogen van lonen moet je natuurlijk niet bij de VVD zijn. Dus wat blijft er over?

QED.


Magnum Force | 19-04-19 | 13:04 | 5 | + 2 -

@* Il Principe * | 19-04-19 | 13:32: Er zijn parasieten met 'werk', zoals o.a. die u aangeeft en parasieten met uitkeringen (anders dan pensioen, AOW). Deporteren impliceert dwang, leger / veewagens inzetten, dus dat lijkt me geen probleem. Het wordt nog druk, daar in Groningen.

Poekieman | 19-04-19 | 14:23 | + -3 -

@De echte Stolwijker | 19-04-19 | 14:59: Poekieman is b-keus export vee, tijd om zijn paspoort af te nemen. Kan die lekker in zijn nieuwe thuisland blijven...

ZwarteDag | 19-04-19 | 16:09 | + -1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Van mijn babyboomende buurman, die bij de AH boodschapt, vernam ik dat daar wel degelijk Poolse arrebeiers overdag werken.

Ik weet dat zelf niet, want ik boodschap bij voorheen de Kijkgrijp. Daar zie ik de nodige arrebeiers van - zo op het oog - akbarristische persuasie. Die spreken wel beschaafd NLs trouwens.

Poekieman | 19-04-19 | 12:58 | + -1 -

Allemaal de politiek in. Tenslotte zijn politici ook een soort beroepswerklozen die denken dat ze nuttig zijn omdat ze ervoor betaald krijgen.

Nonkel Frituur | 19-04-19 | 12:52 | 1 | + 11 -

Ondertussen zorgt Kamerlid Dennis Wiersma (VVD) er wel voor dat zijn uitermate riante Wachtgeldregeling een soort WW voor Kamerleden wel in stand wordt gehouden. Zodat in tegenstelling tot anderen hij straks wel kan wachten op die ideale baan na zijn Kamerlidmaatschap.
Per dag zakt de VVD dieper weg in haar eigen drijfzand, en als er een integriteitsonderzoek wordt opgestart door de partij kent u het verloop, of de VVD'er verdwijnt en het onderzoek wordt stopgezet (Hennie Keijzer) of er volgt een persbericht niets aan de hand (Wybren van Haga).

Beroep = Boerenlul | 19-04-19 | 13:33 | + 9 -

Als die Wiersma nou echt niks beters te doen heeft, kan hij beter kijken naar de miljarden landbouwsubsidies die de NL belastingbetaler moet opbrengen als reden waarom al die Polen in NL zijn.
En naar de armoedeval waarom werklozen liever aan de zijlijn blijven staan, dan krijgen ze nl meer geld dan wanneer ze werken.
Met name vakkenvullen levert een scherpe armoedeval op, behalve voor scholieren die kennelijk van het FNV werkloos moeten worden gemaakt.
Kortom, dit plan is een brandende puinhoop in wording en werkt vreselijk averechts, voor iedere betrokken groep.

Atlas Shruggs 10 | 19-04-19 | 12:35 | + 18 -

Voor diegene die denken dat de VVD geen visie hebben. Dat is niet waar. De VVD is zeker wel ideologie gedreven. Twee van de belangrijkste pilaren zijn:
-utlieme vrijheid voor de autobezitter
-Elke week een voorstel brengen om uitkeringstrekkers te bashen.

Wilhem3 | 19-04-19 | 12:27 | 2 | + 0 -

- meer subsidie naar Shell / Unilever / Schiphol

* Il Principe * | 19-04-19 | 12:38 | + 11 -

Daar slaagt de VVD dan erg slecht in:
- Autobezitters worden maximaal uitgeknepen / gemelkkoed
- Parasieten worden maximaal begratisgeld

Poekieman | 19-04-19 | 13:18 | + 12 -

Natuurlijk, de zweep erover.
En laat ze een vestje dragen met achterop de tekst : uitkeringstrekker.
Dat zal ze leren!

Uranus1767 | 19-04-19 | 12:27 | + 1 -

LOL, iemand van 22 is al te duur voor AH. Die willen helemaal geen dure uitkeringstrekkers, die willen zo jong mogelijke kinderen.

* Il Principe * | 19-04-19 | 12:06 | 4 | + 17 -

@Co Sjer | 19-04-19 | 13:37: Die zit net zoals jij in het gesticht?

ZwarteDag | 19-04-19 | 16:12 | + 2 -

Er wordt ook niet echt veel van je verwacht natuurlijk... als je vraagt waar staat de suiker dan is het bij AH al een godswonder dat ze dat weten.. laat staan dat ze het aanwijzen..

Epistulae_Morales | 20-04-19 | 01:11 | + 3 -
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken