Netflix gaat dit jaar nóg meer cash verbranden dan eerder verwacht: $3,5 miljard

Hoe lang gaat het nog goed met Netflix? Dat is de wederkerende vraag van de Amerikaanse streamingdienst die er bekend om staat meer cash te investeren dan te verdienen. Uit nieuwe kwartaalcijfers (pdf) blijkt daar alvast niets te zijn veranderd. Maar om met het goede nieuws te beginnen: de eerste drie maanden van dit jaar is een recordaantal nieuwe betaalde abonnees binnengehaald: 9,6 miljoen, waardoor het totaal op 148,9 miljoen komt, wat resulteert in een omzet van $4,5 miljard en een brutowinst van $584 miljoen. Ook de winst per aandeel steeg aanzienlijk, van $0,30 in het laatste kwartaal van 2018 naar $0,76 dit kwartaal. Tegelijkertijd zit de concurrentie niet stil met Apple en Disney die met een eigen streamingdienst komen. Volgens Netflix hoeft dat helemaal geen probleem te zijn, ook wegens de verscheidenheid aan aanbod. 'Both companies are world class consumer brands and we’re excited to compete. We believe we’ll all continue to grow as we each invest more in content and improve our service and as consumers continue to migrate away from linear viewing (..) We believe there is vast demand for watching great TV and movies and Netflix only satisfies a small portion of that demand.' Ergo: er is nog zo veel ruimte om te groeien, niks aan de hand mensen. Maar omdat er meer concurrentie is, blijft Netflix als gezegd cash pompen in eigen, unieke programma's en films. En dat resulteert in de volgende balans:

De vrije kasstroom is van het eerste kwartaal was $460 miljoen negatief, een flinke daling vergeleken met het vorige kwartaal van -$287 miljoen. Verwacht wordt dat de cash flow voor het hele jaar uitkomt op -$3,5 miljard, doordat Netflix heeft een wijziging aangebracht in de bedrijfsstructuur, waardoor het dit jaar zijn belastingen zal verhogen. Daarnaast wordt er meer geïnvesteerd in onroerend goed en andere infrastructuur. 'We’re still expecting free cash flow to improve in 2020 and each year thereafter, driven by our growing member base, revenues, and operating margins', klinkt het. Desalniettemin gaat er meer geld in de verbrander dit jaar dan verwacht werd in januari, toen men uitging van -$3 miljard. Maar hoe zit het  met de verwachte groei van betaalde abonnees in het tweede kwartaal? Die valt tegen: + 5 miljoen wereldwijd, met een schamele 300.000 in de Verenigde Staten en 4,7 miljoen buiten de eigen landsgrenzen. Dat betekent een daling van 8% en daarmee worden de verwachtingen van analisten niet gehaald. Netflix wijdt de verwachte daling aan doorgevoerde prijsverhogingen. Tegelijkertijd wordt er geschermd met een algehele groei voor 2019, want er komt nog veel originele content aan, zoals een vervolg op series Stranger Things en Orange is the New Black en films van Martin Scorsese en Michael Bay. Naast dergelijke investeringen in originele programmering test het bedrijf ook nieuwe manieren om abonnees te helpen populaire content te vinden. In het tweede kwartaal begint een test voor abonnees in het VK met een wekelijkse lijst van de 10 populairste titels in verschillende categorieën. 'For those who want to watch what others are watching, this may make choosing titles even easier.' Nederlandse abonnees zullen hiervoor even op hun beurt moeten wachten. Net als mensen die hopen op een positieve cash flow binnen de korte termijn. Investeerders zal het voorlopig een zorg zijn, en met reden.

Bijschrift foto:

Sandra Bullock op de Europese première voor de Netflix fim Bird Box in het Zoo Palast in Berlijn. 

Reaguursels

Inloggen

Netflix, nadat ik de populaire gangbare series heb gezien (suits, mad men etc etc) begint de spoeling nu wel erg dun te worden. Op enkele goede films na vallen veel Netflix producties behoorlijk tegen (B zelfs C films).Na een half jaar begint het nu steeds lastiger te worden om iets leuks, spannends te vinden op Netflix. Na bijna een uur te hebben 'georienteerd' en weer de zoveelste negatieve recensie te hebben gelezen over een film of serie moet ik m weer uitzetten

staples | 18-04-19 | 23:17 | + 2 -

Ik heb bird box gezien, een onverwacht goede film. Ben niet zo’n Bullock fan, maar dit was gewoon een goede film...

ZwarteDag | 17-04-19 | 19:42 | + 1 -

Waarom mogen dergelijke bedrijven werken onder de kostprijs? Hoezo is dit geen concurrentievervalsing? En dan nog wel met geleend geld, dat allemaal met rente zal moeten worden terugbetaald. Als Apple straks de stekker eruit trekt, verdelen Netflix en Disney onderling de markt (op genre, waarschijnlijk) en dan mag de consument bloeden.

Het kapitalisme is stuk, concurrentie is dood.

Huisregelneef_III | 17-04-19 | 17:10 | 2 | + 4 -

Het is geen kwestie van mogen, het is een kwestie van kunnen. In dit geval heeft kapitalisme toch een weg gevonden en kon de concurrentie er niets tegen doen.
Als de consument niet geïnteresseerd is houdt het vanzelf op.

Mr.Crowley | 17-04-19 | 19:33 | + 6 -

Apple heeft geen content en ook geen flauw idee overigens. Is al dood voordat het begint. Disney+ maakt wel een goede kans, de rest is kansloos. Alleen comcast heeft een kans.

ZwarteDag | 17-04-19 | 19:41 | + 1 -

lol @ foto. Waar halen jullie dat soort foto's toch vandaan. Is er misschien een geheim plekje op Internet waar alles mislukte lelijke foto's belanden?

ietsjesdonkerezeurpi | 17-04-19 | 15:50 | 2 | + 1 -

Voor een vrouw van 54 is Sandra Bullock zo lelijk nog niet hoor.

EefjeWentelteefje | 17-04-19 | 19:20 | + 7 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken