Googles beste AI zakt bijna voor eenvoudige, scholierniveau wiskundetoets

Geen wiskundeknobbels dus
Geen wiskundeknobbels dus

Als het gaat om de snelvoetige ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI), dan regeert de hyperbool maar al te vaak in de mediadiscussies daarover. Ofwel, zeggen eschatologische onheilspredikers, AI gaat binnen afzienbare tijd als Skynet de mensheid verdelgen (Elon Musk), ofwel, zeggen de wat meer positief gestemden, AI gaat het de mens dermate gemakkelijk maken dat mensenwerk een overbodigheid wordt zodat we, om toch kapitaal in mensenhanden te houden de robots zelf maar belasting moeten gaan opleggen (Bill Gates). Hoe ontnuchterend is het dan als blijkt dat de 'state of the art' neurale netwerken uit Googles Deep Mind-laboratorium een eenvoudige wiskundetoets maar ternauwernood kunnen doorstaan. De AI's werden een schriftelijke basistoets voorgelegd met opdrachtjes op gebied van algebra, probabiliteit en aritmetica. Middelbareschoolwerk. Ze kwamen er niet goed uit, 'On these exam questions, the Transformer model got 14/40 questions correct, which is (proportionally) equivalent to that of an E grade student', vertellen de onderzoekers. Het blijkt dat het kunnen oplossen van wiskundigeproblemen niet zozeer een kwestie is van inductie en bewijs, 'maar', zeggen de onderzoekers in hun paper, geschiedt 'on the basis of inferring, learning, and exploiting laws, axioms, and symbol manipulation rules.' Wiskundig denken is ook voor een AI dus niet eenvoudig. Het vermakelijke onderzoek vindt u hier. Het blijkt dus dat AI's op dit moment weliswaar de beste schakers of Go-spelers kunnen verslaan, maar het tegen een wiskundig beetje begaafde scholier op alle fronten aflegt. Twijfels zijn dan ook gerechtigd, of een AI binnenkort in staat zal zijn om de mensheid te verdelgen of überhaupt zijn eventuele belastingafdracht wel adequaat kan berekenen. Geinig moehaha-momentje wel.

Reaguursels

Inloggen

@Tel Aziaat | 14-04-19 | 14:28: Misschien komt dit wel door:
Nee, ik zit in C en wat assembler op dit: n x p . com slash products slash processors-and-microcontrollers slash arm-based-processors-and-mcus slash lpc-cortex-m-mcus:LPC-ARM-CORTEX-M-MCUS. Verder dan dat ben ik nooit gekomen.

issieookweer | 15-04-19 | 04:13 | + 0 -

Als je politiek24 aanzet komt er meer dan genoeg "logica" voorbij om AI het vernietigen van de mensheid als een goed idee te laten beschouwen. Het enige verschil is dat degenen die daar nu zitten zichzelf daar te moreel verheven voor voelen.

Pierre Tombal | 14-04-19 | 10:34 | + 1 -

Probleem is dat het allemaal parallel ontwikkelt: AI wordt beter, verbindingen worden beter, steeds meer informatie is opgeslagen in databases, steeds meer databases zijn gekoppeld, oorlogsvoering wordt steeds verder geautomatiseerd en gevoerd met drones, lasers en railguns, exploits worden steeds meer verzameld en gecategoriseerd door inlichtingendiensten (in databases), big-data analyse wordt steeds beter etc, etc. Bij elkaar opgeteld geeft dit -indien gekoppeld- extreme mogelijkheden die door de tijd exponentieel toenemen.
Skynet is derhalve geen niet één van de mogelijke eindscenario's, maar veruit het waarschijnlijkste scenario. (en het laatste)

Homer P. Simpson | 14-04-19 | 10:30 | 1 | + 1 -

Dat zien we ook terug in in StarTrek Discovery Season 2 waarin de koolstof levensvormen de grootste moeite hebben het hele universum (voor minder doen ze het niet) te redden van een op hol geslagen AI.

S02E14 wordt spannond, komende do...
een op hol geslagen

Poekieman | 14-04-19 | 17:53 | + 0 -

Die AI wordt nooit slechter. Wij leren, vergeten en gaan dood. De Universal AI leert altijd, vergeet niks en sterft ook niet. En erger nog een kopie is zo gemaakt.

Yeohan | 14-04-19 | 07:42 | + 1 -

Natuurlijk kan AI de mensheid vernietigen, want hoe achterlijker en meer geestelijk en qua intelligentie onderontwikkeld, hoe beter dat gedaan wordt. Kijk maar naar alle -stanlanden en Afrika.

issieookweer | 14-04-19 | 00:03 | 2 | + 1 -

Met vervuiling wellicht, maar met simpele wapens is daar haast geen beginnen aan.

Misschien dat ze in Rwanda destijds een eind gekomen zouden zijn, als Paul Kagame het niet gestopt had.

Honger of ziektes roeien ook bij lange manier genoeg uit om over 'vernietigen' te kunnen spreken.

En dan ook: waar groeit de bevolking het meest? In akbar- en/of boekie-landen.

Hoebahop | 14-04-19 | 11:54 | + 0 -

Overigens, als ie nu E scoort. Dan scoort ie over een maand D. Nog een maand later A+. En de maand erop komt hij met 'de aangepaste theorie van speciale relativiteit'

George Foreman | 13-04-19 | 18:47 | + 0 -

ik heb een hekel aan de kreet AI. Uiteindelijk is elke AI toepassing niets meer dan een groot stuk software, dat na compile/link/build gewoon als een reeks instructies in de vorm van enen en nullen door een processor wordt verwerkt, net als alle andere software. Ook het toepassen van meerdere processoren, zelfs heel veel, verandert daar niks aan. En dat blijft zo, zolang we de Von Neumann architectuur niet achter ons laten om bijvoorbeeld richting quantum computing te gaan.

Tot dat moment weten de geweldige AI toepassingen bij Google, Amazon en dergelijke nog niet beter dan mij te bombarderen met aanbiedingen voor artikelen die ik zojuist heb gekocht. Hoeveel zwembadpompen denkt die AI dat ik nodig heb?

AI is holle marketinghype, van en voor technologisch gehandicapten.

Magnum Force | 13-04-19 | 18:47 | 3 | + 12 -

Uitgezonderd Amazon, die weet wanneer je dochter zwanger is. Maar pas nadat ze een half dozijn typische ik-ben-zwanger aankopen heeft gedaan bij Amazon.
Ook niks bijzonders dus.

Raider Twix | 13-04-19 | 18:57 | + 3 -

Elke AI toepassing staat of valt bij de manier van trainen. En sommige problemen zijn eenvoudiger te trainen dan andere. Jouw mogelijke koopgedrag analyseren uit je Brouwsergeschiedenis is wel de meest eenvoudige vorm.. nauwelijks trainen te noemen. Go, schaken en dammen zijn ook eenvoudig te trainen omdat zo’n spel een beperkte set regels kent en trainen bestaat uit simulatieparijen, winstkansen van stellingen en een gigantische hoeveelheid rekenkracht. En daar wint een computer omdat ie veel grondiger is en heeft geleerd van stellingen die jij nog nooit hebt gezien.
Wiskunde is zo breed dat helemaal niet zo eenvoudig te zeggen is of dit, in zn algemeenheid, wel waar is. Patroonherkenning is ook wiskunde en daar zijn computers al veel beter omdat AI algoritmes die getraind zijn veel meer data hebben gezien dan mensen, of is dat binnen een aantal uur te regelen..

Epistulae_Morales | 13-04-19 | 22:34 | + 1 -

@Epistulae_Morales | 13-04-19 | 22:34
Ik ben het met uw betoog niet oneens, maar mijn ergernis zit in het feit dat in AI het woord "Intelligence" in de betekenis van "intelligentie" wordt gebruikt. Ja, de door u genoemde toepassingen zijn innovatief, en ja computers zijn daar beter in dan mensen, en ja er is sprake van een zeker lerend vermogen. Maar dat staat allemaal nog heel ver af van wat we onder menselijke intelligentie verstaan, en zonder radicaal breken met de huidige processorarchitectuur zie ik daar geen doorbraak ontstaan.
Brute verwerkingscapaciteit is iets anders dan intelligentie.

Magnum Force | 13-04-19 | 23:50 | + 3 -

President Yang zal dit voor ons oplossen.

George Foreman | 13-04-19 | 18:43 | 3 | + 0 -

Yang?

Is dat de Chinese variant van President Joe uit Bowie's 'Saviour machine'?

Hoebahop | 14-04-19 | 11:42 | + 0 -

@Hoebahop | 14-04-19 | 11:42: Yang is als Trump, maar met duizend dollar.

Veel meer weet ik er ook niet van.

Huisregelneef_III | 14-04-19 | 13:52 | + 0 -

@Huisregelneef_III | 14-04-19 | 13:52: Aha, gevonden. Een linkse.

"Yangs voornaamste standpunt is het invoeren van een basisinkomen ("vrijheidsdividend") van duizend dollar per maand voor elke Amerikaanse staatsburger van 18 tot 64 jaar, met het oog op de automatisering van de banenmarkt."

Hoebahop | 14-04-19 | 14:01 | + 0 -

Serieus, DasKapitaal, "probabiliteit en aritmetiek"? Was google translate stuk?

haenzl | 13-04-19 | 18:31 | 1 | + 9 -

Kan ook zijn dat ze de 'Van Gaal' vertaler hebben gebruikt..

TuurlijkNiet | 15-04-19 | 15:49 | + 0 -

Het houd zich voor de domme! Het heeft allang een plan incl backup om de mens uit te roeien!

Mertom | 13-04-19 | 18:28 | + 7 -

Je kunt het ook omdraaien: de beste AI is na enkele jaren ontwikkeling nu al een grade E student...
Uitgaande van het huidige tempo, welke grade heeft deze AI student over 10 jaar?

ZwarteDag | 13-04-19 | 17:24 | 10 | + 5 -

@issieookweer | 14-04-19 | 11:49: Geen AI-bouwer, maar wel data analyst en developer die probeert "intelligentie" in te te bouwen in backend-systemen met grote databases. Daardoor loop ik er in de praktijk steeds weer tegenaan dat dergelijke systemen best aardig kunnen werken, maar ook onvergefelijke fouten maken. In de praktijk blijken klassieke methoden het vrijwel altijd beter te doen en als ze fouten maken, dan heb je tenminste een uitleg die beter is dan "ja, het netwerk dat wij kregen op basis van de training-data classificeerde het zo" (en dat is van vitaal belang voor baanbehoud).

Welke LPC's bedoelt u? Local Procedure Calls's (geen AI) of Linear Predictive Coding (een techniek die wel degelijk in AI gebruikt wordt)? Aan de hand van uw bericht vermoed ik het eerste.

Tel Aziaat | 14-04-19 | 14:28 | + 2 -

@Tel Aziaat | 14-04-19 | 14:28: Ah, dit komt wel door:
Nee, ik zit in C en wat assembler op dit: n x p . com slash products slash processors-and-microcontrollers slash arm-based-processors-and-mcus slash lpc-cortex-m-mcus:LPC-ARM-CORTEX-M-MCUS. Verder dan dat ben ik nooit gekomen.

issieookweer | 15-04-19 | 04:13 | + 0 -
▼ 7 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken