Daar gaan ze. Hudson's Bay gaat nu al weer stoppen in Nederland

Misschien bent u er wel eens geweest, in een nieuwe Hudson's Bay-vestiging waar vroeger een V&D-filiaal gevestigd was. De kans is ook groot van niet. Het Canadese warenhuis werd niet lang gelee (zo'n drie jaar geleden) met veel aplomb aangekondigd als de ideale opvolger van V&D, maar al snel sloeg de jubelstemming om (link 1, 2, 3, 4 en 5). Het slaat simpelweg niet aan, ervoer een verslaggever van het AD onlangs die een aantal filialen bezocht. 'Op de derde verdieping van Hudson’s Bay in Rotterdam is het druk. Mensen staan in de rij bij de kassa. Niet de kassa’s van het warenhuis zelf, maar van La Place dat een deel van de hoogste verdieping (plus dakterras) bezet.' Mooi. Nu weet u ook dat als er niets verkocht wordt en er ook geen snelle kans op verbetering te bespeuren valt, er knopen moeten worden doorgehakt. En nu klinken er hardnekkige geluiden dat alle winkels van Hudson's Bay in Nederland mogelijk dit jaar nog gaan sluiten. Een sluiting of een faillissement liggen het meest voor de hand. Dat blijkt volgens het Duitse zakenweekblad Wirtschaftswoche, dat interne documenten van het Duitse moederbedrijf Karstadt inzag. Hudson's Bay Nederland werd in september vorig jaar onderdeel van het op één na grootste warenhuisconcern van Europa door de samensmelting met Karstadt. Echt veel heeft het niet geholpen. Sterker nog: de winkels in Nederland stevenen af op een gezamenlijk verlies tot €1 miljard in 2028 als de keten op de gelijke voet doorgaat. Maar goed, dat gaan ze niet doen. Commentaar van Hudson's Bay of Karstadt ontbreekt vooralsnog. Er zijn 15 Hudson's Bay warenhuizen in Nederland. Dat worden weer nieuwe gapende gaten in de winkelharten van Nederland, maar niet in de harten van de klant. Misschien tijd voor Roland Kahn om zijn gelijk te halen, en er toch weer V&D's van te maken. Lekker vertrouwd.

Reaguursels

Inloggen

Dit komt allemaal door de directies van bedrijven die de afgelopen 30 jaar allemaal op de goedkope meuk uit lage-lonenlanden zijn overgstapt om zo meer winst te kunnen maken en daar de aandeelhouder/zichzelf mee te bevoordelen. Maar aangezien er op deze manier geen geld terugstroomt in de lokale economie, maar juist wegvloeit naar de lagelonenlanden en de aandeelhouders(die er geen boodschappen van gaan doen..), loopt de lokale economie langzaam leeg. De ECB probeert dat leeglopen al 10 jaar via QE te stelpen, maar dat gaat niet hard genoeg omdat dat geld al in de financiele sector wordt kwijtgemaakt voordat het in de reële economie aankomt. Het gewone volk is het slachtoffer van deze vvd-werkwijze.

Al met al blijkt de globale economie namelijk niet zo circulair, maar vooral afromend.

mr.Cam | 13-04-19 | 09:27 | 1 | + 2 -

en nog vergeten, Hudson Bays is ook gewoon een stomme winkel.

mr.Cam | 13-04-19 | 09:29 | + 2 -

Schijnt dat ze zich op millenials hadden gefocust. Tja. Die blijken geen geld te hebben.
Net als de middenstand die vroeger bij de V&D shopte. Ook die heeft geen geld meer.

Half Nederland betaalt zich net zo blauw aan belastingen, zorg/AOW en warmtepompen, dat het netto niks meer overhoudt dan de bijstander in de sociale huurwoning met huurtoeslag.
En dus winkelt iedereen en zijn moeder bij de Action.

Fapselaar | 13-04-19 | 00:49 | 1 | + 11 -

Dit klopt - ook de middengroepen hebben het moeilijk.
De woonlasten pakken een groot deel van je inkomen.
Wat opvalt dat de afdeling waar je kunt eten en drinken... dat die het wel goed blijft doen - bij de Hema is dit ook zo.

sociaal_econoom | 13-04-19 | 01:38 | + 2 -

1 x bij de HB geweest maar parkeren in Zwolle wordt steeds duurder dus laat ik die stad vaker voor wat het is. Alle producten die ze verkopen kan ik op internet goedkoper kopen of voor dezelfde prijs bij de kleine ondernemer/middenstander.

Stonecity | 12-04-19 | 23:25 | + 2 -

Geen wonder, ze verkopen dezelfde merken (Diesel, G-Star, Tommy, etcetera) als om de hoek bij de Bijenkorf. Waarom daarvoor naar Hudson’s Bay als je de Bijenkorf gewend bent?

Harrie Nak | 12-04-19 | 17:55 | 1 | + 2 -

Hmmm, weet niet hoor, zoveel Bijenkorf filialen zijn er niet meer.
Winkelaanbod wordt schraler inderdaad, met dezelfde merken, zelfde aanbod, als man: hoodies, spijkerbroeken, chino’s. Repeat.
Wat afwijkt is schreeuwend duur.

Analia von Solmsch | 12-04-19 | 21:09 | + 0 -

Ben er wel eens geweest hoor, maar met lege handen weer naar buiten want ze hebben stylistisch dezelfde troep als elke andere winkel maar dan voor drie keer de prijs.
Ik zag zo een hip "mannen" naaisetje met beperkte inhoud en een kek doosje voor niet minder dan 25 euro, nog even over gegrinnikt richting de vriendin van "wie koopt dit"... bij het speciaalzaakje 2 straten verder heb ik, mocht ik daar behoefde aan hebben, voor een tientje alle naaispullen die een mens nodig kan hebben.
Of de ananas hispervaas van wat was het, 50 euro? Het is een vergankelijk object qua stijl, dat moet je lekker voor dumpprijzen produceren want na een jaar hoef je hem niet meer te zien en pleur je hem bij de kringloop over de schutting. Als ik 50 euro voor een vaas neertel mag die maar beter tijdloos zijn.
Handdoeken van marginaal betere kwaliteit dan de Hema, maar wel voor de dubbele prijs. Of ik haal voor een fractie meer topkwaliteit. Dikke nee voor Hudsons Bay.
Overhemdje dan? Tommy Bilvinger voor 100 euro... Weer nee, voor dat geld ga ik naar de Suit Supply. Dan gaat mijn geld tenminste de kwaliteit van het hemd in, in plaats van in een vluchtig opgestikt merkje.

Ik begrijp gewoon niet wat Hudsons Bay ooit toe heeft willen voegen. Matige meuk bestond al. Specialisten doen het beter op prijs en kwaliteit. De Bijenkorf is al gevestigd op de overpriced name brands. Wie had de Hudsons Bay klant moeten zijn?

Myrkie | 12-04-19 | 14:50 | + 20 -

En toch zie je volle winkelstraten...
Mensen kijken, voelen en passen graag in de fysieke winkel, vragen nog even aan de verkoper naar wat extra info en kopen het dan online goedkoper elders. Thuis, maar ook gewoon in de fysieke winkel waar ze op dat moment staan. De consument wil (eist) service, maar wil er niet voor betalen. Overigens zie je dat ook gebeuren bij webshops. Het hoort bij de algehele erosie van kwaliteit en het niet kunnen opbrengen van waardering. Het is begrijpelijk, maar dat houdt natuurlijk geen stand.

Lafayette | 12-04-19 | 14:33 | + 6 -

Haha, klassiek!

EefjeWentelteefje | 12-04-19 | 18:17 | + 1 -

Ben er wel eens geweest tijdens een "uitverkoop".
Kan je allemaal veel te dure spullen met enorme merknamen erop kopen voor de hoofdprijs en/of er zitten scheuren in. Ik ga er toch niet bijlopen als een wandelende reclamezuil? Of als een zwerver?
Al die zgn. modegoeroes leven in een heel klein onreëel wereldje, waar de meesten geen deel van uitmaken.

watergeus | 12-04-19 | 12:57 | 1 | + 4 -

Dit heeft echt niets met het onderwerp te maken, maar goed, wel eens.

mr.Cam | 13-04-19 | 09:16 | + 0 -

Het concept warenhuis heeft vroeger de kleine winkeltjes opgegeten en nu eet online de warenhuizen op. Wie wil er nog een verdieping op om te winkelen, laat staan 4? Alleen vrouwen winkelen maar ook daar is de inhoud van de beurs aan het teruglopen en wat je al on-line hebt uitgegeven kan niet meer in de winkelstraat dus daar komen ze nog wel maar alleen om een cappuccino te drinken.

Ome Gijs | 12-04-19 | 12:47 | + 9 -

Eén keer een broek en een trui gekocht. Beiden 80 euro per stuk. Vind ik redelijk geprijsd, maar ik kan me zo voorstellen dat het bij het brede publiek niet aanslaat.

LJBrinkhorst | 12-04-19 | 12:24 | + -4 -

Het feit dat er na 2 uur nog zo weinig reactie zijn, zegt genoeg :P

fckup | 12-04-19 | 11:41 | + 2 -

Er zijn 2 mogelijkheden, of we gaan minder belasting betalen, of we krijgen meer salaris.
Want het probleem heet koopkracht.

Mr.Crowley | 12-04-19 | 11:35 | 2 | + 33 -

Dus verarming van de burger, mede mogelijk gemaakt door vieze gluiper Rutte en consorten.

Uranus1767 | 12-04-19 | 11:41 | + 3 -

@Uranus1767 | 12-04-19 | 11:41:
En zo is het. Wij worden met het jaar armer en dan is er nog steeds verbazing over de opkomst van FvD en PVV. Rutte heeft lasten verzwaard en genivelleerd. Rutte's socialisme maakt ons arm. Mede daarom zijn er vele winkels en winkelketens onder Rutte failliet gegaan.

André4711 | 12-04-19 | 11:56 | + 5 -

Zou het ook niet zo zijn dat de burger niet veel meer te makken heeft en daarom gaat naar pauper winkels zoals de Action.
De belastingdruk is natuurlijk enorm in dit gave land en mensen houden steeds minder elke maand over.

Uranus1767 | 12-04-19 | 11:28 | + 21 -

NL: Duur warenhuis op A-lokatie gaat failliet
Goedkope Action op B-lokatie doet het prima

Wat een gaaf land, zou Rutmans zeggen.

Hoebahop | 12-04-19 | 10:41 | 1 | + 19 -

Niet alleen in NL hoor. Als u in DE een Karstadt binnenloopt komt de vergane-glorie-sfeer u tegemoet. Versleten linoleum op de vloer, medewerkers die er niet zo veel zin meer in hebben, ondermaatse kwaliteit van de waren, enz.

nieuwe_Deen | 12-04-19 | 11:03 | + 12 -

Ik loop wel eens langs Hudson's Bay aan het Rokin. Ik vind dat het een beetje de uitstraling heeft alsof het de neus ophaalt voor consumenten als ik. Als ik niet gericht op zoek ben naar bijvoorbeeld kleding, is voor mij 100 euro al heel wat voor een gelegenheidsaankoop. Ze geven mij de indruk dat ze daar niet op zitten te wachten. En ik denk dat heel veel mensen er zo over denken, want de winkel is vaak akelig leeg.

The_iron_boar | 12-04-19 | 10:33 | 5 | + 18 -

@EefjeWentelteefje | 12-04-19 | 10:52:
En ook de Bijenkorven zijn al goeddeels verdwenen in Nederland.
Nederland is een rijk land met een arme bevolking. De middenklasse wordt uitgekleed. Of het neoliberalisme of sociaaldemocratie heet: wij worden keihard genaaid.

André4711 | 12-04-19 | 11:58 | + 26 -

@André4711 | 12-04-19 | 11:58:
Klopt. Ik heb wel eens ergens gelezen (sorry, geen idee meer wáár) dat (ook) de Bijenkorf het grotendeels moet hebben van stinkend rijk buitenlands publiek (Arabieren, Chinezen, Japanners e.d.). In NL heeft de middenklasse inmiddels net een paar honderd € meer te besteden dan de absolute onderklasse, dat zet geen zoden aan de dijk, en dus ga je dat geld als middenklasser zeker niet uitgeven aan overpriced luxegoederen. Tenminste niet als je je verstand gebruikt.

EefjeWentelteefje | 12-04-19 | 18:15 | + 5 -

Maison de Bonneterie is ook gestopt, ook roemrucht Metz. Maar de exclusieve boetiekjes pc hooft en bijvoorbeeld Baarn lopen wel. Er is geen middenklasse meer.

Analia von Solmsch | 12-04-19 | 21:15 | + 3 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Bij die verhalen over warenhuizen is een stukje historisch perspectief wellicht op zijn plaats.

Vroegah had je allerlei winkeltjes voor van alles en nog wat, garen en band, manufacturen, kleding, schrijfwaren, te veel om op te noemen. Die kleine "pa en ma" winkeltjes gingen ten onder toen de warenhuizen van alles onder een dak gingen aanbieden zodat de mensen niet meer winkel in, winkel uit hoefden. Het publiek ruilde de persoonlijke aandacht en vakkennis in die kleine winkeltjes gaarne in voor het gemak. Kortom, de warenhuizen richtten een slachting aan in de kleine middenstand en dat interesseerde vrijwel niemand.

Nu krijgen die warenhuizen op hun beurt last van de toenemende online verkoop. In tegenstelling tot die kleine winkeltjes van vroegah kunnen warenhuizen niet bogen op persoonlijke aandacht of grondige kennis van zaken. Ze hebben eigenlijk helemaal geen wapens om de strijd met de online shops aan te gaan. Ze hebben dure panden op dure locaties met duur personeel dus ze kunnen maar heel beperkt op prijs concurreren. De redelijke verwachting is dan ook dat online verkoop nu een slachting gaat aanrichten onder de warenhuizen. Tsja.

And so it goes, zou Vonnegut zeggen.

Magnum Force | 12-04-19 | 10:12 | 2 | + 31 -

En probeer eens advies te krijgen over de spullen in zo'n grote zaak. Als - als - er al personeel is, kun je eerst 200 meter door de winkel lopen om zo iemand te vinden. "Kom zo bij u hoor". En als ie al komt, is het z'n afdeling niet. Doe dan maar online: een goede webwinkel voorziet de producten van ruim voldoende informatie en selectie- en vergelijkingsmogelijkheden.

De echte Stolwijker | 12-04-19 | 11:22 | + 9 -

Ooit had je in Rotterdam,Ter Meulen.
Warenhuis met perfecte postordertak.
Eigenlijk wat nu dus online gebeurt.
Toch heeft die tent het niet gered.

De Profundus | 12-04-19 | 16:21 | + 4 -

Nooit geweest, totaal geen behoefte aan.

Sowieso snap ik niet dat er warenhuizen bestaan. Veel dure vierkante meters in het stadscentrum, een assortiment dat vlees noch vis is. Veel spullen die je ook online kan kopen.

Henk657 | 12-04-19 | 09:49 | 4 | + 13 -

@Radium | 12-04-19 | 11:25:
Dat is precies wat ik bedoel: de Bijenkorf richt zich op een bepaald niche-publiek, namelijk het statusgevoelige merkjes-publiek dat bereidwillig is om het tienvoudige te betalen voor spullen die wellicht in dezelfde schuur in China worden vervaardigd als het aanbod van de Action.
Dat publiek, en zeker het Nederlandse aandeel daarin, is echter beperkt van grootte, en daarom is één Bijenkorf dan ook genoeg.

EefjeWentelteefje | 12-04-19 | 11:40 | + 10 -
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken