Klant verliest bijna altijd bij 'rechtbank' financiële sector. Klant toch dolblij

Schakelen we nu over naar ons favoriete klachteninstituut voor de financiële dienstverlening. Kifid heeft zijn jaarverslag gepresenteerd. Doorgaans een prima moment om u te waarschuwen voor de hofleverancier van vermakelijke topics en onnavolgbare uitspraken. Bij het Gerechtshof van de financiële wereld trekt u - de arme burger - doorgaans aan het kortste eind. Gelukkig lijkt dit niet geheel tegen dovemansoren gericht want met 4.487 ontvangen klachten lag het aantal een stuk lager dan in 2017. Al weten we natuurlijk niet zeker hoe dit komt. Misschien stappen klagers vaker naar een echte rechter, misschien valt er simpelweg minder te klagen over de financiële dienstverlening. Wie zal het zeggen. Afijn, een kleine 3.000 zaken werden afgelopen jaar behandeld. Kifid meldt trots dat in bijna de helft van de gevallen (46%) een schikking werd getroffen. In 1.100 zaken deed de laagdrempelige quasi-rechtbank een uitspraak. En hoe denkt u dat het klachteninstituut voor de financiële dienstverlening dat wordt gefinancierd door financiële dienstverleners heeft geoordeeld? Inderdaad. Consumenten werden 200 keer (deels) in gelijkgesteld, 'in ruim 900 klachtzaken was de klacht van de consument ongegrond'. Je verwacht het niet. Toch is de consument door het dolle over het Kifid. Het klachteninstituut krijgt gemiddeld een 7 en een sticker van klanten. 'Met name de werkwijze, deskundigheid en klantgerichtheid van medewerkers en de communicatie door Kifid leiden tot tevredenheid.' Voor zover er wordt gekankerd op het Kifid dan ligt dat aan de lange wachttijden. Het klachteninstituut heeft immers een chronisch gebrek aan personeel en een overschot aan rare plannen. Kifid-baas Eveline Ruinaard zegt tegen de Telegraaf-betaalmuur dat er een heleboel handjes zijn aangenomen om de achterstanden weg te werken. Sluiten we af met een tip van het Kifid uit de klachtenpraktijk. Hou u vast. 'Voorkom diefstal door goed voor je spullen te zorgen'. Bedankt! Geven wij ook een tip. Geef die it'er even koffie, zodat de link naar het volledige jaarverslag werkt en we het niet alleen met de samenvatting hoeven te doen.

Reaguursels

Inloggen

Ik heb - ook gezien de uitspraken van het Kifid - geen hoge pet op van de club. Tegelijkertijd zijn de cijfers wat gechargeerd: Daar waar de klant duidelijk gelijk heeft zal de FI geneigd zijn tot schikken. Logischerwijs zijn de zaken waar wel een uitspraak over komt de minder kansrijke (zoals je zelf hier hebt gerapporteerd, bijvoorbeeld over reisoplichters en mensen die het niet leuk vinden dat ze een boete moesten betalen voor het vervroegd aflossen) en dus zijn deze cijfers niet geheel onlogisch.

Vitaly Chernobyl | 12-04-19 | 18:18 | + 1 -

Uhu
Door goed voor je spullen te zorgen voorkom je voortijdig afschrijven.
Door goed op uw spullen te passen voorkomt u diefstal/verlies.

boerk | 12-04-19 | 12:43 | 5 | + 1 -

@TuurlijkNiet | 12-04-19 | 15:38:
Ja, en dat niet alleen, het zou toch ook eens tot de goegemeente moeten doordringen om vooral niéts te ondertekenen wat je niet dondersgoed - inclusief alle mogelijke 'addertjes' - begrijpt.

EefjeWentelteefje | 12-04-19 | 19:00 | + -1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken