'Crashes Boeing-vliegtuigen hebben alles te maken met Trump'

Trump Derangement Syndrome
Trump Derangement Syndrome

Wat heerlijk: we zijn op het punt aangekomen dat The Guardian en The Observer zijn verworden tot Infowars-achtige media. Door de twee crashes van Boeings 737 MAX-toestellen zijn 356 mensen op het leven gekomen en deze doden zijn natuurlijk krachtige ammunitie  om president Trump mee op de korrel te nemen. Leest u even mee: 'America First nationalism, indulgent free market economics, Republican libertarianism and a political system in hock to corporate lobbying has just contributed to killing 356 innocent people. (...) The current set-up – and the accompanying libertarian, anti-state, anti-regulation philosophy – literally kills people.' 2018 was inderdaad geen geweldig jaar voor vliegveiligheid, het aantal doden door crashes nam scherp toe ten opzichte van 2017. Maar dan zou het geen kwaad kunnen om te vermelden dat 2017 het veiligste jaar was in de geschiedenis van de luchtvaart. De trend is bovendien sinds de jaren negentig dat het aantal dodelijke ongelukken in de commerciële luchtvaart alleen maar afneemt. Dit ondanks dat we steeds meer zijn gaan vliegen en de voornoemde filosofie die debet zou zijn aan de doden door crashes in die periode welig tierde. Het zou best kunnen dat onvoldoende toezicht op de (versnelde) ontwikkeling van de 737 MAX een factor is die heeft bijgedragen aan de ongevallen, maar dat ophangen aan een heel politiek systeem, Donald Trump en elke ideoloog die etatisme geen bijzonder goed idee vindt, is bezopen. Trump Derangement Syndrome, noemen we dat.

Reaguursels

Inloggen

De 737 is een werkpaard. Ongelooflijk betrouwbaar en sterk. Zeer goede reputatie. Toch moeten er ineens allerlei nieuwe systemen worden ingevoerd om de veiligheid te verbeteren (waarom dan?) die leiden tot juist meer risico. En ja, de meeste ongelukken zijn toch heus te vinden onder derde wereldmaatschappijen.

squadra | 09-04-19 | 10:57 | + 0 -

Doet me denken aan die euh.. Concorde.

boerk | 08-04-19 | 12:52 | + -1 -

Kijk eens in de comments op RT.com.
Volgens een groot deel van de laagbegaafden is écht álles wat er in hun optiek fout gaat in de wereld de schuld van de CIA en de Mossad.
Waterleiding kapot in Nigeria? "CIA and Mossad"
Tekort aan schone onderbroeken in Zuid-Korea? "CIA and Mossad"
Aanvriezen Zuidpool? "CIA and Mossad"
Moet toch makkelijk zijn om een standaardvijand te hebben waas je alles aan kunt wijten wat je niet bevalt.

Vogelbeest | 08-04-19 | 09:44 | 2 | + 4 -

Volgens mij is het een psychische stoornis om altijd de schuld bij anderen te zoeken. De ander die altijd het "kwaad " is

Mr.Crowley | 08-04-19 | 10:40 | + 2 -

Als er nog een uit de lucht valt, is Boeing failliet.

Mr.Crowley | 08-04-19 | 09:24 | + 0 -

“Het zou best kunnen dat onvoldoende toezicht op de (versnelde) ontwikkeling van de 737 MAX een factor is die heeft bijgedragen aan de ongevallen, maar dat ophangen aan een heel politiek systeem, Donald Trump en elke ideoloog die etatisme geen bijzonder goed idee vindt, is bezopen.“
Nou nee. Het is bezopen om dit aan Trump ( alleen) te hangen maar dit heeft alles te maken met een politiek systeem waar bedrijven via lobbyclubs gewoon de macht hebben om toezichtseisen bij te stellen aan de hand van de gewenste time-to-market en de politiek, zoals altijd, gevoelig is voor werkgelegenheid.
En dat is ook niet iets des Amerikaans.. dat werkt hier, in Nederland, in Europa, ook zo.

Epistulae_Morales | 07-04-19 | 23:33 | 2 | + 5 -

Hier zit het gevaar vooral in alle adviesorganen die geld verdienen een vies woord vinden, als er geen vriendjes zijn die er beter van worden.
Een Nederlands vliegtuig zou neer storten omdat er echt een Philips gloeilamp gebruikt moet worden voor de hoogte meter( want halal, of beter voor de noordse woelmuis).

frank87 | 08-04-19 | 08:13 | + -1 -

Yep, zie Rutte en dividendbelasting.

Noise0 | 08-04-19 | 12:13 | + 0 -

The Guardian is de Engelse versie van de Volkskrant en wat mij betreft nogal onbetrouwbaar. Ongeacht het onderwerp, ze weten het te spinnen tot iets anti-Brexit of anti-Trump.

Vitaly Chernobyl | 07-04-19 | 20:52 | 2 | + -2 -

Het is wel een opiniestuk he.. dus de GeenStijl rubriek in die krant. De Guardian vergelijken met de Volkskrant is tenenkrommend dom want de Volkskrant is een schoolkrantje vergeleken met the Guardian en de onderzoeksjournalisten die daar rondlopen. Lees hem maar eens...

Epistulae_Morales | 07-04-19 | 23:51 | + 2 -


Slinks is zuur.Ja. Links krijgt dus weer de schuld,terwijl politiek niet kan vliegen of kerosine leveren.Dan heeft Schiphol ook een Kabinet.
P

Jan Onbewoond | 07-04-19 | 19:10 | + -11 -

Het valt me nog mee dat er niemand roept dat Afrikanen en Aziaten niet kunnen vliegen. Het is gewoon diep triest dat er in korte tijd 356 mensenlevens verloren zijn gegaan door een systeemfout. Vermoedelijk kent elk type vliegtuig wel zogenaamde kinderziektes die pas in de praktijk naar boven komen. Zie ook de APU batterij van de 787. aviationweek.com/awin/boeing-tackles-...

loze stijl | 07-04-19 | 18:41 | 1 | + 1 -

Ehm, Als je naar de ongevalsstatistieken kijkt, dan is de stelling uit je eerste zin inderdaad waar. Alleen in dít geval is het niet pilot error (de uiteindelijke oorzaak van ong. 70% van alle luchtvaartongevallen), maar een fout bij Boeing. Daar doet al-dan-niet falend toezicht uit de tijd van Obama niets aan af.

Vitaly Chernobyl | 07-04-19 | 20:51 | + 4 -

Kunnen we Putin niet de schuld geven????

Dr mabuse | 07-04-19 | 17:50 | + 6 -

Ik vind dat Trump bashen echt potsierlijk worden. Dag die mensen zichzelf nog serieus nemen.

Yeohan | 07-04-19 | 16:40 | + 5 -

Het enige Trump Derangement Syndrome dat heel hardnekkig heerst sinds zijn verkiezing is de media hysterie rondom Russische invloed, Russische hackers, Russische geheime overleggen met Trumps familie, kennissen, achterneven, ze konden het nepnieuws niet zo krankzinnig bedenken of we werden er dagelijks mee bestookt.
En sinds het is uitgekomen dat het allemaal leugens waren, kunnen we ons gelukkig weer op het echte nieuws richten.
Bijvoorbeeld wat deze aardschok voor de luchtvaartsector betekent, veel airliners en Boeing zelf zitten in grote problemen en Airbus pakt marktaandeel terug.

Atlas Shruggs 10 | 07-04-19 | 14:15 | 3 | + 9 -

Ah, jij hebt als enige het niet vrijgegeven rapport al gelezen?

pleuriskuiken | 07-04-19 | 14:25 | + -3 -

@pleuriskuiken: En jij denkt dat als Mueller onwaarheden zag staan in de brief van Barr dat hij dan zo stil zou blijven als hij nu is?

Atlas Shruggs 10 | 07-04-19 | 16:06 | + 3 -

@Atlas Shruggs 10 | 07-04-19 | 16:06: mij verbaast niets meer in dat land

Epistulae_Morales | 07-04-19 | 23:53 | + -3 -

Er bestaat geen maakbare samenleving. Shit happens, live with it.

Mr.Crowley | 07-04-19 | 13:48 | + 4 -

Tsja, lijkt me toch echt de waarheid als een koe. Deregulering zorgde voor te weinig controle op Boeing en dat draagt bij aan de oorzaak van deze vliegrampen. Niemand geeft Trump de schuld, maar het systeem en met name de politieke filosofie van zijn partij.

* Il Principe * | 07-04-19 | 13:39 | 5 | + -14 -

@Rhenium | 07-04-19 | 14:51:
Beste Rhenium, ik hoop van harte dat het je nooit overkomt. Maar mocht je ooit iemand om wie je geeft door zoiets verliezen, denk dan nog eens terug aan de woorden die je zojuist gescheven hebt.

The Duke 84 | 07-04-19 | 22:19 | + 0 -

Ik dank de goden op mijn knieen dat JIJ nooit in een aircrash investigation betrokken bent geweest, dan hadden we nog steeds gevlogen met een comet...

ZwarteDag | 07-04-19 | 23:04 | + 0 -

Dit vliegtuig zit al sinds 2014 in productie en vloog al voordat Trump president werd.

Noise0 | 08-04-19 | 12:06 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

De ontwikkeling en goedkeuring van de 737max heeft plaatsgevonden tijdens de Obama-regering. Enough said.

The2Amendment | 07-04-19 | 13:04 | 5 | + 25 -

@De Profundus | 07-04-19 | 13:23: er staat toch echt niet dat Trump verantwoordelijk is hoor... er staat dat Trump een proponent is van een systeem waarin dit soort dingen gewoon kunnen. Sterker nog.. hij wil de FAA gewoon privatiseren wat zal inhouden dat de vliegtuigbouwers volledig hun eigen regulering zullen gaan doen...
Iets met slager en eigen vlees keuren..

Epistulae_Morales | 07-04-19 | 23:57 | + -3 -

@Epistulae_Morales | 07-04-19 | 23:57:
Privatisering hoeft niet te betekenen dat de vliegtuigbouwers de controles zelf uitvoeren.
De overheid bakt vaak zelf niets van controles. Zie de controles op de bouw.

André4711 | 08-04-19 | 19:21 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken