Angstaanjagend nieuws over leesniveau Belgische kinderen

Hoe is het bij ons?
Hoe is het bij ons?

Omdat wij van DK met de poten in de modder staan, weten wij dat docenten op middelbare scholen zich al jaren zorgen maken over het teruglopende kennisniveau van brugklassers. Elk jaar lijken de kinderen die vers van de basisschool komen, weer minder te weten. Van taalkennis, tot rekenvaardigheid en algemene kennis - het wordt alleen maar minder. Veel mensen hebben geen zin om daar iets aan doen, want die verwijzen dit soort slecht nieuws graag naar de prullenbak met de rechtvaardiging dat het oudemannenpraat is. Er zou altijd al worden geklaagd over de staat van het onderwijs en was het niet Cato de Censor die zich al zorgen maakte over de zeden van den jeugd? De Onderwijsinspectie weerspreekt deze luie gelatenheid: het gaat echt veel slechter in het (basis)onderwijs. 'De prestaties van leerlingen zijn de afgelopen 20 jaar geleidelijk gedaald. Dit blijkt uit internationale onderzoeken in het basis- en voortgezet onderwijs. In tegenstelling tot vrijwel alle andere landen, presteren  leerlingen in Nederland steeds iets minder dan vroeger. Daling en stagnatie zijn ook te zien in landelijke studies naar prestaties van basisschoolleerlingen in taal, rekenen, cultuureducatie, natuur en techniek  en bewegingsonderwijs.' Bij onze Zuiderburen is het al niet veel beter. Woorden als 'kassei', 'gracht', 'sofa' of 'ooievaar' mogen niet meer bekend verondersteld worden. Of deze: ‘Ik was al een uur aan het vertellen over reeën in het bos, toen iemand toegaf dat hij niet wist wat een ree was.’ Zowel Nederland als België hebben een probleem en misschien is het tijd om dat eens aan te pakken. We kunnen natuurlijk zeggen 'reactionair gelul, want wie dient te weten wat een sofa is', maar aan dergelijk cynisme hebben kinderen met een taalachterstand niets. Laten we om te beginnen de mogelijke verklaringen voor de afnemende taalvaardigheid eens in kaart brengen. Ligt de lat qua toetsen te laag, zijn docenten onvoldoende bekwaam, daalt de taalvaardigheid door kinderen die thuis geen Nederlands spreken, heeft het te maken met te weinig taalles überhaupt, wordt er thuis nog wel gelezen, zijn de lesmethoden verkeerd? In ieder geval moet er iets gebeuren, want wie slecht kan lezen, kan niet meedraaien in de maatschappij.

Reaguursels

Inloggen

Ik geloof zeker de strekking van het stuk, echter het "meetinstrument" is ook een element om serieus naar te kijken. Één kind weet wellicht niet wat een Ree is, maar wel wat een Koala of een Gnoe is. Er komt dagelijks veel kennis bij, we refereren steeds meer aan de wereld in plaats van Nederland, daarmee vervang je een deel van de kennis die men 20 jaar geleden had. Daarbij ben ik van mening dat het middel CITO echt een vreselijk instrument is, het test een aantal skills die je kunt drillen. Hetz zeg vrijwel niets over het kind en de wijze waarop deze kennis kan toepassen.

1,2,tja,tja,tja | 08-04-19 | 09:52 | + 1 -

Ik denk dat een gemiddeld kind minstens 6 uur per dag een telefoon of iPad in z'n handen heeft. Ze lezen wel veel, maar enkel appjes. Kortstondig informatie proberen op te nemen voor de toets van de volgende dag doen ze wel, maar dat is geen leren, dat is puur reproductie. Het eerste wat men moet doen is de mobiele telefoon weren uit de school! Die dingen zijn net mini gokmachines met al die spelletjes en timelines. Dat komt de ontwikkeling van het concentratievermogen niet ten goede.

Vrouwtje_haram | 07-04-19 | 19:42 | 1 | + 2 -

TL;DR

Hoebahop | 08-04-19 | 11:17 | + 0 -

Je hoeft er geen Onderwijsinspectie bij te halen. Lees gewoon hier in DK maar eens de kommentaren; d/t-fouten zijn nog wel de minsten van de velen die de droeve waarheid over de tegenwoordige volwassenen laten zien. Als de kinderen nóg slechter zijn, belooft dat echt wat.

issieookweer | 07-04-19 | 12:09 | 1 | + 0 -

issieookweer | 07-04-19 | 12:09
"d/t-fouten zijn nog wel de minsten van de velen die de droeve waarheid over de tegenwoordige volwassenen laten zien."
Staan er in bovenstaand zinnetje niet 2 ennen teveel?

mona | 08-04-19 | 14:42 | + 0 -

Kinderen leren tegenwoordig veel meer Engelse woorden, als daar dan wat minder Nederlandse woorden tegenover staan dan is dat wel acceptabel. We hebben metselaars en warmtepomp installateurs nodig, met romans schrijven valt geen droog brood te verdienen omdat het aanbod al veel groter is dan de vraag.

W_F | 07-04-19 | 10:26 | + -2 -

In Nederland moet alles vooral 'leuk' zijn. Kinderen vinden het niet leuk om boeken te lezen, maken we toch hele dunne boekjes... Allochtonen halen het vereiste taalniveau niet: verlagen we toch de eisen... Het 'entertainmantsprincipe' is zo diep doorgedrongen in onze maatschappij dat we het niet eens meer opmerkelijk vinden dat politici met elkaar in debat gaan op basis van 'battles'. Alsof ze in een spelshow staan.

Dr_Prepper | 07-04-19 | 09:39 | + 16 -

Waarom zouden kinderen ook weten wat een ree is? Die kom je nooit tegen in Minecraft. Daarentegen zal hun woordenschat op andere terreinen die van opa en oma weer ruimschoots overstijgen. Woorden als multiplayer, lootbox, spawn, ...

nieuwe_Deen | 06-04-19 | 21:08 | 2 | + 10 -

Minecraft? Uit welke eeuw komt u? Het nieuwe Minecraft heet Fortnight.

Vitaly Chernobyl | 06-04-19 | 21:26 | + -6 -

@Vitaly Chernobyl | 06-04-19 | 21:26:
U bedoelt toch zeker fortnite, wel bijblijven hè...
;)

Heer_Wob | 06-04-19 | 23:34 | + 12 -

Mijn wederhelft staat voor de klas en ook zij beaamd dit. Echter zit het probleem niet bij de leraren, want die willen maar al te graag, maar bij de ouders. Lage cijfers is de fout van de docent, huiswerk mag niet want dan past niet met sport/muziek en de heilige vrije tijd van de ouders en natuurlijk alle aandacht voor de ‘rugzakjes’ zorgt er voor dat er geen tijd is voor uitdaging voor de slimmere kinders.

Viper62 | 06-04-19 | 18:40 | 4 | + 11 -

@mona | 06-04-19 | 19:07:
Yep, dat bedoel ik dus.
Helaas, mijn bankrekeningnr is niet bij de redactie bekend.

EefjeWentelteefje | 06-04-19 | 21:10 | + 1 -

Toch vreemd dit. In de jaren 70 had ik nooit huiswerk op de lagere school. Nu in deze eeuw hadden mijn kinders altijd huiswerk mee. Op school moest er geplakt en geknipt worden, er was geen tijd voor rekenen enzo, de moeders werd gevraagd leesles te geven aan de zwakkere lezers. Gelukkig spelen we graag kaart. Dus leerden de kinderen toch nog tellen.

Commun-Rechts | 07-04-19 | 11:59 | + 1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Ze zijn te druk met linkse indoctrinatie dat er voor onderwijs te weinig tijd is.. En maar zeuren over de werkdruk n lage loon. Prestaties zijn er zeker niet naar voor een opslag

m.rotten | 06-04-19 | 18:23 | + 22 -

Heb het woord 'kassei' ook moeten opzoeken op Google, maar ben ook geen Belg.

Appelflaps | 06-04-19 | 17:45 | 2 | + -3 -

Het is u vergeven. In Nederland heetten die dingen altijd "kinderkopjes" maar blijkbaar is dat woord in de vergetelheid geraakt.

Huisregelneef_III | 06-04-19 | 18:42 | + 10 -

@Huisregelneef_III | 06-04-19 | 18:42: Nee joh, dát woord kan nu echt niet meer, want dat kan offensief zijn voor tere kinderzieltjes. De Belgen hadden dat al lang door, dus daarvandaan hun benaming; die hoeven hun woordenboek daarom niet meer te kuisen.

issieookweer | 07-04-19 | 12:17 | + 0 -

Mark Rutte zei onlangs nog dat het onderwijs in NL van topniveau is.
Klopt.
Als je bedoelt dat ze op school leren over LGTBT'ers, zwarten en het geweldige van diversificatie.
Als ze van school komen weten ze hier tegenwoordig alles van.

Maar kunnen lezen, schrijven of rekenen, tja, dat kunnen ze niet.
Vroeger was dat het belangrijkste op de lagere school. Tegenwoordig heb je daar een computer voor. Kennelijk.

En dat computer i.p.v. boeken onderwijs: lekker chatten is dan wel heel gemakkelijk, de hele dag door.

Raider Twix | 06-04-19 | 17:40 | + 16 -

Als ik € 0,10 zou ontvangen voor iedere d/t-fout - helaas ook hier een veelvoorkomend euvel - die ik onder ogen krijg dan was ik inmiddels multimiljonair.

Noem me een taalnazi, maakt me niet uit.
Feit is dat dit soort basale kennis der NL taal ooit lagere-school-niveau was. Wie het op z'n 12e nog niet beheerste, mocht naar de spinazie-academie.
En terecht, want het gaf aan dat je wellicht 1) niet zo heel erg slim was, of 2) super-slordig, of 3) dat het je geen reedt interesseerde.
Alle drie de factoren, laat staan een combinatie hiervan, geen aanbeveling, en sorry, maar als je dit soort fouten te vaak maakt, dan hoor je simpelweg niet thuis bij welke vorm van 'hoger onderwijs' dan ook.

En nee, kom nou niet aanzetten met die 'dyslexie'-smoes, want daar lijkt inmiddels de halve wereld aan te lijden...

EefjeWentelteefje | 06-04-19 | 17:31 | 6 | + 36 -

U heeft helemaal gelijk. D en T fouten zijn zo pijnlijk simpel, dat een ieder die er op 1000 wooden meer dan 1 maakt, zichzelf diskwalificeert.

Dr_Prepper | 07-04-19 | 15:19 | + 1 -

Je bent ook een taalnazi EN een anachronisme...
Taal is een levend iets, bedoelt om begrip over te brengen. Niet om, zoals veel dinosauriers doen, vast te houden aan de taalvorm die ze zelf hebben geleerd.
Langzaam, mag van mij wel sneller, wordt onze taal meer en meer Engelstalig. Dus ook een stuk simpeler, simpeler is beter. Net zoals we ooit zijn overgegaan zijn van cisc naar risc based computing, simpeler bleek superieur...

ZwarteDag | 07-04-19 | 23:01 | + 0 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Het centrale probleem is dat het onderwijs veel te veel uitgaat van wat er nodig is voor het "volgende station", in plaats van uit te gaan van het kind. Basisscholen bestaan niet om het voortgezet onderwijs van voldoende instroom te voorzien, en het voortgezet onderwijs bestaat niet om het hoger onderwijs van instroom te voorzien, en het hoger onderwijs bestaat niet om de arbeidsmarkt te bedienen, maar dat is wel waar zij zich allemaal op richten. Hierbij is er een eenzijdige aandacht voor vaardigheden; kennisoverdracht is een vies woord. Maar als je geen kennis hebt, begrijp je ook minder, zie je bepaalde verbanden niet en ontwikkel je ook niet die vaardigheden die tegenwoordig zo zwaar overgewaardeerd worden.

Huisregelneef_III | 06-04-19 | 17:30 | + 9 -

Ach, wie noemt een zitbank tegenwoordig nog een sofa? En vraag een willekeurige volwassene naar het belangrijkste verschil tussen een ree en een hert. Grote kans dat hij/zij het niet weet. Vroeger werden baby's door de ooievaar gebracht. Dat hoef je kinderen tegenwoordig niet meer wijs te maken, dus het woord ooievaar wordt sowieso al veel minder gebruikt.
Het is wel zo dat er tegenwoordig in veel gezinnen minder voorgelezen wordt. Ook lezen kinderen thuis veel minder. Dat is waarschijnlijk een van de oorzaken van een taalachterstand. Kinderen houden zich meer bezig met spelletjes spelen en filmpjes kijken op de tablet. Dat heeft als voordeel dat in de toekomst digibetisme een zeldzaam verschijnsel zal zijn.
Het rekenonderwijs op de basisschool moet in elk geval herzien worden en gewoon weer ouderwets eenvoudig worden, bijvoorbeeld bij het leren vermenigvuldigen de rijtjes met de hele klas hardop opdreunen, net zolang totdat iedereen het wel kan dromen.
En misschien moet het in onbruik geraakte telraam weer terugkomen.

mona | 06-04-19 | 17:27 | 6 | + 0 -

Eigenlijk zeg je in de eerste alinea van je tegel dat een kind niets hoeft te weten, want ja, waarom eigenlijk wel? Algemene ontwikkeling versus algemene onwetendheid. En van de hele dag debiele tekenfilmpjes kijken en spelletjes spelen wordt een kind geen briljant programmeur.

Rhenium | 07-04-19 | 11:57 | + 2 -

@Mr.Crowley | 06-04-19 | 17:37: Ik vraag mij af wat jouw opleiding is geweest dat je niet snapt dat de linker methode superieur is!
De linker methode is namelijk oneindig schaalbaar en de rechter methode werkt alleen bij simpele sommen voor nitwits...
Wat dat betreft heeft het wiskunde onderwijs een grote stap voorwaarts gemaakt, niet meer stupide stampen maar echt SNAPPEN...

ZwarteDag | 07-04-19 | 22:55 | + 0 -

Ga jij maar eens proberen om twee getallen van 6 cijfers met elkaar te vermenigvuldigen met de linker methode. Dan moet je 36 getallen bij elkaar optellen. Totaal onbruikbaar dus voor grote getallen. Bij de rechter methode moet je 6 getallen bij elkaar optellen.

Het is te triest voor woorden dat er een nieuwe methode wordt gehanteerd die in de praktijk gewoon onbruikbaar is. Onder het motto "nieuw = altijd beter" wordt het Nederlandse onderwijs verkloot.

André4711 | 08-04-19 | 11:11 | + 0 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik mis de quootjes om Belgische.

watergeus | 06-04-19 | 17:07 | 1 | + 2 -

Zelf meegemaakt op vakanties,dat Belgische kinderen veel beter waren on taal,rekenen en algemene ontwikkeling.Was stomverbaasd over zoveel intellect op die leeftijd.
Helaas 30 jaar geleden.

De Profundus | 07-04-19 | 12:43 | + 1 -

Het verval is 20 jaar geleden reeds ingezet. Een universitair diploma krijg je bijna cadeau bij een zak chips. Millennials wandelen het bedrijfsleven binnen en denken overal recht op te hebben, ook al presteren ze omzeggens niks. Maar ze sijpelen nu ook het onderwijs binnen. Die lamzakken, die reeds moe worden bij de gedachte aan werk, die moeten onze kinderen les gaan geven?

Nonkel Frituur | 06-04-19 | 16:59 | 1 | + 13 -

Een universitair diploma krijg je bijna cadeau bij een zak patat, zo ben je toch ook aan die van jou gekomen?

ZwarteDag | 07-04-19 | 22:51 | + 0 -

Was me ook al opgevallen.
Schrijven en rekenen kunnen ze tegenwoordig niet meer.
Ik denk dat het te maken heeft met dat veel geautomatiseerd is.

Uranus1767 | 06-04-19 | 16:13 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken