Zzp’ers liever in loondienst, mkb’ers bang voor personeel, water is nat

Nat en tegenwind
Nat en tegenwind

U zult maar communicatiemiepje bij de Kamer van Koophandel zijn. Lekker gewerkt aan een ronkend persbericht over de hoop en dromen van ‘s lands zzp’ers en mkb’ers, op basis van een enquete onder 4000 luitjes uit die groep. Kekke infographic erbij, en optimistische kop boven het persbericht: ‘Merendeel zzp-ers en mkb-ers verwacht komende jaren omzetgroei’. Voortwaarts allemaal! Maar nee hoor, de overtikmedia blijkt ineens geen overtikmedia te zijn en pikt iets anders op uit het persbericht en onderzoek: ‘Tegenwind en weinig inkomen: kwart zzp'ers wil liever in loondienst’, aldus RTL. ‘Kwart zzp’ers wil vaste baan’, dixit de Telegraaf. Zucht. Nou goed, terug naar de zzp’ers waar het ondernemersbloed toch wat verdund door de aderen stroomt: ‘Veel van deze ondernemers hebben in de afgelopen drie jaar relatief vaak een omzetdaling gehad, zijn vaker ontevreden over hun inkomen en hebben vaker een relatief jonge onderneming.’ Nu kunnen we hier weer de bekende riedel afsteken over de zzp’ers die eigenlijk geen zzp’ers zouden moeten zijn maar uit pure wanhoop de gang naar de KvK hebben gemaakt omdat ze geen werkgevers konden vinden, alleen opdrachtgevers die liever een karig uurtarief betalen zonder de verdere verplichtingen die komen kijken bij het in dienst nemen van werknemers. Daarover gesproken: ‘een ongeveer even grote groep mkb’ers (28%) [durft] het wegens de financiële risico’s niet aan om personeel in vaste dienst te nemen. [...] Belangrijke redenen om geen personeel aan te nemen zijn dus vooral de financiële risico’s en de verantwoordelijkheid die het met zich meebrengt, naast `te veel rompslomp’(14% van de mkb-ers; 22% van de zzpérs [sic])’, aldus hetzelfde persbericht. JOH! In ieder geval is dit onderzoek al vele malen beter dan dat malle prutswerk waar de CNV laatst mee kwam. Wilt u nog even lekker verder graven in de cijfers, dan mag u zelf versie 15 van de Powerpoint-pdf van het onderzoeksverslag erbij te pakken. 

Reaguursels

Inloggen

Met dank aan de vakbonden, maar dat mag je niet zeggen uiteraard. Kleine werkgevers kunnen gewoon failliet gaan door 1 niet functionerende werknemer, je komt er simpelweg niet vanaf. Dus dan kun je niet anders dan mensen inhuren via allerhande constructies. Daar zit ook niemand op te wachten, maar hey die kosten je de kop tenminste niet. Ik durf te stellen dat 95% van de kleine en middelgrote werkgevers helemaal het personeel niet wil uitbuiten, die willen gewoon hun bedrijf laten bloeien en dat kan alleen met goed en gemotiveerd personeel. Zorg voor wetgeving waarbij je iemand gewoon een goed contract moet bieden maar waarbij je ook weer van iemand af kunt als het niet goed gaat.

1,2,tja,tja,tja | 06-04-19 | 14:13 | 4 | + 4 -

@builder | 06-04-19 | 19:12:
"Al die bedrijfjes en bedrijven die zeggen te moeten draaien op Moe landen, zijn in feite Niet concurrerend. Eerder marktverstoorders en concurrentie vervalsers."
Dat komt omdat door de hoge sociale lasten en loonbelasting arbeid hier te duur geworden is, nog afgezien van het feit of er überhaupt nog wel Nederlanders te vinden zijn die dat werk willen doen.

mona | 07-04-19 | 00:31 | + 0 -

@mona | 07-04-19 | 00:31: Dan zoals ik zeg... de grens over naar die goedkopere landen toe gaan... met medeneming van je tomaten bedrijf.
Zo moeilijk is dat niet. Eu subsidie te over voor bedrijfsverplaatsingen.
Komt bij mensen zijn er altijd overal beschikbaar... mits passend loon. Geen fooi.
Misschien eens de serie Moje Polska op zondagavond npo1 eens kijken als verplichte kost. En dat daarna ook bij u een lampje gaat branden.
Dat t geen oplossing is om telkens maar nieuwe lichtingen volk te importeren voor welk werk dan ook.

builder | 07-04-19 | 12:25 | + 0 -

@builder | 07-04-19 | 12:25:
Het is zeker geen oplossing om werkvolk te importeren. Er zitten
genoeg mensen in de bijstand die kunnen werken. Laat die verplicht tomaten gaan plukken, Geen zin, dan ook geen uitkering.

mona | 07-04-19 | 16:34 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Hoewel ik geen MKB'er ben, kan ik me de "angst" wel voorstellen. Met name de Wet-Poortwachter en de extreme eisen die worden gesteld voor je van niet-functionerend personeel af komt, zouden voor mij een reden zijn om (mocht ik in die positie verkeren) niet met personeel te werken, of met tijdelijke contracten.

Vitaly Chernobyl | 06-04-19 | 10:04 | 1 | + 6 -

Klopt, sprak gisteren ook een "kleine" mkb-er en die wordt op het moment als iemand ziek word echt diagonaal genomen op een plaats waar de zon niet schijnt. We zouden eens een verschil moeten maken tussen "klein" zelfstandig met personeel en grote multinationals... maar ik bleef maar dromen

Bello de Hond | 06-04-19 | 10:12 | + 4 -

Lekker titel weer. Alternatieve titel "75% van de ZPers wil niet in loondienst"

youwish | 06-04-19 | 09:16 | + 3 -

Echt ondernemen kan in Nederland al tientallen jaren niet meer. Het is meer "Volg de onnavolgbare regelbrij met genoeg subsidie en dan mag je wel een bedrijf hebben van vadertje staat." Het is echt tergend.

mr.Cam | 06-04-19 | 07:16 | 1 | + 10 -

Pecies. Maar ze bestaan ook niet meer in NL. Coen Stork, Kees Verolme, Anton Dreesman, Anton Phillips. De mensen die zich in NL ondernemer noemen zijn gewoon manager en hebben ondernemingen volledig geburocratiseerd. Elk initiatief is er zorgvuldig uitgewassen. NL heeft geen ondernemers meer. Blijkbaar gaat het ze te goed.

Henk1955 | 06-04-19 | 18:23 | + 1 -

Veel van die hardwerkende ZZP'ers zouden zelfs nu op dit tijdstip kruipend weer naar een baas. Graag direct in loondienst beginnen.
Niet omdat t slechte ZZP'ers zijn.
Simpelweg omdat uitgewrongen na alle lasten geen droog brood kunnen beuren. Dus geen negatief stukje.
Simpelweg feiten... ook in deze goede tijden wondereconomie.
Dit verbeterd pas als alle semi illegale buitenland constructies zoals uitzendbureaus en expat mogelijkheden onmogelijk gemaakt worden. Tot die tijd worden de meeste ook in zogenaamd krappe arbeidsmarkt gewoon genadeloos uitgeknepen en tegen elkaar uitgespeeld.
Ook daar kan de hier verketterde Fnv Cnv een positieve rol in spelen.
ZZP'er spelen is leuk als je echt unieke werkzaamheden hebt.
Voor de rest is t vaak n moetje.... wat hier dus terecht geconcludeerd word.

builder | 06-04-19 | 01:18 | 5 | + 6 -

Voor mij is het probleem met de vakbond (ja ik ben lid) dat het niet mijn vakbond is vriend. Als in, ik heb het idee dat mijn vakbond het liefst FvD-stemmers zou royeren, als ze er weet van hebben. het is niet meer enkel opkomen voor de werknemer en eventueel een paar zwakkere broeders in de samenleving, het is een organisatie met een heel duidelijke politieke stellingname over van alles en nog wat, en daar zit ik eigenlijk niet op te wachten.

goktrommelisttot | 06-04-19 | 13:27 | + 6 -

@goktrommelisttot | 06-04-19 | 13:27: Prima, geef ik je gelijk in maar wat zou jij nu willen wat een vakbond doet.... ben nieuwsgierig naar je antwoord... waar moet een vakbond aan voldoen ...

Bello de Hond | 06-04-19 | 16:44 | + 1 -

@Bello de Hond | 06-04-19 | 16:44: Beste Bello: Je leden weerbaarder maken door cursussen, ze helpen met hun belastingaangifte, voor je leden opkomen bij conflicten. Meelopen in anti-discriminatie-demonstraties en kanaal-parades hoort wat mij betreft niet tot hun kerntaken. Net zoals het doen van politieke uitspraken. Ze liepen volgens mij al mee met de anti-kernwapendemonstraties in de jaren 80. Wat hadden ze daar te zoeken als bond?

goktrommelisttot | 06-04-19 | 17:22 | + 3 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Je zult maar Kersjes heten en voor de zoveelste maal een negatief schrijfsel over hardwerkend Nederland op DK moeten plaatsen. Lijkt me net zo erg als om een communicatiemiepje bij de KvK te zijn.

mona | 05-04-19 | 22:18 | 7 | + -9 -

@Mr.Crowley | 06-04-19 | 13:25:
Ja, maar dat is geen loonSLAAF. Hij bepaalt samen met zijn vriendjes, de commissarissen, zijn salaris. Soms wordt er onder druk van de publieke opinie even pas op de plaats gemaakt. En al is er soms van alles mis onder zijn leiding, hij blijft gewoon zitten. En niemand die hem ontslaat.

mona | 06-04-19 | 14:29 | + 3 -

@mona | 06-04-19 | 10:48: In Nederland is t antwoord op de vraag hoe gaat het.. Standaard Goed. Ook al gaat het verhaal van de keizer en zijn kleren volkomen op. Ik denk zelf dat eerder 25% geschikt en capaciteit / capabel is om goed verdienende ZZP'er te zijn. En dat de overige 75% afhankelijk van de wind en het weer... belastingvoordeel het proberen uit te zingen.... voor zover en zo lang mogelijk.
Wat mij betreft moet de ziektewet gewoon zoals vroeger geregeld worden. Waarbij de max aansprakelijkheid op bv 6 wk ligt en dat dan bv de schijn zorg verzekeraars het verplicht overnemen. Of gewoon 1 ziekenfonds 1 Functionerende overheids instelling. Niet de chaos toko Uwv... die maar wat doet.
Voor de ondernemers onder u, privatisering was toch goed en zou de prijzen verlagen? Het enige wat de afgelopen 15jr verlaagd is. Is de kwaliteit en levenstandaard van de gemiddelde Nederlander. Voor diegenen die schermen met we hebben veel meer loon! Ja dat kan zijn... maar de koopkracht is gedaald bij t gros van de mensen.... of op zijn minst sterk achtergebleven.

builder | 06-04-19 | 19:25 | + 2 -
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken