Zo gaat het Belgische rekeningrijden eruitzien

Waarschijnlijk
Waarschijnlijk

Het slechte nieuws voor de hardwerkende Nederlander is dat hij in de toekomst tussen de €2 en €5 kwijt kan zijn om over de beruchte Vlaamse snelwegen te rijden naar het zuiden. Het goede nieuws is dat dit een stuk minder is vergeleken bij eerder gevreesde prijzen van €0,43 per kilometer. Bovendien komt het Belgische rekeningrijden er op z'n vroegst pas in 2024. Dit alles weten we omdat de Belgische krant De Tijd een kijkje mocht nemen in twee kilometerheffingplannen van de Vlaamse regering. Die overlegde gisteren over de mogelijkheden en doet samen met een berg consultants een poging de plannen 'beslissingsrijp' te maken voor de volgende regering. Nu ligt er zowel een heffing van €0,02 per kilometer als eentje van €0,05 op tafel - plus een startheffing van €0,25. Dit zijn echter gemiddeldes: de Belgen mikken op een 'slimme' heffing die hoger wordt rond de grote steden en in de spits. Het is allemaal niet genoeg om het rijgedrag van automobilisten echt te gaan veranderen, vrezen experts die liever taksen zien van €0,05-0,10 per kilometer. Misschien is het wel net genoeg om wat te gaan doen aan de abominabele staat van de Vlaamse wegen. Wat ook uit de plannen blijkt is dat Belgische onderzoekers gaan voor gps-tracking via de smartphone. Enfin, mobiliteitsminister Ben Weyts is er als de kippen bij om te benadrukken dat het allemaal slechts om plannetjes gaat en dat het echt aan een volgende regering is om knopen door te hakken. Er staan namelijk verkiezingen op de rol en het is een eufemisme om te stellen dat rekeningrijden gevoelig ligt bij de Vlaming. Een vooraanstaande lijstduwer van Weyts' partij schreef vorige week in een vermakelijk stukje bijvoorbeeld: 'Ben Weyts wil de honden van de stroomhalsband, en de automobilisten aan de elektronische ketting'. En zo blijkt maar weer dat de Vlamingen nog lang niet zo ver zijn als wij in het doorbreken van het taboe op het r-woord. 

Reaguursels

Inloggen

Het gaat om een intelligent systeem. Daarom enkel in Vlaanderen, niet in Wallonië.

Nonkel Frituur | 05-04-19 | 19:02 | 2 | + 12 -

Waarom moet ik nu aan urbanus denken? Met dat waals boerke en zijn varken?

brie-de-penis | 05-04-19 | 22:02 | + 2 -

Intelligent is relatief , wie werkt er ? Wie werkt er niet ?

likmegaties | 06-04-19 | 03:32 | + 0 -

Wat is dat toch heerlijk om te zien hoe de EU-landen samenwerken. Dat voorkomt dat elk land zijn eigen rekening-rijden-systeem invoert met dito verplicht kastje voor de weggebruiker. Dat is vooral leuk en handig voor de weggebruiker die door nogal wat EU-landen moet rijden, dan hoeft hij/zij/x niet tig kastjes te installeren op zijn dashboard. En gelukkig is er dankzij de EU-samenwerking ook tenminste geen gedoe wat betreft verplichte vignetjes om er überhaupt te mogen rijden.

kweethetooknietbeter | 05-04-19 | 17:58 | 1 | + 20 -

De EU werkt alleen samen op punten waar u en ik geen voordeel van hebben. Een beetje als de gemeenten die samengaan maar de jaarlijkse heffing gaat gewoon omhoog.

Stonecity | 06-04-19 | 09:19 | + 1 -

Tip voor de Vlaamse overheid: introduceer rekeningrijden alleen voor buitenlandse kentekens. Dan hebben je kiezers er opeens geen probleem mee. #duitsland

appelboor | 05-04-19 | 17:51 | 4 | + 5 -
▼ 1 antwoord verborgen

Ik was van plan om in 2024 met pensioen te gaan.
Dan klopt het allemaal precies.

Haberdoebas | 05-04-19 | 17:15 | + 0 -

Wat iK niet begrijp is dat je aanleg in de jaren 70 wel kon betalen maar het onderhoud 50 jaar later niet meer. Waar is dat geld? Hetzelfde geldt voor Duitsland. Hoe dan?

Yeohan | 05-04-19 | 17:11 | 2 | + 14 -

In de jaren 70 was onderhoud bijzaak. Tegenwoordig bouwt men zodat het juis makkelijk te onderhouden is. In veel aanbestedingen voor renovatie/aanleg van snelwegen zit ook onderhoud geïntegreerd in het contract. In de jaren 70 dacht men daar echt nog niet aan en wilde men gewoon bouwen.

wifikabelverhuur | 05-04-19 | 19:00 | + 3 -

Ach, van de zomer wordt het zo heet, door de klimaatverandering en de opwarming van de aarde, dat het asfalt smelt met als gevolg dat de gaten in de vanzelf dicht vloeien.

kweethetooknietbeter | 05-04-19 | 19:17 | + 2 -

Gewoon om de gaten te dichten , die in de begroting welteverstaan .

likmegaties | 05-04-19 | 16:31 | + 4 -

Mocht het rekeningrijden worden ingevoerd dan wel graag een hoger tarief in de randstad.
De afstanden zijn daar korter en het ov beter.

En graag ook geld terug als je dan toch nog in de file staat om belasting geld voor de staat te verdienen.

Shao-Lint | 05-04-19 | 16:26 | + -4 -

Het rekeningrijden geldt in België alleen voor de middelste rijstrook, waar alle Belgische auto's rijden. De rechter- en linkerstrook blijven onbelast, dus geen zorgen voor de Nederlanders, respectievelijk Duitsers en Fransen.

De echte Stolwijker | 05-04-19 | 15:35 | + 16 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken