Tesla levert minder auto's in Q1, maar misschien is gebrek aan vraag wel de grootste zorg

Het blijft behelpen bij Tesla, zo blijkt uit een persbericht van de autofabrikant over het aantal leveringen van auto's het eerste kwartaal van dit jaar. 'Deliveries were approximately 63,000 vehicles, which was 110% more than the same quarter last year, but 31% less than last quarter. This included approximately 50,900 Model 3 and 12,100 Model S and X.' Naast dat dit vergeleken met het vorige kwartaal een negatief verschil van 31% betekent, is het ook een stuk minder de verwachting van analisten. Ook heeft dit uiteraard negatieve gevolgen voor de algehele resultaten van Tesla over het eerste kwartaal, net als prijsaanpassingen dat zullen hebben. Maar zoals de regel wil, moet het goede nieuws als laatst worden gebracht: 'Even so, we ended the quarter with sufficient cash on hand'. Er is nog voldoende cash, geen zorgen. Toch komt Tesla met wat opmerkelijke uitspraken over de levering van auto's, met name voor de Europese en Chinese markt 'which at times exceeded 5x that of prior peak delivery levels, and many challenges encountered for the first time.' Hierdoor is een groot aantal leveringen doorgeschoven naar het tweede kwartaal van dit jaar. Welke problemen dat precies geweest zijn is niet duidelijk, terwijl de genoemde afzetgebieden natuurlijk niet voor het eerst worden aangeboord. Er moesten ruim 10.000 auto's naar Europa en China worden verscheept, maar een groot deel bereikte de bestemming dus nog niet. Wel blijft Tesla bij de belofte dat dit kalenderjaar totaal tussen de 360.000 en 400.000 auto's bij hun eigenaar worden afgeleverd. Omdat alles zo'n beetje uit de fabriek in San Francisco moet komen, zal de productie een stuk hoger liggen, is de verwachting. Nu we het toch over productiecijfers en verwachtingen hebben: als het goed is, gaat vandaag de hoorzitting van start tussen beurswaakhond SEC en Tesla/Elon Musk over de tweets van de CEO die niet volgens de regels zouden zijn geweest (leest u hier en hier meer over). Het blijft, zo vatten we samen, nog altijd vertrouwed onrustig bij Tesla, maar waar analisten zich bij Bloomberg vooral zorgen over maken, is een gebrek aan vraag naar Tesla-auto's. 'We’re past peak Tesla', zegt een zelfverklaard shortseller dan ook. 'There’s slowing demand for the Model 3 and there’s nothing else immediately in the pipeline.' En als de vraag afneemt, zal het surplus cash ook als sneeuw voor de zon verdwijnen. 

Reaguursels

Inloggen

'There’s slowing demand for the Model 3 and there’s nothing else immediately in the pipeline.'

Not sure if trolling, or just stupid.
Dat geldt overigens ook voor Daskapital. Goed... stop maar in de archieven en dan zien we over twee jaar wie gelijk heeft... daar gaat ie:
- Model S en X hebben hun tijd gehad. Blijven als luxe broertje van de hoofdmoot: Model 3 en Y.
- Zodra de Model 3 in Nederland uitkomt voor een betaalbare prijs, wordt het een bestseller. Vooral onder de leaserijders. Die houden wel van patsen en fratsen en dit is het ultieme 'novelty item'. Echter, op dit moment is de betaalbare versie nog niet uit en de leaseprijzen van de duurdere versie (net zoals de bijtelling) liggen te hoog voor de 'gewone man'.
- Model 3 en Y gaan serieuze concurrentie worden en zullen de gebruikelijke bestsellers van Volkswagen, Toyota, etc naar de kroon steken
- Elke shortseller van Tesla zal op de lange termijn een gigantische oen blijken te zijn.
- Dit zal Daskapital er niet van weerhouden om in de toekomst toch weer net zulke kortzichtige artikelen te publiceren.

Disclaimer: ik heb geen Tesla, noch aandelen erin. Maar als ik het geld zou hebben zou ik beide gerust aankopen.

Tisnietanders | 05-04-19 | 14:02 | + 2 -

Denk niet dat er een lagere vraag is naar de Model 3. Het is meer dat de duurdere uitvoeringen momenteel voorrang krijgen terwijl een hele berg consumenten op de goedkopere variant zitten te wachten.

Noise0 | 05-04-19 | 12:53 | + 0 -

Nog een geluk dat er in een paar Europese landen (NL, NO ea) nog relatief veel mensen op de Model 3 zitten te wachten (zeg maar het Mitsubishi Outlander effect). Over een paar maanden zijn al die mensen voorzien en zal ook in Europa de vraag tegen vallen (net als in de VS). Volgens mij kan je als je vandaag die 2000 euro overmaakt, over 4-6 weken in een model 3 rijden. Model S en X zijn ook in NL bijna onverkoopbaar geworden. Leuk dat je in 3 seconden van 0 naar 100 kan rijden. Dat doe je een paar keer. Huur een weekend een Ferrari en koop een 6 jaar oude Toyota Avensis en kijk over 3 jaar welke nieuwe modellen beschikbaar zijn.

derksje | 05-04-19 | 08:32 | + 0 -

Plastic bak. Overpriced. Bankroet in een oogwenk

Sprinkhaan | 04-04-19 | 22:59 | 1 | + -3 -

Dat hoor ik al zo lang, Tesla is volgens de kapiteins aan wal al duizend keer failliet gegaan.

ZwarteDag | 05-04-19 | 02:41 | + 3 -

63000 dure auto's afgeleverd aan betalende klanten in slechts 3 maanden. Het volgende kwartaal gaan ze gegarandeerd bankwupt, net als de afgelopen 63 kwartalen.

W_F | 04-04-19 | 20:32 | 1 | + 7 -

Uw nederlands is al bankwupt gegaan...

ZwarteDag | 05-04-19 | 02:42 | + -1 -

Waarschijnlijk gaan de 3 en straks de Y echt bestsellers worden, zeker de instappers.
Probleem is wel dat ze flink stuk van de S en X market zullen kanibaliseren, en daar zit de marge op.

Harry Turtle | 04-04-19 | 20:13 | + 4 -

Misschien kopen de mensen nu eerst warmtepompen om het klimaat te redden.

squadra | 04-04-19 | 17:24 | + 8 -

Het meest gebruikte onderdeel van een Tesla is het sleepoog om 'm mee op de trailer van de ANWB te trekken.

De echte Stolwijker | 04-04-19 | 16:58 | 3 | + 2 -

Dank voor dit vrolijke moment op de donderdagavond!

Vitaly Chernobyl | 04-04-19 | 18:46 | + 3 -

Bron?

Espro | 04-04-19 | 18:48 | + 2 -

Meest gebruikte sleepdienst is de brandweer, in de VS ...
(na het blussen)

Raider Twix | 04-04-19 | 19:47 | + 3 -

Rijdende bruinkoolcentrales,achterhaalde techniek.
Volgende vaasje graag.

De Profundus | 04-04-19 | 16:24 | + 4 -

De vraag naar models X en S, waar marge op zit, is ingestort en niet alleen in NL. De dure Model 3 (boven 35K $) loopt nu aardig dankzij wannabe Tesla rijders, maar daarna moet het gaan gebeuren: Een Tesla 3 voor 35K $ (in NL 50K euro), de 'reasonable priced car' :-). Kwaliteit leveren voor zo weinig geld, dat lukt alleen Japanners en Koreanen en soms een Duitser. Ben bang dat ze het niet gaan redden...

Guttuhputtut | 04-04-19 | 16:24 | 5 | + 1 -

@Vitaly Chernobyl | 04-04-19 | 18:47: Oh maar die 35K redden ze niet hoor tis echt stukkie duurder maar subsidie heeft Tesla er alvast voor je afgetrokken :) Fijne vent die Musk toch

zandoerlenaar | 04-04-19 | 19:18 | + 3 -

@Vitaly Chernobyl | 04-04-19 | 18:47:
... en 10% invoertax.

Harry Turtle | 04-04-19 | 20:10 | + 0 -

@Harry Turtle | 04-04-19 | 20:10: Dank voor de uitleg!

Vitaly Chernobyl | 04-04-19 | 20:22 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Een shortseller die de prijs omlaag probeert te praten, hoe voorspelbaar...

ZwarteDag | 04-04-19 | 15:46 | 6 | + 5 -

@zandoerlenaar | 04-04-19 | 19:19: warvusceen ‘normale’ prijs dan?
Die ‘subsidie’ is leuk, maar dat is echt niet he winst. Je winst is 30% van je km kosten en 15%-20% als je minder onderhoud als voordeel meeweegt.
EUR. 1,75 per liter kost die terroristen juice

Epistulae_Morales | 04-04-19 | 21:26 | + 2 -

@zandoerlenaar | 04-04-19 | 19:19: de enige die een betonplaat voor zijn kop heeft ben jij. De 3 heeft de s/x verkoopdalingen ruimschoots gecompenseerd en met de y op komst wordt alleen nog beter. Voor de rest veel geblaat en weinig wol

ZwarteDag | 05-04-19 | 02:49 | + 1 -
▼ 3 antwoorden verborgen

TJa.

Vitaly Chernobyl | 04-04-19 | 15:05 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken