Uw pakketje werd héél soms niet goed bezorgd. Consumentenbond woedend

Ronkend persbericht van de Consumentenbond vandaag! 'De Consumentenbond wil met PostNL in gesprek om te horen wat het bedrijf gaat doen om het enorme aantal klachten over pakketbezorging terug te dringen. Geen enkel ander bedrijf zorgt voor zoveel klachten als PostNL en dat moet anders, vindt de Consumentenbond'. Wow, heftig. Volgens de waakhond voor de consument in bange dagen staat het bedrijf steevast bovenaan op het online klachtenforum van de Consumentenbond. In 2018 was PostNL weer lijstaanvoerder met ruim 4.600 klachten. Vreselijk inderdaad. Niks gaat er goed. Er wordt niet bezorgd, er wordt gelogen dat klanten niet thuis zijn en als er klachten worden ingediend gaat PostNL er slecht mee om. En dus moet PostNL op het matje. Een directeurtje van de Consumentenbond is woest: 'PostNL maakt zich er te vaak makkelijk vanaf. Het bedrijf is wettelijk verplicht om ook voor ontvangers een goede klachtenregeling te hebben. Die kun je niet zomaar afpoeieren door naar de verzender door te verwijzen.' Uiteraard is PostNL gevraagd om commentaar. In gesprek met de NOS wijst een woordvoerder op het aantal bezorgde pakketten in 2018. Dat waren er meer dan 250 miljoen. 'Bij absolute metingen zoals op Klachtenkompas voer je dan al snel onterechte de lijst aan. We ontvangen slechts op 0,06 procent van de 1000 pakketten een klacht, dat komt neer op zes van de 100.000 pakketten.’ Met die 0,06% van de 1.000 pakketten gaat men de mist in (want het gaat om ruim 250 miljoen pakketten), maar ondanks deze gedachtenkronkel is de klachtenregen waar de Consumentenbond het over heeft behoorlijk relatief. Als we die 0,06% aanhouden, komen 150.000 pakketten van de 250.000.000 op de één of andere manier niet aan. Bij 99,94% of 249.850.000 van de bezorgingen volgt geen klacht. 

Nu kan het percentage best oplopen als de mensen worden meegerekend die geen klacht hebben ingediend of in ieder geval niet zijn geregistreerd, maar uiteraard heeft PostNL wel een punt. We shoppen steeds meer online en dan is de kans ook steeds groter dat er iets mis gaat met de bezorging. Als absolute marktleider (straks helemaal als overname Sandd groen licht krijgt van de ACM) vang je dan de meeste klappen. Dat blijkt ook uit het nawoord bij de NOS: 'Volgens de Consumentenbond komen er in verhouding net zoveel klachten binnen over DHL als over PostNL. De bond zegt ook DHL scherp in de gaten te houden, maar wil zich eerst op de marktleider richten'. Sja. Succes dan maar bondje. En eerlijk: de consument aansporen om minder online te gaan shoppen heeft sowieso minder kans van slagen.

Reaguursels

Inloggen

Kweenie hoor, maar zelfs al die el cheapo verstuurde AliExpress pakjes komen altijd gewoon aan, na soms lange tijd, dat dan weer wel.

Hoebahop | 27-03-19 | 11:11 | 1 | + 0 -

Maar die moet ik meestal ophalen bij een PostNL punt omdat pakketjes uit China meestal niet bezorgd worden.

Durkmans | 27-03-19 | 11:39 | + 0 -

99,5% van alle afgeleverde Boeing 737 Max’en zijn niet neergestort, waarom staan ze dan aan de grond?
PostNL is vol BULLSHIT..

ZwarteDag | 27-03-19 | 10:52 | 1 | + 0 -

Dat zal wel. Als uw pakje op het verkeerde adres wordt afgeleverd, gaat er niemand dood.

Huisregelneef_III | 27-03-19 | 15:58 | + 0 -

Als Shell in 0,06% van de tankbeurten verkeerde benzine zou afleveren, waren ze 100 jaar geleden al failliet gegaan....

ZwarteDag | 27-03-19 | 10:51 | + 0 -

Ik heb zelf een webwinkel, dus verstuur veel (en krijg ook alle klachten binnen). Op zich valt het met de pakketpost wel mee. Ja, soms gaat er iets fout. Wat wel schandalig is, is dat PostNL volgens het LIFO (Last In, First Out) principe werkt. Ze moeten een target halen qua pakketjes die op tijd bezorgd worden. Eenmaal vertraagd, maakt de vertraging hen niets meer uit. In een drukke periode als december, komt een vertraagd pakketje dus achterin het magazijn te liggen, totdat ze weer wat ruimte over hebben. Want de prioriteit is elke dag de pakketjes die die dag binnenkomen te verwerken. De pakketjes van Bol en Coolblue krijgen dus altijd voorrang (ook al betalen zij maar een fractie voor verzending en zijn zij er de grootste oorzaak van dat PostNL bezorgers worden uitgeknepen), want die pakketjes gaan voorgesorteerd naar het uitleverpunt. Kleine webwinkels krijgen vervolgens van de klant de schuld dat ze niet op tijd leveren. En zo schuiven we langzaam op naar een monopolistische webwinkelwereld waar 2 of 3 webwinkels over 10 jaar. In Amerika is het al zo ver..

Handige Harrie | 27-03-19 | 07:37 | + 11 -

HEEL SOMS !?
Nou, dan trek ik het gemiddelde aardig omhoog dan, regelmatig raak, en zoveel bestel ik ook weer niet.

zurekomkommer | 27-03-19 | 01:06 | + 0 -

"Met die 0,06% van de 1.000 pakketten gaat men de mist in (want het gaat om ruim 250 miljoen pakketten"

Ik las dit bericht vanmiddag al op Nu en moest er best toen best om lachen, maar ik ben best blij dat ik niet de enige ben die deze omschrijving nogal raar vond. Even helemaal los van of ze nou wel of niet goed zijn.

"0,06% van de 1000 pakketten van de 250 miljoen pakketten"
Een percentage gebruik je juist om te corrigeren voor het absolute aantal. Ze corrigeren dus dubbel wat aangeeft dat het fout gaat bij 0,6 pakket van de 1000 pakketten. Er was dus iemand waarbij de bezorging van zijn pakket 0,6 fout ging. Kreeg hij wel een beetje maar ging het mis met iets meer dan de helft van zijn pakketje? En hoe vaak ging het eigenlijk mis met de overige 249.999.000 pakketjes? Tellen die niet mee? Die 0,06% slaat tenslotte specifiek op 1000 pakketjes. Normaal gesproken ga ik er altijd van uit dat zoiets gewoon onhandig is opgeschreven want ik snap heus wel wat ze bedoelen, maar die 0,06% lijkt me wel heel erg laag. Het voelt alsof het bij mij in 50% van de gevallen mis gaat (als het goed gaat merk je dat niet), maar na objectief rekenen kom ik toch wel op ~20% heel moeizaam en ~5% echte problemen met een "makkelijk" adres. Ik vermoed daarom toch wel wat rekentrucjes om de cijfers wat beter te laten lijken.

DrBio | 26-03-19 | 19:34 | + 4 -

"We shoppen steeds meer online en dan is de kans ook steeds groter dat er iets mis gaat met de bezorging." ... die kans zou hetzelfde moeten blijven.

appelboor | 26-03-19 | 18:52 | + 3 -

Er is bijna altijd wel wat mis als ze hier bezorgen.

minderweter | 26-03-19 | 17:50 | + 1 -

Nou ja, een vriend van me kreeg laatst ook een bericht of Ali zijn zoon in wilde laten enten. Niet dat die vriend van me Ali heet, een kind heeft, of wat dan ook, dat zijn gewoon mensen die doelbewust een verkeerd adres opgeven om geen gedoe te krijgen rondom rekeningen e.d. Wie Ali nou precies is? Geen idee, wel wensen we zijn kind veel sterkte toe, dat dan weer wel.

Leukautootje | 26-03-19 | 17:31 | 1 | + -2 -

Misschien moet die vriend even bij de gemeente gaan checken wie er zoal ingeschreven staan op zijn adres.

Huisregelneef_III | 27-03-19 | 15:56 | + 0 -

als je vaste bezorger hebt kun je em gewoon omkopen voor een paar blikken bier en wat te roken. dan kan alles. krijg je zelfs als eerste van het dorp je post.

prototyp | 26-03-19 | 16:58 | + -2 -

Het is maar hoe je het draait. Op het totaal lijkt het niet veel, maar 150.000 pakketten. Stel een pakket is gemiddeld 20x20x20 (cm). Dan is dat een 1200 kubieke meter wat verdwenen is. Dat is een hal van 20m x 20m x 3m. *poef* and now it's gone.

zik | 26-03-19 | 16:16 | 4 | + 7 -

@Sprinkhaan | 26-03-19 | 16:56: ik begrijp dat het voor jou zeer ingewikkelde rekenkunde is waar je een hele dag voor nodig hebt. Ik heb nog rekenen op school gehad, dus is het snel berekend.

zik | 26-03-19 | 18:37 | + 4 -

klopt geen kut van die berekening

dezeookalbezet | 26-03-19 | 19:24 | + -2 -

@dezeookalbezet | 26-03-19 | 19:24: Vertel, wat klopt er niet aan. 20x20x20 cm = 8000 cm3. Dat maal 150.000 keer, is 1200000000cm3. En dat is 1200 m^3. 20x20x3 (m) is 1200m^3.

Dus, sukkel, welk gedeelte klopt er niet van die berekening? Wellicht moet je toch maar even terug naar school met je domme beoordeling?

zik | 26-03-19 | 20:09 | + -3 -
▼ 1 antwoord verborgen

Altijd anekdotisch maar bij mij is het veel meer dan 0.06% van de gevallen die fout gaat. Eerder richting de 6-10% dan de 0.06%. Ik meld het iig nooit meer.
Enkele voorbeelden die u vast bekend voorkomen:
- Bezorgt bij buren maar aangetekend verzonden (mag niet)
- Zelf handtekening gezet door bezorger (nog erger) en gewoon door brievenbus gegooid, altijd leuk met brieven met juridisch karakter.
- Op verkeerde adres aggegeven (meerdere malen gehad, er is echt maar 1 van mijn adres in de buurt op mijn postcode...)
- Zogenaamd op nr x afgegeven, dat is een garage ..., werkelijke bezorging kwam pas na een week of twee toen de persoon (goede kerel) zich af vroeg of ik hem nog ging ophalen en maar bij mij langs is gekomen, blijkt dan nr x00 te zijn welke 400m verderop is. Al meerdere malen gebeurt en geen fout op sticker oid.
- Pakket getekend met kruisje, nooit achterhaald.
- Pakket bij oud dametje afgegeven samen met mijn gok alle andere pakketten uit de buurt want het stond vol.

Con | 26-03-19 | 16:10 | 5 | + 1 -

Vergelijkbare ervaring als jij.

minderweter | 26-03-19 | 17:51 | + 0 -

Bij nagenoeg alle voorbeelden die je noemt, is het pakket niet kwijt en komt het uiteindelijk wel aan. Dit telt dus niet mee voor het percentage 'pakketten die kwijt zijn'.

zik | 27-03-19 | 02:50 | + 1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik laat altijd bij een bezorgpunt leveren. Nooit misgegaan.

George Foreman | 26-03-19 | 15:39 | 1 | + 5 -

Inderdaad, gewoon bij de bouwmarkt in de buurt. 7 dagen per week open en geen overlast voor je buren. Het zou sowieso handiger zijn als het model van bezorgen van (kleinere) pakketen meer standaard richting lokale ophaalpunten gaat dan naar alles aan de deur.

oh no | 27-03-19 | 08:07 | + 1 -

Jessias en Jetten zijn niet blij met jullie. Beter met de fiets naar de winkel,dat scheelt veel CO2. Vooruit klimaat slaven aan de slag!

Zatkniss | 26-03-19 | 15:19 | + 1 -

Jessias en Jetten zijn niet blij met jullie. Beter met de fiets naar de winkel,dat scheelt veel CO2. Vooruit klimaat slaven aan de slag!

Zatkniss | 26-03-19 | 15:19 | + -2 -

Wel bijzonder dan. Ik heb dit jaar minder dan 20 pakketjes gehad (denk 16 of zo). Waarbij het twee keer fout is gegaan.... dus zal ik wel de uitzondering zijn? Bij de rest ging het allemaal veel beter dus?

Durkmans | 26-03-19 | 15:19 | 2 | + 6 -

Ik bestel al zeker 10 jaar veel spullen online, en er is nog nooit iets niet aangekomen. n=1 zegt niets.

zik | 26-03-19 | 16:17 | + 3 -

@zik | 26-03-19 | 16:17:
Het gaat ook niet over n=1. Bovendien zelfs als ik jouw data erbij neem, dan komen we nog niet op het florissante aantal.
En dan neem ik die twee keer niet eens mee dat ik een briefje in de brievenbus vond dat de bezorger geweest was, maar niemand thuis had aangetroffen terwijl ik wel thuis was. We hebben één bezorger in de buurt die is goed, maar oh wee als het eens een ander is.

Durkmans | 27-03-19 | 11:46 | + 0 -

Hier anders eerder regel dan uitzondering dat er weer eens iets mis is met een pakketbezorging.
- afgegeven bij de buren terwijl dat niet mag
- een niet thuis briefje in de bus terwijl je WEL thuis was
- een niet thuis briefje in de bus en geen nummer erop gezet waar het dan wel is afgegeven
- aanbellen en binnen een paar seconden al weer weglopen (een deur opendoen kan tijd kosten als je van zolder moet komen)

De afgelopen paar jaar maar een paar keer meegemaakt dat het wel goed ging. Dat ze WEL minstens een minuut wachten voordat je open doet, WEL controleren dat de juiste en ENIGE persoon die mag tekenen, tekent EN de handtekening controleren met een persoonsbewijs EN binnen het aangegeven tijdsslot langskomen op de afgesproken dag

Trenjeska | 26-03-19 | 14:50 | 2 | + 2 -

Het leven is geen krentenbol

ScottMcBeanie | 26-03-19 | 14:59 | + 8 -

Tja zo lang u niet klaagt telt het niet.

nieuwe_Deen | 26-03-19 | 23:01 | + 0 -

De zinsnede "0,06% van de 1000 pakketten" slaat inderdaad nergens op. Zouden ze misschien 0,06 promille bedoelen maar eigenlijk totaal geen idee hebben wat ze zeggen?

perfect-number | 26-03-19 | 14:28 | 2 | + 12 -

Schuld van Thierry. Die praat ook altijd over nullen achter de komma.

gestoptmetroken | 26-03-19 | 17:09 | + -1 -

Ik zat hier ook al een tijdje over na te denken. 0,06% lijkt met echt een onwerkelijk percentage wat ik niet eens van een mega efficiënt systeem durf te hopen. Zou die 0,06 misschien het genormaliseerde getal kunnen zijn? Het is tenslotte heel gebruikelijk om "percentages" uit te drukken in een getal waarbij 1 overeenkomt met 100%. 0,06 zou dan 6% betekenen wat ik zo zou geloven. Alles wat gaat als verwacht merk je niet op, dus als het in 6% van de gevallen mis gaat voelt dat alsof het bijna altijd misgaat.

DrBio | 26-03-19 | 19:52 | + 0 -

Zet dat eens af tegen de kans dat je winkel binnenloopt en nul op het request krijgt...

Biersmurf | 26-03-19 | 13:57 | 2 | + 3 -

Geen probleem! 100% succes in mijn geval.
Maar voordat ik naar de winkel ga, doe ik altijd eerst even bellen of zij het product op voorraad hebben en alvast even opzij willen leggen..

Als je gaat kijken op Twitter, facebook, Kassa en Radar kom je waarschijnlijk nog vele meer klachten tegen over PostNL. De meeste mensen zullen direct klagen bij PostNL en die statistieken zijn natuurlijk niet openbaar..

Ik denk dat er alleen al op basis van dit artikel al duizenden poststukken niet zijn aangekomen: www.rodi.nl/regio/bergen/nieuws/59630.... Veel mensen weten niet welke post ze behoren te ontvangen en weten dus ook niet dat ze post niet hebben gekregen..

TuurlijkNiet | 26-03-19 | 15:31 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken