Google Stadia gepresenteerd. Kan de spelcomputer de zolder op?

Google Stadia, het cloud-gaming-platform alias 'The Netflix of gaming', dat 's werelds grootste zoekmachine deze week heeft gepresenteerd (fillempie), is bijna te mooi om waar te zijn. Zo mooi zelfs, dat, als alle beloften uitkomen, gaming voor consument en industrie volgend jaar op compleet andere leest geschoeid zal zijn, dan de huidige. Wat misschien op de iets langere termijn ook wel zo is als Google de mooie verwachtingen niet helemaal waar kan maken. Stadia staat voor streamend gamen met niet alleen HD, maar ook 4K, nee zelfs 8K-resolutie en 60fps als beloofde outputmogelijkheden. Consoles, game-pc's zijn niet meer nodig, want alle dataprocessen worden door servers van Google afgehandeld. De gamingindustrie zal niet meer 'device centric' zijn. Gamen kan, gelijk YouTube en Netlfix, met Stadia via alle denkbare beeldschermpjes (pc, tv, tablet, laptop, foon) gedaan worden. Dat is al heel wat, maar Google zou Google niet zijn als het streamgamen niet zou combineren met live-adviezen van de Google-Assistant en geheel zou integreren met YouTubes streamtech. Een druk op de game-knop bij een live-stream van YouTube en men zou zomaar live kunnen meespelen met een YouTube-gamer of bij een game-stream op elk gewenst moment individueel kunnen instappen en van daaruit zelf verder gamen. Veni, vidi, maar of het ook 'vici' wordt voor Google? Dan moet Stadia écht zonder haperingen gaan werken en moeten alle grote gamemakers er ook nog wat in zien. Cruciaal voor het slagen Stadia is ook dat de meeste populaire (grote) console-games te streamgamen zijn. Ubisoft lijkt i.i.g. al wel aan boord. Misschien is Google met Stadia wel iets te ver haar tijd vooruit, want niet iedereen in de wereld heeft een supersnelle, en voor de minder bemiddelde gamers, goedkope internetverbinding. Die zijn wel voorwaardelijk. Dat de aandelenkoersen van Nintendo en Sony (PS4) een dip lieten zien, is niet verwonderlijk. Een interne memo van het Xbox-team in reactie op de presentatie zegt misschien nog wel meer: 'We have the content, community, cloud team and strategy, and as I’ve been saying for a while, it’s all about execution. This is even more true today.' Google Stadia werd aangeduid als een 'big tech competitor' die de markt betreedt en verder geen woord meer over de Xbox-console, maar wel over de game-cloud-dienst waar ook Microsoft al een tijdje mee bezig is. Vasthouden aan de console is ineens een grote gok.

Reaguursels

Inloggen

Leuk dat streaming. Eerst een hele tijd wachten terwijl je container wordt gestart. (ps now). En als je het waagt even naar de wc te gaan bouten ben je bij terugkomst uit het spel getrapt en kan je weer opnieuw beginnen. Slaapstand ook niet mogelijk.

oo4load | 23-03-19 | 16:17 | + -2 -

Toe maar gamers, gooi je privacy maar te grabbel bij Big Brother Google.

"Dat de aandelenkoersen van Nintendo en Sony (PS4) een dip lieten zien, is niet verwonderlijk. " Hmm, spannond hoor...

RodeDraak | 23-03-19 | 14:38 | + 3 -

Ik denk dat dit een goede kans gaat maken tov de voorgaande startups. Een nieuwer netwerk protocol (QUIC), nieuwere video-codec (AV1), meer rekenkracht, meer lokale datacentra, en geen aparte client nodig, alleen Chrome. Voor 90% van de games is de (minimale) extra latency geen probleem. Bandbreedte wordt bepalend, dus ik zie vooral in Amerika deals met providers gemaakt gaan worden mbt traffic shaping.

Wat ook interessant is, is dat er games met grotere assets gemaakt kunnen worden. Als je game in een datacenter staat kun je prima 100GB aan assets kwijt.

pleuriskuiken | 23-03-19 | 12:54 | 1 | + 5 -

5G oplossing?

De Profundus | 23-03-19 | 16:59 | + -1 -

Voorlopig wordr dit geen succes, te veel bandbreedte gevraagd...
www.pu.nl/artikelen/feature/google-st...
Dat KPN de introductie van glasvezel heeft gefrustreerd begint zich nu te wreken...

ZwarteDag | 23-03-19 | 12:50 | 5 | + -2 -

@De echte Stolwijker | 23-03-19 | 12:59: NIEMAND heeft 3/400 Mbps daadwerkelijke snelheid, je vergeet de overboekingsratio! Normaal gesproken hebben consumenten een overboekingsratio van 1 op 50 tot 1 op 100!
Er hoeven maar 2(!) stadia klanten te zijn in die pool van 50 a 100 mensen die 3/400 Mbps delen en die andere 48 tot 98 mensen hebben NUL bandbreedte over....
Om dit te kunnen spelen heb je minimaal een zakelijke 100Mbps down EN upload nodig met een 1 op 1 overboekingsratio! Dan hebben we het over een verbinding die honderden euro’s per maand kost, daar kun je elk jaar een top-model game pc voor kopen...
Voor nu: ain’t going to happen. Ik denk dat google dit vooral doet om vooraan in de markt te staan en de komende 10 jaar kennis en ervaring op te doen. Naarmate de bandbreedte (en overboeking!) beter wordt zullen ze steeds succesvoller worden, het is duidelijk een investering in de toekomst...

ZwarteDag | 23-03-19 | 13:42 | + -1 -

@ZwarteDag | 23-03-19 | 13:42: Correctie: 10 mensen (10x MINIMAAL 30Mbps), alhoewel ik verwacht dat 30Mbps volstrekt onvoldoende is (zeker voor 4K) en dat eigenlijk het dubbele nodig is omdat bij gaming ontzettende veel full-frames moeten worden verstuurd ipv incrementele frames. Immers elk detail wat je mist in een shooter betekent een dooie speler die heel erg niet blij daar van wordt...

ZwarteDag | 23-03-19 | 13:49 | + -1 -

@ZwarteDag | 23-03-19 | 13:42: Waarom zou je een dikke upstream nodig hebben om games te streamen? Je microfoontje, je muis/controller en toetsenbord, meer hoeft er niet door die kabel.

Dit klinkt overigens als een waardeloos idee vanuit de consument bekeken. Met dit systeem heb je als consument helemaal niks meer behalve kosten voor je abonnement. Als iedereen ervan afhankelijk is, gaan ze beknibbelen op de apparatuur en de prijzen zullen telkens hoger worden, nooit meer lager.

Huisregelneef_III | 24-03-19 | 15:30 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Gaming as a Service. Commercieel heel interessant, maar technologisch ontzettend moeilijk. Ik ben benieuwd of het een succes wordt.

nieuwe_Deen | 23-03-19 | 12:39 | + 4 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken