De EU moet unaniem instemmen met uitstel van brexit. Maar wat is unaniem?

Tijd om nog even naar artikel 50 van het Verdrag van de EU te kijken, want wat staat daar nou precies over het uitstel waar Theresa May een verzoek voor gaat indienen bij de EU? Als we het derde lid wat versimpelen het volgende: het EU-verdrag is niet meer van toepassing per 29 maart, 'tenzij de Europese Raad met instemming van de betrokken lidstaat met eenparigheid van stemmen tot verlenging van deze termijn besluit'. Tot wanneer de Britten willen verlengen weten we nog niet, maar ergens tussen de drie maanden en niet waarschijnlijk maar mogelijk wel drie jaar. Eenparigheid betekent unanimiteit en lijkt op het eerste gezicht te betekenen dat de 27 lidstaten unaniem en eensluidend ja moeten zeggen op het verzoek van May voor uitstel, anders geen uitstel en is het einde verhaal per 29 maart. Maar het Verdrag steekt net even handiger in elkaar. De 27 regeringsleiders hoeven het niet met elkaar eens te zijn, ze moeten het alleen niet oneens met elkaar zijn. Als je het ergens oneens mee bent, dan kun je nee stemmen, maar je kan je ook van stemming onthouden. En die stemonthouding doorbreekt de eenparigheid niet. Dus zegt één lidstaat ja tegen een verzoek om uitstel en onthouden 26 zich van stemming, dan is de EU eenparig voor dat uitstel. Waarom is dat handig? Welnu, ongetwijfeld zal een aantal regeringsleiders gaan lopen bokken om de gedoetjes in het VK en voor de kiezer thuis heldhaftig de Britjes per 29 maart uit de EU willen duwen. In dat geval hoeft de lidstaat niet in te stemmen met het Britse uitstelverzoek, kan men voor de eigen bühne vertellen tegen te zijn (verschil tussen nee en stemonthouding boeit toch verder niemand) en wordt het uitstel -voor de EU strategisch handig dat toe te staan- verder niet in de weg gezeten. Meer over artikel 50 en de mogelijke uitsteltermijnen hiero.

Foto: DEN HAAG - Minister-president Mark Rutte ontvangt de voorzitter van de Europese Raad, Donald Tusk, op het Catshuis. Tijdens de ontmoeting worden actuele ontwikkelingen in Europa besproken ter voorbereiding op de Europese Raad van 21 en 22 maart. ANP BART MAAT

Reaguursels

Inloggen

Beste is om de britten er op 29 maar gewoon met een harde brexit uit te gooien. Weg ermee, ze zoeken het zich maar uit,

panthoseen | 16-03-19 | 15:43 | + 0 -

Nigel Farage heeft in het EP al heel nadrukkelijk de mogelijkheid van een veto gesuggereerd.

joepiedepeopie | 16-03-19 | 12:13 | + 0 -

Om te beginnen is de Nederlandse vertaling van artikel 50 niet van toepassing, die vertaling is door geen enkel EU lid ondertekend. Net als de Nederlandse vertaling van de EU grondwet heeft dit alleen een symbolische waarde en is door geen enkel EU-lid ondertekend is, ook niet door Nederland. (vandaar dat de wensen van Nederland alleen in de Nederlandse vertaling van de grondwet verwerkt werden, maar de door Nederland ondertekende versie ongewijzigd bleef.)

W_F | 15-03-19 | 18:08 | + 4 -

Als ik zo het drama bekijk dat de Britse politiek is, vraag ik me af wat ze in vredesnaam aan uitstel hebben. Ze zijn er de afgelopen 3 jaar niet uitgekomen, waarom dan wel in de komende 3 maanden.

* Il Principe * | 15-03-19 | 16:38 | + 4 -

Dat is goed nieuws. Er hoeft nu maar één landje op te staan en de harde brexit is daar en daarmee het begin van het einde van de EU. Welk land zal het aandurven? Hongarije, Polen, Litouwen, Italië,....

Grote Kater | 15-03-19 | 14:30 | 4 | + 0 -

@De echte Stolwijker | 15-03-19 | 15:25:
Ahum geloof het of niet Italië draagt Netto bij. Voor de Italianen is veel belangrijker een lage rente of kwijtschelding van hun staatsschuld en die troef zouden ze best wel eens uit kunnen en willen uitspelen.
Italië en bijvoorbeeld België zijn vergelijkbaar: Straatarme overheid met relatief rijke bewoners in hun land.

Beroep = Boerenlul | 15-03-19 | 16:02 | + 3 -

@Beroep = Boerenlul | 15-03-19 | 16:02:
De Netto bijdrage van Italië is ongeveer 2,5 Miljard net zoveel als Nederland.

Beroep = Boerenlul | 15-03-19 | 16:03 | + 1 -

Grote Kater,

Jij bent waarschijnlijk verhuisd naar Engeland? Ik ga ervan uit dat je solidair zult zijn. Of roep je alleen maar dingen en blijf je veilig in Nederland wonen?

jezusisonzin | 15-03-19 | 19:51 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Het probleem is dat de EU bang is dat zou kunnen blijken dat de Britten straks beter af zijn buiten de EU.
Daarom deze ellende.

Mr.Crowley | 15-03-19 | 13:37 | 4 | + 3 -

@De echte Stolwijker | 15-03-19 | 13:47: en dat heeft dan uiteraard niets te maken met de individuele belangen in het parlement (lobby).
Gaat het om het belang van de lobby, of om het belang van de Brit. Daar is tot nu toe weinig inzicht in.
Het VK betaald 0.46% van het binnenlands product aan de EU (evenveel als Nederland).

boerk | 15-03-19 | 15:03 | + 1 -

@De echte Stolwijker | 15-03-19 | 13:47:
Je kan het VK niet verwijten nog steeds geen handelsverdragen te hebben met de rest van de wereld, dat mogen ze niet zolang ze nog in de EU zitten. Een handelsverdrag met de EU (na een no-deal brexit) maak ik me voor de meest belangrijke producten niet zo'n zorgen over: Duitsland heeft er alle belang bij dat hun (auto) export naar het VK op peil blijft, terwijl het VK veel van die producten ook van elders kan invoeren.

W_F | 15-03-19 | 18:19 | + 0 -

De Britten hebben dit probleem voor hun zelf veroorzaakt. Vanuit de EU zijn ze niet gedwongen

jezusisonzin | 15-03-19 | 19:52 | + 1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Als ze nu eens alleen landen vragen die ook Aantoonbaar Netto betaler zijn?
Dan is t eerlijker en ook sneller geklaard.
Dan is t een handjevol i.p.v. 27

builder | 15-03-19 | 13:20 | 2 | + 3 -

builder | 15-03-19 | 13:20
Wie betaalt die bepaalt. Daar is wat voor te zeggen.

mona | 15-03-19 | 17:21 | + 3 -


Als één lidstaat tegen uitstel stemt, wordt het een Brexit zonder deal? Op die manier kan een lidstaat die veel concurrentie ondervindt van GB zich van zijn concurrent ontdoen. Niet écht democratisch.

mona | 15-03-19 | 12:21 | 4 | + 4 -

Mogelijk dat de EU tegen zichzelf concurreert. Binnen de EU worden de prijzen opgedreven. De interne economie loopt niet op rolletjes. Vraag maar aan Draghi. De ECB heeft al heel veel geld uitgegeven aan die intern economie.

Mr.Crowley | 15-03-19 | 13:47 | + -2 -

Mona,
jij haalt democratie en eerlijk door elkaar.
Democratie is lang niet altijd eerlijk. Maar meestal wel 'het eerlijkst'.
De Britten zitten in een clubje waarvan de (democratisch vastgestelde) regels zeggen dat er dus 'eenparig' overeenstemming moet zijn. De harde exit bestaat altijd nog. Nu over de regels beginnen te mekkeren betekent dat men zich ten tijde van het aangaan van de verplichtingen niet voldoende heeft geïnformeerd.
Overigens denk ik niet dat er ook maar 1 land binnen de EU echt voordeel heeft van een harde brexit t.o.v. uitstel en een zachtere (of afstel) variant.
Wat eerder zou gebeuren is dat een rat als orban de Ieren (of Nederlanders) een verzoek voor meer geld stuurt en anders stemt 'ie tegen. De Ieren dreigen het hardst geraakt te worden. Hongarije betrekkelijk weinig.

two ball cane | 15-03-19 | 15:22 | + 2 -

two ball cane | 15-03-19 | 15:22
Bij democratie is het toch altijd zo dat de meeste stemmen gelden? Democratie is, om met Churchill te spreken, de minst slechte staatsvorm die er is. Ik denk niet dat één van de 26 landen anders gaat stemmen dan de rest (als het zover komt dat er gestemd gaat worden), maar in theorie zou het kunnen.

mona | 15-03-19 | 17:18 | + -1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Als dit de weg van de EU is, is de ineenstorting geen kwestie van of, maar wanneer.

Mr.Crowley | 15-03-19 | 12:13 | + 6 -

De EU is toch meester in spelregels veranderen tijdens het spel?
2021 word het dat ze de Brexit weer eens tegen het licht houden.
Voor nu eerst rust op de fin.markten mbt tot de Brexit.

steekmug | 15-03-19 | 12:05 | 3 | + 3 -

Het zijn toch de Britten zelf die om uitstel vragen omdat het land onregeerbaar is.

De echte Stolwijker | 15-03-19 | 13:48 | + 3 -

Ik zie niet hoe uitstel rust op de financiële markten brengt. Enkele maanden brengt geen rust, en langer betekend dat het VK erg lang een speelbal van de EU blijft.

W_F | 15-03-19 | 18:31 | + 1 -

@W_F | 15-03-19 | 18:31 als we gaan dan gaan we met z'n allen (naar de klote?) is één van de EU motto's.

steekmug | 15-03-19 | 19:44 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken