Werkgevers: 'straks massawerkloosheid door klimaathysterie'

Nouja, werkgevers. We hebben het natuurlijk over het ongeleide projectiel dat bij de burgerlijke stand bekend staat als Johannes de Boer. En ja, dat is dezelfde als de Hans de Boer in het topic hieronder. De voorman van VNO-NCW heeft nogal moeite om zichzelf uit de media te houden, want geef Hansje een onderwerp en hij heeft er een stevige mening over. En bij stevig moet u dan eerder denken aan rotsvaste overtuiging dan ferm onderbouwde stellingname. Zo dreigt Hansje vandaag dat wanneer Nederland als enige een CO2-heffing invoert dit ten koste gaat van 'banen van gewone mensen'. Zoals u weet besloot de regering na de veelbesproken doorrekening van het Klimaatakkoord een deel van het bonnetje door te schuiven van de gewone man naar de industrie.De industrie zou zelf te weinig initiatief nemen om de CO2-uitstoot terug te brengen. Hoeveel arbeidsplaatsen verloren gaan bij deze baanzekerheid (voor een nauwkeurige schatting, zie titel) voor niet-gewone mensen is onbekend. De Boer bedient zich van de strategie die werkgevers ook gebruiken in discussies over belastingparadijzerij en het verlagen van de vennootschapsbelasting. Dreigen met een uittocht van hoofdkantoren/bedrijven en massawerkloosheid als ze niet gauw hun zin krijgen. Toch heeft De Boer, en dat vinden we moeilijk om te zeggen, wel een puntje. Hollandse economen zijn dan wel overtuigd dat bedrijven zich niet laten wegjagen door zo'n heffing, DNB becijferde dat de concurrentiepositie met 1,2% verzwakt (bij een belasting van €50 per ton). Al is dit voor de industrie iets zwaarder. Dus is het nu wachten op subsidies/belastingvoordeeltjes die goed gedrag van de grote vervuilers gaan belonen en Hans de Boer weer een weekje stilhouden. 

Reaguursels

Inloggen

Klimaat-hysterie. Wie er verder induikt komt er al snel achter dat de mens weinig invloed heeft op wat er daadwerkelijk aan de hand is.
Voorbeeld afnemende magnetische lagen, afnemende beschermende lagen rond de aarde, inkomende cosmische straling waaronder UV-C, sinkholes, aardscheuren , jetstream uit zijn verband, Polar vortex verplaatst, het verschuiven van de polen, enorme uptick van aardbevingen en vulkaan activiteiten, afnemende zon activiteiten een naderende comet-planet. De mens heeft geen enkele invloed op een natuurlijke cyclus. Dus kunnen we met recht spreken over klimaat-hysterie

jitro | 17-03-19 | 07:42 | + 0 -

De grootste industriele CO2 uitstoters zijn multinationals die moeten concurreren met producenten uit voornamelijk rest van EU en Azie. Als NL voorop gaat lopen met een hoge CO2 heffing worden de productiekosten hier te hoog en wordt productie naar elders verplaatst. Minder banen in NL, CO2 uitstoot globaal gelijk of hoger. NL industrie is namelijk al relatief efficient. Het is echt niet zo moeilijk om te voorspellen.

Keinstein | 16-03-19 | 12:57 | 2 | + 3 -

De grootste industriële CO2 uitstoters zijn de elektriciteitscentrales. Die concurreren niet met Chinezen

Epistulae_Morales | 16-03-19 | 15:19 | + 1 -

@Epistulae_Morales | 16-03-19 | 15:19: Maar de electriciteitcentrales produceren deels voor de industrie. Los daarvan verdenk ik de logistieke sector de grootste "industriële" uitstoter van CO2 te zijn...

hellend_flak | 16-03-19 | 18:30 | + 0 -

Het draait niet om het klimaat, men lift mee op de natuurlijke opwarming voor zover die überhaupt bestaat om zoveel mogelijk geld zgn. legitiem uit uw zakken te kloppen. Tegen de tijd dat de GroenLinksen doorhebben, duurt decennia, dat ze bij de neus genomen zijn is het geld al binnen.

Stonecity | 15-03-19 | 18:05 | 1 | + 6 -

Maar dan kunnen ze wel weer eens lekker afgeven en schelden op 'de kapitalisten'.

Linksen...

Poekieman | 15-03-19 | 18:53 | + 2 -

China bouwt 1171 kolencentrales bij, waardoor het totaal op 3500 komt. Als we nou in Nederland en België diesels verbieden lossen we dat op.
Toch?

Vogelbeest | 15-03-19 | 17:56 | 3 | + 8 -

China is ook de grootste opwekker van groene energie.

* Il Principe * | 15-03-19 | 19:33 | + 0 -

Nee. Wat je wel kunt doen is zeggen.. he China, wij leggen een milieutax op jullie goedkope rotzooi want wij produceren wel schoon en verder: dat is de enige tax die wij op mogen leggen zonder WTO gezijk te krijgen. Ga er maar vanuit dat dit de pan Europes milieudoelstelling echt is...

Epistulae_Morales | 16-03-19 | 15:22 | + 1 -

@Epistulae_Morales | 16-03-19 | 15:22: Precies, zo moet je het aanpakken, niet de lokale industrie oneerlijk lastigvallen zodat uiteindelijk de producten verderweg worden gemaakt op een vervuilendere wijze, en dan ook nog duizenden kilometers verscheept moeten worden.

hellend_flak | 16-03-19 | 18:32 | + 0 -

De klimaathysterie moet gewoon betaald gaan worden, uiteindelijk komen de kosten gewoon bij de burger te liggen en de economie gaat linksom of rechtsom kapot.
Leg je kosten bij de bedrijven dan worden diensten en producten duurder en burgers kunnen minder kopen waardoor bedrijven op de fles gaan of verhuizen.
Leg je de kosten bij de burger dan kunnen ze minder producten kopen en gaan ze bezuinigen en vallen er bij bedrijven ontslagen omdat ze minder hoeven e produceren.

De hele klimaathysterie lijkt veel op de "Great Horse Manure Crisis" in 1894, in London ging men er toen vanuit dat binnen 50 jaar de straten onder 3 meter paardenschijt zouden liggen. In 1898 was er zelf een 10-daagse internationale conferentie die na 3 dagen werd afgeblazen omdat men geen oplossing zag.
Technologische vooruitgang komt vanzelf met oplossingen, of niet en dan gaan we allemaal dood.

klaas24 | 15-03-19 | 14:12 | 4 | + 11 -

@Janisstoppen | 15-03-19 | 14:59:
Samenwerking? Meelopen in een klimaatmars? Heb je gezien hoe lang de rijen voor de McDonalds waren afgelopen zondag in Amsterdam? Niet erg geloofwaardig voor mensen die zo met het klimaat begaan zijn. En milieudefensie had op zijn website nog wel zo gezegd dat deelnemers aan de klimaatmars het beste ecohapjes van thuis mee
konden nemen.

mona | 15-03-19 | 18:01 | + 9 -

@mona | 15-03-19 | 18:01:
Haha. Op Geenstijl stond een foto van een jongedame die een ongetwijfeld zeer ecologisch verantwoorde fles Johnny Walker had meegenomen. Daar was overigens ook al een stevig gat in geslagen, dus tenzij het meiske in comateuze toestand in het AMC is beland was dat vast niet de eerste keer dat ze aan de zuip was.

Pierre Tombal | 15-03-19 | 23:17 | + 2 -

volgens mij hebben we het daar nu over..

Epistulae_Morales | 16-03-19 | 15:24 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Werkgevers dreigen constant met dit soort dingen. Er zal niets gebeuren. De massawerkloosheid komt pas wanneer de automatisering doorzet.

Janisstoppen | 15-03-19 | 13:54 | 2 | + 3 -

De automatisering is anders al decennia aan de gang.

Er worden gewoon onzinbanen bij verzonnen, zodat de onzin werkers het idee hebben ook wat bij te dragen. En van de straat blijven.

Minstens de helft vd 'banen' in NL is al onzin werk, schat ik zo in.

Poekieman | 15-03-19 | 18:56 | + 6 -

Robotisering wellicht... automatisering is al aardig doorgezet en een zegen voor Nederland

Epistulae_Morales | 16-03-19 | 15:25 | + 0 -

Links of rechtsom ligt de rekening bij de belastingbetaler met een gewone 1 tot 2x modaal inkomen, niet bij de ontwijker. Die hebben 10x modaal overheidsdienst en kunnen een adviseur betalen die ook op de groene grachtengordel woont en eveneens elektrisch rijdt. Dat is wel een fijne setting.

Verkantekeert | 15-03-19 | 11:29 | + 10 -

Ach in Nederland verschijnen nu pas bedragen op de energie factuur die in Merkel Duitsland al 10jr geleden erop stonden.
Dom beleid is gekopieerd van Duitsland waar ze kernenergie centrales stilleggen. Om vervolgens Bruinkool via dagbouw te delven.
Iets waar complete eeuwenoude dorpen en bossen voor moeten wijken.
Hoezo co2 problemen....ook in Duitsland hebben ze plaat voor de kop.
En ook daar staan realistische nuchtere partijen in de startblokken om dit rampzalige beleid rigoureus te veranderen!

builder | 15-03-19 | 10:40 | 3 | + 14 -

Prijs Kw Duitsland 0,31€.
Binnen niet al te lange tijd ook in dit theater.

De Profundus | 15-03-19 | 12:38 | + 5 -

@De Profundus | 15-03-19 | 12:38: Klopt en nog hoger ook, t salderen wat in Nederland nog mogelijk is. Is in Duitsland ook al lang afgebouwd. Particulieren die btw op hun aankoop in mindering brachten. Mogen / moeten nu boekhouding met accountants stempel leveren!
Wat in veel gevallen ervoor zorgt dat goedkoop / goedkoper inmiddels duurkoop is...ondanks panelen op je eigen dak.

builder | 15-03-19 | 13:18 | + 5 -

@builder | 15-03-19 | 13:18: Straks dus een Xiaomi powerwall in huis halen en off the grid gaan. En in de donkere maanden naar een Boekieland afreizen.

Poekieman | 15-03-19 | 18:59 | + 0 -

Altijd als je een foto van Jesse Klaver ziet heeft ie z'n handen in z'n zakken.
Is hij nou echt zo ongemanierd? Of loopt hij de hele tijd broekzakbiljard te spelen?
Als je je handen in je zakken hebt toon je desinteresse.

Osdorpertje | 15-03-19 | 10:15 | 6 | + 9 -

Bij ons noemden ze dat zak tennis.
Het is geen desinteresse. Het is een vertoon van status die hij denkt te hebben.

Mr.Crowley | 15-03-19 | 12:49 | + 9 -

omdat dat in het MBO lesboekje ‘verkooptechnieken voor middenstanders’ staat geldt dat nog niet voor alle situaties..

Epistulae_Morales | 16-03-19 | 15:28 | + 0 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat ik een beetje mis in de discussie(s) is één specifieke bedrijfstak. Zo is een een bedrijfje ten westen van Amsterdam, daar maakt men 11.000.000.000 kg co2 per jaar (ja, echt, mogelijk meer). 50 euro per ton, gaat dan voor zo een bedrijf aardig in de papieren lopen.

BelicoHacter | 15-03-19 | 09:59 | 4 | + 4 -

Klopt niet. Dat bedrijfje dat jij bedoeld stoot "slechts" 6,2 miljoen ton uit. Ten westen van Amsterdam stoot Nuon daarentegen totaal 7,6 miljoen ton uit en dat is nou net een bedrijfstak waarvan je op voorhand kan vertellen wie die rekening onvermijdelijk in z'n maag gesplitst gaat krijgen.

Pierre Tombal | 15-03-19 | 13:54 | + 1 -

@Pierre Tombal | 15-03-19 | 13:54:
"en dat is nou net een bedrijfstak waarvan je op voorhand kan vertellen wie die rekening onvermijdelijk in z'n maag gesplitst gaat krijgen"
Dat klopt dus niet. Als je grijze energie duurder maakt door CO2 heffing, wordt groene energie in verhouding goedkoper. Er zal dan meer groene energie worden opgewekt. Dit is precies waarom een CO2 heffing bij bedrijven effectiever is dan bij burgers.

* Il Principe * | 15-03-19 | 19:36 | + -2 -

@* Il Principe * | 15-03-19 | 19:36:
Zonnepanelen leveren per jaar 10% van wat zij als nominaal vermogen noteren. Windmolens leveren per jaar 25% van wat zij als nominaal vermogen noteren. En nee het is niet windstil als de zon schijnt of vice versa dus we hoeven niet "slechts" 65% van onze stroomvoorziening "grijs" in te vullen.

Zogenaamd "groene" energie is meer een last dan een zegen voor onze totale energievoorziening. Naarmate het aandeel "groen" stijgt is het zelfs de vraag of de inzet van gasgestookte centrales als compensatie van op enig moment niet producerende "groene" bronnen effectief niet juist meer CO2 uitstoot geneert dan wanneer deze centrales ongehinderd in hun meest effectieve vermogensgebied kunnen draaien. Zolang we "groene" (of andere overtollige) energie niet op een effectieve manier kunnen gebruiken of opslaan zijn alle initiatieven in die richting compleet zinloos en is het niks meer dan geld in een bodemloze put gooien.

Die Hem-centrale staat natuurlijk op de planning om dicht te gaan, maar over Velsen wordt vooralsnog niet gesproken. Bovendien leidt het sluiten van de Hem-centrale ook niet tot een verminderde elektriciteitsvraag. Integendeel: onze overheid heeft als doelstelling dat de huishoudelijke stroomvraag in de komende jaren minimaal wordt verdubbeld! Ergens wel benieuwd wie de rook van deze Haagse (en Amsterdamse) ambities mag gaan inademen.

Pierre Tombal | 15-03-19 | 23:09 | + 5 -
▼ 1 antwoord verborgen

Dus bedrijven laten betalen voor CO2 gaat het klimaat redden. Het volgende gaat volgens mij gebeuren
1. Bedrijven proberen het af te wentelen op de kostprijs
2. lukt dat niet gaat het tenkoste van hun winst
3. Om 2 te compenseren gaan ze verder automatiseren en optimaliseren. Banen afbouwen
4. Gaat de overheid de heffing verder ophogen omdat er geen vermindering komt, dan gaan bedrijven naar andere landen waar de hysterie minder is.

Zatkniss | 15-03-19 | 09:33 | 3 | + 12 -

0. Eerst proberen om het bedrag zolaag mogelijk te krijgen. Dat is wat er nu gebeurt. Zie artikel.
1. Als de prijs omhoog kan had het bedrijf dat zowiezo gedaan. Dus 1. wat bespaar ik op termijn als ik nu investeer in milieu maatregelen en welke subsidie regelingen kan ik gebruiken. Dat had men eerder kunnen doen maar men heeft expres hiermee gewacht om dat er dan makkelijk kan worden voldaan aan toekomste wet en regelgeving.

youwish | 15-03-19 | 10:57 | + -2 -

@youwish | 15-03-19 | 10:57: Eeeh.. wat?

"als ik nu investeer in milieu maatregelen", dat zijn toch ook gewoon kosten die nu gemaakt moeten worden?

ScottMcBeanie | 15-03-19 | 11:07 | + 3 -

@youwish | 15-03-19 | 10:57:
Geen enkel bedrijf gaat investeren in maatregelen die geen extra winst opleveren, zolang de concurrenten in de buitenlanden niet het zelfde moeten doen. Dit soort maatregelen heeft alleen zin als het minimaal in EU verband gebeurt. U is GL stemmert?

Zatkniss | 15-03-19 | 11:13 | + 4 -

Hebben de mensen er wel eens over nagedacht, dat het klimaatakkoord er eigenlijk al doorgedramd is, want de ODE is op de energierekening is al sinds 2019 enorm verhoogd.

Uranus1767 | 15-03-19 | 09:28 | 2 | + 10 -

Nee, want het is er niet door gedramd. Er zijn gewoon steeds minder mensen die hun kop in hun kont steken en stoppen met de grijze leugen. Ur anus.

youwish | 15-03-19 | 10:59 | + -3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken