Het is een absolute teringbende bij Tesla. Maar dan echt

Misschien bent u Teslamoe maar we kunnen het ook niet helpen dat er vrijwel iedere dag iets nieuws over het autobedrijf te melden valt. Ze doen het echt helemaal zelf. Ga maar na. Eergisteren kwam Tesla met een blogje aanzetten waar eerder aangekondigde plannen weer werden teruggedraaid. Tien dagen voor die blogpost werd namelijk het plan gelanceerd dat fysieke winkels gingen sluiten en men overging naar online verkoop. De besparingen die hiermee gepaard zouden gaan waren ook gunstig voor de klanten, omdat ze doorberekend gingen worden in de autoprijzen. En daarbij was het 2019 en kopen mensen nu dingen online, aldus Musk zelf. Bleek bij nader inzien toch anders te liggen. Uit die blogpost: 'Over the past two weeks we have been closely evaluating every single Tesla retail location, and we have decided to keep significantly more stores open than previously announced as we continue to evaluate them over the course of several months.' En verderop:  'A few stores in high visibility locations that were closed due to low throughput will be reopened, but with a smaller Tesla crew.' Daarbij werd aangekodigd dat zo'n 20% van andere winkellocaties worden gescreend en 'depending on their effectiveness over the next few months, some will be closed and some will remain open'. Leuke boodschap aan het personeel: gefeliciteerd, u wordt misschien niet ontslagen! En conclusie 2: Tesla besluit eerst bijna alle winkels te sluiten en gaat DAARNA pas alle winkels evalueren. Paniekvoetbal van de bovenste plank, maar ook met belangrijke consequenties: 'As a result of keeping significantly more stores open, Tesla will need to raise vehicle prices by about 3% on average worldwide. In other words, we will only close about half as many stores, but the cost savings are therefore only about half.' Alle prijzen worden weer teruggedraaid per 18 maart, behalve die van de Model 3. In de woorden van Tesla-voorman Musk vandaag: 'die prijsverlagingen hadden we niet moeten doen, sorry'. Bij onze vrienden van Autobahn kunt u overigens meer lezen over Teslaprijsjes. Nou goed, in een krappe twee weken tijd je eigen personeel en de klant piepelen is al best knap, maar dan was er ook nog dat gedoetje met de toezichthouder SEC. 

Musk kwam in de problemen nadat hij in een tweet zei dat Tesla in 2019 'rond de 500.000 auto's' zou maken. Bleek niet te kloppen, waarop de SEC zich boos maakte over deze schending van de afspraken die gemaakt waren met Musk over zijn twittergedrag. Hierin was afgesproken dat Musk voor het versturen van tweets met beursgevoelige informatie  om goedkeuring van een Tesla-jurist moest vragen. Hierop vroeg de SEC de rechter om Musk in gebreke te stellen, met verschillende sancties tot gevolg. Nu zijn daar dan de rechtbankdocumenten waarin de topman zich verdedigt. Zijn advocaten menen dat er geen grond bestaat voor het opleggen van sancties. 'Musk correctly used his discretion to determine that his 7:15 pm tweet was not material and did not contain information that could reasonably be considered material' klinkt het. 'The SEC may respond by claiming that Musk “consented” to the Order. But this is no defense to the SEC’s unconstitutional power grab.' Stop de hetze van de SEC! Overigens leverde Musk ook nog een gezworen verklaring aan de rechter. Om zijn goede wil te tonen aan de SEC zegt de voorman dat hij veel minder over Tesla tweet dan voorheen. De helft minder zelfs! Nu nog iets minder bloggen op de bedrijfssite misschien. 

Reaguursels

Inloggen

Ford tweette een tijd terug ook dat ze 7000 auto's maakten in 4 uurtjes, in werkelijkheid doen ze er 3 keer zo lang over. Dat is nog eens iets anders dan ergens ongeveer 20% naast zitten. Vreemd genoeg hoor je daar niets over, geen SEC, geen daskapital die wat nieuws te melden heeft, helemaal niets. Geen straf, geen problemen, geen boetes, geen openlijke schande, geen correctie, écht helemaal niets.

Met andere woorden, daskapital zoekt gewoon naar problemen rondom Tesla en faalt behoorlijk hopeloos.

Leukautootje | 13-03-19 | 14:41 | + 6 -

Je kan zeggen wat je wil maar wanneer jij gewoon winst maakt in deze nieuwe wereld waarin de olielobby machtiger is dan alle supermachten bij elkaar doe je toch iets heel erg goed. Als het zo moet zoals het gaat dan gaat het maar zoals het gaat. Simpel toch?🤗

Dee Miller | 13-03-19 | 13:39 | + 4 -

Okee, en waar is de teringbende dan? Oh wacht... clickbait. Gelukt.

Tisnietanders | 13-03-19 | 12:42 | + 3 -

Ik vind dat Tesla het voor een nog heel jong bedrijf met een complex produkt het helemaal niet zo slecht doet.

Maar wellicht zou het hebben uitbesteed vd daadwerkelijke massa produktie aan, zeg Toyota, toch verstandiger zijn geweest.

Hoebahop | 13-03-19 | 12:21 | 1 | + 1 -

Toyota heeft Tesla gedumpt, niet andersom. Ook bied Tesla continu opties aan andere merken, maar die voelen zich te arrogant om er iets mee te doen. Een goede bestelbus met Mercedes, hun supercharge netwerk, noem het allemaal maar op, stuk voor stuk worden ze weggewuifd, dat is ook mede waarom Tesla de concurrentie die er is ook totaal niet meer serieus neemt.

Leukautootje | 13-03-19 | 14:47 | + 2 -

Update vanuit Canada, Tesla heeft daar tot nu toe in 2019 minder dan 80 autotjes verkocht. 49 x Model 3, 8 x Model S, 20 x Model X

zandoerlenaar | 13-03-19 | 10:51 | 1 | + 1 -

Waar heb je die nummers vandaan als ik vragen mag? Op zich wel logisch hoor, gezien ze boten vol naar Europa en China sturen, maar toch ben ik benieuwd.

Leukautootje | 13-03-19 | 14:53 | + 1 -

Ik begrijp echt niet wat er geniaal is aan het stoppen van een batterij in een autootje. Ik begrijp ook niet waarom dat nu zo goed voor het milieu zou zijn. Niemand neemt de recycling en productiekosten mee. Vragen stellen aan godsdienstigen kan, maar je krijgt alleen verwijtende blikken in plaats van antwoorden.

Mijn klomp breekt | 13-03-19 | 08:51 | 3 | + 0 -

Jij bent ook verre van intelligent genoeg. Ik ook niet. Daarom laat ik dit soort dingen aan andere mensen over. Trouwens, recycling en productiekosten worden absoluut meengenomen, ook elektrische auto's moeten geld verdienen.

Die verwijtende blikken krijg jij omdat je zelf kan opzoeken maar weigert dit te doen. Misschien omdat je het antwoord niet wilt weten, misschien omdat je het al weet maar aan het trollen bent.

Janisstoppen | 13-03-19 | 11:08 | + 2 -

U bent waarschijnlijk een papier/blabla 'werker'. Werk dat niemand mist als het niet gedaan wordt, op de kosten na dan.

Teslas maken is Echt Werk. Daar kan van alles en nog wat bij mis gaan. En - in tegenstelling tot papier/blabla werk - dat merk je ook, en vrij snel iha.

Hoebahop | 13-03-19 | 12:13 | + 3 -

Tesla gaat het zelf recyclen, dus dat scheelt.

Leukautootje | 13-03-19 | 14:54 | + 0 -

Tesla, bitcoins: je hebt believers, en je hebt sceptici. De beurswaarde zegt het eerste. Niet zeuren als je je geld kwijt bent.

Analia von Solmsch | 12-03-19 | 22:55 | 1 | + 4 -

Dan snap jij niet wat "beurswaarde" is. Dit zegt alleen wat over het sentiment. Dat is géén afspiegeling van bedrijfsresultaten. Q3 en Q4/2018 en Q1/2019 waren goede cijfers, oftewel winst. Outlook is ook belangrijk maar niemand kan voorspellen waar het heen gaat, anders was je wel miljonair.

Dee Miller | 13-03-19 | 13:32 | + 1 -

Musk is een levende legende. Maar ga aub doen waar je goed in bent. Er zijn betere CEO's.

Musk kan op de achtergrond aan de knoppen draaien en met goede ideeën komen.

Janisstoppen | 12-03-19 | 21:52 | 3 | + 0 -

Snap t labeltje "levende legende" niet. Dr leven dr velen met fantastische ideeën maar die missen de $ en de daar bijkomende connecties. Ik bestrijd dan stellig dat Muskie op enige wijze een exceptioneel genie is.

zandoerlenaar | 13-03-19 | 10:47 | + 0 -

En ze kunnen nog veel meer mooie accu dingen maken. Geduldig wacht op een halve PowerPack-light voor particulieren. Iets van 100 kWh i.p.v. 200 kWh en 5 kW omvormertje/lader in plaats van het hele ding in 2 uur kunnen laden/ontladen.

W_F | 12-03-19 | 21:34 | + 0 -

En weer voor 50 mln aan reclame gemaakt, met 1 blogpost. Als je dat ook kunt mag je met de grote mensen mee praten...

ZwarteDag | 12-03-19 | 21:11 | + 1 -

Ik denk dat iedere pessimist over 10 jaar stil is. Hij heeft nu al meer bereikt dan meeste succesvolle mensen. Zijn visie is niet geld zoals meeste zakenmensen. Daarom stapte hij in de twee meest risicovolle markten. Auto’s en ruimtevaart.

Stefanhp | 12-03-19 | 20:50 | 5 | + 1 -

Muskie's visie is wel degelijk geld... als je dat niet snapt ben je het fanboiiiii lidmaatschap niet waard. Doe je research naar de drijfveren van Muskie in t verleden. DoekoeeeDoekoeee

zandoerlenaar | 13-03-19 | 10:42 | + -1 -

@zandoerlenaar | 13-03-19 | 10:42: Zonder geld bereik je je doelen ook niet. Hij zou ook die 80 miljoen van paypal in z’n eigen zak kunnen stoppen en naar een tropisch eiland gaan. Doe jij maar je research.

Stefanhp | 13-03-19 | 12:45 | + -1 -

@Stefanhp | 13-03-19 | 12:45: Hij zag gewoon kans om centjes te verdienen toen ie Tesla tegen kwam. Veel moeilijker is t niet

zandoerlenaar | 13-03-19 | 13:59 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Je plannen aanpassen omdat je ontdekt dat je je vergist hebt, lijkt mij beter dan stug vasthouden aan een format waar steeds minder interesse voor is (doordenkertje).

jasvanbus | 12-03-19 | 20:40 | + 4 -

Musk is zo’n man die gehaat wordt door de personen die leefden in zijn tijd. Maar over 100 jaar bewonderd wordt voor zijn inzet op technisch gebied.

wifikabelverhuur | 12-03-19 | 19:23 | 6 | + 8 -

@Stefanhp | 13-03-19 | 13:04: dus een weiland met paar funderingspaaltjes is al aardig onderweg zijn? get real

zandoerlenaar | 13-03-19 | 13:59 | + 0 -

@zandoerlenaar | 13-03-19 | 10:45: Nou ho ho, aan het einde van dit jaar komen de eerste auto's er uit, dat is het laatste dat ik er althans over gehoord heb. In eerdere instanties werd zelfs nog veel minder beloofd, maar China zelf bouwt tegenwoordig gewoon gigantisch snel.

Leukautootje | 13-03-19 | 14:57 | + -1 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Musk gelooft teveel in algoritmes en ai. Vandaar die gekke aankondiging weer. Aankondigingen om winkels te sluiten zorgt altijd voor een korte stijging.

George Foreman | 12-03-19 | 19:05 | 4 | + 3 -

@Janisstoppen | 13-03-19 | 11:10: the Tesla computer. Otherwise known as “Hardware 3,” it’s a Tesla-built piece of hardware meant to be swapped into the Model S, X and 3 to do all the number crunching required to advance those cars’ self-driving capabilities.

zandoerlenaar | 13-03-19 | 14:01 | + 1 -
▼ 1 antwoord verborgen

goh begint iedereen bij de pers eindelijk eens wakker te worden?
eerst overal die bobbejaan de hemel in prijzen alsof het de nieuwe jezus is, en iedereen die bedenkingen heeft voor gek verklaren.
En nu de berg ellende niet meer te ontkennen valt springen ze massaal weer op de andere kar.
elon is een verwaand rijkeluisaapje, de jonny de mol jr van zuid afrika.

prototyp | 12-03-19 | 18:23 | 1 | + 4 -

Ja en u bent natuurlijk geheel gevrijwaard van ook maar iets negatiefs meneer perfect! Gemakkelijk scoren zo Proto..!

SolidRock | 13-03-19 | 00:23 | + -2 -

Zonder winst te maken? Misschien een half jaar aan nieuws gemist?

Noise0 | 13-03-19 | 02:40 | + -2 -

@frank87 | 12-03-19 | 22:47: Een schuldenberg betekent piramidespel? Je snapt dat bedrijven de eerste jaren amper winst maken? Facebook bijvoorbeeld maakt pas sinds 2013 echt winst. Uber maakt al sinds het begin geen winst.

Schuld of winst staat niet gelijk aan een goedlopend bedrij of product. Een bedrijf kan heel veel producten afleveren maar jaren geen winst maken (omdat ze groeien bijvoorbeeld en daarvoor heel veel investeren).

Janisstoppen | 13-03-19 | 11:15 | + 0 -

Dit kondigde hij toch al meer dan een jaar geleden aan? In maart 2019 de model Y?

Leukautootje | 13-03-19 | 14:58 | + 0 -
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken