Uw VWO-kind in de klas met VMBO'ers, zou u het doen?

Geen gek idee
Geen gek idee

Om uiteenlopende redenen gaat het in Nederland en in het Westen als geheel steeds vaker om identiteit. Dat gaat niet alleen maar om pseudoscholastiek rondom de vermeend gemarginaliseerde groepen langs de assen van ras, klasse en gender. De veel urgentere vraag die speelt is natuurlijk de vraag wat en wie Wij zijn. Ook dat is identiteitspolitiek. Wat zijn Wij als Nederlanders en hoe zorgen we ervoor dat de gepolariseerde samenleving niet uit elkaar valt? Serieuze vragen die in de praktijk nogal hypocriet worden beantwoord. De politici die zich er druk over maken (en dat doen ze bijna allemaal) zijn grotendeels hoogopgeleiden. En mensen met verschillende opleidingsniveaus leven in dit land steeds meer langs elkaar heen. De verzuiling is verruild voor een meritocratie, of beter: een diplomacratie. De notaris kent de bakker nauwelijks, ook al zijn zij beiden katholiek. Vroegah trouwde de arts ook met de verpleger of de assistent. Nu heeft zijn of haar partner ook letters voor of achter de naam. Als hoogopgeleide politici de vraag stellen wie Wij zijn, doet dat enigszins vreemd aan, alsof ze vriendelijk zwaaien naar de andere kant van de breuklijn en daarna nog eens fijn een dik boek lezen, een spelletje bridgen en een golfbal afrossen. Maar hoe kunnen we nu samenleven zonder segregatie langs de meetlat van diplomae? De methode van 'Vox-klassen' in Amsterdam kan een oplossing zijn. 

Van de webzijde: 'Je werkt niet in een klaslokaal, maar op ons grote leerplein. Daar werk je samen met andere gemotiveerde leerlingen, met niveaus van vmbo tot en met vwo, die allemaal verschillende ideeën en ervaringen hebben. Je kunt dus met en van elkaar leren.' De Volkskrant ging er op bezoek: 'Bij Vox zitten leerlingen van alle niveaus door elkaar, van vmbo-basis tot vwo. (...) Vox staat haaks op de landelijke ontwikkelingen. Leerlingen worden steeds meer van elkaar gescheiden, constateerde de Onderwijsraad onlangs in een bezorgd rapport. Sinds jaar en dag wordt Nederland door organisaties als de Oeso bekritiseerd vanwege de vroege selectie van leerlingen. Op hun 12de worden kinderen gesorteerd voor onderwijsroutes die hun verdere loopbaan sterk bepalen.' Leerlingen van alle niveaus samenpakken is controversieel: het lijkt op nivellering. Maar ís het nivellering? Worden de intelligentere kinderen naar beneden getrokken door de leerlingen die zich aan hen optrekken? Leidt dit niet tot een selectie waardoor (ouders van) leerlingen met VWO-advies afhaken en het qua onderwijsniveau een race naar de bodem wordt? Interessant dus om te zien wat de resultaten zijn van deze school. Misschien dat dit een oplossing kan zijn voor fragmentatie van de samenleving. Alleen jammer dat de school zo'n ontzettende zweefformule hanteert en niet gelooft in serieuze becijfering of klassieke (dus geteste) differentiatie naar schoolvakken. Dat klinkt op zichzelf als een school die weer superelitair is: Rudolf Steiner, grammatica door exotische dans en wiskunde-opgaven over de maximale snelheid van Mama Sophies bakfiets. Je kan je afvragen of dit nu zo'n gemengd publiek gaat trekken, of dat dit uiteindelijk ook weer een (elitaire) subcultuur wordt.

Reaguursels

Inloggen

Ik zit op een VWO-school en vind het zo prima hoor. Niet slecht bedoeld, maar onze school heeft genoeg niet serieuze leerlingen (denken aan dronken worden op school met carnaval). Ik vraag me gewoon af hoe mijn leven zou zijn als het nog 6 jaar lang basisschool was (één van de twee leerlingen op mijn school die het VWO ging doen).

amberislief | 11-03-19 | 18:43 | + 0 -

oh gelukkig, dan kunnen we die cito toets afschaffen want splitsing naar niveau is dan niet meer nodig.
Trouwens.... ook best handig deze VOX want mocht je een superlage citoscore hebben, dan meld je je aan bij de VOX klas dan zit je niet in het VMBO verdomhoekje en lijkt het nog wat...

serieus bedoeld | 11-03-19 | 10:48 | + 0 -

Ik heb een Mavo, Havo en VWO diploma en kan jullie allemaal vertellen dat dit helemaal niet zou werken. Op de MAVO is de docent namelijk de helft (of meer) van de tijd bezig om een stel apen zo ver te krijgen om uberhaupt hun muil even te houden terwijl op VWO die tijd gebruikt wordt om materie uit te leggen die de gemiddelde mavist de pet (of interesse of aandachtsspanne) te boven gaat.

De stof komt niet overeen, de werkethiek is zeer verschillend en het type aandacht dat de leerlingen nodig hebben van de docent is volstrekt anders. Ik zou mijn kind het niet aan doen. Ik voel overigens veel meer voor het idee om individuele kinderen per vak les te laten volgen op het niveau dat ze aan kunnen. Dan ben je als "mavist" met talent voor scheikunde tenminste tijdens die specifieke les niet volledig overgeleverd aan de grillen van je klasgenoten omdat de ongemotiveerde, lesverstorende speknek dan in het dombogroepje zit.

Myrkie | 10-03-19 | 14:11 | 2 | + 11 -

Hoe is t je gelukt om van Mavo naar VWO te komen? Stapelen wordt immers door allerlei gestelde eisen sterk belemmerd deze dagen.

Weerduivel | 10-03-19 | 14:30 | + 1 -

@Weerduivel | 10-03-19 | 14:30: Waar staat dat Myrkie dat deze dagen gedaan heeft? Ik heb ook MAVO - HAVO - VWO gedaan. In de jaren '80 van de vorige eeuw.

koeberg | 10-03-19 | 19:42 | + 1 -

Hoogopgeleide dieren kunnen kunstjes vertonen waar ze zelf niets van begrijpen. Mensen, hoogopgeleid, vertonen dezelfde trekken als het vereiste IQ napraten als hoogste doel stelt. Het klakkeloos napraten van kenners is te vergelijken met kerk en preken van vroeger. Iedereen begreep hèt, toen. Vandaag, klinkklare onzin of gekte van de hoogste orde.

biltong | 10-03-19 | 11:33 | + -5 -

Voor onze 'wijze' beleidsmakers, Kinderen zijn net grote mensen, alleen dan iets jonger. Ze verschillen onderling enorm. Wat goed is voor de één is slecht voor de ander. Elke one-size fits all oplossing zal zowel winnaars als verliezers opleveren. Zoiets als iedereen in dezelfde maat schooluniform stoppen.
Voor mijn kinderen is pas opsplitsen bij 12 jaar te laat. Hun interesse en nieuwsgierigheid is het probleem. School biedt te weinig intellectuele uitdaging en hun klasgenoten kunnen hun gedrag niet op prijs stellen.
Veilig leeromgeving en nooit iets echt fout kunnen doen, brrrrr wat een kleinerende onderwijsmethode.
Meehobbelen met de groep en nooit een eigen positie innemen is wat 'we' ze leren.
Mensen die in hun kracht staan en weten wat ze kunnen, dat hebben we nodig. Zowel qua auto-monteur, als uitvinder, als beleidsmaker. Excelleren met je eigen talenten ipv nivelleren en opgaan in de groep.

rjr | 10-03-19 | 10:56 | + 6 -

Als je de afstand tussen "elitaire hoogopgeleide kinderen" en "het gewone volk" wilt verkleinen lijkt mij deze nivelleringsmaatregel daarvoor wel geschikt. Mijn kinderen (inmiddels afgestudeerd aan HBO en TU Delft) zijn achteraf bezien een stuk weerbaarder geworden door ze op de middelbare school onbedoeld een paar jaar bloot te stellen aan gesis, gespuug en "tzzzz, je moederrrrrrr" van Finse bontkraagjes van de godsdienst der liefde. M'n kinderen zijn trouwens ook gaan boksen en kickboksen, want zonder dat bleek het eigenlijk onmogelijk om je staande te houden. Dus het was een zeer leerzame episode in hun leven. Of de Finnen er veel mee opgeschoten zijn betwijfel ik.

jasvanbus | 10-03-19 | 08:54 | 1 | + 21 -

Tja en voor die finnen is het nu juist bedoeld

Bello de Hond | 10-03-19 | 09:34 | + 7 -

Weer veel geleerd van de comments alhier.
Kan direct doorgestuurd naar de Onderwijsraad.

De Profundus | 10-03-19 | 08:50 | + 4 -

Nee ik stuur mijn kinderen alleen naar scholen met een krijtbord en authentieke ouwe schoolstoelen zoals je ze tegenwoordig in de horeca ziet. Anders gaat het helemaal mis.

Klapband1408 | 10-03-19 | 08:48 | 1 | + 8 -

Succes met zoeken.

koeberg | 10-03-19 | 19:46 | + -1 -

Beste plan ever. Onze toekomstige elite blootstellen aan gesis, gespuug, bespugingen en/of verkrachtingen en handtastelijkheden door Noord Afrikaanse bontkraagjes. Die ervaringen ontbeert de elite van nu. Nogmaals prima plan want zodra het om hunzelf gaat zijn oplossingen tzt zo gevonden.

Yeohan | 10-03-19 | 08:13 | 1 | + 20 -

Daarvoor lijkt me 1 jaar wel voldoende.

Hoebahop | 10-03-19 | 17:08 | + 1 -

Onder software ontwikkelaars is bekend dat als je beter wilt worden, je moet zorgen dat je in teams terecht komt waar men “slimmer” is dan jou. En ik heb dit ook gemerkt uit eigen ervaring. Ik heb veel geleerd van slimmere en/of meer ervaren collegas. Ik heb ook in teams gewerkt waar ik de enige mobile developer was en daar heb ik veel minder kunnen leren.

Ik vermoed dus dat als je het beste voor je kind wilt, dat het waarschijnlijk beter voor zo’n kind is om in een klas terecht te komen van kinderen met hetzelfde of een hoger niveau. Dit voorstel is dus mogelijk slecht voor het kind van VWO niveau, maar goed voor het kind met VMBO niveau. Kan ik natuurlijk niet met 100% zekerheid zeggen, want een werkomgeving is wat anders dan een klaslokaal.

Trouwens, de kans is ook groot dat de leraar de stof moet aanpassen voor de “lowest common denominator”, dus dat zou ook ten nadele zijn voor de leerling met meer capaciteiten.

DolfWeerwolf | 10-03-19 | 07:31 | 4 | + 18 -

En wat als jij nu "slimmer" bent dan jouw team. Draai het eens om. Wat voor effect heeft het op die slimmeren gehad dat jij bij hun in het team zat? Tel daarbij op dat naar goed scrumgebruik de meeste stemmen gelden, wat heeft dan zo'n teamsamenstelling voor invloed op het product?

Developers zijn eigenwijze verpiswedstrijdjeshoudende klootzakken. Allemaal. Ik ook. Dus iedereen wil z'n gelijk hebben, maar van de dommen zijn er meer dan de slimmen, scrum is dus altijd het gelijk van de dommen.

zik | 10-03-19 | 20:32 | + 0 -

@zik | 10-03-19 | 20:32: Ik denk dat vaak deze slimmere of meer ervaren collega's vaak het gewoon prettig vinden om lang bij hetzelfde bedrijf te werken. Ze hebben vaak ook een bepaalde status of aanzien en wellicht streelt dat hun ego of geeft dat extra voldoening in hun werk.

Persoonlijk ben ik geen eigenwijze verpiswedstrijdjeshoudende klootzak. Ik sta altijd open voor andermans commentaar en hoef niet persé mijn aanpak door te drukken. In Nederland was ik ZZP-er en zolang ik maar mijn ca. 10.000 EUR bruto per maand op mijn rekening gestort kreeg, maakt het mij niet zoveel uit of binnen een SCRUM team voor mijn aanpak gekozen wordt, of die van een andere collega.

Daarnaast werk ik regelmatig ook in mijn eigen tijd aan projecten waar ik mijn ei in kwijt kan. Gewoon projecten voor mezelf die niet persé geld hoeven op te leveren, maar waar ik wel voldoening uit kan halen.

Maar momenteel werk ik weer als enige mobile developer in een team met wat web devs enzo. Omdat remote werken nu mijn voorkeur heeft en dit project diende zich als eerste aan. Dus nu kies ik weer volledig zelf voor wat naar mijn inzicht de beste aanpak is om een probleem op te lossen.

DolfWeerwolf | 11-03-19 | 03:00 | + 1 -

Amen. Zodra ik de slimste ben bij een bedrijf vertrek ik.

Ik werk nu met mensen die allemaal intelligenter en beter zijn als mij en het is een verademing. Ik leer zoveel van deze knappe koppen.

Daarom is het ook voor kinderen belangrijk om ze te mixen. Een mavo leerling kan misschien veel leren en gemotiveerd worden door die vwo leerling.

Andersom kan die vwo leerling ander soort vrienden maken en misschien hobbies beoefenen die hij nooit zou doen elders.

Janisstoppen | 11-03-19 | 10:46 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dat...
Hier kun je de aantallen afgestudeerden en gediplomeerden per onderwijssoort zien (sinds 1900).

Opgeteld: hbo, hbo-deeltijd, wo bachelor, doctoraal, master.
1970 – 26.346 (op aantal inwoners NL: 12.958.000)
2017 – 141.635 (op aantal inwoners NL: 17.082.000)

Aantal inwoners is sinds 1970 met ruim 30 % gegroeid.
Dus 30 % méér afgestudeerden (vanaf hbo) zou dan worden plm. 34.500.

Het zijn er nu (2017) echter 4 maal zoveel, namelijk 141.635.
Alleen al daardoor daalt automatisch de waarde.

Wering | 10-03-19 | 02:27 | + 15 -

Heerlijk lamenteren over het onderwijs en wat er vroeger allemaal beter was. Get with the program mensen. Dit is de nieuwe realiteit, maak er het beste van, als ouder, als leerling, als werkgever.

fail | 09-03-19 | 23:40 | 1 | + 4 -

Get with the program is iets anders dan aan de zijlijn toekijken en maar accepteren dat het onderwijs naar de kloten is.

zik | 10-03-19 | 20:32 | + 0 -

Volstrekt logisch vanuit euro-perspectief: je tieft alle landen/leerlingen bij elkaar en wensdenkt dat dat gaat werken.

orca | 09-03-19 | 22:10 | + 14 -

Nog een klein kijkje in de opleidingskeuken. Ik heb zelf gewerkt aan software voor (HBO/Universiteit) scholen. Hierbij was het simpel. Alle vragen en de normering per vraag kwam in de computer, vervolgens wie welke vraag goed/fout had, dan per vraag een wegingsfactor en als laatste het gewenste slagingspercentage.

Ik heb ze toen de casus voorgelegd "stel dat iedereen alleen maar z'n naam invult, meer niet, en jullie geven op dat jullie 60% geslaagden willen". In dat geval, echt waar ik verzin het NIET, moest de software maar at random kandidaten laten slagen, totdat de 60% gehaald werd.

Dát is het onderwijs in Nederland tegenwoordig.

zik | 09-03-19 | 21:26 | 2 | + 17 -

Als je enige vraag op een test je naam is en je wil 60% laten slagen, dan is RND() toch echt de enige betrouwbare manier om dat te doen zonder voorkeur op enig ander gebied. Dus het enige wat fout is, is de casus.

Epistulae_Morales | 10-03-19 | 01:54 | + 0 -

@Epistulae_Morales | 10-03-19 | 01:54: Nee jandoedel. Wat fout is, is dat ze in zo'n geval 60% geslaagd willen hebben. Als iedereen alleen z'n naam invult, is iedereen gezakt. Zo simpel is het.

zik | 10-03-19 | 14:30 | + 3 -

Het probleem van dit soort experimenten is dat je geen blinde selectie van leerlingen en ouders hebt. Daardoor bieden de resultaten van een dergelijke school geen sluitend inzicht in de vraag of de methode ook werkt. We weten dat de huidige methode werkt. Ik zou niet experimenteren met de toekomst van mijn kinderen.

GerbenW | 09-03-19 | 21:12 | 3 | + 1 -

De huidige methode werkt helemaal niet. De methode van 40 jaar geleden. Die werkte. Studeren (dus: wetenschappelijk opgeleid worden aan een universiteit) moet weer elitair worden, alleen weggelegd voor een kleine selectie. Die selectie zijn de intelligente kinderen uit alle lagen en eventueel nog wat domkoppen van rijke ouders die teveel betalen. Verder niet.

Verder moet per direct elke vorm van groepsonderwijs afgeschaft worden. Projectgroepjes, weg ermee. In het onderwijs moet het over het individu gaan; "wat kan jij", niet "wat kan jouw groepje". Eventueel kun je dan los daarvan nog wat groepsonderwijs geven gericht op socialiseren en groepsdynamiek, maar NIET inhoudelijk en groepsonderwijs gaan mengen. Dat is de as van het kwaad.

Er is ook maar 1 reden voor; zo kunnen ze de leerlingen elkaar laten opleiden (=minder docenten, meer geld voor management), en is het ook makkelijker domkoppen weg te moffelen, die lopen met de groep mee, wat goed is voor de slagingspercentages. En laat dát zijn waar de scholen op afgerekend worden. Niet op hoe goed het onderwijs is, maar op hoeveel er slagen. Dus het liefst laten ze iedereen slagen.

Als een school nu ziet dat slechts 10% slaagt voor een vak, dan passen ze de normering aan. Ze denken niet "ze kunnen het niet, beter opleiden", nee we passen gewoon de normering aan. Ik heb gewerkt bij een softwarehuis die daar de software voor schreef. I

zik | 09-03-19 | 21:24 | + 20 -

@zik | 09-03-19 | 21:24:
Ook hier weer, zéér herkenbaar.
ik denk dat iedere net-iets-bovengemiddelde student dezelfde ervaring heeft: zogenaamde 'meelifters' in je werkgroepje, *help*.

Wat je zegt: die werkgroepjes zijn natuurlijk sowieso een zwaktebod, het gevolg van teveel studenten en te weinig - gekwalificeerde - docenten. Met als uiteindelijk gevolg, opnieuw, een teloorgang van het niveau.

EefjeWentelteefje | 09-03-19 | 21:48 | + 5 -

@zik | 09-03-19 | 21:24: Ik ben inderdaad nog van de oude generatie onderwijs, na de basisschool een beroepsopleiding (in mijn geval) en na 4 jaar kon je gaan werken. Ik heb daar nog een specialisatiejaar achteraan gedaan en was patissier, wat tegenwoordig een mbo4 opleiding is en waar 8-10 jaar over gedaan mag worden (incl, zinloze vooropleiding). Wat is de meerwaarde van het VMBO tegenwoordig? kinderen nog verder indoctrineren dat de multiculti samenleving helemaal te gek is en opsporingverzocht niet klopt, omdat je alleen een bepaalde soort medemens ziet? Die onzin heb je niet nodig om kleine gebakjes of chocola te kunnen maken, alleen kennis. Maar of tegenwoordig kennis nog macht is trek ik heel erg in twijfel, kennis zit in je computer of telefoon, tenzij internet voor een maand uitvalt. Ik vraag me af hoeveel er dan komen te overlijden omdat ze niet meer ingegeven wordt waneer in of uit te ademen.

brie-de-penis | 09-03-19 | 22:11 | + 13 -

Nee, natuurlijk niet. Alles bij elkaar lazeren maakt het gemiddelde gewoon MAVO (of heet dat tegenwoordig kader?) Niks mis mee, maar waarom zou ik mijn VWO-kind in een groep gooien waarin hij/zij als een soort toegevoegde leerkracht semi-verplicht moet opknappen voor de anderen en zich als dank de andere helft van de tijd mag gaan zitten vervelen? Daar word je niet slimmer van, tenzij je constant zelf achter vanalles aanrent.

Lazerop, dat deed ik zelf ook niet: ik was veertien en verdomde de extra effort om er zelfstandig wat van te maken, deed met vier vingers in de neus HAVO/HBO en struikelde toen er op de uni ineens gewerkt moest worden, want dàt had ik nooit geleerd/willen leren. Als straf mocht ik vervolgens vijf jaar avondopleidingen doen die tien keer duurder waren dan een gewone (en terecht, luiheid moet bestraft, anders leer je het nooit).

Laat een stel van die maakbaresamenlevinghippies hùn kinderen lekker opofferen als halve leerkracht (Ja, Halsema, ik kijk naar jou...). Die van mij mogen naar de competitiefste omgeving die ze kunnen en willen vinden. Hoe eerder ze leren dat het buiten hard en oneerlijk is, hoe beter.

pietvanvliet | 09-03-19 | 21:06 | 1 | + 25 -

Nee, vmbo-t = mavo. Kader is te dom op te poepen.

ZwarteDag | 09-03-19 | 23:23 | + -1 -

Dit is waar het onderwijs al lang naartoe gegaan is. VWO is niet meer wat VWO was, en ga je naar de daarboven gelegen opleidingen, wordt het nog erger. Universiteiten doen óók aan PGO (probleem-gestuurd-onderwijs) met projectgroepjes waarin leerlingen elkaar moeten beoordelen, praten, enzovoort. Op een enkele technische universiteit na, is het niveau van de gemiddelde Nederlandse universiteit op z'n hoogst HBO te noemen, HBO zit al onder het oude MBO en MBO is wat vroeger het VMBO geweest zou zijn, enz.

Het Nederlandse onderwijs is een lachtertje, gebaseerd op kennisreproductie, ook op het WO, niet op wetenschappelijk bezig zijn. Het gaat om eenheidsworst, iedereen in het maaiveld.

Immers: iedereen moest kunnen studeren, en scholen/universiteiten worden afgerekend op resultaten. Dus past men de normeringen net zo lang aan, tot er het gewenste slagingspercentage uit komt. Ik heb zelf bij een softwarehuis gewerkt en gewerkt aan deze software. Men wilde vooraf het gewenste slagingspercentage ingeven, en dan werd de normering net zo lang aangepast, tot het gewenste percentage eruit rolde. De devaluatie van het onderwijs in een notendop.

zik | 09-03-19 | 21:03 | 4 | + 11 -

@EefjeWentelteefje | 09-03-19 | 21:37: we leven in een samenleving waar het ik heel erg belangrijk is, na mijn opleiding eerst een wereldreis, dan een partner vinden en dan een of twee kinderen. Aangezien ze dan al op een leeftijd zijn dat kinderen krijgen niet gemakkelijk meer gaat blijft het bij een kind, die ook meteen bikkel, storm, vlinder of luna genoemd worden, en onder een stolp geplaatst worden want het was zo moeilijk een kind te krijgen. Kindje kan op school niks fout doen, en anders trekken de ouders dat met gepast geweld wel recht op school, totdat ze naar het voortgezet onderwijs gaan, daar is de grote boze mensenwereld waar het glazen kindje wel een breukje oploopt. en na het voortgezet onderwijs is het hek helemaal van de dam. Op social media zag het er zo verdomd mooi uit, een beetje bij de sociëteit rondhangen, wat colleges volgen en het is voor elkaar (NOT) en dan krijg je domme kinderen die vinden dat ze veel moeten doen voor iets wat van te voren heel makkelijk leek. Maar niemand had ze vroeger verteld (de leraar van de basisschool wel, maar die kreeg een corrigerende tik van paps) dat ze net slim genoeg waren om zelfstandig hun reet af te vegen en beter een VMBO opleiding konden gaan doen. MAND

brie-de-penis | 09-03-19 | 22:21 | + 5 -

@EefjeWentelteefje | 09-03-19 | 21:37: Ook dit is BS! Ze hebben het studiehuis volgepropt met onzin, waardoor die kids compleet over de zeik worden gejaagd. Jij hebt geen kinderen, dus je weet helemaal niet waar je het over hebt. Als ik zie wat de kids, op het vwo jawel, moeten doen ben ik compleet verbaasd. Slaat echt helemaal nergens meer op! Focus lijkt compleet weg te zijn, van alles een beetje en dus niets...

ZwarteDag | 09-03-19 | 23:22 | + -4 -

@ZwarteDag | 09-03-19 | 23:22: Zo leren ze tegenwoordig op het VWO dat je sla niet hoeft te bakken. Dit verzin in niet. Het vak heet huishoudkunde.

zik | 10-03-19 | 20:33 | + -1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Dit wordt dus de school voor ouders die lekker lang willen ontkennen dat hun kind dom is.

frank87 | 09-03-19 | 20:56 | 4 | + 17 -

Ik zeg altijd tegen vrienden die bang zijn voor de kosten als hun kinderen gaan studeren: wie weet heb je mazzel en is het kind te dom om te studeren. Gaat het in de bouw of de verpleging werken. Ook fijn.

The2Amendment | 09-03-19 | 22:12 | + 3 -

@The2Amendment | 09-03-19 | 22:12: Ik heb mijn zoon ook verteld dat hij beter iets met zijn handen kan gaan doen, Kan hij mooi tegen een veel te hoog bedrag dingen gaan maken voor mensen die een theoretische opleiding gevolgd hebben, en ook 2 linker handen aan hun lijf hebben. Iets waar de staat niks van hoeft te weten

brie-de-penis | 09-03-19 | 22:23 | + 6 -
▼ 1 antwoord verborgen

Waneer gaan die linksmenschen nou eens door hebben dat er geen utopische maak-maatschappij mogelijk is? Verschil moet er nou eenmaal zijn en leerlingen met meer in hun mars beperken in hun ontwikkeling ten faveure van Ali, Dylan en Jakub is gewoon in en in triest.
Dit zeggende, onze kleine gaat naar een kdv in het kleine en gemiddeld rijkere buurdorp en zal ook hier naar school gaan. Ja het heeft z’n nadelen maar ik heb er veel voor over om het beste uit mijn kind te halen (wat ook gewoon goed MBO kan zijn uiteindelijk!)

Viper62 | 09-03-19 | 20:25 | 2 | + 11 -

Dat beperken van leerlingen, is er al lang. En ook in de gewone maatschappij. Waarom denk je dat managers zo gek zijn op scrum. Dat is gemiddelden maken, een laag gemiddelde, maar wel constant en relatief betrouwbaar. Teams waarin de dommen evenveel zeggenschap hebben dan de slimmen, meer zelfs, want er zijn meer dommen dan slimmen. Daarom is de NL ICT ook zo'n totale ramp; talenten mogen er niet meer zijn, je mag niet boven het maaiveld uitsteken, want je moet sociaal zijn in een scrum team waar de meeste stemmen (= de domkoppen) gelden.

zik | 09-03-19 | 21:04 | + 13 -

Linksen realiseren anders wel een kapot-maak maatschappij.

Liever iedereen gelijk op een laag niveau dan enkelen op een hoger niveau.

Hoebahop | 09-03-19 | 23:03 | + 1 -

NEE NEE NEE

Enrique C | 09-03-19 | 20:09 | + 12 -

Dus ze gaan lekker een paar jaar Iederwijs overnieuw doen, abominabele examenrestultaten realiseren en daarmee de toekomstperspectieven van de leerlingen compleet verneuken? Jottem!

Verder hebben intelligente leerlingen absoluut geen baat bij de aanwezigheid van leerlingen die vijf keer dezelfde vraag stellen en het dan nog steeds niet snappen. "Van elkaar leren" is hippiegelul. Alleen de onderkant van de klas kan er baat bij hebben, alhoewel het evengoed demotiverend kan werken wanneer andere leerlingen het allang snappen en terwijl jij voor de zesde keer moet vragen hoet het ook alweer zit.

Huisregelneef_III | 09-03-19 | 19:50 | 11 | + 33 -

@EefjeWentelteefje | 09-03-19 | 21:29: Zucht, weer een bejaarde die begint over Vroegah en spelvauten. Vroegah interesseerde taalvauten mij geen reedt, en dat doen ze mij nog steeds niet. Op het vwo haalde ik een voldoende voor Nederlands en that’s it.
Degene die begint overspelfouten krijgt van mij een speciale behandeling en probeert dat nooit meer.
Zeiken over spelfouten is een teken van zwakte, kun je inhoudelijk niets vinden dan begin je maar over spelfouten.

ZwarteDag | 09-03-19 | 23:18 | + -16 -

@ZwarteDag | 09-03-19 | 23:18:
Taal is een uiting van de cultuur van een volk en zij tekent heel duidelijk wat voor mentaliteit dat betreffende volk heeft. Een verdomming van de taal, zoals bijvoorbeeld de substitutie van de vrouwelijke zelfstandige naamwoorden door de mannelijke ( "Als leraar/schrijver/verpleger heeft zij.." Dát is pas indrukwekkend doorgevoerd feminisme! We hebben dus in NL consequentiëel het echtpaar koning Willy en koning Máxima), constructies zoals 'het huis, die..." en d/t- en algemene spelfouten maken duidelijk dat niet alleen het opleidingsniveau zwaar achteruitgegaan is, maar ook dat de mentaliteit van de individuën, die zoiets normaliteit vinden, behoorlijk onderdemaats gegaan is. En nee, dit constateren en een opmerking over de groeiende geestelijke, mentale en intellectuele achteruitgang maken is geen teken van zwakte.

Overigens: op de man c.q. de vrouw gaan ("bejaarde") getuigt van onvolgroeid puberaal onbenul. EW zal misschien desondanks jouw excuses toch accepteren.

issieookweer | 10-03-19 | 03:41 | + 10 -
▼ 8 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken