Privacywaakhond verklaart oorlog aan irritante cookiewalls

'Websites die bezoekers alleen toegang geven op hun site als deze akkoord gaan met het plaatsen van zogeheten ‘tracking cookies’ of andere vergelijkbare manieren van volgen en vastleggen van gedrag door middel van software of andere digitale methodes, voldoen niet aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).' Aldus de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) vandaag, waarin de toezichthouder aankondigt er meer op toe te zien dat websites zich aan de regels gaan houden. Volgens de AP moet een bezoeker van een website de keuze hebben om tracking cookies te weigeren, zonder dat hem de toegang wordt geweigerd. Als er toestemming wordt gevraagd, moet de keuze ook vrij zijn, aldus de AP. 'De AP zal daarom de controle op de juiste naleving intensiveren en heeft inmiddels een aantal specifieke partijen hierover een brief gestuurd.' Of dit echt een papieren brief betreft weten we niet. AP-voorzitter Aleid Wolfsen zegt dat ter bescherming van uw privacy het van belang is 'dat partijen aan websitebezoekers op een goede manier toestemming vragen.' Hij noemt het 'onrechtmatig' als mensen onder druk worden gezet om hun persoonsgegevens af te staan. Als bedrijven zich niet houden aan de norm van de AP kunnen er boetes worden uitgedeeld. Wanneer de AP overgaat tot boetes en binnen welke termijn is onduidelijk. Maar is dat goed nieuws? Voor de gemiddelde websitebezoeker waarschijnlijk wel, maar er zijn wel kanttekeningen denkbaar. Bedrijven zullen zeggen dat ze de boel wel kunnen opdoeken omdat hun verdienmodel zo gevaar loopt. Als er geen tracking cookies geplaatst kunnen worden, dan is dat het einde van gratis online media (met uitzondering van sites van de publieke omroep). Dan moeten we voortaan betalen voor volledige toegang tot websites en dat moeten we niet willen. De kans is aanwezig dat wanneer een bepaald bedrijf of meerdere bedrijven echt een boete krijgen, een gang naar de rechter volgt tot aan de hoogste Europese rechter aan toe. Dit kan dus wel even duren en daarom alvast maar de vraag aan u. 

Vraagje.

Wat vindt u van de harde hand van de Auroriteit Persoonsgegevens?


Poll is Verlopen.

Vraagje.

Wat vindt u van de harde hand van de Auroriteit Persoonsgegevens?

Reaguursels

Inloggen

Je moet toch helemaal stoppen met die achterlijke cookiewalls? Een algemeen verbod op het verzamelen van persoonsinformatie volstaat. En is dat er niet al?

RodeDraak | 08-03-19 | 09:37 | + 4 -

Simpele oplossing voor deze gedoe.
Cookies zijn tickets.
- Ongevraagd tickets ongewenst. Browsers zonder deze instelling uit de markt halen.
Dus niet websites verplichten, maar de browsers.
- Toegang bepalen met of zonder cookie/ticket is aan de website eigenaar.
- Dat een cookie/tickect info kan worden herbruikt is aan de gebruiker. Browser bieden keuze om cookie/tickets op te schonen. Maar onvoldoende keuzes. Ik wil sommige tickets bewaren, sommige direct verwijderen. Wederom bij de browsers aankloppen.
- cookies via derden, vaak ads, is uit den boze.

Moeten we nou proxy en/of vpn servers blijven gebruiken?
Nee, iedere browser moet een private-channel mogelijk maken door simpele instellingen.
Brave browser maakt goede stappen.

aporlo | 08-03-19 | 09:33 | 1 | + 0 -

Met alleen cookies aanpakken kom je er niet, dit gaat ook over dingen als profiling, fingerprinting, en de bekende canvas trucjes.

"[...] of andere vergelijkbare manieren van volgen en vastleggen van gedrag door middel van software of andere digitale methodes, [...]"

Sp33dy | 08-03-19 | 20:12 | + 1 -

Er waren al gratis nieuwssites enz vóór de tracking cookies er waren. Het hele argument dat cookies noodzakelijk zijn voor inkomsten, is gewoon je reinste bullshit. Ik kan een site vól reclame maken, zonder dat er ook maar één cookie aan te pas komt.

Wat geenstijl deed was loepzuivere chantage. Of je neemt het cookie, of je mag de website niet zien. Goed dat dat nu aangepakt wordt.

zik | 08-03-19 | 01:40 | 1 | + 5 -

Die tracking cookies zouden enkele procenten in efficiëntie opleveren. Dat merkt niemand. Typisch zo'n dingetje dat ze moeten doen omdat de anderen het ook doen.

frank87 | 08-03-19 | 10:02 | + 0 -

Dit gaat sneuvelen bij de rechter, daar kun je op gaan wachten...
Het is verplichting om een website te bezoeken en de eigenaar mag voorwaarden stellen. Wat hier de AP probeert is een onteigening en daar gaan ze op sneuvelen.

ZwarteDag | 07-03-19 | 23:24 | 2 | + -2 -

Als winkel kan je mensen de toegang weigeren. Wat je niet mag doen is je winkel vol met camera's hangen, gezichtsherkennende software installeren en het verkoopgedrag van een klant koppelen aan het gezicht zodat je zodra een klant binnenkomt de prijzen kan veranderen aan de hand van het profiel dat je van de klant hebt opgesteld. Dat laatste is wat tracking cookies zijn, als jij denkt dat een rechter dat ongeldig gaat verklaren vanwege "onteigening" dan ben je niet goed bij je hoofd.

Anlail | 08-03-19 | 08:15 | + 7 -

@Anlail | 08-03-19 | 08:15: Klopt, maar jij mag niet van de winkel eisen dat zij de camera's uitzetten op het moment dat jij komt winkelen..

Daarbij maken winkels (denk aan Dixon) al zeer lang gebruik van BlueTooth/WiFi tracking..

Daarbij is het niet de website welke de cookie plaatst, maar de adverterende partij..

TuurlijkNiet | 08-03-19 | 16:14 | + 0 -

Persoonlijk vind ik het helemaal best als een site stapels advertenties verkoopt, zo lang het enigszins esthetisch past.
Wat ik dan weer niks vindt is als de site voor de helft gevuld wordt door Google advertenties, en dat draait op tracking.

frank87 | 07-03-19 | 22:36 | + 1 -

Dat ze aan tracking cookies doen dat is slechts 1 ding, dat het wel netjes wordt gevraagd is daarbij zeker een dingetje. Je kan wel klakkeloos bepalen dat iedereen dat maar heeft te slikken op jou site, maar ga dan niet mauwen over verdienmodel. Eerlijk duurt het langst. Nu alles online is wil niet zeggen dat de klant geen koning meer is. Bedrijven verkopen hun info toch wel door op slechts bepaalde uitzonderingen na (al zet ik daar nog steeds mijn vraagtekens bij)
Ow wacht, dus dat verdienmodel wordt er dan bedoeld.

Da's niet het verdienmodel aan de hand van wat jij en ik kopen in de webshop.

TP 1984 | 07-03-19 | 21:42 | + 0 -

Check hier of je getracked wordt (underscores=dots): panopticlick_eff_org

5chwanzi | 07-03-19 | 20:21 | 1 | + 8 -

Yes
yes
yes
no
no
Er was een halve gare, die deze post met een -1 beloonde. Heb dat even recht gezet.

issieookweer | 07-03-19 | 21:42 | + 1 -

Overigens een pluskudo voor de afbeelding van Jessica Mauboy :-)

Vitaly Chernobyl | 07-03-19 | 20:12 | + 0 -

Als tracking cookies het verdienmodel van een bedrijf zijn, dan zou ik er geen aandelen in nemen. Iedereen met een beetje internet sense gebruikt de "porno-instelling" van de browser om op die manier de tracking cookies automatisch weg te laten gooien aan het einde van de sessie.

"Dan moeten we voortaan betalen voor volledige toegang tot websites en dat moeten we niet willen." En misschien moeten we dat wel willen. De reclameterreur die op je af wordt gestuurd als betaling voor content die men ook alleen maar van andere bronnen heeft gecopy/paste (hopelijk tegen betaling) is geen houdbare kaart.

Om e.e.a. dichter bij huis te houden: Waarom wilt u, DK/GS/AB een tracking cookie plaatsen - ook als ik niet ingelogd ben?

Vitaly Chernobyl | 07-03-19 | 20:10 | + 4 -

Dan is het misschien tijd om een nieuw verdienmodel te ontwikkelen, dat interessant genoeg is klanten aan je te binden, die er voor willen betalen, zonder lastig gevallen te worden met reclames, trackers, etc, etc.

VW, alles ist vorbei | 07-03-19 | 19:51 | + 4 -

Hoe moeten al die bedrijven dan geld verdienen? Gratis nieuws, gratis content op vele pagina's, gratis spelletjes, lagere prijzen want advertenties zijn gerichter, daarom minder nutteloze advertenties en lagere kosten voor bedrijven.

Voor bijna elk bedrijf en zeker elk B2C bedrijf is dit noodzakelijk.

IkGeluk | 07-03-19 | 19:37 | 1 | + -3 -

Ah een evangelist van online marketing denkers. Precies het probleem met online marketing visieuze meetcircles. Het voelt maybe wat moeilijk maar focus op optimalisatie van ROAS (return on advertisment spending) zorgt simpelweg voor lagere prestaties aka doodgeoptimaliseerde marketing ipv $ opzij zetten om een imago etc neer te zetten die niet doodgeopitmaliseerd is. tracking is leuk maar de hyperfocus op die KPI dashboardjes is echt pervers

zandoerlenaar | 08-03-19 | 11:17 | + 0 -

Je hoéft een website niet te bezoeken.

Mauguio | 07-03-19 | 19:01 | 4 | + 0 -

@harry19612 | 07-03-19 | 19:17: Dat volgen gebeurt overigens erg slecht. Ik vraag me al maanden af waar duitse herder is, maar ook vanuit DasKapital weet men het niet te vertellen.

Mauguio | 07-03-19 | 21:49 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken