XS4ALL-gekkies willen nieuw bedrijf beginnen, winst maken niet belangrijk

Een tijdje niks gehoord van actiecomité 'XS4ALL Moet Blijven'? Dat kan kloppen, want men was druk bezig met de oprichting van een nieuw bedrijf onder een nieuwe naam, die vooralsnog niet wordt bekendgemaakt. Uit het persbericht: 'Het comité werkt aan plannen hiervoor omdat KPN zich tot nu toe niet bereid heeft getoond om XS4ALL te verkopen, op afstand te zetten of gewoon te laten voortbestaan. De plannen voor het nieuwe bedrijf zijn al vergevorderd. Hierbij wordt de juridische structuur zo vormgegeven dat het eigendom niet is gericht op economisch gewin, maar op ideologische standvastigheid.' Klinkt goed hè? Er is een businessplan en en er zijn ook investeerders gevonden 'die zeer geïnteresseerd zijn in het oprichten van een bedrijf met een ideologische drive én gezond zakelijk inzicht'. En dan is er ook al een 'alliantie gesmeed met bestaande bedrijven op het gebied van hosting, telefonie, infrastructuur en beveiligd emailgebruik'(sic). Het is inderdaad nogal wat. Hoe de structuur van dit bedrijf er precies uit gaat zien, leren we niet uit het persbericht. Of het een stichting of een vereniging wordt, of een 'Not Only For Profit' (NOFP) - bedrijf, waar men 'sociaal onderneemt' maar ook winst nastreeft. Overigens is nog steeds het behoud van XS4ALL voor het comité het belangrijkste. Als scenario's worden 'het op afstand zetten van XS4ALL' (verdere uitleg ontbreekt) of een mogelijke (gedeeltelijke) verkoop van XS4ALL genoemd. Een verkoop bleek eerder al geen optie voor KPN. 'Als deze optie op niets uitloopt komt het comité op afzienbare termijn met een eerste stap waarmee klanten en medewerkers founding member kunnen worden van het nieuwe bedrijf.' U kunt misschien binnenkort uw emoties betrokkenheid tonen door dat nog naamloze bedrijf gericht op ideologische standvastigheid een kapitaalinjectie te geven. Er is misschien nog wel wat geld nodig. 

Reaguursels

Inloggen

'XS4ALL-gekkies', lekkere ad hominem. Neem je je vak wel serieus?

ikhadnoggeenaccount | 07-03-19 | 18:24 | + 5 -

XS4ALL klanten die blij waren met een goede, betrouwbare netwerk waar je niet al te veel voor moest betalen.

Wat gaat er nu gebeuren? Een bedrijf die totaal niet lijkt meer op XS4ALL, op een netwerk die zéér waarschijnlijk niet over het netwerk van KPN gaat lopen. En ALS KPN deze beschikbaar zal stellen, deze hoge prijzen gaat vragen in verband met een te hoge bezetting op de lijnen. Resultaat: Een duur product.

Kortom, de XS4ALL klanten die niet blij zijn, maar ook niet de capaciteiten hebben om een eigen leverancier op te starten, zullen dus ook niet naar deze club gaan verhuizen. Die betalen dan liever ietsje extra voor de betrouwbare KPN lijn, óf ze zijn juist KPN zodanig zat dat ze hun heil zoeken bij Ziggo.

Maar laat het vooral gebeuren. Mooie les voor ze en ieder ander die hier erg makkelijk over gaat denken.

odolstoornis | 07-03-19 | 17:06 | 5 | + 0 -

@odolstoornis | 07-03-19 | 17:32: Nog even resumé: Het gaat ook om de klantenservice. Maar die vertrouwen is beschadigd en daar denken veel mensen over dat dit niet meer goedkomt. Mensen gaan niet in de rij staan voor dit bedrijf want dan net weer om de hoek kijken. Ze gaan zich nestelen bij een ander, en hebben geen behoefte meer om te wéér te veranderen. Het is nu aan Ziggo of KPN om te laten zien dat ze deze mensen op kunnen vangen. Zo niet, tja dán pas gaan ze eventueel overstag. Maar eerst de kat uit boom kijken. Maar dan zal het zeer waarschijnlijk al te laat zijn en kan deze nieuwe XS4ALL niet meer boven water blijven drijven.

odolstoornis | 07-03-19 | 17:35 | + 0 -

@zik | 07-03-19 | 17:25:
Inderdaad, dit is waar het tegenwoordig aan ontbreekt, service, klanttevredenheid.

VW, alles ist vorbei | 07-03-19 | 19:56 | + 0 -

@odolstoornis | 07-03-19 | 17:32: Ik weet niet over welke doelgroep je het hebt of met wie je praat.

Ik zeg dat er - zeker onder de consumenten - zat mensen zijn die morgen overstappen als er een provider komt zoals het oud-xs4all-personeel die zouden kunnen neerzetten. Met een scriptloze helpdesk, waar mensen nog zitten om écht te helpen, en ook de middelen hebben om écht te kunnen helpen. Waar het niet draait om cijfers en winst, maar op trots zijn op je werk en als doel hebben je klanten tevreden te maken.

Reken maar dat daar veel markt voor is. Mensen zijn de telefonische keuzemenu's naar scriptmedewerkers die niets voor je kunnen doen, behalve de schuld bij jou neerleggen, echt wel zat. Er is nu alleen geen keuze.

zik | 07-03-19 | 21:17 | + -1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien gaat het wel werken als alle hipster klanten dan tssssskrieblietrieieieieie modems gebruiken om hun DOS en UNIX systemen in contact te brengen met het Bulletin Board System waar je abandonware kunt downloaden.

jasvanbus | 07-03-19 | 15:28 | 1 | + -3 -

Dit heeft niets met hipsters te maken. Nerds en hipsters zijn twee totaal verschillende dingen.

zik | 07-03-19 | 16:15 | + 2 -

Doet me erg denken aan de structuur van de begindagen van XS4ALL. Alleen was er toen nog helemaal geen concurrentie in dat marktsegment.

Tinus Oudestraat | 07-03-19 | 15:07 | 5 | + -1 -

Ik corrigeer mezelf even. Volgens Wikipedia was XS4ALL de tweede die internet in Nederland aanbood. Hoe dan ook, er was nauwelijks concurrentie en velen dachten toen nog dat het internet een hype van nerds was die vast en zeker snel weer voorbij zou zijn.

Tinus Oudestraat | 07-03-19 | 16:56 | + 1 -

Tinus, ik heb die tijd zeer actief meegemaakt. Was ook lid van de Hacktic, wat destijds betekende dat je geregistreerd werd als potentieel crimineel.

Zoals je zelf al gezien hebt, was er dus wel al concurrentie, van het begin af aan. Vóór providers als internet had je al het onterecht HCC-fidonet. Ik ben zelf nog point geweest in het .512 gedeelte van dat netwerk, met nodes onder mij. Ik was dus zélf concurrent van xs4all destijds. Er waren andere alternatieven.

Vergeet niet dat het internet toen nog iets was wat de gemiddelde consument helemaal niet wilde of kende. Toen het internet eenmaal wat meer mainstream was, was er concurrentie zat, en nog van het ergste soort, de 'Freelers' van deze wereld, de gratis ISP-s. Vergeet ook niet de gigangische uitstoot van nutteloze CD's van Compuserve, welke óók al bestond voor xs4all.

zik | 07-03-19 | 17:29 | + 4 -

@Tinus Oudestraat | 07-03-19 | 16:47: Soms denk ik sneller dan ik typ. Het onterecht 'HCC Fidonet' genoemde netwerk. Het inbelnetwerk waarin computers elkaar 's nachts op vaste tijden belden om mail uit te wisselen, welke dan via BBS-sen weer bij klanten terecht kwamen.

zik | 07-03-19 | 17:31 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Zeer benieuwd hoe je je personeel gaat betalen uit 'ideologische standvastigheid'.
Of verwachten ze de klus te klaren met vrijwilligers?

Mafklappers.

EefjeWentelteefje | 07-03-19 | 14:05 | 1 | + -2 -

idiologie wil niet zeggen 'rekeningen niet betalen'. Het wil zeggen dat je je product aanbiedt zodanig dat de rekeningen betaald kunnen worden. Cost based pricing, zonder winstoogmerk. Je personeel gelukkig, klanten gelukkig. Wat wil je nog meer.

zik | 08-03-19 | 08:01 | + 0 -

What could possibly go wrong!

Releasethehounds | 07-03-19 | 13:12 | + 1 -

Zojuist een t-shirt besteld. Past bijv mijn Wanadoo badlaken, Zonnet petje en WorldOnline koelbox. Mijn thema voor 2019 beachwear: Retro ISP.

H. Caulfield | 07-03-19 | 13:10 | + 3 -

lol,wat een gekkies. Gedoemt te mislukken

Henk de Vries2074 | 07-03-19 | 13:01 | 1 | + -1 -

Veel historische kennis heb je kennelijk niet. Het is het gedachtengoed waar XS4all groot mee geworden is, en tig jaar na dato nog door bestond terwijl alles er omheen al omgevallen was. Denk aan providers als Demon.

zik | 07-03-19 | 16:17 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken