Grote investeerder van Tesla wil dat Elon Musk oprot

In 2004 was Elon Musk voorzitter van de raad van bestuur van Tesla, dat een jaar daarvoor was opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning. In 2008 werd hij algemeen directeur en Chief Designer van het elektrische automerk. Vervolgens was daar de schikking met de SEC, waardoor Musk zijn voorzittersstoel van het bestuur moest opgeven. Door de strapatsen van Musk enerzijds en de voortdurende tegenvallende resultaten van Tesla anderzijds wordt nu ook gesproken over de houdbaarheid van zijn positie als CEO. Sommigen zien zelfs in het grillige gedrag van Musk een moedwillige actie van hemzelf, want hiermee geeft hij de SEC de kans hem zijn CEO-functie te ontnemen. Hiermee kan hij de SEC de schuld geven en zelf het mogelijk zinkende schip verlaten. Maar dat investeerders in Tesla ook niet onverdeeld verguld zijn met hun voorman, is duidelijk. Dat wordt dat ook niet eens meer binnenskamers gehouden, blijkt uit een artikel in het Amerikaanse zakenblad Barron's. James Anderson, 'hoofd aandelen wereldwijd' van vermogensbeheerder Baillie Gifford (link in incognitomodus openen om betaalmuur te omzeilen) zegt het in gesprek met zakenblad Barron's als volgt: 'We wouldn’t be against him having a different role. I don’t think he needs to be CEO.' In een interview met Bloomberg (video hieronder) is hij zelfs nog wat stelliger. Musk moet gewoon een stapje terugnemen. 



Voor uw beeld: Baillie Gifford is van de institutionele beleggers de grootste aandeelhouder van Tesla met een belang van 7,71%. Elon Musk heeft vorig jaar zijn belang verhoogd naar ongeveer 20%. De uitspraak van Anderson komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Het aandeel van Tesla is 13% gekelderd nadat het afgelopen donderdag aankondigde fysieke winkels te gaan sluiten en over te gaan naar online verkoop, uiteraard om kosten te besparen. Ook het nieuws dat Tesla in het eerste kwartaal niet winstgevend gaat zijn, miste zijn effect op de beurs niet. Volgens Anderson moet Musk wel behouden blijven voor Tesla, maar dan in de rol van 'chief ideology'. Een soort ceremoniële adviseursrol of iets dergelijks. Nu zal het lastig zijn om Musk te ontslaan als het bestuur van het bedrijf achter hem blijft staan. In dat geval kunnen de aandeelhouders een alternatieve leiderschapslijst voordragen voor de volgende aandeelhoudersvergadering. En zelfs al zou ook de rvb van Musk af willen, dan wordt dat vast een dure grap. En geld is alvast iets dat ze bij Tesla niet kunnen missen. 

Bijschrift foto:

'A man, assumed not to be Tesla CEO Elon Musk, drives a Tesla vehicle at Ostend Airport on Friday 08 February 2019. Tesla CEO Musk is allegedly arriving in Belgium to assist at the arrival of the first load of Tesla cars at the ICO car terminal of the Port of Zeebrugge.'

Reaguursels

Inloggen

Ben je vergeten wie het bedrijf heeft opgestart. Deze man wil dingen veranderen en is nou eenmaal niet een zaken man. Het is juist goed dat hij zijn menselijke kant laat zien. Elk mens zou keihard falen. Stop met afzeiken en ga zelf wat bereiken.

Stefanhp | 06-03-19 | 23:37 | 5 | + -2 -

@Stefanhp | 07-03-19 | 10:19: Wel even op het juiste reageer knopje duwen als U weer tegen uw alter ego gaat praten. Nu lijkt het alsof u het tegen mij heeft.

nieuwe_Deen | 07-03-19 | 12:49 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Dan investeer je toch lekker in een andere autofabrikant. Er zijn er genoeg die door overheden gered zijn en nu veel moeten investeren om elektrische auto's te ontwerpen en batterijen fabrieken te bouwen.

W_F | 06-03-19 | 20:39 | + 3 -

Bijzondere uitspraak van Baillie Gifford omdat ze vorige maand (11 feb) ruim 100.000 aandelen hebben aangekocht. Alleen het Tesla aandeel is een soort van achtbaan. Je moet op het juiste moment instappen, alleen op 11 feb stond het aandeel gemiddeld op 312 dollar. De algemene bandbreedte van het Tesla aandeel is 290 tot 345 dollar per aandeel. Het is dan niet verstandig om op dat moment een groot aantal aandelen aan te schaffen. Groei is dan een stuk lastiger, ofwel op een verkeerd moment ingestapt..

Daarbij afgelopen november deed een andere manager (Iain McCombie) van hetzelfde bedrijf een totaal andere uitspraak:
He then went on to defend Musk, saying, “You might not like Musk, and I’m not condoning what he did, but you can’t deny the fact that he’s done some pretty remarkable things. And that is often what a lot of entrepreneurs are like. They’re eccentric, they’re not everyone’s cup of tea and they challenge conventional wisdom.” He thinks if Henry Ford had access to Twitter, Musk’s tweets “would be pretty mild in comparison.”

De 35.000 dollar Model 3 was een zeer belangrijke mijlpaal voor Tesla. Het was de wortel welke men al sinds 2015 voor zich had. Tesla is ook al jaren bezig met procederen tegen franchise (a.k.a. anti-Tesla) wetten welke ook miljoenen op jaarbasis kosten. Door niet meer te verkopen via een winkel, heeft Tesla het Franchise probleem niet meer en kan het ook gewoon direct aan consumenten in Texas en Michigan verkopen..

TuurlijkNiet | 06-03-19 | 17:01 | 1 | + 3 -

Qua elektro technologie en software hebben ze hun zaakjes denk ik best goed op orde. Het probleem zit vooral in de massa produktie. Dat hadden ze moeten uitbesteden aan Toyota ofzo. Of dat in een joint venture met een ouderwetsche grote autoboer moeten doen.

Hoebahop | 07-03-19 | 11:14 | + 1 -

Het zou prettig zijn als DK niet obsessief veel aandacht besteedde aan een obscuur autobedrijfje.

Vitaly Chernobyl | 06-03-19 | 15:44 | 1 | + 4 -

Een obscuur autobedrijfje die inmiddels marktleider is en successen waarvan Europa’s grootste autobedrijf alleen van kan dromen...

ZwarteDag | 07-03-19 | 01:34 | + -2 -

@Janisstoppen | 06-03-19 | 15:44: Ik vind uw commentaren van geen niveau. Kom hier nou eens met inhoudelijke tegenargumenten en wat mij betreft referenties. U schreeuwt en stampt maar dat leidt niet tot een inhoudelijke discussie, integendeel. Zo niet, plempt uw reaguursels lekker op den Joop.

gepast_betalen | 06-03-19 | 16:25 | + 3 -
▼ 7 antwoorden verborgen

Toch weer mooi dat we alles over Muskie lezen maar niks over bv de op borgtocht vrijgelaten Carlos Ghosn. Dat verhaal is veel smeuiger.
Die Tesla batterij karretjes worden toch niks, doe mij straks maar een H2 karretje en van die mooie zonnepaneeltjes die direct H2 maken

www.bright.nl/nieuws/artikel/4625866/...

Wat trouwens wel een hele grote grap is, is dat Tesla's goed voor het milieu zijn vanwegen de fijnstof:
www.elsevierweekblad.nl/opinie/opinie...

gepast_betalen | 06-03-19 | 14:05 | 5 | + -1 -

@gepast_betalen | 06-03-19 | 16:28: Oké...
"Met het door hen ontwikkelde zonnepaneel van 1,6m2 kun je gemiddeld over een jaar gerekend 25 liter waterstof per dag produceren. "
25 liter waterstof per dag? Even rekenen hoor
https://opwegmetwaterstof.nl/2017/07/26/rijden-op-waterstof-duur-dat-valt-best-mee/
14km per liter, 25*14 maakt 350km per dag met een dak van 1,6m².
Mijn dak is ongeveer 3m² dus ik kan een kleine 700km per dag rijden met hun zonnepaneel?

Dat klinkt goed!
Dat klinkt heel goed!
Dat klinkt bijzonder goed!
Dat klinkt onrealistisch goed!
Eigenlijk... Te goed om waar te zijn, het lijkt me eigenlijk een beetje een sterk verhaal.
Of zouden ze bedoelen 25 liter per jaar per paneel?
350km per jaar per paneel, maal 20 panelen zoals in het verhaal omschreven, maakt 7000km per jaar.
Dat is weer vrij weinig.

Een Tesla model 3 gebruikt 0,14kWh per kilometer, een zonnepaneel van 110 euro wekt 280 wattpiek op en zo'n 0,675kWh per dag, of zo'n 246kWh per jaar per paneel. Dit is zo'n 1700km per paneel, maal 20 panelen maakt zo'n 35k kilometer per jaar...

Tja sorry maar dan kies ik toch liever normale zonnepanelen en 35k kilometer per jaar in een Tesla dan 7k kilometer per jaar in een Mirai.

Leukautootje | 06-03-19 | 17:11 | + 3 -

Heb jij ooit in een tesla gezeten? Nee dus

Stefanhp | 06-03-19 | 23:54 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken