GroenLinks helpt de markt een handje. Wil vliegreizen naar Brussel stopzetten

Zie dat vliegtuig in Brussel gaan dan
Zie dat vliegtuig in Brussel gaan dan

Na veganisme, tv-allergie en quasi-coeliakie treft een volgende progressieve ziekte Europa. Vliegschaamte. Geïmporteerd uit Zweden waar reislustige bekende landgenoten na het posten van vakantiekiekjes door online-klimaatlegers worden lastiggevallen onder de noemer #flygskam. Zover is het in Nederland - tot vreugde van onze Duplokoning Robin Fransman - nog niet. De 4.000 Nederlanders die naar Madrid zijn gevlogen voor een voetbalpotje, zouden zich namelijk beter kunnen schamen voor de CO2-voetafdruk van hun (groot)ouders in het bejaardentehuis. Hoewel de meest militante millennials zich in Nederland nog beperken tot een suffe stadswandeling ten faveure van het klimaat, is er in de politiek regelmatig wat te doen om vliegreizen. De Partij voor de Dieren was boos over goedkope vliegreizen naar New York, terwijl GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger in haar wiek was geschoten door stuntprijzen van Ryanair op het traject Eindhoven-Groningen. In beide gevallen stelde de minister, bezijden een lullig vliegtaksje, niets te kunnen doen aan goedkope tickets, want vrije markt. Dus gooit GroenLinks het over een andere boeg. De partij wil dat er een einde komt aan korte vluchten (<750 km) vanaf Schiphol. Hiertoe zou het reizen met de trein op deze afstanden aantrekkelijker moeten worden. GroenLinks lanceerde voor dit doel een heuse petitie die door 30.000 vliegschaamtelingen is ondertekend. Het doel is sympathiek, maar zoals we eerder uitlegden voorlopig onhaalbaar. Ten eerste is het onbegonnen werk om alle landen te bewegen richting een accijns op kerosine en/of btw op tickets. Tweedens heeft ieder Europees land zijn eigen spoorinfrastructuur en die sluit nauwelijks op elkaar aan. Zodoende kost het tot 2030 minstens 6,5 uur om van Amsterdam naar Berlijn te reizen. Met het vliegtuig kost dit vijf kwartier (vooruit 3,5-4 uur voor wie braaf 2 uur van tevoren aanwezig is). Toch is er één traject waarop vliegen volslagen kolderiek is. 

Amsterdam - Brussel. De KLM-vlucht duurt 50 minuten, inclusief check-in een kleine 2,5 uur. Met de trein kan men deze afstand in twee uurtjes overbruggen voor de helft van geld. Stap je nog uit in het stadscentrum ook. Volgens de marktlogica zou de vlieglijn allang kapot moeten zijn, maar de markt is niet altijd logisch. Dus het voorstel van GroenLinks om de regering te verzoeken eens te gaan babbelen met de relevante partijen over het 'uitfaseren' van lijnvluchten tussen Amsterdam en Brussel vonden we nog niet zo gek. Zojuist heeft een meerderheid van de Tweede Kamer ingestemd met de motie van GroenLinks die niet alleen rept over het milieuschade, maar ook stelt dat de schaarse slots op Schiphol 'zoveel mogelijk' op 'onmisbare routes' moeten worden ingezet. Zijn wij benieuwd wat de minister gaat antwoorden. Zeggen dat het een zaak van marktpartijen is, lijkt ons een te gemakkelijk antwoord. Aangezien de Cityhopper sinds kort een beetje meer van ons allen is. 

Reaguursels

Inloggen

Groenlinks kan beter naar China kijken, waar de trein er succesvol in geslaagd is het vliegtuig te verdringen op binnenlandse trajecten.
Dat komt omdat de trein met succes is doorontwikkeld. Hij is niet eens goedkoop en je hebt zelfs een boarding procedure, maar het duurt wel korter dan een vliegtuig en ze gaan megasnel. Ik kwam al enkele keren met 350 kmh Beijing binnenrijden, spectaculair en de tragere airliners hebben daarna zelf besloten op andere lijnen over te stappen.
Zonder accijns en zonder vliegschaamte, in een land geleid door een Communistische Partij.

Atlas Shruggs 10 | 06-03-19 | 09:38 | 1 | + 20 -

Ik kan dit 100% onderschrijven. Deze treinen rijden 99% op tijd. Advies is wel om 1e klas te reizen dat kost ongeveer even veel als een vliegticket. Krijg je ook nog een flesje water en een snackbag. De conductrices en hostesses zijn net stewardessen, veelal een lust voor het oog. Alles binnen de 1500km doe ik per trein in China.

Karel de 1e | 06-03-19 | 19:32 | + 1 -

Deze maatregel gaat echt helpen, Belgen die vroeger via Amsterdam naar de rest van de wereld vlogen gaan dat dus via Prijs, Frankfurt of Londen doen. Groen Links gefeliciteerd !

JeanDragage | 06-03-19 | 08:49 | + 11 -

die terroristen van groenlinks zouden het liefst iedereen die co2 uitademt een nekschot laten geven door hun maatjes van hamas of een andere gestoorde terroristenbende. paul rosenmuller is zijn pol pot replica al aan het laden.

prototyp | 06-03-19 | 00:09 | + -3 -

Terecht, wat een onzin een lijnvlucht naar Brussel.

-=PyP=- | 05-03-19 | 23:36 | 1 | + 2 -

Het komt niet vaak voor dat ik het eens ben met GL, maar inderdaad: belachelijk deze lijndienst. Doet vermoeden dat de enige bestaansreden toch echt de luxepaardjes van het Europarlement zijn.

EefjeWentelteefje | 06-03-19 | 18:21 | + 0 -

Als je echt wat voor met milieu wilt doen verbied je al het EU personeel om op Vrijdagmiddag en Maandagochtend te vliegen. Dan worden ze immers geacht een hele dag te werken. Beter dat ze Zaterdag heen en Zondag terug vliegen als ze naar hun thuisland willen voor het weekend.

Osdorpertje | 05-03-19 | 22:38 | 2 | + 3 -

Of sluit dat EU circus in Straatsburg.

Stonecity | 06-03-19 | 18:28 | + 0 -

@Stonecity | 06-03-19 | 18:28: Er zitten al te veel EU-instellingen in Brussel. Beter is om het europarlement weer permanent in Straatsburg te vestigen, waar het oorspronkelijk ook zat.

Huisregelneef_III | 06-03-19 | 19:03 | + 0 -

Hadden ze maar nooit die Fyras aangeschaft. Dan was iedereen nu gewoon in de HSL gaan zitten.

Mauguio | 05-03-19 | 22:35 | + 8 -

Verbied reclame voor vliegen en stop ook eens met al die toeristische reisprogramma`s naar verre oorden . Toerisme en reizen is een plaag geworden .

fijn | 05-03-19 | 22:00 | + 1 -

Vorig jaar voor de lol nog keertje schiphol - brussel gevlogen. Vluchtje duurt in werkelijkheid 25 minuten. Dannog 10 minuutjes met de metro en je staat in het centrum. Met klm, voor 100 euro retour. Ik vlieg zeker 6 x per jaar dit soort vluchtjes van pak hem beet een uurtje vliegen voor 100 euro per keer en ga daar nog mee door zolang het kan. Fuck Groen Links.

The2Amendment | 05-03-19 | 21:19 | 1 | + 18 -

Stoer van je.

Skepdude | 06-03-19 | 16:26 | + -1 -

Enige die van Schiphol naar Brussel vliegen zullen diplomaten en politici zijn, die pakken echt niet de trein maar gaan voortaan met de auto+chauffeur.

klaas24 | 05-03-19 | 21:05 | 2 | + 8 -

Vanuit Schiphol vertrekken heel wat vluchten naar de VS, die bijna allemaal een extra poot hebben richting Brussel. Als je b.v. naar L.A. vliegt met KLM vanuit Brussel moet je eerst op zo'n kudtvliegtuigje (Cityhopper), met onmiddellijke aansluiting in Schiphol naar L.A.
Ik zie mezelf echt niet op de trein te stappen naar Schiphol. Jammer voor KLM. Dan kies ik wel een andere maatschappij.

Nonkel Frituur | 05-03-19 | 21:14 | + 1 -

Betaal liever wat meer om zo'n korte overstap te vermijden, zeker als dat in Brussel of Parijs is.

klaas24 | 06-03-19 | 12:06 | + 0 -

Excuses dat ik dit al ergens eerder gepost heb, maar ik ben nog steeds onder de indruk van die grote delegatie Zweedse Groenlinksers die met mij op het vliegtuig zaten tussen Stockholm en Brussel. Ik denk dat ze met 20 waren. Genoeg voor een bus zou je denken, maar ja: een bus dat duurt zo lang, dus liever vliegen, en het is bovendien toch op kosten van de belastingbetaler. In Business Class uiteraard, of wacht dacht u? De vlucht liep zowaar nog vertraging op ook omdat een van die gekke wijven zeker wou zijn dat haar macrobiotische, veganistische menukeuze was doorgegeven aan de keuken. En dat wist men niet zeker vermits het eten nog maar net aan boord was gebracht, dus begon dat mens een scène te maken. Dan zwijg ik nog over de stank van ongewassen oksels en zeewierkapsels.
En dat onnozel volkje wil u en mij verbieden om tussen Schiphol en Zaventem te vliegen. Waarom? Alsof ik op ieder moment van de dag en de nacht een trein heb vanuit Schiphol naar hartje Brussel. En wat moet ik dan in Brussel doen? De trein nemen naar Zaventem waar mijn auto geparkeerd staat? Midden in de nacht? Nee, dat gaat niet lukken.
En wat met de vluchten naar zeer belangrijke overstapplaatsen zoals Frankfurt, Heathrow of CDG? Mag dat ook niet meer?

Nonkel Frituur | 05-03-19 | 21:04 | 4 | + 6 -

@Fantabulosa: uiteraard is het waar. En waarom zou ik dat groepje aan de schandpaal moeten nagelen? Ze gedroegen zich niet anders dan de meeste EU-bobo's die ik op vluchten naar Brussel tegenkom. Het enige verschil is dat het hier om linksdraaiende, zogezegd groene exemplaren ging. Meer bepaald leden van de Centerpartiet, als u het precies wil weten. Naar Belgische normen zou ik deze partij als links durven omschrijven, en zo zagen hun leden er zeker en vast uit.

Nonkel Frituur | 05-03-19 | 22:17 | + 6 -

Haha, zoveel business class stoelen zitten er niet eens in het vliegtuig! Brussels Airlines heeft er 8 en SAS heeft niet eens Business op deze route.

Uiteraard is de trein de beste optie als je van Brussel naar Amsterdam moet of andersom. Die vluchten tussen Amsterdam en Zaventem zijn vooral interessant voor overstappers, die kunnen dan op hun lokale luchthaven inchecken en dat scheelt tijd bij het overstappen in Amsterdam, want als je met de trein aankomt sta je met je koffer aan de landkant.

Misschien dat de trein interessant kan worden ook voor overstappers als het toegestaan wordt bagage in te checken op het station, bijvoorbeeld de avond voor vertrek, en een snelle route te openen bij de paspoortcontrole voor overstappers vanaf de Thalys. Maar dat is toekomstmuziek, en het zou me niets verbazen als er een wetswijziging nodig is om dit mogelijk te maken, omdat volgens mij passagiers nu nog verplicht zijn zelf hun eigen bagage in te checken op de luchthaven van vertrek, en dus niet op een treinstation in België als je vliegt vanaf Amsterdam.

Huisregelneef_III | 06-03-19 | 18:58 | + 0 -

@Huisregelneef_III | 06-03-19 | 18:58: business class stoelen? Is het niet gewoon een kwestie van het gordijn een stukje opschuiven en die lui een glas champagne in de hand te duwen?

nieuwe_Deen | 07-03-19 | 01:16 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken