Uitgeknepen piloten worden binnenkort gered door Brussel

Nee, natuurlijk niet
Nee, natuurlijk niet

Vroeger was het fantastisch om piloot te zijn. De nationale luchtvaartmaatschappij betaalde eerst je opleiding en vervolgens een paar ton per salaris. Had je een keer een lange vlucht naar Bangkok mocht je met cocktail in de ene en een stewardess in de andere hand een paar dagen bijkomen op het Thaise strand. Maar ja, dat was voordat Leonardo DiCaprio en hordes proleten die kant op vlogen. En bovenal: voordat prijsvechters hun intrede deden. Die zagen in dat piloten en stewardessen feitelijk niets anders zijn dan veredelde buschauffeurs en serveersters. Om te zorgen dat u voor een paar tientjes richting citytrip of zuipvakantie vervoerd kan worden moest er gehakt worden in salarissen. Al kunnen we misschien beter van 'vergoedingen' spreken. Cabinepersoneel huur je in via een uitzendbureau en piloten als zzp'er. Of beter: je laat piloten betalen om voor je te werken. Velen van hen hebben een tonnetje geïnvesteerd in het najagen van hun jongensdroom, maar zijn bij het afstuderen werkloos. Om hun vliegbrevet en carrièreperspectief te behouden zijn ze gedwongen om vlieguren te maken. En wie zijn budgetmaatschappijen om die droom te ontnemen. Weliswaar kun je gaan staken tegen die schrale arbeidsvoorwaarden, maar dan loop je bij Ryanair minstens twee risico's. 1) Je krijgt de schuld van de verminderde winstgevendheid (en de 'noodzakelijke' vervolgmaatregelen) 2) Ryanair pakt het hele handeltje op en verhuist naar een ander EU-land. Sowieso is het vrij verkeer van personen en kapitaal heel fijn voor budgetmaatschappijen. Op die manier kun je namelijk een Roemeense stewardess via een Ierse uitzendbureau in Eindhoven laten werken. Zoek dan als stewardess maar eens uit waar je je recht moet halen bij een arbeidsconflict. Soms lukt dat, maar vermoedelijk vaak ook niet. En dat laatste probleem erkennen ze in Brussel ook. Daar blijft het niet bij, want zo lezen we in het persbericht, de Europese Commissie 'continues to push for higher social standards'. Nu hoeft u niet bang te zijn dat spotgoedkope vliegreisjes binnenkort tot het verleden behoren. Brussel stuurt niet aan op een minimumloon voor piloten noch zet het een streep door zzp-constructies. Wat er wel gaat gebeuren kunt in dit rapport (pdf) onder de kopjes 'Action' lezen, maar die laten zich samenvatten als 'lekker doorrommelen'. De Commissie vraagt lidstaten om huidige wetgeving na te leven, onderzoekt of er maatregelen nodig zijn 'to improve legal certainty for mobile aircrews' en organiseert een 'high-level workshop'. Als kers op de politiek-ambtelijke taart komt er natuurlijk een 'expert group' die de hele boel in de gaten moet houden. Dus boek snel uw goedkoper vlucht, want in 2024 kan het misschien wel niet meer. 

Reaguursels

Inloggen

Tip voor uitgeknepen piloten die echt een 'higher social standard' willen; zorg dat je in die high level expert group terecht komt, toch minimaal 10 jaar een riant salaris en ruim pensioen in ruil voor wat holle rapportjes.

Harry Turtle | 02-03-19 | 08:25 | + 4 -

Lijkt wel wat op het verhaal van NL vrachtwagen chauffeurs die destijds voor circa 25000 gulden alle Ccvb cerificaten, rijbewijzen, vakrijproeven betaalden.
Om vervolgens te zien hoe uitgeknepen Oostblokkers voor 20% rondrijden.
En nu maar zeuren dat er geen nl-ers zijn.
Die bijna rechteloos voor een salaris anno 1996 komen werken.

builder | 02-03-19 | 01:13 | 1 | + 11 -

Nou met 3000 gulden was ik wel klaar hoor. Die papieren heb ik namelijk ook. En de praktijklessen rijbewijs C waren het duurste. Die theorie cursussen vielen wel mee. Hoe jij aan 25000 gulden komt, mag Joost weten.

Bijtendehond | 02-03-19 | 15:49 | + 2 -

Betalen om te mogen vliegen kwam door een samenloop van omstandigheden. Na de Amerikaanse schuldencrisis van 2008 nam de vraag naar luchtvervoer fors af, terwijl er in eerste instantie nog aan de lopende band piloten werden opgeleid. Maar zo'n certificering verloopt als je te weinig vlieguren maakt, en dan mag je je opleiding gaan afbetalen met een uitzendbaantje in de horeca. Niet te doen natuurlijk, dus kozen veel piloten ervoor om dan maar te gaan betalen voor wat vlieguren.

Inmiddels gaat het echter weer crescendo, maar afgeschrikt door de verhalen van werkloze piloten met meer dan een ton schuld zijn er de afgelopen jaren niet genoeg piloten opgeleid. Dus (voorlopig) hoeft men zich geen zorgen te maken over werkloze piloten.

Huisregelneef_III | 01-03-19 | 22:41 | 2 | + 8 -

Alleen Defensie maakt zicht nu druk want steeds meer piloten kiezen toch voor de burgerluchtvaart want het schuift meer,Tja, als je ziet hoe Defensie met hun personeel omgaan krijg je gewoon tekorten, en om dat weer aan te vullen door de dienstplicht in te voeren is pure waanzin en leidt tot nog meer gelverspilling.

js58 | 02-03-19 | 08:47 | + 0 -

Defensie heeft, als ze slim zijn, maar dat betwijfel ik, voornamelijk nog drones en een enkele drone 'vlieger' ergens in een container nodig.

En dat geldt voor burgerluchtvaart eigenlijk net zo.

Hoebahop | 02-03-19 | 09:42 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken