LOL! Ondernemingsraad sleept instortend UWV voor de rechter

'Het is een oorlog van allen tegen allen' binnen het UWV en daarom heeft de ondernemingsraad zijn hoop gevestigd op de rechter. Help ons alstublieft van de teringzooi af, luidt daarbij het vriendelijke verzoek van de OR. Sinds de oprichting van het UWV in 2002 gaat zo'n beetje alles (wat met ict heeft te maken) mis binnen het bedrijf. Zo startte men in 2004 met de bouw van een administratiesysteem dat €14 mio zou moeten kosten, maar het uiteindelijke prijskaartje kwam uit op €400 miljoen. En recent bleek dat de systemen zo zijn ingericht dat fraudeurs bergen met uitkeringen kunnen lospeuteren. Het UWV wil zijn stokoude systemen vernieuwen en gaat dat volgens de directie agile doen, onder de naam IV-transitie. Welnu, zegt de OR, die hele IV-transitie behelst niet meer dan een feestje voor managers die dikke salarissen mogen opstrijken en heeft niets van doen met agile (te veel sturing, te veel bureaucratie, zo blijkt uit interne documenten volgens de Volkskrant). Het personeel denkt dat de €500 mio kostende reorganisatie tot mislukken is gedoemd. 'Dit is al tweeënhalf jaar pure chaos, die maar niet naar buiten komt', zeggen anonieme medewerkers tegen de Volkskrant. Dus nu hopen ze dat met een rechtszaak iedereen gaat begrijpen dat ons aller UWV grondig op de schop moet. Meer details voor nu krijgt u via de intussen wereldberoemde René Veldwijk (van wie we de quote aan het begin van dit topic hebben geleend) die vandaag duiding geeft bij de Volkskrant en op BNR:



Reaguursels

Inloggen

Onze overheid heeft vier enorme kwalen en is eigenlijk doodziek

1. Pennywise pound foolish
2. Altijd moet het wiel opnieuw uitgevonden worden
3, Fout op fout stapelen
4. De overheid wil iets te goedkoop doen met gevolg dar goedkoop duurloop wordt en vaak het probleem niet eens opgelost is of het doel is gehaald. Overbekende voorbeelden zijn de FYRA en de Interity direct die nogal eens uitvalt. Dat komt omdat de Duitse locomotieven totaal niet geschikt zijn voor dat spoor en ook niet geschikt gemaakt kunnen worden. De Thalys is wel geschikt en staat nooit stil op de HSL.

js58 | 02-03-19 | 09:28 | + 0 -

Het UWV is onbeheersbaar want, te groot, te bureaucratisch, een traditie van domme ICT beslissingen. Ik voorspel dat de politiek, die in zou moeten grijpen, dit ingrijpen pas over 10 jaar doet.

Bauchschmertzen | 01-03-19 | 18:07 | 2 | + 2 -

Technisch gezien zou te bureaucratisch betekenen dat alles in afstandelijke onpersoonlijke effectieve regels is weggezet, wat voor een moloch als het UWV waarschijnlijk de beste manier van besturen is.

Ik vermoed alleen dat het helemaal niet goed bureaucratisch is.

minderweter | 01-03-19 | 18:31 | + 2 -

En dan maar half, waar we tijdens de parlementaire enquête van 2035 'ineens' achter komen.

Of 2045, als ze de normale snelheid aanhouden.

pietvanvliet | 02-03-19 | 17:15 | + 0 -

Uiteindelijk zal het waarschijnlijk goedkoper blijken om naast de faalorganisatie UWV een tweede uitkeringsinstantie te bouwen. Gewoon lean and mean, vanaf een blanco vel papier. En dan op enig moment gewoon over naar de nieuwe club. En de oude per direct opheffen.

The2Amendment | 01-03-19 | 15:34 | 1 | + 0 -

In dat geval zal het opheffen van de oude club ongetwijfeld misgaan, en eindigen we met twee falende organisaties naast elkaar.

nieuwe_Deen | 01-03-19 | 15:54 | + 7 -

Er wordt binnen t uwv meer aan ict en nutteloze werknemers bazen uitgekeerd. Dan aan premiebetalers! Is dus de conclusie?

builder | 01-03-19 | 11:31 | 1 | + 7 -

Dat kan niet met zekerheid gezegd worden, omdat het UWV niet weet of de ontvangers van uitkeringen wel echt premie hebben betaald, of dat er inmiddels bij de belastingdienst een "correctie" ligt.

Huisregelneef_III | 01-03-19 | 17:28 | + 4 -

En zie daar het eeuwige eindresultaat van de combinatie van het niks kunnen of teveel willen in de politiek en het niks kunnen in die organisatie.
Een kwart miljard per jaar laten verdwijnen naar een nooit werkend systeem, elke keer op precies dezelfde manier.
Terwijl je het UWV desnoods nog met een Access database kunt runnen, er zitten meer dan genoeg parameters in.
Dus ik geef die OR gelijk, draai terug dat nog nooit gewerkt hebbende recept.
En geen verlammende bemoeienis van politieke stokpaardberijders meer, dan kan UWV als een normaal bedrijf worden gerund.

Atlas Shruggs 10 | 01-03-19 | 10:04 | 3 | + 14 -

Gelukkig heeft de Nederlandse Staat oneindig veel kapitaal beschikbaar, in tegenstelling tot falende bestuurders als KLM/Elbers.

Door die verlammende bemoeienis van politieke stokpaardberijders kan KLM weer een paar jaar verder, en was anders acuut failliet verklaard.

5chwanzi | 01-03-19 | 11:24 | + -7 -

@5chwanzi : KLM wordt geleid door een capabel iemand en wordt bedreigd door een buitenlandse aandeelhouder. Is een compleet ander probleem dan steeds weer hetzelfde faalrecept uitproberen op een slecht geleid bedrijf en een andere uitkomst verwachten.
Tenzij je bij Capgemini werkt, dan snap ik het.

Atlas Shruggs 10 | 01-03-19 | 11:57 | + 10 -

@5chwanzi | 01-03-19 | 11:24:
Het enige wat failliet is. Is de geloofwaardigheid van dit en de kabinetten van de afgelopen 25jr.
Multiculti Sinterklaas spelen heeft NL meer gekost dan de gasbel in Groningen opgebracht heeft. En de rekening loopt nog steeds verder op tot vele malen de waarde van de KLM. conclusie in dit geval goed besteed geld om te laten zien dat de dorpsgek van de eu bij gelegenheid (verkiezingen in maart) zijn tanden selectief laat zien.

builder | 01-03-19 | 13:02 | + 7 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken