Luchtvaartoorlog! Fransen willen streep trekken door positie KLM-topman en Schiphol

De Nederlandse staats(in)greep binnen luchtvaartcombinatie Air France-KLM is in Nederland anders ontvangen dan in Frankrijk. Bezoekers van deze site waren vooral enthousiast, en spiegelden de algemene consensus dat de overheid precies doet wat het moet doen, namelijk opkomen voor het landsbelang. Al worden er misschien wat vraagtekens gezet bij de keuze om wel in te grijpen bij Air France-KLM, (waar Hoekstra bovendien zelf over verklaarde niet verwacht geld mee te gaan verdienen) en niet bij een omvallend ziekenhuis. Andere appels en peren van Jesse en Lilian laten we even voor wat ze zijn. De Hup Holland-retoriek gaat vandaag gewoon door. Zo wordt huisbankier van de overheid ABN Amro in de Telegraaf nog op het schild gehesen door zijn rol in de aandelenkoop van de luchtvaartmaatschappij. De Franse toezichthouder kreeg door het 'snelle handelen' van de bank geen lucht van de op handen zijnde coup van de Nederlandse staat. Een 'huzarenstukje' noemt de Telegraaf het, dat het nog net laat om historische vergelijkingen over de Frans-Nederlandse verhoudingen achterwege te laten. Dat doet RTLZ overigens niet in een filmpje waarin Michiel de Ruyter, de Oostenrijkse successieoorlogen, de Franse Tijd onder Napoleon, de Franse hulp aan de Belgen in hun onafhankelijkheidsstrijd de revue passeren. Ook de Franse media slaan vanaf dag 1 door, waar de actie van Hoekstra als stiekem en een daad van agressie wordt betiteld. Alleen de liberale krant Les Échos heeft oog voor het Nederlandse standpunt en zegt dat de Nederlanders de Fransen met gelijke munt terugbetalen. Ook het feit dat de cijfers van KLM veel beter zijn dan die van Air France komen aan bod. Maar wat voor consequenties heeft de resolute ingreep van Nederland op de bedrijfsvoering van de luchtvaartmaatschappij? Zoals u mogelijk weet is het belang van de Nederlandse staat  gegroeid naar 14%, maar een paar jaar terug is besloten dat het stemrecht van aandeelhouders na twee jaar dubbel gaat tellen. Nederland moet daarom twee jaar wachten tot de stem net zo zwaar telt als de Franse. Nu hebben de Fransen ondanks hun zwaardere stem ook geen absolute meerderheid binnen Air France-KLM, maar toch. Door de 'onvriendelijke' actie van de Nederlanders wordt nu mogelijk alsnog de herbenoeming van Pieter Elbers als baas van de KLM verscheurd. 

Les Échos meldt dit. Het Franse ministerie van Economische Zaken zou overwegen om de aandeelhoudersvergadering van april uit te laten stellen, waar over de positie van Elbers gestemd gaat worden. Overigens ook over de toetreding tot de rvc door Air France-KLM-baas Ben Smith. Daarnaast staat de positie van Elbers in de directie van Air France-KLM onder druk. Door dat dubbele stemrecht plus de 4% die het personeel van de holding in handen heeft, maken de Fransen volgens de krant alsnog de dienst uit. Maar niet alleen de bezetting van de bestuursstoelen is onzeker, ook de positie van Schiphol. In de verklaring van het concern na de Nederlandse machtsgreep stond immers deze tekst: 'De Groep bereidde zich ook voor op bevestiging van haar toezeggingen aan de Nederlandse staat om de ontwikkeling van Schiphol als een Europese hub te versterken en de ontwikkeling van KLM te ondersteunen.' Let daar op de zorgvuldig verkozen verleden tijd. Kan gewoon de prullenbak in, als hier een meerderheid voor gevonden wordt. Of Nederland de ontstane Franse ophef heeft onderschat, is de vraag, net als dat we niet weten of de opheldering die president Macron en minfin Le Maire van Nederland hebben geëist voldoende zal zijn. En daarom heeft de Dijs in zijn column voor het FD (ja wij lezen hem trouw) een punt. 'alleen aandelen en geen bestuurlijke afspraken tot samenwerking, is onvoldoende. Een verder oplopend conflict zou de slechtste uitkomst zijn. Air France en KLM zullen samen de concurrentie uit het Midden-Oosten en de prijsvechters van zich af moeten houden. Daar zit de werkelijke bedreiging, niet in Parijs.' Richt je op die common enemy, dat doet wonderen. 

Reaguursels

Inloggen

Als KLM zo belangrijk is voor Schiphol, en Schiphol zo belangrijk voor onze economie, waarom was het dan destijds ook alweer zo''n verschrikkelijk goed idee om KLM te verkopen?

jasvanbus | 01-03-19 | 13:29 | 2 | + 1 -

Dat moet u aan 'topman' Camiel Eurlings vragen.

nieuwe_Deen | 01-03-19 | 16:27 | + 2 -

Omdat KLM 15 jaar geleden in zwaar weer verkeerde door hoge rentekosten, hoge brandstofkosten, en weinig mogelijkheden het netwerk uit te breiden.

Huisregelneef_III | 01-03-19 | 18:07 | + 0 -

Als de Fransen gaan kloten met KLM, blijft er altijd nog die andere Franse speccialiteit over: nationaliseren...
Da’s een zak geld over de muur gooien, schadevergoeding, en een middelvinger na! Overigens is het met de Franse reactie inmiddels voor AF onmogelijk geworden om andere luchtvaartmaatschappijen in te lijven. Geen enkele overheid zal zich nog aan AF willen branden...

ZwarteDag | 28-02-19 | 22:53 | 1 | + 8 -

Nee, en welke sukkels hebben dat wel gedaan?

Majoor Pikindewind | 01-03-19 | 16:45 | + 0 -


Wat denken die arrogante Fransen wel! Hoe durft Macron NL op het matje te roepen? Hij vertoont zonnekoninggedrag. Ik stel voor dat de Nederlandse overheid op gunstige momenten nog 15% van de aandelen Air France KLM aankoopt om die Fransen een lesje te leren en orde op zaken te stellen door Piet Elbers te benoemen als hoogste baas van Air France KLM.

mona | 28-02-19 | 22:25 | + 11 -

Ik begrijp dat we met 14% nog steeds geen controlerende meerderheid hebben. Dat is nogal dom:
If you attack the king, you beter make sure you kill him!

libertat | 28-02-19 | 21:49 | 1 | + 15 -

Better, that is...

libertat | 28-02-19 | 21:50 | + 0 -

Ik snap wel waarom de NL overheid dit gedaan heeft, maar ik ben bang dat het de Nederlandse burger veel geld gaat kosten. We staan namelijk aan de vooravond van een grote economische crisis (de centrale banken kunnen het niet eeuwig uit blijven stellen), waarbij 2008 niets zal blijken. Air France doet het nú al slecht, dus tijdens die crisis wordt het zwaar problematisch.

De gekochte aandelen zullen binnen een paar jaar dus honderden miljoen euro's verlies opleveren, en zullen niet verhinderen dat KLM alsnog geslacht wordt. Zou me ook niet verbazen als de hele combinatie AF-KLM het loodje legt, en dan zijn de Nederlandse burgers niet alleen die 700 miljoen euro kwijt, maar ook nog wat meer.

Volgens mij had NL beter nog een bak meer geld uitgegeven en KLM teruggekocht. Weg uit de handen van de inefficiënte Fransen. Maar ook dat gaat waarschijnlijk verlies opleveren. Misschien dus even wachten tot de crisis, dan zorgen dat de Nederlandse schatkist nog wat geld droog houdt (dus nú wat extra lenen tegen die +/- 0% rente en dat apart leggen), en dán KLM (of de hele toko als daar nog voordelen zijn) opkopen als de beurskoers van AF-KLM richting de nul gaat.

Hoe dan ook: we moeten in NL wat meer als de Chinezen gaan denken: Vooruit denken i.p.v. korte-termijn geneuzel. We hadden KLM nooit moeten verpatsen aan de Fransen. Denk dat iedereen het daar wel mee eens is.

EduardoGS | 28-02-19 | 21:32 | 1 | + 10 -

Maak je geen zorgen. Onze regering bedenkt wel iets als een procentje solidariteits BTW of zoiets.

Majoor Pikindewind | 01-03-19 | 16:47 | + 0 -

Vrees dat onze Franse vrienden gaan kloten bij klm, gewoon omdat het kan en omdat ze op hun fransekaas pielekes zijn getrapt. Nederland is ook genaaid met het pulsvissen. Frankrijk krijgt 10x de hoeveelheid subsidie van Nederland, dik 44 miljard. Lijkt me dat Nederland daar de Fransen eens flink pijn gaat doen..

zeg maar brabo | 28-02-19 | 20:51 | + 9 -

De Franse hebben zich nooit aan de afspraken gehouden van 15 jaar geleden. Wordt tijd dat Nederland er nog 15 procent bij koopt en een nieuwe topman benoemd. Kantoor verplaatsten naar Nederland. Waarom, de klm weet al heel lang winst te maken. Is beter voor Airfrance Klm.

Cashforce1 | 28-02-19 | 20:18 | + 13 -

Hmmmm. Iets met kip met de gouden eieren. Elbers niet benoemd. Het franse recept op schiphol. Uitgebreide stakingen en absurde looneisen zullen de 1 miljard winst als sneeuw door de zon doen verdwijnen. Ten koste van Air France.

The2Amendment | 28-02-19 | 20:13 | + 0 -

Hoekstra outFrenched the French en verdient daar een complimentje voor. Het jankargument dat het al 70 miljoen heeft gekost sinds het uitkwam slaat nergens op en laat alleen maar zien dat Parijs bestaat uit slechte verliezers.

Als je dat argument doortrekt zou Hoekstra volgende week nog een rondje moeten doen. Ik ben voor dat soort frambozenkoekjes van eigen deeg. gewoon om te gallen.

pietvanvliet | 28-02-19 | 20:10 | + 12 -

Het promofilmpje van Smith maakte veel duidelijk: hij wilde de gunst van de Fransen winnen om zo te kunnen slagen. Voorbeeld: toen hij het over "arrogantie" had, zag je alleen KLM-personeel in beeld.
Het organogram is veel te complex van KLM en Air France. Hij wil het versimpelen en zal de hoofdmoot aan de Fransen geven en de kruimels aan KLM. De fusie van KLM met Air France kan niet slagen met twee onafhankelijke lichamen. Je ontkomt niet aan een organisatie ten koste van KLM. Uiteindelijk kan de overheid alleen met landingsrechten schermen om het niet totaal te laten ontsporen. Die aandelen zijn waardeloos. Maar ik verwacht niet veel, want nu kan Air France KLM al niet genoeg investeren in vliegtuigen. Wil je KLM behouden, dan moet je het ontvlechten en in handen van een gesponsorde, Emirates bijv., airline moeten duwen. Zelfstandig of in huidige vorm zal er alleen het label overblijven.

arlen | 28-02-19 | 19:51 | + 8 -

Overigens is er binnenkort een aanbesteding van onderzeeërs van de Nederlandse marine. Hoog tijd om wat extra druk uit te oefenen.

Vitaly Chernobyl | 28-02-19 | 19:32 | + 8 -

"Daar zit de werkelijke bedreiging, niet in Parijs."

Dat moet ik met de Dijs oneens zijn. De Fransen kunnen (en zullen) de KLM rechtstreeks kapotmaken, door steeds meer naar Parijs over te hevelen (het SABENA scenario). De maatschappijen uit het M-O kunnen dat helemaal niet.

De reactie uit Parijs bewijst het gelijk van de Nederlandse staat.

Hoog tijd dat "De vorst" verplichte kost wordt voor de gemiddelde politicus.

Vitaly Chernobyl | 28-02-19 | 19:22 | + 5 -

Ik erger mij groen en geel aan alle hosanna verhalen die de afgelopen dagen de media ingegooid worden over deze staatsinmenging. Die Fransen laten zich niet piepelen door de zogenaamde dappere actie van Hoekstra. Die aandelen zijn louter gekocht om Schiphol te beschermen en dat gaat nu duur betaald worden. Reken daar maar op. In plaats van visie om minder afhankelijk te zijn van KLM op Schiphol, denken ze hiermee de boel enigszins veilig te stellen. Doekje voor het bloeden. Uitstel van executie. En KLM belandt in een smerig robbertje vechten met de Fransen, en dat gaat hoe dan ook ten koste van het bedrijf, de groep en de koers. Succes!

Sprinkhaan | 28-02-19 | 19:10 | 3 | + 1 -

Als de aandeelhouders hun geld nog terug willen zien, blokkeren ze de kleinzerige Franse wraakacties. Het geld wordt immers verdiend in Amsterdam. 80% van de winst komt van KLM. Hoog tijd dat die Fransen een toontje lager gaan zingen.

Huisregelneef_III | 28-02-19 | 19:59 | + 9 -

Jup. Dit is ook mijn angst.
Hoekstra komt van mckinsey. Een angelsaksische club. Daar is de discipline van de markt heilig en worden beslissingen daarop gebaseerd.
Franbozen hebben hun trots. Die storten af-klm lachend de verdoemenis in om daarna wél air frans te redden met staatssteun terwijl Nederland het dat niet waard vindt voor KLM. Attrition warfare is ze hardhandig ingepeperd toen nappie moskou wilde veroveren.

two ball cane | 28-02-19 | 20:13 | + 2 -

De Fransen: We moeten ons richten op samenwerking. Daarvoor hebben jillie geen aandelenbelang nodig. Het gaat om het gezamenlijk belang. Vertrouw ons.

Ook de Fransen: Jullie hebben een aandelenbelang genomen, nu gaan wij tegenmaatregelen nemen.

Ze bevestigen alleen maar dat het een terechte move was.

fail | 28-02-19 | 19:05 | 6 | + 17 -

@Sprinkhaan | 28-02-19 | 19:42:
Correctie:
De staat moet zich verre houden van aandelenbelangen in commerciële bedrijven.
Er zijn zat 'bedrijven' die gewoon een BV structuur hebben waarvan een of meerdere overheden eigenaar zijn. Die 'bedrijven' hebben geen doel winst te maken (en zijn daarom voor beleggers al niet meer interessant). Bedrijf is slechts de bestuursvorm. Daar kunnen overheden ook gebruik van maken.

two ball cane | 28-02-19 | 20:06 | + 2 -

@Sprinkhaan | 28-02-19 | 19:42:
de redenatie over die 15 jaar is het liberale systeem waar je het over hebt, gelijkheid; de andere eigenschappen hebben de Fransen bij het vuil gezet.

omgponies | 28-02-19 | 21:10 | + 0 -

@Sprinkhaan | 28-02-19 | 19:12: Hoezo dolk in de rug? Het is niets meer dan gelijktrekken van de aandelenbelangen en uiteindelijk de stemverhoudingen. Een dolk in de rug zou een (vijandig) overnamebod zijn.

Stakingen bij Air France die ten koste van de hele groep incl KLM gaan en plannen om KLM te degraderen tot vakantiediscounter, dat zijn pas dolksteken in de rug.

Vooraf informeren had niet geholpen, want dan hadden de Fransen vooraf al moord en brand geschreeuwd en geprobeerd dit te voorkomen.

fail | 28-02-19 | 21:38 | + 3 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Een 'huzarenstukje' noemt de Telegraaf het, dat het nog net laat om historische vergelijkingen over de Frans-Nederlandse verhoudingen achterwege te laten." Dus ze laten het om iets achterwege te laten dus ze doen het wel?

goktrommelisttot | 28-02-19 | 18:44 | + 0 -

"Franse hulp aan de Belgen in hun onafhankelijkheidsstrijd".
Hier kreeg ik even een kortsluiting. Wij hebben nooit een onafhankelijkheidsstrijd gehad. België is de facto een door Frankrijk bezet gebied dat onder Franse druk onafhankelijk moest worden om als permanente buffer tegen Nederland te dienen.
In tegenstelling tot wat men ons op school probeerde wijs te maken was Willem I een uitstekende koning voor de Vlamingen. De bewering dat Vlamingen hem weg wilden is een pertinente leugen.
De geschiedkundige realiteit is dat de Fransen op meerdere plaatsen in Europa aan gebiedsuitbreiding gedaan hebben, of dat gepoogd hebben, met als voorwendsel dat ze de katholieken te hulp kwamen. Op die manier is ook de Ierse Rebellie van 1798 begonnen.

Nonkel Frituur | 28-02-19 | 18:26 | 1 | + 24 -

Ik ben er nog boos over

fail | 28-02-19 | 19:06 | + 19 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken