Komt die wet! Per 2021 parkeren Tesla's met korting, want levert 1.700 extra e-auto's op in 2030

Minimaal en de dieselaar betaalt
Minimaal en de dieselaar betaalt

Het stond reeds in het regeerakkoord en nu ligt die differentiatiewet er bijna: gemeenten krijgen de mogelijkheid om lagere parkeertarieven voor emissieloze voertuigen te rekenen. Betekent in de praktijk uiteraard dat de parkeerkosten blijven stijgen, behalve voor mensen met een elektrische auto en de iets meer dan 13 mensen met een waterstofauto. Wat wil de zaak? Gemeenten mogen wettelijk gezien de parkeertarieven 'alleen afhankelijk stellen van de parkeerduur, de parkeertijd, de ingenomen oppervlakte en van de ligging van de terreinen of weggedeelten'. En dus niet van de uitstoot van uw wagentje. Dat past niet goed binnen het beleid om 'uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos te laten zijn en om te zorgen voor een permanente verbetering van de luchtkwaliteit in steden'. Dus vandaar dat parkeerminister Kajsa Ollongren en parkeerstaatssecretaris Stientje van Veldhoven de Gemeentewet met een lettertje willen uitbreiden, opdat de parkeertarieven voor EV's per 2021 lager kunnen wezen dan de rest en dat bijvoorbeeld de dieselaars daarvoor mogen bloeden. Is dit nou allemaal wenselijk? Onderzoek wijst uit dat lagere parkeertarieven een beperkt positieve invloed hebben op het aantal te verkopen emissieloze voertuigen. Bij 25% korting op de parkeertarieven rijden er afgerond 1.700 extra elektrische autootjes rond in 2030 ten opzichte van het basisscenario in plaatje boven, bij gratis parkeren 12.000 en dan uitgaande van het feit dat alle steden parkeertarieven met e-korting invoeren. Edoch, schrijven zo ongeveer de onderzoekers die begrijpen dat autobezitters in steden en dorpen zonder parkeergeld hun schouders zullen ophalen over deze maatregel, moet dit gedifferentieer met parkeertarieven worden bezien in het licht van een geheel pakket aan maatregelen om iedereen te nudgen richting emissieloos. Die samenhang tussen maatregelen is helaas niet onderzocht. Wel is het onderzoek mede uitgevoerd door Revnext, het bedrijf dat soms dingen verzint. Dus wij zeggen doen -want alle parkeermeters aanpassen en handhavingsdingen instellen levert bergen werk op- en verder mag u commenten bij ons of op www.internetconsultatie.nl waar onder meer de onderzoeken en het wetsvoorstel staan.

Reaguursels

Inloggen

Overigens kun je in Heerenveen al gratis parkeren met een EV..
laat de wet nu ook al ruimte voor indien een gemeente parkeerplekken aanwijst voor EVs

Epistulae_Morales | 01-03-19 | 22:25 | + 0 -

Mijn auto is ook emissieloos als hij geparkeerd staat. Geldt die korting dan ook voor mij?

Majoor Pikindewind | 01-03-19 | 16:34 | + 2 -

Tuurlijk subsidie voor degenen die het niet nodig hebben. Als je al het geld hebt voor elektrische auto, dan lig je ook niet wakker van parkeergeld lijkt mij. Mark my words, straks krijgen we ook zo's aso subsidie voor warmtepompen. Zodat iedereen die 30k heeft of kan lenen een warmtepomp kan aanschaffen. Dat is dus niet het gros van de bevolking maar een bovenlaag. Maar o ja, die subsidies moeten wel ergens van betaald worden dus gaan belastingen omhoog. Uiteindelijk betaalt Jan met de Pet voor de warmtepomp van zijn buurman die wel het geld bijelkaar kon krijgen. Dit land is bewijst steeds slechter te kunnen worden.

Durkmans | 01-03-19 | 14:51 | 1 | + 2 -

Hoezo niet nodig? De goedkoopste ( nieuwe) EV kost 20.000 euro tegen die tijd. Tweede hands dus 10.000 euro.
Dat is gewoon een auto voor de gewone man..
En nu we het toch over vlakke taks hebben... laten we het eens hebben over dat toptarief van 52% ten gunste van inrendabelen

Epistulae_Morales | 01-03-19 | 22:22 | + 0 -

Zo gaat het in socialistische heilstaten. Goed gedrag wordt beloond, slecht gedrag wordt bestraft.

Aangezien we door de overheid zijn omgevormd naar calculerende burgers, kiezen we de weg van de minste weerstand.

Peperdure zaken als EV's worden ruimhartig gesubsidieerd met geld van slechte mensen. In dit klimaat kiezen "milieuminnende" leaserijders voor een Tesla. Tot er geen subsidie meer op zit, want dan stort de verkoop in.

Klimaatliefde wordt opgedrongen met fiscale maatregelen. Slecht gedrag, zoals gas gebruiken, wordt zo duur gemaakt dat op een dag zelfs een peperdure warmtepomp aantrekkelijk wordt.

We weten momenteel niet wat een goede en betaalbare technische oplossing is. Wat we wel weten is, dat politici als dolgedraaide dj's aan de financiële knopjes draaien. Daar zijn huishoudens de pineut van. En waarvoor? Voor 0,0007 graden temperatuurstijging in 2050? Hou toch op

Ga eerst maar eens goed uitzoeken wat we samen willen. Zorg dat huishoudens juiste, wetenschappelijk en niet uitsluitend commercieel onderbouwde adviezen krijgen. Kijk of we met waterstof onze huizen kunnen verwarmen. Dat is ook een gas, dus dan hoeven we niet eens "van het gas af".

Het wanbeleid wat "klimaatakkoord" heet gaat ons belachelijk veel geld kosten. En dat is nergens voor nodig.

André4711 | 01-03-19 | 12:05 | + 0 -

Isch diescrieminasie!
Waarom een electrobak gratis zou mogen parkeren. Die krengen zorgen ervoor dat de parkeergarages gaan instorten door al het gewicht dat ze met zich meedragen. De wegen slijten harder. Het is gewoon een speeltje voor de rijken, betaald door het gepeupel. En ik heb daar geen zin in.

TP 1984 | 01-03-19 | 11:43 | + 0 -

Lijkt me nogal onzinnig. Vrijwel alle e-auto’s zijn zakelijk, dus als er al geparkeerd wordt zal de bestuurder het bonnetje declareren want zakenreis. Dus hoeveel het kost zal hem aan de reet roesten.

matatwork | 01-03-19 | 09:20 | 1 | + 5 -

Iedere declaratie is uiteindelijk een looncomponent en kun je niet eten...

Epistulae_Morales | 01-03-19 | 22:23 | + 0 -

In mijn woonplaats zijn geeneens parkeerplekken.

squadra | 28-02-19 | 23:23 | + 1 -

Koopt allen een elektrisch hok, neem zonnepanelen en laat een warmtepomp installeren; niemand meer accijns betalen! Geen energierekening meer! Voor niemand!

ScottMcBeanie | 28-02-19 | 22:13 | 2 | + -4 -

Leuk ja. 48 gigawatt op het net op 21 juli om 13:40 waardoor zo'n beetje uit alle elektriciteitshuisjes de deuren springen en nul op 21 december terwijl je in Scheveningen pallets probeert te jatten om thuis bij de vuurkorf nog iets van warmte te kunnen vinden.

Pierre Tombal | 01-03-19 | 08:05 | + 6 -

Helemaal met je eens, het sarcasme was misschien iets te subtiel. Ik wil maar zeggen; laat je niet 'stimuleren' door de overheid. Geïnd wordt er toch wel.

ScottMcBeanie | 01-03-19 | 09:12 | + 1 -

De eerste drie jaar dat ik elektrisch reed betaalde ik ook nergens voor parkeren, reed ik op bus-en trambaan, zelfs tegen het verkeer in in eenrichting straten. Ik dacht dat dat allemaal mocht. Altijd goed gegaan. Maar dit is ook leuk.

Groeten aan de volgende stakker in deze panelen die weer over waterstof gaat jammeren en dat als excuus ziet om nog 15 jaar te wachten.

Fantabulosa | 28-02-19 | 21:44 | 6 | + -1 -

@Pierre Tombal | 01-03-19 | 07:54: ja joh.. waterstofgas.. topidee...
1 kg waterstofgas produceren voor gebruik in een EV gaat met zo veel energieverlies gepaard dat het minder energie heeft dat 1 kg van de grondstof aardgas heeft.
Je gaat dus meer aardgas verbruiken ( en CO2) produceren dan als je het aardgas zelf zou gebruiken als brandstof..
Dat is niet alleen immens dom, dat grapje kostvdan ook nog 6x zoveel per km.

Epistulae_Morales | 01-03-19 | 22:30 | + 0 -

@Pierre Tombal | 01-03-19 | 07:54: tenzij je accu je volgeladen gewoon 2000 km ver brengt.. genoeg voor een hele week of heen en terug naar vakantie

Epistulae_Morales | 01-03-19 | 22:42 | + 0 -

@Epistulae_Morales | 01-03-19 | 22:42:
Zal ik dan ook eens optimistisch doen? 2000km gedeeld over 4 maanden is 500km per maand, 23,4km per werkdag. Ga lekker fietsen joh.

Pierre Tombal | 02-03-19 | 10:03 | + 0 -
▼ 3 antwoorden verborgen

De komende 5 jaar blijft het aantal elektrische auto's gelijk, met alleen wat 2e-handjes doorschuiven van zakelijk naar privé? Dat klinkt niet heel geloofwaardig. Laat parkeren in de randstad maar lekker duur en gooi de BPM en BTW van de aanschaf.

W_F | 28-02-19 | 21:32 | 1 | + 3 -

EVs zijn al zonder BPM. Die zal de komende jaren waarschijnlijk wel langzaam terug komen. Dus uw EV wordt automatisch meer waard.

nieuwe_Deen | 28-02-19 | 22:17 | + 1 -

Dit is gewoon weer ordinaire rijkeluissubsidie. Het heeft helemaal niks met milieu of klimaat te maken, het is gewoon een cadeautje van de VVD aan linksklevend Nederland. En de rekening gaat naar de gewone Nederlander die geen peperdure nieuwe auto kan betalen, ook niet als deze elektrisch is.

Huisregelneef_III | 28-02-19 | 20:56 | 1 | + 7 -

Moet dat dan?

Epistulae_Morales | 01-03-19 | 22:37 | + 0 -

Als je rond eindhoven enkele winkel centra bezoekt dan is het huilen met de pet, in sommige plaatsen zijn winkels alleen nog op donderdag tot en met zaterdag open.. ik zou eens beginnen met betaald parkeren helemaal af te schaffen dan komt er nog iemand in het centrum.. on topic. belachelijk plan om tesla en co te matsen met parkeerkorting.

zeg maar brabo | 28-02-19 | 20:55 | + 13 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken