Venetië wordt officieel een stadspretpark. Gaat entree heffen voor dagjesmensen

Iedere Europese nederzetting met een paar pittoreske gebouwen langs een waterweg loopt het risico om Venetië van het Noorden genoemd te worden. Amsterdam, Leeds, Brugge, Giethoorn, Tromsø en godbetert Appingedam. Geen van deze plaatsen bezwijkt zo sterk aan haar (vermeende) schoonheid als La Serenissma. Het centrum van Amsterdam blijft ondanks het verschralende winkelaanbod een populaire vestigingsplaats, in Giethoorn woonde al niemand voordat hordes Chinezen de boel platliepen en de leegloop van Appingedam gaat aanzienlijk trager dan die van de Groninger gasbel. Dan Venetië. Kort na de Tweede Wereldoorlog woonden daar 175.000 mensen, nu zijn er nog geen 55.000 Venetianen. De stad kent naast het toerisme nauwelijks nog economische activiteit. Winkels voor bewoners zijn vervangen door souvenirshops die eendagstoeristen Chinees plastic verkopen. Zelfs de vaporetto, de bekende veerboten, worden in het buitenland gebouwd. Over deze tragiek zou je een prachtige roman kunnen schrijven. En dat is precies wat Ilja Leonard Pfeijffer, da's die auteur die lijkt op die gozer die vroeger op het tientje stond, heeft gedaan (leestipje). Hij schetst een toekomst waarin Venetië een pretpark is waar het personeel 's ochtends de hekken voor de drommen toeristen opengooit en tegen zonsondergang de hekken van de stad weer op slot doet. Deze dystopie is weer een stapje dichterbij gekomen. Gisteravond stemde de gemeenteraad van Venetië, na 10 uur vergaderen, in met een entreeprijs van €3 voor het centrum. Deze prijs geldt  voor 2019, want in 2020 moet €6 tot €10 worden afgetikt. Niet bepaald een bedrag dat veel toeristen zal doen afzien van hun tripje naar de lagunestad. De entree geldt alleen voor mensen die niet overnachten in Venetië (jaarlijks een kleine 14 miljoen). Wel zijn 22 typen dagjesmensen ontheven van de plicht tot het kopen van een museumticket (geboren Venetianen, familiebezoek, uitspelende ploeg bij sportwedstrijden etc.). Levert toch tientallen miljoenen op (tenminste als de Italianen ook daadwerkelijk innen, iets wat historisch gezien nogal eens problematisch is). Kunnen die eens geïnvesteerd worden in de stormvloedkering die maar niet af wil komen. Anders kunnen toeristen straks alleen nog duiken op het San Marco

Reaguursels

Inloggen

Het stadsbestuur van Venetië voert al tijden een vergelijkbaar beleid. Een dagticket voor het OV (per boot) kost voor een toerist zo'n €20 per dag, terwijl het voor de locals slechts €3 euro kost. Logisch beleid, maar als je het toerisme tot zo'n verdienmodel maakt mag je ook niet meer klagen over de drukte.

bamitoren | 28-02-19 | 08:00 | 2 | + 3 -

Kennelijk zijn die toeristenprijzen nog niet hoog genoeg...

EefjeWentelteefje | 28-02-19 | 09:09 | + 2 -

Valt alleszins mee met die drukte. Natuurlijk staat het San Marcoplein vol toeristen, maar als je twee straten verder loopt is er geen kip meer te zien en kan je pareltjes van cafeetjes en restaurantjes ontdekken.

nieuwe_Deen | 01-03-19 | 17:51 | + 0 -

De leegloop van Appingedam valt qua winkels helemaal niet mee. Vroeger waren zowel de Dijkstraat als de Solwerdastraat echt winkelstraten, helemaal vanaf het Nieuwe Diep tot aan de Molenstraat. Tegenwoordig is het stuk voorbij de Kniestraat een woonwijk. In de Solwerdastraat zitten amper nog winkels, en ook de Dijkstraat vertoont steeds meer gaten.

De gemeente had ook nooit een nieuw winkelcentrum moeten toestaan pal aan de overkant van het Nieuwe Diep. Om het voor het oude winkelcentrum extra pijnlijk te maken, kun je daar voor de deur parkeren, en bij de Dijkstraat en Solwerdastraat niet.

Huisregelneef_III | 27-02-19 | 22:24 | 2 | + 3 -

En dat is interessant voor Nederland omdat....?

libertat | 28-02-19 | 03:58 | + 4 -

Op voormalig eiland Marken heb je ook 'dagtoeristenbelasting'. Moet je ook centjes betalen als je het eiland op rijdt.

Cowboy Henkie | 27-02-19 | 20:33 | 2 | + 5 -

Klopt, maar je kunt er ook gewoon voorbij rijden.

Huisregelneef_III | 27-02-19 | 21:50 | + 5 -

De wadden ook, zit in je bootticket.

Harry Turtle | 28-02-19 | 10:23 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken