Bent u ook zo blij met de Nederlandse staatsgreep van Air France - KLM?

D66 wilde deze zomer dat Nederland en Frankrijk hun belangen in KLM/Air France-KLM verpatsen. Aangezien deze route naar machtsbalans een heilloze bleek staat het nu te juichen voor het besluit om voor €680 miljoen een belang van 12,68% in de luchtvaartcombi te nemen. Net als de rest van de Tweede Kamer. De SP murmelt reflexmatig iets over zorg en leraren (wat structurele en geen incidentele uitgaven zijn). Het Forum voor Democratie bewijst maar eens dat achteraf beleggen gemakkelijk is. Het aandeel AF-KLM was in 2015 namelijk veel lager. Dat we toen een begrotingstekort van €12,4 mrd hadden vergeet de partij gemakshalve. Jesse Klaver sputtert dat het kabinet meer doet voor kerosinekolossen dan voor het klimaat, maar is uiteindelijk toch blij dat de tijden waarin de overheid alles aan de markt over wilde laten voorbij lijken. Hansje de Boer van ondernemersclub VNO-NCW pleit al jaren voor staatsinmenging in de vliegmaatschappij en is dus door het dolle. Kortom, heel Nederland drukt de troetelzwaan tegen de borst. Een zwaan met twee vleugels die niet communiceren en die daardoor al jaren voortsukkelt. Nu gaat het minfin Hoekstra ook helemaal niet om het rendement, maar om het behoud van banen en de hubpositie van Schiphol. Uiteraard zijn de Fransen met minfin Bruno Le Maire voorop 'not amused' over het in het geniep opgebouwde Nederlandse belang. Voorganger Dijsselbloem handelde tenminste in de openheid en kon nog afgescheept worden met steun voor de verlenging van zijn voorzitterschap van de Eurogroep. Rest nog wel de vraag of Wopke de opbouw van het belang netjes heeft aangemeld/gaat aanmelden bij de Franse AFM. En natuurlijk hoe de Fransozen op de Hollandse gevechtsoperatie gaan reageren. Voorlopig hebben de Franse chauvinisten meer in de melk te brokkelen dan de Hollanders, wegens dubbel stemrecht voor trouwe aandeelhouders. Op de beurs maakt de luchtvaartcombi in ieder geval een vrije val (-12%). Beleggers zijn bang dat tegengestelde nationale belangen de luchtvaartmaatschappij kapotmaken.Of zoals een Bernstein-analist het in het neutraal Angelsaksisch stelt 'We worry that national, diverging interests will slow the group down in its much-needed restructuring.' Zijn wij met een loep zoeken naar de laatste echte liberaal van Nederland. 

Vraagje

Politiek Den Haag is door het dolle. Bent u ook zo blij met de Nederlandse staatsgreep van Air France - KLM?


Poll is Verlopen.

Vraagje

Politiek Den Haag is door het dolle. Bent u ook zo blij met de Nederlandse staatsgreep van Air France - KLM?

Reaguursels

Inloggen

Ik ben natuurlijk rete blij, uitgelaten zelfs! -natuurlijk niet, dit kabinet slaat belastinggeld stuk, en waarom? Normaliter zegt dit ‘liberale’ kabinet niet marktverstorend te willen werken.
Dit kabinet zegt zoveel.
Stemt vvd, allen!

Analia von Solmsch | 27-02-19 | 22:45 | 2 | + -1 -

Om de zure mossels voor te zijn: stemt is meervoud, dus +t.

Analia von Solmsch | 27-02-19 | 22:54 | + -2 -

Correctie: het geld is geleend, en wordt bij de staatsschuld opgeteld.
Aangezien de staatschuld in voor- en tegenspoed afgelost moet worden raakt dit ieders portemonnee.

Analia von Solmsch | 28-02-19 | 19:53 | + 0 -

Verkiezingen komen er weer aan.
.
Vorige keer die Turkse minister eruit gegooid en nu grote bek tegen de Fransen.
.
Ik trap er niet in.

Jan Toeternuitje | 27-02-19 | 21:45 | 1 | + 5 -

Exact. Ik trap er ook niet in, maar wacht maar af...

EefjeWentelteefje | 28-02-19 | 09:16 | + 0 -

Verkiezingen komen er weer aan.
.
Vorige keer die Turkse minister eruit gegooid en nu grote bek tegen de Fransen.
.
Ik trap er niet in.

Jan Toeternuitje | 27-02-19 | 21:45 | + 3 -

Lekker voor je Macron en de groeten van onze vissers.

glaaf | 27-02-19 | 21:39 | + 2 -

Trouwens... Betalen we nu 750 miljoen om die fouten van Eurlings te herstellen?

Sanur | 27-02-19 | 17:18 | 2 | + 7 -

Het zijn niet de fouten van Eurlings maar die van Melanie Schultz van Haegen en Leo van Wijk, die kwam met boterzachte voorwaarden.

js58 | 27-02-19 | 17:45 | + 10 -

Wat is er voorgevallen dat Rutte van z'n EU geloog is gevallen?

De frans-duitse wens om superbedrijven te laten ontstaan als het maar in frans of duits belang is?! Tegen de wens van de club in brussel zelf.
Of dat de EU niet kan werken, de perikelen van een armetierige club als air france die toegestaan wordt om een klm over te nemen, is daar het bewijs van. In het klein werkt het al niet.

Worden interessante tijden, hoe reageert frankrijk hierop, de EU en Dld?

Tsaaah | 27-02-19 | 17:01 | + 3 -

We hebben in Nederland een hoop "fusiebedrijven". In Nederland mogen we dan ook hoofdkantoortje spelen, maar als het echt spannend wordt, trekken de grote mensen in Londen of Parijs de teugels strak aan. En vergis je niet; die buitenlandse bestuurders handelen in de eerste plaats vanuit nationale trots. Bestuurders zijn de minst loyale werknermers van de hele organisatie; het bedrijfsbelang komt altijd op de tweede plek.

Kijk maar naar de gang van zaken bij Unilever. De Britse bestuurders (de echte baas dus) wilde coûte que coûte na de Brexit in Engeland blijven, ook al was dit niet in het belang van Unilever. Nederlandse bestuurders werden met een kluitje het riet in gestuurd; dividendbelasting kennen ze niet in de UK, dus kun je dat niet verrekenen als je het in NL betaald hebt, jammer de bammer we blijven in Engeland. Dus die naïve Mark Rutte schaf ff de dividendbelasting af om dat probleem op te lossen. Wat denk je? Ze blijven toch in Engeland zitten. Stelletje chauvinisten.

En ook bij AFKL zijn er diverse pogingen geweest om de boel te "centraliseren", uiteraard wel in Frankrijk. Schaamteloos wordt er bij gezegd dat dit goed is voor de werkgelegenheid in Frankrijk, mensen ontslaan in Nederland en aannemen in Frankrijk, zonder dat er één cent bespaard wordt voor de combinatie. En nu dachten die frambozen ons te slim af te zijn door een Canadees die erom bekend staat te willen centraliseren te benoemen. Dan zouden die domme Hollanders niks kunnen zeggen... jammer joh

Huisregelneef_III | 27-02-19 | 16:52 | 1 | + 18 -

Weten je wie het hebben gezegd dat het goed voor de werkgelegenheid is? Heel goed, McKinsey. En welke Nederlands hadden daar als consultants voor gewerkt? Zegt je de namen Wiebe Draijer en Wopke Hoekstra wat?

js58 | 27-02-19 | 17:48 | + 2 -

Verkiezingsstunt met belastinggeld.
Ze hadden nooit moeten accepteren dat een bijna failliet bedrijf aan het subsidie infuus, een winstgevend bedrijf mag overnemen.
Subsidies aan bedrijven mag niet binnen de EU. Behalve bij Fransen.

watergeus | 27-02-19 | 16:50 | + 16 -

Goh
Na het in de steek laten van DAF, Fokker, Nederlandse vissers, Nerderlandse boeren etc etc. Het steeds maar weer privatiseren van ondernemingen "omdat het van de EU moet" gaan we het nu eindelijk eens over een andere boeg gooien?

Sanur | 27-02-19 | 14:46 | 1 | + 20 -

DAF, boeren, vissers etc wonen niet in een postcode gebied dat begint met een getal lager dan 40...

Phoolie_the_King | 27-02-19 | 15:29 | + 5 -

Dalende koers...dus voor paar centen extra resterende aandelen erbij kopen. Air staking eruit trappen.
Eiland vliegveld in zee aanleggen...waar nodig landingsrechten bij kopen. Voila er is veel mogelijk zonder de Franse molensteen.
Voor de alsmaar oplopende eu bijdragen kunnen we NL zelf ook goed op de kaart zetten.

builder | 27-02-19 | 14:46 | 1 | + 7 -

De koers is hetzelfde als een week geleden en hoger dan 2 weken geleden.

Tussen een week geleden en gisteren was de koers hoog opgelopen, omdat er iemand op grote schaal aandelen aan het inslaan was (goh).

Beursnieuws is meestal een wassen neus. Kijken wat de koers doet en er een verklaring bijzoeken.

fail | 27-02-19 | 15:59 | + 5 -

Mooi. Dan kan de Volksbank ook van de staat blijven.

Aapje133 | 27-02-19 | 13:47 | 1 | + 5 -

Dit is humor zeker? We kunnen ABN alleen maar met verlies verkopen. Waardeloos bezit want creëert enkel non-productieve leningen dat zogenaamde 'groei' creëert.

js58 | 27-02-19 | 17:53 | + 0 -

Nu is het wachten op wat rechtszaken ivm belangenverstrengeling etc omdat de overheid nu Schiphol wel moet laten groeien anders snijdt het zichzelf in der kapitalistische vingers.
Die Fransen slaan binnenkort met de baguette op tafel want die laten zich natuurlijk niet piepelen. Dit gaat NL en KLM sowieso bezuren. En van Rutte zijn we voorlopig dus nog niet verlost. Die kan nu wel fluiten naar zijn baantje in Brussel.

Sprinkhaan | 27-02-19 | 13:24 | 1 | + 6 -

Actie geeft reactie

Commun-Rechts | 27-02-19 | 14:22 | + 0 -

Tja, Elbers niet de baas? Dan alle afspraken van tafel en plan B uitgevoerd. Eindelijk krijgen de frambozen een koekje van eigen deeg. Hopelijk leten ze er wat van. Nederlanders zijn slim op zakelijk gebied. Het Franse protectionisme kan moeilijk protesteren want dit komt uit hun eigen handboek.

The2Amendment | 27-02-19 | 13:06 | + 28 -

Het kost wat maar dan heb je wel half Frankrijk op de kast gejaagd. Alleen dat al is een heerlijk gevoel.

Nigel Garage | 27-02-19 | 13:01 | 3 | + 41 -

Nu wat minder denk ik.

Huftert | 27-02-19 | 13:26 | + -2 -

Ruzie maken is wel slopend.

js58 | 27-02-19 | 17:54 | + 0 -

Liever van andermans geld, niet het mijne. Maar ja, belastinggeld is gratis, en anders drukken we wat bij.

Analia von Solmsch | 27-02-19 | 22:48 | + 1 -

dus voor 5,4 miljard is de hele tent te koop?

mkuyt | 27-02-19 | 12:57 | 1 | + 1 -

Na opening vanmorgen voor nog minder: EUR 4.7miljard.

Phoolie_the_King | 27-02-19 | 13:23 | + 6 -

Daar gaat Rutte zijn baantje in Brussel ....

Maar waarom zijn er niet gelijk aandelen KLM-Air France gekocht bij de fusie/overname? Die 6% aandelen in KLM heb je dus niks aan.

klaas24 | 27-02-19 | 12:56 | + 0 -

Terechte actie van Nederland, wat mij betreft. De Fransen staan bekend om de kwaliteit van hun (financieel) management sinds 1307, toen Filips de Schone de Tempeliers oprolde om zo het gat in zijn begroting te kunnen dichten. Sindsdien is het vooral bergafwaarts gegaan met als meest recente voorbeeld dat AF/KLM meer activiteiten naar Parijs gaat halen, daar waar de KLM tak het aantoonbaar veel beter doet.

Het gaat de Fransen dus niet om een levensvatbaar / winstgevend bedrijf, maar om hun piemeltjes en of ze zich daarop getrapt voelen. Dan mag Nederland wel ingrijpen om de eigen belangen (met name die van NL medewerkers) vast te leggen.

Vitaly Chernobyl | 27-02-19 | 12:52 | 2 | + 5 -

Philips de Schone? Hendrick VIII sloot alle Katholieke kloosters en kerken en pikte de bezittingen in, dat was nog eens cashen! Maar we doen nog steeds graag zaken met de Engelsen.
Ook nadat stadhouder Willem III het land veroverd had: no hard feelings.
We noemen het de Glorious Revolution en zand erover.
Fransen willen gewoon niet werken, dat is het.

Analia von Solmsch | 27-02-19 | 14:00 | + 9 -

@Analia von Solmsch | 27-02-19 | 14:00: oei, +6! Dank, had niet verwacht dat zoveel mensen mijn referentie begrepen.

Analia von Solmsch | 27-02-19 | 22:50 | + 0 -

Luchtvaart gaat het niet redden op lange termijn. Veel te duur.

Mr.Crowley | 27-02-19 | 12:20 | 1 | + -9 -

Jij gaat liever met de boot naar Amerika? Is ook niet goedkoper kan ik je vertellen.

Reanuker | 27-02-19 | 18:48 | + 7 -

Vroeger las ik wel eens dat staatssteun tegen de EU regels is.
Maar die regels gelden alleen bij gelegenheid zo blijkt.
Dus we kunnen die nutteloze regels eindelijk afschaffen, tenzij Brussel nog deze week de NL Staat dwingt deze kristalheldere staatssteun terug te draaien.

Atlas Shruggs 10 | 27-02-19 | 12:05 | 10 | + 12 -

@Huisregelneef_III : Hmmm, eens kijken in de criteria van art. 107 lid 1 VWEU hoe we deze investering van de Staat in een commerciele partij moeten duiden.
europadecentraal.nl/onderwerp/staatss...
En volgens mij voldoen ze niet alleen aan alle 5, het was ook nog eens expliciet de bedoeling om het handelsverkeer te beinvloeden. Dat je het niet aan de markt moet overlaten, was helaas geen criterium.

Atlas Shruggs 10 | 27-02-19 | 15:46 | + 0 -

@Atlas Shruggs 10 | 27-02-19 | 15:46: Welk economisch voordeel levert dit dan op voor Groupe Air France KLM volgens u?

Als ze bij wijze van spreken morgen een emissie aankondigen, heeft u een punt. Anders niet.

Huisregelneef_III | 27-02-19 | 22:51 | + 1 -

@Huisregelneef_III | 27-02-19 | 22:51: met een Staat als equityhouder verbetert de rating van het bedrijf en daarmee kan de WACC worden verlaagd. Kan makkelijker de vloot of landingsrechten worden uitgebreid. En daar kunnen ze morgen mee beginnen.

Atlas Shruggs 10 | 28-02-19 | 08:03 | + 0 -
▼ 7 antwoorden verborgen

Mooi, dan kan KLM verder met proces voeren voor uitbreiding van Lelystad op kosten van de belastingbetaler.

Uranus1767 | 27-02-19 | 11:59 | 1 | + 7 -

Procederen is zinloos, die uitbreiding komt er toch wel maar dan moeten ze wel even wachten op de herindeling van het luchtruim. Lang laag vliegen geeft niet alleen overlast, maar brengt ook extra risico met zich mee en geeft een hoger brandstofverbruik. Lelystad nu al uitbreiden is daarom een heilloze weg.

Huisregelneef_III | 27-02-19 | 15:23 | + 1 -

"Nu gaat het minfin Hoekstra ook helemaal niet om het rendement, maar om het behoud van banen en de hubpositie van Schiphol."

Weer bijna een miljard in het subsidie-hol ten noorden van Abcoude. Kunnen we dat stuk Nederland niet gewoon afzinken, dan hoeft de rest van Nederland niet steeds op te draaien voor een regio die zijn eigen broek niet op kan houden?

Phoolie_the_King | 27-02-19 | 11:56 | 4 | + 9 -

@exqueeseme | 27-02-19 | 14:24:
Waar ik woon hebben we geen gesubsidieerde industrie nodig om geld te verdienen, hier werken mensen nog gewoon. Dat blijft voor veel mensen ten westen van de A27 moeilijk te begrijpen...

Phoolie_the_King | 27-02-19 | 15:26 | + -1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Dit geeft veel vertrouwen in het Europese project. Vechten mekaar de tent uit aan de tafel. En dan wel een Europees leger optuigen? Verdeel en heers.

Commun-Rechts | 27-02-19 | 11:53 | 2 | + 10 -

Force de drappe verdampt Den Haag in 3, 2, 1 ...

Poekieman | 27-02-19 | 13:14 | + 3 -

frappe dus...

Poekieman | 27-02-19 | 13:14 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken