Millennialmythes zijn ruimschoots ontkracht maar marketers gaan toch los

Een beetje bedrijf is tegenwoordig woke. Dat begrip komt uit de VS overwaaien en het betekent dat je je bewust bent van maatschappelijk onrecht zoals seksisme en racisme. Het is onvoldoende er begaan mee te zijn, je moet dat ook heel publiekelijk doen, bijvoorbeeld met een hashtag op social media. Mensen die na pak hem beet 1980 zijn geboren vinden dat begaan zijn met onrecht erg belangrijk, zo belangrijk dat ze geen producten willen kopen van bedrijven die dat volgens hen onvoldoende zijn, er niet in willen beleggen en er niet voor willen werken. Sindsdien doen bedrijven ontzettend hard hun best te laten zien hoe zeer ze deugen en hoe goed ze het met de wereld voor hebben. Kijk naar de advertentiecampagnes van bedrijven als PepsiCo (dat meisje dat oproerpolitie een blikje pepsi gaf), Nike (de knielende Colin Kaepernick) of Gillette (‘toxic masculinity’). 

Hypocrisie

Helaas zit er aan beide kanten een hoop hypocrisie. Aan de kant van de consument, die de mond vol heeft van duurzaamheid en graag luidkeels laat weten dat bedrijven toch echt meer CO2-belasting moet gaan betalen maar even zo lief de weggooimeuk van de H&M of de Primark koopt of de halve wereld over vliegt. Onderzoek heeft al eens aangetoond dat millennials zich ook voor duurzaamheid geen reet interesseren. Zelfde geldt voor de millenialmediaas. Afijn, de hele berg mythes en clichés hebben we al eens beschreven

Maar ook aan de kant van het bedrijfsleven. Dit stuk laat zien dat de breed uitgemeten normen en waarden van bedrijven vooral marketing zijn, een manier om consumenten aan hen te binden. Dat duurzaam beleggen doorgaans meer een kwestie van marketing is moge ook duidelijk zijn als je naar de definitie van groene obligaties kijkt

Veel van dat gedoe rondom millennials is, simpel gezegd, dus een berg onzin. Daar komt nog eens bij dat het niet geheel risicoloos is als een bedrijf of organisatie zich politiek uitspreekt. En dat is niet alleen als blanke babyboomers hun eigen wokeness overschatten en de plank misslaan. Ook Nike, dat de omstreden Kaepernik als gezicht voor een grootse marketingcampagne koos, kreeg te maken met een backlash van boze conservatieven die op social media hun Nikes in de fik staken. 

Do the math

Een hoop gebakken lucht dat ook nog eens tot reputatierisico’s en klantverlies kan leiden. Waarom zouden bedrijven dat überhaupt doen? Antwoord: do the math. Deze marketingprofessor van NYU nam de keuze van Nike voor Kaepernick als voorbeeld en kwam tot de conclusie dat het een no-brainer is. Kijkend naar welke demografische groep verantwoordelijk is voor welk deel van de omzet kwam hij tot de conclusie dat klanten die jaarlijks zo’n $32-34 miljard in het laatje brengen waarschijnlijker dan niet positief staan tegenover een woke type als Kaepernick terwijl boze rednecks die mogelijk naar de concurrent overstappen voor een nietige $1-3 miljard aan schoeisel kopen. ‘A younger consumer who can afford $150 Flyknit racers likely has substantial disposable income and lives in a city. The term for this cohort? Progressive.’

Merkwaarde

Vorig jaar had Nike nog een ‘merkwaarde’ van $28 miljard. Goede kans dat die waarde er niet minder op is geworden. Die hele woke façade is, als puntje bij paaltje komt, toch gewoon een kwestie van harde pecunia en oude marketingwijn in deugdzame zakken. Voor bedrijven die de wat hoger opgeleide en in steden wonende millennials willen bereiken, toch een gewilde doelgroep, is wokeness dus gewoon een logische marketingstrategie die je cijfermatig kunt verdedigen. Andere bedrijven die zich op in steden wonende twintigers en dertigers richt doen er winsthalve dus goed aan heel wat marketingdollars en -euros stuk te slaan op tenenkrommende deugmarketing. 

Reaguursels

Inloggen

Goh, ben ik blij dat ik van vóór 1980 ben.

Mauguio | 03-03-19 | 20:12 | + -2 -

Ik ben al dat politieke gezeur op tv overal echt meer dan zat, het wordt steeds moeilijker de idioten te boycotten want ze doen het bijna allemaal. Tief op met je ongevraagde religie etc. in reclames, als je iets wil verkopen vertel dan wat het doet ofzo. Dat die idioten hier mee weg komen vind ik zorgwekkend...

minderweter | 03-03-19 | 15:20 | + 10 -

Doet me denken aan wat mijn moeder over de hippietijd zei: iets op tv; zelf had ze kinderen op te voeden. En ik geloof dat de KVP al die tijd de grootste partij was.

frank87 | 03-03-19 | 13:15 | 1 | + 3 -

Is het niet interessant dat dit hele woke gedoe een soort nieuwe hippietijd kan worden? Een enorme effort van overheden en sociale media gaat uit naar actieve censuur, zodat alleen de juiste woke topics kunnen worden getagd. Onwelgevallige meningen kennen inmiddels een online bijsluiter, enorme trollenlegers heersen over sites met teveel views, echte wetenschap is verboden, de meerderheid van al het nieuws is subjectieve fake en de meeste mensen slikken al die leugens als zoete koek. Het is alsof we weer terug zijn in de Vietnam oorlog, die Nixon verloor toen hij het niet meer stil kon houden voor de onwetende schaapjes. Ook NL is niet immuun voor de dreiging van de hippietijd, nu de KVP aan macht heeft ingeboet.

Atlas Shruggs 10 | 03-03-19 | 13:58 | + 9 -

> Dit stuk laat zien dat de breed uitgemeten normen en waarden van bedrijven vooral marketing zijn, een manier om consumenten aan hen te binden.
In verder nieuws: water is nat.

koeberg | 03-03-19 | 12:25 | 1 | + 15 -

Nooit gedacht dat de advertentie campagne van Nike gewoon marketing is.

Klapband1408 | 04-03-19 | 09:01 | + 0 -

Dat hoort bij de marketing strategie en dat is eigenlijk altijd al zo geweest. Als je goed oplet bij de reclame, merk je op dat bedrijven geen product verkopen, maar een gedachte. Die gedachte is natuurlijk altijd afhankelijk van de tijd en de omstandigheden waarin geleefd wordt.
Kleding koop je om je vrij te voelen. Merk op in autoreclames niet zo zeer een auto verkocht wordt maar een gevoel.
Zo kan het gebeuren dat het dragen van bepaalde kleding een hype wordt bij een bepaalde doelgroep. De natte droom van een producent.
Reclame is dus een vorm van indoctrinatie wat bepaalde groepen heel interessant vinden, vooral omdat ze zo effectief is. Iedereen laat zich er door beïnvloeden Willens en wetens

Mr.Crowley | 03-03-19 | 12:04 | 2 | + 3 -

Ook politiek partijen doen aan reclame........

Mr.Crowley | 03-03-19 | 12:08 | + 3 -

Hangt ervan af hoeveel winst je met lucht wilt maken.

Apple is - voornamelijk - een gedachte
Xiaomi is een produkt, de Redmi lijn tenminste (en de Pocophone)

Pas ook altijd op met bedrijven die een 'beleving' te koop aanbieden.

Poekieman | 03-03-19 | 17:59 | + 2 -

"Veel van dat gedoe rondom millennials is, simpel gezegd, dus een berg onzin"
Ik mag toch hopen dat zelfs de gemiddelde millenial dat inmiddels allang doorheeft.

EefjeWentelteefje | 03-03-19 | 11:50 | 1 | + 7 -

Bij die van tussen 1980 en 1985 denk ik dat het kwartje (ja, dat hebben zij ook nog meegemaakt) wel al gevallen is. Die van 1980 zijn zeven jaar jonger dan ik en dus bijna 40. Daar heb ik nog wel wat hoop op. Die van na 1985 niet meer.

Bijtendehond | 03-03-19 | 15:21 | + 1 -

Das Kapital begint een beetje een ouwe lul te worden met dit gezeik op "de jeugd van tegenwoordig"..

* Il Principe * | 03-03-19 | 11:20 | 1 | + -4 -

Dat klinkt als een ouwe lul...

ZwarteDag | 03-03-19 | 11:41 | + 5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken