'In 2049 praten we allemaal Chinees'

Kijk: belt and road
Kijk: belt and road

De geschiedenis herhaalt zich nooit, maar juist historici zijn er gek op om parallellen te zien tussen contemporaine ontwikkelingen en de historische gebeurtenissen waarop ze zouden lijken. Typisch voorbeeld: Rob de Wijk. Historicus en orakel over internationale betrekkingen en een beetje dodgy wat betreft geld. Rob de Wijk waarschuwt voor de opkomst van China. Hij voorspelt zelfs dat we (=Het Westen) een kolonie van China worden. De 19e eeuw was de Britse eeuw, de 20e de Amerikaanse en de 21e eeuw wordt de Chinese. Bij het honderdjarig bestaan van de Volksrepubliek in 2049 zal China met stip de invloedrijkste wereldmacht zijn. Dat heeft alles te maken met de omvang van de Chinese bevolking, zo begrijpen wij. Die 1,4 miljard Chinezen leggen meer gewicht in de schaal dan Europese landen afzonderlijk, dus moeten we kiezen voor meer internationale en Europese samenwerking (De Wijk is een D66'er, uiteraard). Nu zijn er in de geschiedenis bijna nooit ontwikkelingen die we monocausaal kunnen duiden; er is altijd meer dan één verklaring of oorzaak in het spel. Dus we moeten de invloed van die bevolkingsaantallen niet overschatten; de Verenigde Staten en zeker Groot-Brittannië werden geen wereldmacht omdat ze met zoveel waren. Instituties spelen ook een rol, net als technologische ontwikkeling, cultuur en wat dies meer zij. En zelfs als bevolkingstal wel een beslissende factor is, dan zien wij nog niet in waarom China een wereldmacht zal worden. De Chinese bevolking zal naar verwachting al vanaf 2023 krimpen en daarna klappen krijgen door vergrijzing (om nog maar te zwijgen van de grote sociale onrust die het gevolg is van een mannenoverschot). Misschien wordt China eerder bejaard en seniel, voordat het de Verenigde Staten passeert als mondiale eindbaas. 

Reaguursels

Inloggen

En daar kunnen ze ook wat van, wat het bouwen betreft van de Chinese Muur al in 720 voor Christus en al die wolkenkrabbers in 2019. Dat kan Trump nooit maken.

Jan Onbewoond | 25-02-19 | 01:13 | + 0 -

Misschien zit er een grond van waarheid in de stelling van Rob de Wijk.
Onze regenten en politici waren er op 9 mei 1940 nog van overtuigd dat NL zich wederom kon onttrekken aan een wereld oorlog. Vwb WO 1 lukte dat wel. Een dag later ging die overtuiging door het putje maar waren we wel te laat. Gelukkig werd Duitsland uiteindelijk toch 2e in het verhaal maar daar hadden we wel de VS, het VK, Canada en in zekere zin ook de Russen voor nodig.

loze stijl | 24-02-19 | 09:19 | 1 | + 2 -

Heeft u de term "gebroken geweertje" wel eens gehoord? Nederland stond machteloos tegenover de Duitse tanks en bommenwerpers. Onze voornaamste verdediging bestond anno 1940 nog steeds uit het onder water zetten van grote delen van Utrecht.

Je zou kunnen zeggen dat het onverantwoord is geweest van Nederland om na de Eerste Wereldoorlog niet fors te investeren in de landsverdediging. Maar met de feiten zoals die er in 1939 lagen, was neutraliteit het beste waar Nederland op mocht hopen.

Huisregelneef_III | 24-02-19 | 10:55 | + -1 -

你好, 今天, 謝謝

nieuwe_Deen | 23-02-19 | 22:11 | 5 | + 0 -

Nee, 謝謝 is de traditionele versie. 谢谢 is vereenvoudigd.
Dank u.

* Il Principe * | 24-02-19 | 11:56 | + 1 -

Hallo, vandaag, bedankt

Zegt de Google translator.

Hoebahop | 24-02-19 | 12:22 | + 3 -

@* Il Principe * | 23-02-19 | 22:55: maar ik ben dan ook geen Chinees

nieuwe_Deen | 24-02-19 | 12:40 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Bovendien hebben ze China geen religies,dat scheelt echt een slok op een borrel.
Let maar eens op hoe ze dat met die Oeygoeren oplossen.

De Profundus | 23-02-19 | 21:57 | 1 | + 2 -

Chinezen zijn geen Deugers. Dat gaan ze dus effectief oplossen.

Hoebahop | 23-02-19 | 22:34 | + 6 -

Misschien praten we tegen die tijd wel Arabierisch en liggen we 5 keer per dag met onze kont omhoog richting Mekka te bidden. Je weet het gewoon niet.
Hoe dan ook ik heb tegen die tijd deze planeet waarschijnlijk al verlaten.

matatwork | 23-02-19 | 18:20 | 1 | + 4 -

Dat is het laatste wat ik zie gebeuren. Arabieren zijn zo verdeeld als wat. Los van het feit dat ze totaal geen macht hebben op het wereldtoneel. Cultureel niet, en militair niet.

Janisstoppen | 23-02-19 | 21:32 | + 4 -

Eindelijk de communistische heilstaat .

fijn | 23-02-19 | 18:19 | 2 | + -2 -

Mao is al een tijdje dood hoor...

Hoebahop | 24-02-19 | 12:24 | + 0 -

De geschiedenis herhaalt zich nooit???????????????????????
Van welke planeet kom jij???????

Dr mabuse | 23-02-19 | 17:13 | + 2 -

Ik zie het nog niet gebeuren dat wij in het Westen Chinees gaan spreken. Is ook niet nodig, want de meeste Chinese zakenlui spreken Engels. Toch is het een zorgelijke ontwikkeling dat China steeds meer economische macht krijgt. De grondstoffen voor medicijnen bijvoorbeeld komen alleen nog uit China en India waar men het met de hygiëne niet zo nauw neemt. India gaat vermoedelijk de concurrentiestrijd met China verliezen, zodat China het monopolie krijgt. Er is vanuit het Westen wel enige controle op de kwaliteit, maar het is al voorgekomen dat er grondstoffen zijn doorgelaten waarvan men niet wist of deze verontreinigd waren. Er moest toen gekozen worden uit twee kwaden: of niet toelaten, of zonder bepaalde medicijnen komen te zitten. Als er om welke reden dan ook een fabriek in China komt stil te liggen, hebben wij een medicijnentekort. In Europa zijn er geen grondstoffenleveranciers meer. Die zijn allang door China weggeconcurreerd. Wij hebben in het Westen alleen nog pillendraaiers. En nu maar zo gezond mogelijk leven, zodat wij hopelijk geen medicijnen nodig hebben of het gebruik ervan tot een minimum kunnen beperken.

mona | 23-02-19 | 17:05 | 1 | + 7 -

*of toelaten*

mona | 23-02-19 | 17:08 | + 1 -

Als alles voorspoedig verloopt lig ik in 2049 in een houten jas onder de zoden; oftewel: na mij de zondvloed!!

janotus | 23-02-19 | 16:42 | + 0 -

Rob de Wijk, beter bekend van dronken twitteren over referenda en meermaals subsidie trekken op een en dezelfde cybersekjoeritie bezemho... centrum.

Harry Turtle | 23-02-19 | 16:41 | + 1 -

Met Chinezen is het uitstekend zaken doen. Ze brengen bergen geld mee en wanneer je handelsrelaties vastlegt wordt de partner niet vergeten.
Dit hadden de Duitsers 40 jaar geleden al in de gaten en die hebben inmiddels tientallen miljarden handelsvolume met China per jaar. En dat terwijl ze tot 2099 effectief nog een kolonie zijn van de geallieerden.
Nederland is actief benaderd om mee te doen met de Belt and Road en diverse Chinese delegaties hebben in Rotterdam geinvesteerd om de handelsrelatie te verstevigen. Ik heb ze zelf nog rondgeleid.
Natuurlijk mislukte het toen NL belastingambtenaren de Chinezen gingen bevragen en treiteren, zonder te begrijpen wat ze eigenlijk deden.
Dus voorlopig blijft Nederland een doodgereguleerd ambtenarenparadijs en hoeft het een economische opleving niet te vrezen.

Atlas Shruggs 10 | 23-02-19 | 15:40 | + 18 -

Tsja, als ik kan kiezen tussen Kalifaat of Chinese kolonie - en dat lijkt de keuze wel te zijn/worden, met 'dank' aan linksen en andere Deugers - dan kies ik voor de 2e optie. Ik heb alvast een Xiaomi en een Huawei foon, zodat The Xi precies weet wat ik doe.

Poekieman | 23-02-19 | 14:49 | 3 | + 12 -

Slimmere mensen kiezen voor 1 telefoon met dual SIM...

* Il Principe * | 23-02-19 | 22:52 | + -1 -

@* Il Principe * | 23-02-19 | 22:52: je bedoelt: mensen die niks te verbergen hebben, hebben een dual sim telefoon.

stunter | 24-02-19 | 10:10 | + 0 -

@* Il Principe * | 23-02-19 | 22:52: Xiaomi foons zijn allemaal dual SIM. Huawei, althans die ik heb, niet. Maar heeft wel NFC, dat dan weer wel.

Hoebahop | 24-02-19 | 12:25 | + 0 -

Ik geloof er helemaal niks van. In Nederland wachten we ook al zeker dertig jaar op een krimp die maar niet komen wil. Voorspellen blijft lastig, zeker als het de toekomst betreft.

Huisregelneef_III | 23-02-19 | 14:48 | + 2 -

Je kunt het ook andersom uitleggen: alscweciets willen doen wat China niet zint, blijven we als klein Nederland onder de radar. Als we tot één Europa integreren, zall China ons nauwkeurig in de gaten houden.

frank87 | 23-02-19 | 14:48 | 4 | + -2 -
▼ 1 antwoord verborgen

Je kan huidige ontwikkelingen niet zomaar extrapoleren en verwachten dat de wereld er zus en zo uitziet. Wel leuk om over na te denken, daar niet van.

StiekemeBunzing | 23-02-19 | 14:45 | + 5 -

Tuurlijk, net zoals we nu allemaal Japans spreken zoals in 1990 voorspeld werd. Of Russisch, zoals de voorgangers van Jesse Klaver verwachtten...

frank87 | 23-02-19 | 14:33 | + 9 -

'In 2049 praten we allemaal Chinees'
Nee, de Chinezen spreken allemaal Engels. Daar worden ze nu al verplicht in onderwezen.

Tel Aziaat | 23-02-19 | 13:47 | + 12 -

Pfff, alsof Chinees spreken zo moeilijk is.
39, 12, 76 en als dessert 108.

Nonkel Frituur | 23-02-19 | 13:44 | 1 | + 11 -

'Sambal bij' en 'bonnetje BTW graag' zijn ook Chinese termen naar verluidt.

loze stijl | 24-02-19 | 09:06 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken