Goed nieuws: de waarde van uw koophuis stijgt de komende twee jaar met 10%!

Nu u die kop gelezen hebt, volgen meteen de verplichte kanttekeningen. Allereerst gaat het natuurlijk om gemiddelden en kunt u zo'n stijging in Oude Pekela op uw buik schrijven. Ten tweede zijn dit voorspellingen uit het kwartaalbericht woningmarkt van de Rabobank, waar u zelf uw eigen waarde aan mag hechten. En ten derde zeggen ze helemaal niets nieuws in vergelijking met de ABN Amro begin dit jaar. Zoals we gisteren al aanhaalden, ging ook die bank uit van een stijging van de gemiddelde huizenprijs met 6% dit jaar en nog eens 4% in 2020, net als de Rabo nu. Die afvlakking werd, precies zoals in het rapport van Rabobank, geweten aan krimpend aanbod en diezelfde stijgende huizenprijzen, waardoor een koophuis voor meer mensen onbereikbaar wordt. In absolute getallen betekent dat in 2018 ongeveer 218.000 huizen zijn verkocht, en komt het aantal in de glazen bol van dit jaar op 205.000 verkopen en voor 2020 verwachten ze 195.000 verkopen. Dat is een daling van ruim 5% dit jaar en nog eens een krappe 5% het jaar erop. Wat zei de ABN Amro vraagt u? Hetzelfde! Toeval? Nee, want men maakt zo'n beetje gebruik van dezelfde statistieken om tot deze voorspellingen te komen. Wat heeft dit voor invloed op de sfeer op de woningmarkt? Dat heeft de Rabobank mooi in beeld gebracht in twee grafiekjes, die zich laten samenvatten als 'meh'. 

Is er dan nog iets dat dit onderzoek van eerder onderzoek onderscheidt? Misschien dan de gevolgen van het onder vuur liggende maar volgens het PBL en Wiebes prima doorgerekende Klimaatakkoord. Helaas zijn ze bij de Rabo niet zelf met de calculator in de weer gegaan, maar is er gekeken naar de meeste duurzame energielabels in gemeenten. Daar komt uit dat veel gemeenten nog lang niet in de buurt komen van de doelstellingen van 2030 uit het energieakkoord en voor 2050 uit het Klimaatakkoord. 'Wat het aantal labels betreft zit Pijnacker-Nootdorp in Zuid-Holland (...) het dichtst bij de doelstelling uit het Energieakkoord: liefst 38,5 procent van alle gelabelde huizen had in 2018 al label A. In heel Nederland gemiddeld is dat 13,4 procent, en in Zwijndrecht prijkt op slechts 4,5 procent van de energielabels de letter A.' Gefeliciteerd Pijnacker-Nootdorp, en boe! Zwijndrecht. Overigens komt men ook nog met de constatering dat de nieuwbouw-oudbouw ratio per gemeente invloed kan hebben op het aantal duurzame energielabels. JOH. Om de mensen te belonen die deze weinig verheffende tekst toch helemaal gelezen hebben, vertellen we u nu dat die 10% in de titel hierboven inderdaad niet klopt. Want: 1,06*1,04 = 1,1024. Dus 10,24% stijging na twee jaar ten opzichte van initiële waarde. Gefeliciteerd.

Reaguursels

Inloggen

En trouwens, over die energielabels, je bent natuurlijk een ongelooflijke sukkel als je het energielabel van jouw huis laat 'verbeteren' na energiebesparende maatregelen.
Het enige dat je daarmee bereikt is een nog hogere WOZ-waarde.
Dus nee, het verbaast mij niets dat oude huizen gemiddeld een slechter label hebben dan nieuwe huizen en het verbaast mij ook niet dat 'het lijkt' alsof de eigenaren van die oude huizen niets doen om hun huis energiezuiniger te maken.

Majoor Pikindewind | 22-02-19 | 11:08 | + 0 -

Vertel mij wat!
Ik heb in 2018 voor het eerst van mijn leven meer verdiend door de stijging van de waarde van mijn huis dan met werken.

Majoor Pikindewind | 22-02-19 | 10:56 | + 0 -

....
WOZ gaat komende 2 jaar dus ook 10% omhoog (en alle hieraan gekoppelde belastingen). Wat een feest... Iedereen er 1000€ op vooruit! *Kuch*

boerk | 22-02-19 | 10:19 | 3 | + 1 -

boerk. dus we zijn gefopt? ik zeg verkopen die hap en snel gaan huren. ben je van die OZB ellende af! Nog meer zwakzinnigen op DK?

Peter777 | 22-02-19 | 10:56 | + 0 -

boerk. dus we zijn gefopt? ik zeg verkopen die hap en snel gaan huren. ben je van die OZB ellende af! Nog meer zwakzinnigen op DK?

Peter777 | 22-02-19 | 10:56 | + 0 -

@Peter777 | 22-02-19 | 10:56:
Oja, zwakzinnig.. sterk onderbouwde tegen peter.
De gemiddelde woz stijging is voor 2019 al 6% (onderzoek vereniging eigen huis).
U weet zelf ook dat de WOZ de basis is voor belastingen (OZB), eigen woning forfait, schenk-en erfbelastingen, waterschap, riool heffingen. Komt mooi boven op de hogere energiebelasting, de hogere ziektekosten, de btw verhoging, precariobelasting, etc.
Vergelijk onze huizenprijzen eens met duitsland of belgie. Onze roverheid heeft wel heel veel baat bij hogere huizenprijzen.
Net als dat de roverheid een groot belang heeft bij het belasten voor "duurzaamheid".
...
Ik denk dat je zelf even naar de dokter mag Peter666.

boerk | 22-02-19 | 11:58 | + 0 -

Half jaar geleden kijk ik naar een huis in een bepaalde straat, 190k, ik koop 3 maanden later eenzelfde huis in die straat 210k, de buren verkopen hun huis nu voor 218k. En dan heb ik het over een stadje ergens in het noorden.

Stonecity | 21-02-19 | 22:49 | 8 | + 2 -

@Peter777 | 22-02-19 | 11:11: Dan wordt het tijd voor wat anders zou ik zeggen......
Alles consequent dubbel posten is best irritant voor de mede reaguurders.

Majoor Pikindewind | 22-02-19 | 11:19 | + 1 -

@Peter777 | 22-02-19 | 11:11: ppppeter moet overal 2 tegel plaatsen. Denk dat hij een persoonlijkheidsstoornis heeft.

boerk | 22-02-19 | 12:00 | + 0 -

@boerk | 22-02-19 | 12:00: Als ik daar last van heb plaats ik er altijd 3, namens me, myself and I.

Majoor Pikindewind | 22-02-19 | 12:26 | + 1 -
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat is er in 2013 gebeurd waardoor er ineens een trendbreuk is? Begon Drachi toen met drukken?

Correcte eikel | 21-02-19 | 18:22 | 3 | + 1 -

U zoekt verbanden die er niet zijn (zegt den haag)

boerk | 22-02-19 | 10:20 | + 0 -

juist. hij ging drukken!

Peter777 | 22-02-19 | 10:48 | + -1 -

juist. hij ging drukken!

Peter777 | 22-02-19 | 10:48 | + 0 -

Dit jaar een nieuw huis gekocht in midden Nederland. Waarschijnlijk heb ik iets van 30k 'teveel' betaald maar wel wat in de huidige markt normaal schijnt te zijn.
Aangezien ik een ton overwaarde uit mijn vorige tussenwoning heb gehaald maak ik me nergens druk om. met een marktwaarde/hypotheek verhouding van circa 60% zal het me een zorg zijn als de markt volgend jaar weer instort, onderwater komt het huis toch nooit. En met die lage rente is het alleen maar van belang of je deze voor langere tijd vastzet. Al kan ik me niet nog voorstellen dat de rente de komende 10 jaar gaat stijgen maar goed, voor de zekerheid betaal je iets extra.

Albasalix | 21-02-19 | 16:24 | 6 | + -8 -

top man! wanneer krijgen we de rest van je levensverhaal te horen?

Peter777 | 22-02-19 | 10:49 | + -2 -

top man! wanneer krijgen we de rest van je levensverhaal te horen?

Peter777 | 22-02-19 | 10:49 | + -1 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Alleen kan niemand die prijzen meer betalen dus stijgt die prijs de facto niet.

Ome Gijs | 21-02-19 | 14:51 | + 10 -

Steeds meer voor hetzelfde betalen... Klinkt wel... duurzaam?

Poekieman | 21-02-19 | 14:41 | + 10 -

Veel energiezuinige gelabelde woningen zijn dat ook nu nog alleen maar op papier. De labels zijn met wat eenvoudige handelingen verkrijgbaar op internet. Dus dat zegt genoeg. Wederom een kunstmatig gecreëerd artikel.
Wat meer zegt over mogelijk label = Bouwwijze...aantoonbare isolatiewaardes soort isolatie. Type ramen kozijnen muren dak en vloeren. T Soort en model verwarmingsysteem En evt de energiefacturen van enkele jaren.
Dit is de enige juiste manier van label bepaling.

builder | 21-02-19 | 14:08 | 4 | + 2 -

In .dk gebruikt men facturen. Stookkosten worden vermeld in het technische rapport. Helemaal waterdicht is dat niet, als iemand bijvoorbeeld een open haard heeft kan hij de vermelde kosten drukken door een jaartje wat meer hout in de haard te gooien. Of men gaat in de winter logeren bij tante Sjaan en zet de thermostaat op 16 graden.

nieuwe_Deen | 21-02-19 | 15:45 | + 2 -

Of men overwintert in Boekieland. Gasverbruik = 0.

Poekieman | 21-02-19 | 17:48 | + 1 -

Wat fototjes van dubbel glas (alleen de voorkant) en wat foto's van isolatie. En het is goedgekeurd.. paar stapjes omhoog op de ladder en inderdaad de woning is weer iets meer waard, op papier.

boerk | 22-02-19 | 12:18 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Zie wat hier gebeurt. De Rabo bereid u voor op een aanvullende 'transitiehypotheek'. Zodat men als vanouds weer een woning dik boven de 100% kan belenen. En heel veel huilie-huilie als de boel weer financieel onder water komt te staan. Waarom zijn de Nuons, Eneco's en banken toch zo ingenomen met dat klimaatakkoord? En waarom is de VVD toch zo'n voorstander? Follow the money...

SansUnique | 21-02-19 | 13:46 | + 8 -

Je hoeft toch geen huis te kopen? Je kan toch huren? Ik heb ook een buurman die huurt.

Peter777 | 21-02-19 | 13:45 | 6 | + 0 -

Huren natuurlijk. Krijg net een aanbieding door van Faps. 800 eurotjes. Alleen maak ik me zorgen voor over 10 jaar met de jaarlijkse huurverhogingen. Dan is het al zo een 1200/1300. Gelukkig verdienen we ieder jaar ook veel meer.

Peter777 | 22-02-19 | 10:45 | + -1 -

Huren natuurlijk. Krijg net een aanbieding door van Faps. 800 eurotjes. Alleen maak ik me zorgen voor over 10 jaar met de jaarlijkse huurverhogingen. Dan is het al zo een 1200/1300. Gelukkig verdienen we ieder jaar ook veel meer.

Peter777 | 22-02-19 | 10:45 | + 0 -

Ik heb ook een buurman die dood gaat, gaat u nu ook dood?

boerk | 22-02-19 | 12:03 | + 1 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Voor de meeste mensen is het slecht nieuws. De huizen worden onbetaalbaar. Eigenaren van woonhuizen die er zelf in wonen worden er ook niet beter van.
Het eigen woningforfait gaat omhoog. Gezien de hogere WOZ waarde zal ook de onroerendzaakbelasring stijgen.

mona | 21-02-19 | 13:33 | 8 | + 18 -
▼ 5 antwoorden verborgen

Kan niet wachten tot die hele babyboom generatie komt te overlijden zodat we weer terug gaan naar normale prijzen.

Gemiddelde prijs koopwoning: 250.000 euro.
Kosten per maand: 884 bruto.
Modaal inkomen: 2855 (netto 2221)

Bijna 40% van je lasten gaat naar een woning. En dan hebben we nog niet eens GWL, gemeentelijke belastingen en eigen woning forfait meegenomen.

Daarom zeg ik, wanneer je meer dan 1/3 van je inkomen (oftewel 30% ongeveer) betaald voor een woning is deze gewoon te duur. En dan is nu de rente nog laag, wat als we weer 4% gaan betalen zoals voorheen vrij normaal was?

Janisstoppen | 21-02-19 | 13:32 | 13 | + 18 -

Tja. Kinderopvang is nou eenmaal fucking duur. Gelukkig komt het totaal van de vaste lasten hier niet boven de 30% van het netto inkomen uit en als straks de kinderen wat zelfstandiger zijn, zijn we natuurlijk helemaal boven jan.

Pierre Tombal | 21-02-19 | 22:25 | + 1 -
▼ 10 antwoorden verborgen

Fijn, dat wordt weer geld binnenscheppen voor de gemeentes.
Het ultieme verdienmodel van de overheid.

Uranus1767 | 21-02-19 | 13:30 | + 9 -

Hoezo goed nieuws? Zijn die gebakken luchtkastelen nog niet duur genoeg? Tijd voor een keiharde crash op de huizenmarkt om de woningmarkt te normaliseren.

Shao-Lint | 21-02-19 | 12:40 | 2 | + 7 -

Juist. Dat zal die eigen-woning bezitters eens een lesje leren. Stelletje criminelen.

Peter777 | 21-02-19 | 13:48 | + -8 -

Juist. Dat zal die eigen-woning bezitters eens een lesje leren. Stelletje criminelen.

Peter777 | 21-02-19 | 13:48 | + -10 -

Het is de hopen dat bruin brood een keer gillend duur wordt, daar heb ik er 3 van in de vriezer liggen.

ScottMcBeanie | 21-02-19 | 12:26 | 1 | + 43 -

Als dat zo is kunnen we nog altijd cake eten!

omgponies | 21-02-19 | 14:39 | + 7 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken