EU: Britse parlement moet deze keer éérst stemmen, we zijn geen gekke henkies

Ach Albion, hoe heeft u het zo ver laten komen? We kunnen treuren maar die Brexit komt er, linksom of rechtsom, zonder deal (wil eigenlijk niemand behalve dan de allerergste/allerdomste Brexiteers) of met deal. Maar ja, welke deal dan? De EU27 heeft de afgelopen jaren de rijen gesloten gehouden en is samen met Theresa May tot een Withdrawal Agreement gekomen. U weet: al dat harde werk kon vervolgens de prullenbak omdat het Britse parlement tegen stemde. Iets met een Ierse grens enzo. Dus of May weer even terug kon naar Brussel om de onderhandelingen te opnieuw te openen en met een nieuwe danwel aangepaste deal te komen. Daar had de EU geen trek in, vooral omdat het voor de EU totaal niet duidelijk is wat de Britjes dan wél willen. Want ze zien de bui weer hangen: samen met May wordt er weer iets nieuws bedacht, House of Commons zegt dan weer ‘nay’, repeat. Zinloze exercitie dus, waar bovendien ook geen tijd meer voor is (37 dagen). Daarom kuchte vandaag een EU-regenjas tegen iemand van Bloomberg: we gaan het maar anders doen, laat die Britten maar eens commitment tonen. We willen best iets anders bedenken voor May, maar dan gaan de Britten eerst stemmen. Pas als het Engelse parlement ein-de-lijk ergens mee ingestemd heeft, gaat de EU de regeringsleiders bij elkaar roepen om iets te ondertekenen. Maar wat dan? De deal blijft de deal, maar er schijnt op dit moment hard gewerkt te worden aan een juridisch inlegvelletje met extra garanties over de backstopkwestie om zo het Britse parlement alsnog over de streep te trekken, aldus een Spaanse minister. Maar De Deal blijft nog altijd De Deal, dus we hebben er een hard hoofd in.

Reaguursels

Inloggen

@The Ugly | 21-02-19 | 12:25
reaguurlinkjes zijn stuk, daarom hier:

Vandaar dus dat billboard, zodat iedereen kan zien wie de boel op scherp zet.

Pierre Tombal | 21-02-19 | 18:21 | 3 | + 1 -

Hahaha, remainers en banners mengen lastig. Begrijpend lezen van de tekst over de NHS op die bus was voor sommigen ook al zo moeilijk.

ScottMcBeanie | 21-02-19 | 21:11 | + 0 -

@ScottMcBeanie | 21-02-19 | 21:11:
ha kijk, reaguurlinkjes doen het weer. Ik snap helemaal wat je bedoelt, maar uiteindelijk zullen ook remainers in Noord-Ierland geconfronteerd worden met het feit dat de EU ze hoe dan ook een grens wil opdringen, hetzij met Ierland of met de rest van de UK. En dan wordt dus de vraag wat harder telt: (valse) principes of de portemonnee.

Pierre Tombal | 21-02-19 | 22:42 | + 0 -

@Pierre Tombal | 21-02-19 | 22:42: Wie dringt wie nou een grens op? Binnen de EU hebben we open grenzen. Als je uit de EU stapt heb je dat dus niet meer. Dat afschuiven op de EU is absurd en de wereld op zijn kop. De EU is een economische unie met een verregaande integratie op het gebied van bestuur en regelgeving. Dan kun je dus afspreken dat je de grenzen open laat. Heb je dat niet, dan heb je grenscontroles nodig. Noem mij een zichzelf respecterend land dat dat niet heeft. Trouwens, zo'n fan van open grenzen zijn de Britten helemaal niet anders waren ze wel lid geworden van het Schengen-verdrag. Dus hypocriet zijn ze ook nog. Zij zijn degenen die zeggen met de hele wereld fantastische betere handelsverdragen af te gaan sluiten. Leg mij eens uit hoe je een handelsverdrag met iemand sluit als je zelf een open grens hebt? Stel De VS heft 10% importtarief op staal uit de EU en 5% op staal uit het VK. Raad eens via welke haven al het EU-staal straks naar de VS wordt verscheept? De Amerikanen zijn niet gek.

The Ugly | 22-02-19 | 09:39 | + 0 -

De brexit paniek is net zo goed te wijten aan de EU als aan Engeland. Als de EU even normaal de huidige manier van werken had omgezet in handelsverdragen was er niets mis geweest. Maar dat was te makkelijk geweest en dan willen andere landen dat ook wel misschien, dus moest en drama geschopt worden. Harde lijnen. Geen verdragen.

Niettemin geloof ik nog steeds dat Brexit verreweg het beste is voor de Britten. Op de korte termijn pijnlijk, op de lange termijn zeer winstgevend.
Vergeet overigens ook niet dat Engeland niet alleen wordt bestuurd door het Britse parlement, maar ook op een aanzienlijke manier door The City. Daar zit immers al het kapitaal en geld is macht.
The City is niet gebaat bij Europese bemoeienis. Het is één van de meest schimmige instituten van de wereld. Dus het zou me niet verbazen als The City juist op een Brexit heeft aangestuurd, maar dan wel met de hoop op een zachte Brexit die hun het mogelijk maakt ongelimiteerd door te klooien zonder bemoeienis van Brussel, maar tegelijkertijd grenzeloze toegang tot de EU geeft.

En het kan zijn dat dat juist de reden is dat de EU dwars gaat en zegt: hartstikke leuk, maar het risico is te groot dat Engeland dan als machtige buur met een groot gedeelte van de financiële wereldhandel onder de hoede een overheersende factor aan de westgrens gaat worden. En dat willen we niet.

Ook dat zou weer begrijpelijk zijn.

Het spelletje is weer zo oneindig veel ingewikkelder dan aan de oppervlak duidelijk is.

Tisnietanders | 21-02-19 | 11:42 | 14 | + 0 -

@Mr.mc2 | 22-02-19 | 07:37:
EU biedt keuze uit drie mogelijkheden, slecht, slechter en slechtst.
1. Harde grens tussen Noord-Ierland en Ierland.
2. Harde grens tussen westelijk eiland en Noord-Ierland.
3. De buttplug, waarmee de Britten in de EU verankerd blijven.

Man-Van-De-Rekening | 22-02-19 | 12:04 | + 0 -

@The Ugly | 21-02-19 | 16:03: u bedoelt om ook illegalen tegen te houden.. ? Uhu

boerk | 22-02-19 | 12:11 | + 0 -
▼ 11 antwoorden verborgen

Voorlopig is er niks voor het UK parlement om over te stemmen, dus EU regenjassen kunnen kuchen wat ze willen. Tenzij er in Brussel door de pomp wordt gegaan kunnen "we" (ik zal er niet zo wakker van liggen) ons beter voorbereiden op een no deal Brexit.

Vitaly Chernobyl | 21-02-19 | 10:00 | + 1 -

Ja, hoe gaat het daar eigenlijk mee, die Brexit. Net zure regen, je hoort er nooit meer wat over. Zijn de Engelsen nu inmiddels weg of nog niet. Geen idee eigenlijk, en wie kan het wat schelen.

The2Amendment | 21-02-19 | 09:44 | + 0 -

Ja, hoe gaat het daar eigenlijk mee, die Brexit. Net zure regen, je hoort er nooit meer wat over. Zijn de Engelsen nu inmiddels weg of nog niet. Geen idee eigenlijk, en wie kan het wat schelen.

The2Amendment | 21-02-19 | 09:44 | + 1 -

Bovendien tellen de Britten, in tegenstelling tot Nederland, álle werklozen als werklozen.

Man-Van-De-Rekening | 21-02-19 | 09:23 | + -1 -

Nee hoor, niet raar. Europeanen verlaten het VK. www.independent.co.uk/news/health/bre...
Dus ja, dan loopt de werkloosheid wel terug. Lijkt me echter geen goed teken voor het VK.

* Il Principe * | 21-02-19 | 15:00 | + 1 -

@* Il Principe * | 21-02-19 | 15:00: Dat mensen die hun geld grotendeels naar het buitenland doen gaan verdwijnen én dat daardoor de werkloosheid in het eigen land daalt is een win-win situatie.

Geen idee waarom het "geen goed teken" zou zijn.

Vitaly Chernobyl | 21-02-19 | 20:33 | + 0 -

Ich bin ein Brexiteer. Ofwel, in deze kan ik mij vinden in de visie van Victoria Nuland, zoals geuit op 28 januari 2014: "Fuck the EU". No deal? No worries!

Man-Van-De-Rekening | 21-02-19 | 08:33 | 2 | + -3 -

Fuck de EU, Fuck Nederland, Hup Poetin!
Zoiets?

* Il Principe * | 21-02-19 | 13:44 | + 1 -

@* Il Principe * | 21-02-19 | 13:44:
Wat angstig voor ome Putin, en nu voor de zekerheid maar veilig in de armen van Mutti en d'r drankorgel. Bij de Duitsers ben je immers veilig.

Man-Van-De-Rekening | 21-02-19 | 15:06 | + -1 -

Ieder EU-land moet zijn buitengrenzen controleren. Dat is een verplichting.
Hoe die controle er moet uitzien, dat kan men zelf bepalen.
Er zijn voorbeelden genoeg in de wereld van steden waar een landsgrens dwars doorheen loopt en het leven zijn gewone gang gaat. Geen muur te zien.
Misschien kunnen ze eens een studiereis maken naar Baarle-Hertog.

Nonkel Frituur | 21-02-19 | 08:31 | 2 | + 1 -

Is Flandre ook al uit de EU?

Man-Van-De-Rekening | 21-02-19 | 09:10 | + 0 -

Dan wensen we Ierland veel succes met hun controles.

Vitaly Chernobyl | 21-02-19 | 21:03 | + 0 -

Ik blijf gewoon bij mijn eerdere plemp. Zet een groot bord neer langs de grens tussen Ierland en Noord-Ierland met de tekst "Future site of the Juncker-Wall". Laat vervolgens een of twee weken later duidelijk zichtbaar een bodemonderzoekwagen daar in de buurt rondrijden en proefboringen uitvoeren. Leun daarna achterover om naar het paniekerige gekakel in Brussel te luisteren.

Pierre Tombal | 21-02-19 | 08:13 | 1 | + 1 -

Volgens mij vergeet je ff dat ruwweg de helft van de Noord-Ieren helemaal niet bij het VK willen horen maar bij Ierland. Op wie worden ze boos denk je als die grenscontroles er komen?

The Ugly | 21-02-19 | 12:25 | + 3 -

Brexit heeft chaos veroorzaakt in de britse politiek. Chaos die al bezig is over te slaan op de economie en zal alleen nog maar erger worden. Het resultaat als het volk (of in ieder geval een meerderheid van 52%...) achter populisten aan loopt: dan krijgen ze de rekening gepresenteerd...

panthoseen | 21-02-19 | 07:42 | + -1 -

Inlegvelletjes? Daar heeft Kutte, uhh Rutte toch markrechten, uh merkrechten op gekregen? Die mag je dus alleen gebruiken als je Alibaba en zijn 40 rovers veel geld betaald of een goed betaald baantje geeft, dat mag ook want komt op hetzelfde neer...

ZwarteDag | 21-02-19 | 00:07 | 1 | + -2 -

Een inlegvelletje, gaat dat werken in het VK? Dat werkt alleen bij een murw geslagen volk van makke schapen...

nieuwe_Deen | 21-02-19 | 05:49 | + 6 -

Punxsutawney Phil! Bite him, bite him!

ZwarteDag | 21-02-19 | 00:03 | + 0 -

Voor iedereen nu wel bedroevend duidelijk dat beide kanten schaakmat staan en denken remise te kunnen halen.

omgponies | 20-02-19 | 23:20 | 2 | + 2 -

Beide kanten? Het is alleen het VK dat er intern niet uit kan komen wat het nou wil.

* Il Principe * | 21-02-19 | 12:45 | + 1 -

Je kunt niet tegelijk schaakmat staan. Ik ben helemaal voor schaakmetaforen maar het moet wel kloppen.

The Ugly | 21-02-19 | 12:55 | + 6 -

Ik zou zeggen: stop met onderhandelen over een deal die er toch niet gaat komen en sluit gewoon een handelsverdrag. Het is te laat, plan A is mislukt, tijd voor plan B.

GerbenW | 20-02-19 | 22:56 | 3 | + 1 -

Prima, de Britten hebben zelf een brexit-verzoek ingediend en ze kunnen dat zonder problemen eenzijdig weer intrekken. Daar is geen discussie meer over.

The Ugly | 21-02-19 | 12:29 | + 2 -

Daar voorziet artikel 50 dus niet in. Het hof van Justitie in Straatsburg bedrijft (weer eens) politiek. 50 Is een exit artikel, zonder bedenken.

Raider Twix | 21-02-19 | 17:02 | + 0 -

@Raider Twix | 21-02-19 | 17:02: Dat mag je vinden, maar juridisch heeft het Hof van Justitie EU (dat in Luxemburg zit trouwens, niet te verwarren met het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg) het laatste woord. En zij hebben gezegd dat het verzoek eenzijdig ingetrokken mag worden.

The Ugly | 21-02-19 | 22:01 | + 0 -

Ik zou zeggen: stop met onderhandelen over een deal die er toch niet gaat komen en sluit gewoon een handelsverdrag. Het is te laat, plan A is mislukt, tijd voor plan B.

GerbenW | 20-02-19 | 22:56 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken