Een harde brexit doet even pijn in Nederland, maar niet overal evenveel

Waarom niet nog eens een extra onderzoekje eruit gooien voor wat betreft de kortetermijngevolgen van de aanstaande (als er niet iets heel geks gebeurt in de tussentijd) brexit. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) borduurt voort op eerder onderzoek naar de blootstelling van bedrijfstakken aan de Brexit en de kosten per bedrijfstak van de Brexit in Nederlandse regio’s. Daaruit bleek dat Nederlandse provincies en bedrijfstakken harder getroffen worden dan andere Europese landen. Dat is ook niet heel verwonderlijk, want na absolute nummer 1 Duitsland is het VK een belangrijke handelspartner van Nederland. Dit keer kijken de onderzoekers aldus vooral naar de 'de initiële gevolgen' van het vertrek van de Britjes uit de EU, en dan de gevolgen van een harde brexit voordat bedrijven op de gewijzigde situatie hebben kunnen reageren. Overigens mogen we dit geen no-deal noemen van het PBL, want dan is er helemaal geen houvast en met nog meer totaalchaos als gevolg. Het PBL gaat hier uit van de gangbare WTO-tarieven. 'Zo wordt duidelijk waar de gevolgen van een Brexit potentieel het grootst zijn en daarmee waar beleid rekening mee moet houden in verband met mogelijke consequenties van een Brexit. Eveneens wordt duidelijk voor welke bedrijfstakken een goede voorbereiding op de Brexit van belang is', aldus het PBL (pdf). Het bedrijfsleven kan, ondanks dat Stef Blok de urgentie van de zaak al zo goed wist te onderschrijven, nooit genoeg gewaarschuwd zijn zullen we maar zeggen. Nou goed, door naar de bevindingen dan. De concurrentiepositie van de voedingsmiddelenindustrie en in mindere mate van de landbouw, chemie en handel zal verzwakken. Daar tegenover staat dat in de dienstverlenende sector, zoals financiële diensten, telecom en reisorganisaties de concurrentiepositie juist versterkt (opklikplaatje):

infolink

Sectoren die exporteren naar Groot-Brittannië moeten exporttarieven betalen, waardoor hun concurrentiepositie met Britse ondernemingen verslechtert, waar de hierboven genoemde sectoren met op nummer 1 de voedingsmiddelenindustrie de meeste pijn zullen voelen. Tegelijkertijd missen importtarieven voor bedrijven die onderdelen uit het VK halen hun effect niet. Tot zover de sectoren, nu door naar de Nederlandse provincies. Ook hier geen verrassende conclusie: vrijwel iedere provincie zal een verslechtering van de concurrentiepositie doormaken. Hierbij maakt het PBL wel de kanttekening dat de economisch grotere provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant minder last van hebben dan de kleinere. Volgens het PBL omdat er in die provincies meer financieel dienstverleners zitten, die er op de korte termijn op vooruit gaan en omdat ze minder afhankelijk zijn van economische relaties met het Verenigd Koninkrijk. 

infolink

Nou goed, zoals u weet is nog onduidelijk HOE de Britten de EU gaan verlaten. Als gezegd zal een no deal voor de meeste ellende zorgen, want geen overgangsperiode, geen akkoord over de handelsrelatie = puinhoop. Wat het gaat worden, is nog afwachten. Een tweede referendum is zeer onwaarschijnlijk, net als nieuwe verkiezingen. Uitstel zal er waarschijnlijk ook niet komen. Blijft over een deal met de Ierse backstop (waar veel mensen op tegen zijn), of een harde brexit of een complete no deal. Waardoor die laatste twee opties steeds waarschijnlijker worden. Daarom, het is maar goed om een beetje voorbereid te zijn. Want zoals Donald Tusk en Pieter Omtzigt onlangs al aangaven, de Britten zelf waren dat niet

Reaguursels

Inloggen

De Engelsen verzinnen wel weer n handeltje.
Om het voordeel wat de eu denkt te realiseren vlot te compenseren.

builder | 21-02-19 | 01:09 | + 0 -

EU import tarieven zijn binnen 5 seconden uitgeschakeld: je voert het uit de UK naar de Oekraine, daar wisselt wat geld van eigenaar en de UK producten zijn spontaan Oekrains geworden en kunnen importvrij naar de EU worden ‘vervoerd’. Allemaal een onnavolgbare papertrail waarbij de fysieke stromen totaal niet veranderen...

ZwarteDag | 20-02-19 | 18:24 | + 1 -

Ondanks de voor NL negatieve gevolgen blijft de NL-regering de EU steunen in zijn keiharde afwijzing van een redelijke overeenkomst. Maar dat is werkelijk uitzonderlijk; het zal echt de eerste keer zijn dat een kabinet van Rutte c.s. iets doet wat ten nadele is van de Nederlandse bevolking.

issieookweer | 19-02-19 | 20:05 | 5 | + 0 -

Onzin.
Er ligt een overeenkomst.
Die wordt juist afgewezen door de engelsen.

panthoseen | 19-02-19 | 20:45 | + 2 -

@panthoseen | 19-02-19 | 20:45: Ja, een verdragsontwerp voor harde en ongelimiteerde slavernij, zowel in voorwaarden als in tijd. Zou jij zo'n arbeidscontract met een werkgever willen aangaan?

issieookweer | 20-02-19 | 00:51 | + 0 -

@issieookweer | 20-02-19 | 00:51:

De backstop is een gevolg van de britse eigen "red-lines". Er zijn vele oplossingen om de economische schade van de brexit zo klein als mogelijk te houden. Maar de britten wijzen ze allemaal af. Wij hoeven niet te buigen voor de britten.

panthoseen | 20-02-19 | 07:37 | + 1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Laat maar komen die lui. Hebben allemaal een huis nodig.

Peter777 | 19-02-19 | 18:24 | + 0 -

Men doet er werkelijk alles aan om de Brexit in het meest slechte daglicht te zetten ooit. Framing, verbanden leggen, doemscenario's, alles is geoorloofd. Juncker, Verhofstadt en dergelijke dictator's blijven netjes uit de wind, fascinerend.

Stonecity | 19-02-19 | 18:08 | 3 | + 5 -

De Brinkhorstroute: "Als je tegen dit verdrag stemt, dan gaat het licht uit". We stemden tegen, en het licht bleef gewoon aan. En het verdrag werd alsnog ingevoerd.

Vitaly Chernobyl | 19-02-19 | 19:30 | + 1 -

Nou.. geeft eens een positieve wending aan een harde Brexit dan... ben erg benieuwd...

Epistulae_Morales | 19-02-19 | 19:51 | + -1 -

@Epistulae_Morales | 19-02-19 | 19:51: Dit jaar alleen al 39 miljard wendingen, gevolgd door 10 miljard wendingen per jaar (voor 2019 ongeveer 7 miljard) . Niet meer hoeven meebetalen aan verlaten woonwijken in Spanje of snelwegen in Polen. Niet de euro in gezogen worden (er zal in de toekomst genoeg druk uit worden geoefend op de niet-eurostaten in de EU om de euro in te voeren).

Niet meer onder de Frans-Duitse knoet zitten.

Vitaly Chernobyl | 20-02-19 | 07:37 | + 2 -

Zolang de grootste pijn maar terecht komt bij de veroorzakers, de brexiteers, dan vind ik het goed. Zij hebben deze ellende veroorzaakt.

panthoseen | 19-02-19 | 17:56 | 5 | + -6 -

@issieookweer | 19-02-19 | 20:12: een (1) lesje staatsinrichting leert dat de EU nog meer democratisch gehalte heeft dan Nederland. Dus begin hier dan.
Ik maak me overigens nergens ondergeschikt aan, sterker nog, ik profiteer juist.
Het enige waaraan ik me gedwongen ondergeschikt moet maken zijn de absurd hoge premies die ik moet betalen voor allerlei dom tokkievolk in dit land..

Epistulae_Morales | 20-02-19 | 00:08 | + -1 -

@Epistulae_Morales | 20-02-19 | 00:08: Democratisch? Vertel me eens, wat zijn de functie, de macht en de effektiviteit van het Europees parlement anders dan Augenwisch? In NL zitten we ook met een stel onbetrouwbare Eigenbrödler (wat is de Duitse taal toch heerlijk expressief), maar als de kamers ooit zouden besluiten om werkelijk iets aan de regering te doen, gebeurt dat ook, zelfs in deze tijd nog. Bovendien zijn ze in den Haag (nog) niet half zo corrupt als in Brussel/Straatsburg. Vele miljarden Euro's aan EU-individuen kunnen daarvan getuigen. Maar blijkbaar verkoop jij je zelf liever dan zoiets als eerlijkheid en integriteit te willen zien.

issieookweer | 20-02-19 | 00:46 | + 1 -

@Epistulae_Morales | 20-02-19 | 00:08: En wat doet EM voor de kost behalve blaten over hoge belastingen? Waarschijnlijk stemmen tegen eigen land.. en voor eigen gewin zonder nuttige bijdrage.

builder | 21-02-19 | 01:00 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Zie geen probleem als we kappen met bloemen en groente naar de UK te exporteren, scheelt een hoop Polen e.d. in het Wetsland en een enkele NL-er die er dik gels aan verdient.
Kassen plat gooien en woningen bouwen.

Uw Verzekeringsadvis | 19-02-19 | 17:39 | 1 | + 1 -

Klopt helemaal. Kassen opruimen. Uitgebuit importvolk retour. Profiteurs opknopen. Huizen bouwen op vrijgekomen grond. Winwinwinwin.... ik zeg doen!

builder | 21-02-19 | 01:03 | + 0 -

Doem scenario's te over. Eerst zien dan geloven. Bovendien baas in eigen land is mij persoonlijk wel wat van deze kunstmatig opgeklopte welvaart waard.
Met 2 rechterhanden en gezond verstand ben ik niet bang voor n Nexit. Wel voor deze bureaucratie die NL al decennialang op n achterstand zetten doordat de grenzen wagenwijd opengezet zijn voor alles en iedereen. Wat tevens de hoofdreden is dat wonen in NL voor gemiddelde nl-ers onbetaalbaar word. Dankzij de landveraders en leegtrek mentaliteit van onze bestuurders.

builder | 19-02-19 | 16:58 | 2 | + 4 -

Laat me raden.. jij betaalt een Nexit niet?

Epistulae_Morales | 19-02-19 | 19:54 | + 0 -

@Epistulae_Morales | 19-02-19 | 19:54: Volgens mij ben jij ziende blind en horende doof. Ik kan mij prima redden met een Nexit.
Sterker nog ik heb daar desnoods 50% of meer % loon verlaging voor over, om echt baas in eigen huis en land te zijn. Liever dat dan n blinde vazal van t 4e eutopia rijk!

builder | 21-02-19 | 00:57 | + 1 -

De energierekening doet meer pijn de komende tijd heb ik me door de buren laten vertellen.

TP 1984 | 19-02-19 | 14:45 | + 6 -

Interessanter dan dit is of die hele enegie transitie faal ons minder, evenveel of veel meer gaat kosten dan de brexit.

Ik vermoed het laatste, met gemak. Gelukkig hebben we dan wel de co2 met 0.2% teruggebracht wereldwijd, met de groetjes uit NL

Tsaaah | 19-02-19 | 14:32 | 1 | + 5 -

Was dat niet iets van 0,00002%?

issieookweer | 19-02-19 | 21:42 | + 0 -

Nergens lees ik wat er nou precies gaat veranderen mbt importtarieven. Waarom zou de UK die zelf veranderen? Gaat de UK morgen zelf die tomaten en paprika's produceren. En auto's zelf maken en zuivelprodukten en en en. Denk het niet, de UK importeert 60% en zal dat moeten blijven doen, die gaan daar echt niet zelf produceren. De UK gaat ook echt geen tariefmuur opwerpen voor de import als je zoveel inkoopt. Als de EU ook normaal doet mbt tot export vanuit Engeland, oog om oog tand om tand principe, dan gaat de handel alleen hinder ondervinden van de douane. Wat xport tariefjes vastleggen voor 80% van de export en dan verder glas plas was. Het is dezelfde problematiek als met de "Millenium-bug"destijds. Niemand kon vertellen wat er nou echt mis zou gaan, zeker als je als techneut wat doorvroeg. En idd, de wereld draaide destijds na uur U op 1-1-2000 echt toch gewoon door. Met de UK net zo, alhoewel op termijn de export voor de UK enigszins gehinderd zal worden door wat extra administratieve rompslomp. Maar als je 60% importeert heb je dat grotendeels zelf in de hand, toch?

gepast_betalen | 19-02-19 | 13:17 | 10 | + 0 -

@Mr.mc2 | 19-02-19 | 18:31: Ad 3): zijn er niet genoeg Turken en Marokkanen in NL die willen werken maar desondanks in de bijstand zitten?

issieookweer | 19-02-19 | 21:46 | + 1 -

@Vitaly Chernobyl | 19-02-19 | 19:39:
UK heeft net als EU zo goed als geen grondstoffen en produceert niets wat elders ook kan, dat is toeleggen als je wilt dat het bootje bij jou aanmeert ipv de overkant en toegang kopen op andermans markt om je spullen te slijten.
Da's het enige? voordeel van de EU, grote getallen.
Voordeel van de UK is dan wel weer dat ze de traditie en ervaring hebben van rovershollen als Hongkong en Calcutta

omgponies | 19-02-19 | 22:20 | + 0 -

Importtarieven EU uit niet EU landen, zonder deal, zijn afhankelijk van het soort product dat de EU wel/ niet nodig heeft.
En, zo gaan die dingen en de hele reden van elk handelsbloc, is bescherming. Dus de machtigste industrieën/producenten in de belangrijkste landen ( VW, Siemens , Airbus...) die lobbyen voor tarieven om hun markt te beschermen. Of soms te verlagen in ruil voor toegang...(China)...

Als je daarbij bedenkt dat in de huidige wereld en zeker in Europa er geen producenten bestaan die alles zelf doen en er geen voorraden meer worden aangehouden hebben invoertarieven op alle productiesectoren een directe invloed. Zowel in de EU als in GB.
En uiteindelijk zal het er gewoon om gaan wie het langste daarmee kan doorgaan zonder maatregelen, en wie het snelste een alternatief in zijn markt kan vinden.

Epistulae_Morales | 20-02-19 | 00:33 | + 0 -
▼ 7 antwoorden verborgen

Die artikelen over de brexit komen ondertussen mijn neusgaten uit. Waarom lees ik hier nog niks over het feit dat de verhoging van onze energierekening werd gebagatelliseerd? Wiebes mag dan wel door het stof gaan, maar wordt de hogere energiebelasting dan ook teruggedraaid?

mona | 19-02-19 | 13:11 | 4 | + 14 -

nee, natuurlijk niet. morgen is er weer een nieuw schandaal en is iedereen de vorige vergeten.

Peter777 | 19-02-19 | 15:31 | + 0 -

nee, natuurlijk niet. morgen is er weer een nieuw schandaal en is iedereen de vorige vergeten.

Peter777 | 19-02-19 | 15:31 | + 0 -

Omdat dit over de Brexit gaat...

Epistulae_Morales | 19-02-19 | 20:01 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

De dure regio's worden rijker, de arme regio's worden armer.
Dat klinkt misschien socialistisch en cynisch, maar wel een gevolg van een exit van de UK.

Voireaton | 19-02-19 | 13:11 | + -1 -

We pakken het nadeel wel weer terug tijdens de Nexit !

The2Amendment | 19-02-19 | 12:48 | 11 | + -2 -

@Atlas Shruggs 10 | 19-02-19 | 21:53: we gaan zien hoe leuk ze het vinden ouderwetse Britse feodaliteit weer helemaal * in* wordt...
De laatste keer dat ze zoiets probeerden heette dat de poll tax... dat waren nog eens tijden...

Epistulae_Morales | 20-02-19 | 00:36 | + -1 -

@Epistulae_Morales | 20-02-19 | 00:16: VMBO'ers met kerncentrales, wat een treffende vergelijking.
Want China heeft veel kerncentrales en heeft recentelijk precies gedaan wat ik zei, de Yuan werd gedevalueerd tegenover de 10% heffing van Trump. Zijn ze nu VMBO'ers? Nee, ze reageren op een dreiging.
Het is niet de slimste oplossing, maar dit is een tijd van ruzie, conflict en oorlog. Dan wordt jouw kennis uit een boekje terzijde gelegd en komen er echte maatregelen.

Atlas Shruggs 10 | 20-02-19 | 08:54 | + 0 -

@Atlas Shruggs 10 | 20-02-19 | 08:54:
Het is May die loopt te leuren voor een deal, die zatlap leunt achterover omdat hij dat kan.

omgponies | 20-02-19 | 11:23 | + 1 -
▼ 8 antwoorden verborgen

We pakken het nadeel wel weer terug tijdens de Nexit !

The2Amendment | 19-02-19 | 12:48 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken