Doorsnee Nederlander steeds rijker, maar nog steeds €18.600 armer dan voor de crisis

De gevolgen van de huizenbubbel komen vanochtend weer eens onverbloemd naar voren. Dan hebben we het in dit geval over het stijgende doorsnee vermogen - bezittingen minus schulden - van Nederlandse huishoudens, dat volgens het CBS in 2017 op €28.300 (+€6.000) uitkwam. Dat vermogen exclusief eigen huis ziet er echter een stuk minder spectaculair uit, want dat steeg van €13.500 naar €14.100. Geven we u er zoals de traditie voorschrijft ook nog een crisisvergelijking bij voordat we dieper in de vermogens duiken: een doorsnee huishouden is nog wel €18.600 armer dan in 2008. Een ander traditie is de toevoeging dat het CBS nog steeds geen toegang heeft bemachtigd tot opgebouwde tegoeden in spaar- en beleggingshypotheken, en ook het pensioenvermogen ontbreekt. Goed, is het eerst tijd voor het totale vermogen van alle huishoudens bij elkaar, dat in 2017 op €1.260 miljard (€2.083 miljard bezittingen, €823 miljard schulden) uitkwam. De macrobalans in grafiekvorm na de breek laat mooi zien wat men bedoelt met de lange balansen van huishoudens: veel eigen woningbezit, maar ook heel veel hypotheekschuld (86% van de schulden).



Ouderen zwemmen in vermogen

Dan van macro naar micro. De tien procent armste huishoudens hebben tezamen een negatief eigen vermogen van €51 miljard, met name wegens huizen die onder water staan. Vervolgens heeft de rijkste tien procent €951 miljard aan bezittingen, tegenover €142 miljard aan schulden. Het zijn vooral jonge huishoudens die in de armste categorie vallen, die natuurlijk nog tijd nodig hebben om vermogen op te bouwen. Voor de hoogste vermogens moeten we weer eens in de richting van de 65-plussers loeren. Een doorsnee vermogen van zo'n huishouden was in 2017 €113.000 - een eigen huis en een hypotheekschuld die foetsie is doen veel goeds. De helft van deze ouderen zat boven de ton, terwijl zo'n 11% boven de €500.000 uitkwam. Een negatief vermogen is terug te vinden bij slechts 4% van hen. Kortom: 50PLUS doet iets heel erg goed, en dan hebben we het vanzelfsprekend niét over de pensioenplannen van de partij.



Reaguursels

Inloggen

Mijn "opgebouwde tegoed" in de spaarhypotheek is niet van mij. Mijn "pensioenvermogen" is óók niet van mij - ik kan er nog geen pakje boter van kopen en de "aanspraak" die ik ieder jaar toegestuurd krijgt is even hard als datzelfde pakje boter in de zon op een zomerse dag. Terecht dus dat die twee niet zijn meegerekend in mijn "vermogen".

Vermogen is datgene waar ik nu iets voor kan kopen.

Vitaly Chernobyl | 19-02-19 | 19:01 | 2 | + 1 -

je Kunt je huis toch verkopen? Dus vermogen. Iig de executiewaarde...

Epistulae_Morales | 19-02-19 | 22:25 | + 0 -

Mooi, mijn aandelen zijn geen vermogen, want ik kan met 100 shares Ahold-Delhaize N.V. ook maar lastig winkelen in de Albert Heijn.

Voireaton | 19-02-19 | 23:28 | + 0 -

Pff, kop zou ook kunnen zijn: top 10% van de Nederlandse huishoudens heeft ongeveer evenveel vermogen als de onderste 90%.

Er wordt wat geneuzeld over een hogere energierekening, maar een vermogensbelasting van 5% zou deze rekening meerdere malen compenseren.

Schw4nz2.0 | 19-02-19 | 18:45 | 1 | + -1 -

Steel niet van mij, steel maar van hunnie? Wat zou je ervan zeggen als we de roverheid gewoon even inperken?

Cowboy Henkie | 20-02-19 | 05:28 | + 3 -

"Rijkdom" in stenen en op papier, kun je daar je vreten van betalen? Je energierekening? Je huur?

EefjeWentelteefje | 19-02-19 | 17:59 | 1 | + 2 -

Ja. Doe niet zo zielig.

fail | 19-02-19 | 18:55 | + 1 -

Nederland, het meest welvarende land ter wereld, met de armste burgers. Rijk worden op papier met je huis, maar het enige dat het oplevert is een hoger WOZ aanslag... Het pensioen geld geeft men in beheer aan de staat, om er achter te komen dat die daar nogal slordig mee omspringt. En omdat ze nauwelijks geld hebben, leasen ze hun auto's voor 500 euro per maand. En zijn ze trots op de lage bijtelling... Naieve sloebers, die denken dat ze vrij en welvarend zijn...

Dr_Prepper | 19-02-19 | 17:00 | 2 | + 21 -

Mensen die prive leasen hebben geen bijtelling.

hans123 | 19-02-19 | 21:24 | + 1 -

Doe niet zo pathetisch... uitkeringstrekkers met bijstand hebben hier meer te besteden dan middeninkomens in zuid Europa

Epistulae_Morales | 19-02-19 | 22:27 | + 1 -

Dus de crisis heeft 7,8 miljoen huishoudens 30K gekost, totaal dus 234 miljard euro verdampt.

Maar het meest verbazingwekkende vind ik nog het plaatje van de studieschuld per huishouden. Dat is in 5 jaar tijd met 50% gestegen.

nieuwe_Deen | 19-02-19 | 14:26 | 1 | + 0 -

Uhm, leenstelsel ipv gratis geld?

Montgomery Burns | 19-02-19 | 15:16 | + 10 -

Beste truc is altijd nog ruim onder je stand leven. Elke maand honderden en honderden euro's rijker.
Daarnaast gewoon je huis aflossen en dan geen rente meer naar de bank brengen en woonlasten van <€200 per maand. Hoef je ook niet door te werken tot je 70ste.

Diederik Vlegel | 19-02-19 | 11:47 | 10 | + 25 -

@Zatkniss | 19-02-19 | 13:28:
Eh... leven vrouwen in CH korter dan mannen? Ik zie dat vrouwen met 64 met AHV kunnen en mannen pas met 65. Of is dat iets wat na invoering vh vrouwenkiesrecht in 1971 gebeurd is?

Poekieman | 19-02-19 | 16:48 | + 1 -

@Lebowski72 | 19-02-19 | 13:17: ik ben een stukje jonger en kap er ook mee over een aantal jaar, alleen ik zou dat niet in CH kunnen doen en dat wil ik ook helemaal niet, ook niet in Nederland. Ik vertrek naar een warmer land waar je met de helft al heel luxe kan rondkomen, er zijn wel een aantal landen waar je fantastisch kunt leven voor een fractie wat het in NW Europa kost.

SpaansePeetvader | 19-02-19 | 19:12 | + 0 -

Exact! Spaar eens een keer voor iets.
Nee.. als dat nu niet kan, had je eerder moeten doen.. net zoals vroeger.. toen alles beter was

Epistulae_Morales | 19-02-19 | 22:28 | + 0 -
▼ 7 antwoorden verborgen

Dus inclusief huis is het gemiddelde vermogen 28.300 en zonder huis is het gemiddelde vermogen 14.100. Het verschil daartussen bedraagt 14.200 euro. Heeft men dan de totale overwaarde gedeeld door 17 miljoen Nederlanders ofzo?

Doctor Honoris Causa | 19-02-19 | 11:00 | 1 | + 4 -

In het gemiddelde zitten natuurlijk heel veel huizen "onder water" als je de opgebouwde tegoeden in spaar- en beleggingshypotheken niet meerekent. Slaat echt nergens op dus.

Ay_Caramba | 19-02-19 | 11:54 | + 4 -

Stenen kun je niet eten. Toch maar het huis afgelost. Iedere maand een belachelijk laag bedrag aan vaste lasten zonder hypotheekrente en aflossing verschaft meer lol dan een steeds meer door inflatie en vermogensrendementheffing weggevreten groot bedrag op de bank.
En beleggen is voor naïeven en dwazen. Vraag maar niet hoe ik dat weet.

gestoptmetroken | 19-02-19 | 10:55 | 3 | + 2 -

Je kunt er ook niet zo eenvoudig vanaf, of het verstoppen.

Iets zegt me dat Rutmans en Co iets weten te bedenken om daar gebruik van temaken, ten voordelen vd staat / klaplopiërs.

Poekieman | 19-02-19 | 11:26 | + 6 -

@Poekieman | 19-02-19 | 11:26:
Das is heel eenvoudig te doen, door een vermogenswinst belasting in te voeren of breng ik ze nu op ideeen?

Zatkniss | 19-02-19 | 11:35 | + 2 -

@Zatkniss | 19-02-19 | 11:35: in deze tijd is het toch niet zo heel moeilijk te bedenken dat een kluisje met baar geld heel wat interessanter is dan een bankrekening zonder rente

Epistulae_Morales | 19-02-19 | 22:30 | + 0 -

Gezien het vermogen van de oudere mensen hebben die dus te lang doorgewerkt...

Lebowski72 | 19-02-19 | 10:34 | 4 | + 0 -

Gezien het vermogen van de ouderen, hebben ze teveel gekregen.

Phoolie_the_King | 19-02-19 | 12:27 | + 1 -

Te lang doorgewerkt?
Men ging massaal in de (pre)VUT.
WAO was ook een dingetje...
Men werd massaal afgekeurd.

Analia von Solmsch | 20-02-19 | 13:59 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Wie werden er nog meer erg rijk? Ja de Duitsers in de Weimar-republiek. Ze hadden stapels bankbiljetten.

Mijn klomp breekt | 19-02-19 | 10:31 | 1 | + 1 -

Ze hadden tijdig BTC moeten kopen.

Of goud en zilver, want dat werkt nog ook als niets meer werkt.

Poekieman | 19-02-19 | 11:23 | + -1 -

' Een ander traditie is de toevoeging dat het CBS nog steeds geen toegang heeft bemachtigd tot opgebouwde tegoeden in spaar- en beleggingshypotheken, en ook het pensioenvermogen ontbreekt'

Iets zegt me dat bovenstaande data dus nogal grondig af kan wijken vd werkelijkheid

Gaat het uiteindelijk gewoon om direct beschikbaar spaargeld of spaarpotjes die binnen een paar jr tot je beschikking staan als zijnde relevant.

Over je zelf betaalde pensioen gaat nog immer de overheid en ook aan het door jezelf aangegane risisco tot aankoop van een huis en de bijbehorende overwaarde heb je niks, want het zit in stenen en je gaat niet in een tentje wonen om te cashen.

Gelukkig klopt de energierekening wel, oh nee, ook daar worden we afgezet en misleid

Tsaaah | 19-02-19 | 10:05 | + 19 -

Te Villa Vogelbeest Ondanks een paar aanzienlijke promoties met bijbehorend hoger salaris + een hypotheekrente die meerdere % naar beneden is, blijft er minder vrij besteedbaar inkomen over na het betalen van energie, telecom en een stapel belastingen.
De mensen die niet verder gekomen zijn dan een paar % per jaar verhoging hebben volgens mij iedere maand een uitdaging.
-
Buiten al die vaste lasten is "vriend" Rutte ongeveer rechstreeks verantwoordelijk. twitter.com/sypwynia/status/103986904...

Vogelbeest | 19-02-19 | 09:49 | 1 | + 17 -

U woont toch in België? Praat u nu over de Belgische of Nederlandse situatie?

De echte Stolwijker | 19-02-19 | 10:14 | + -4 -

Dus iemand die jarenlang hard gewerkt heeft, heeft een vermogen (in steen) waar hij niks mee kan doen maar wordt wel gezien als geld ?????... En dan redeneren wij dat hij door "zuinig" geleefd te hebben nu maar langer moet doorwerken en een lager AOW en Pensioen moet krijgen ??? En als je dan ouder bent dan kan je helaas maar weinig met dit geld omdat je lichamelijk geen verre reizen kan maken en/of niet begrijpt hoe het laatste nieuwe model van de Iphone (€1250) werkt... rare wereld...

Bello de Hond | 19-02-19 | 09:25 | 14 | + 7 -

@orca | 19-02-19 | 11:52:
Ik begrijp wat je zegt, maar zekerheid wordt duur betaald en je wilt nu ook leven. Die 120 is niet relevant. dat je ergens tussen de 80 en 90 wordt is aannemelijker en ook dat je op je 82e geen zin meer hebt om naar de costa op vakantie te gaan. Mijn verhaal komt eigenlijk neer op de middenweg, maak je schuld beheersbaar, leef nu en leef vanaf je 69e/70e als je met pensioen kan/mag (in mijn geval), incl AOW

Ook als de Euro klapt is die ton waardeloos idd, maar dan zal die ton die je als hypo nog hebt of i.d. ook peanuts zijn tav de WAO uitkering die je krijgt.
Rest ook nog het grote risico dat je huis straks gewoon box 3 wordt. Afbetaald is vermogen en dus belast. Daar kunnen we het iig over eens zijn, de overheid is onbetrouwbaar. Waarom moeten starters nu immers alles aflossen in 30 jaar?!

Enniewee, voor de gemoedrust is het beter af te lossen, voor je portemonnee niet altijd

Tsaaah | 19-02-19 | 13:55 | + 1 -

@Tsaaah | 19-02-19 | 13:55: je hoeft al die berekeningen niet te stellen: kun je meer of minder rente krijgen op je geld dan je hypotheekrente? Je kunt overal wel 4 a 5 procent renderen op spaargeld, conservatief, betaal je meer of minder rente over je schuld? Bij meer los je beter af, bij minder los je beter niet af, het is niet zo moeilijk...

SpaansePeetvader | 19-02-19 | 19:30 | + 0 -

Iemand met overwaarde in steen kan nog steeds verrassend veel van die overwaarde lenen. Wel jammer voor de erven...

Epistulae_Morales | 19-02-19 | 22:32 | + 0 -
▼ 11 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken