Ubers groei groeit niet meer en da's een veeg teken

Groei, dat is het toverwoord waarmee sommige (zwaar) verliesgevende mega-ondernemingen in de techsector drijvende wordt gehouden. Want groei houdt de belofte van winst levend en dat trekt de nodige investeerders. Uber is een dergelijk bedrijf. Ze is vooral bekend van van taxiritjes-app en de erbarmelijke chauffeurslonen, maar heeft bijvoorbeeld ook een voedselbezorgdienst (Uber Eats) en een app dat vrachtwagenvervoer vanuit de deelbaarheidsgedachte regelt (Uber Freight). Uber noteerde in 2017 $4,5 miljard verlies, en dat is vast een van de redenen waarom zelfs een enkelvoudig, sec genomen groeipercentage onvoldoende vertrouwen wekt. Ubers groei moet het liefst zelf blijven groeien en in ieder geval niet krimpen, zolang zware verliezen worden geleden. Dat lijkt de norm voor veel beleggers, temeer nu bekend is geworden dat Uber dit jaar naar de beurs gaat (IPO). De cijfers van 2018 die Uber vrijdag presenteerde, het eerste volle jaar van ceo Dara Khosrowshahi, zijn op het eerste gezicht gunstig. Volgens CNBC hield Uber in 2018 $11,3 miljard aan inkomsten over, een groei van 43% t.o.v. 2017 en groeide ook de omzet van de ritjes (zonder aftrek van de lonen) met 45% ($50 miljard). En het verlies? Dat daalde van 4,5 miljard naar $370 miljoen. Helaas was dit vooral de wijten aan de verkoop van de afdelingen in Azië en Rusland. Maar ook 'Its adjusted losses decreased 15 percent in 2018 to $1.8 billion, down from $2.2 billion in 2017', aldus CNBC, lijkt nog heel oké. Een behoorlijke groei en een afnemend verlies in 2018. De resultaten voldoen echter niet aan de groeiende-groeinorm. Want op kwartaalbasis nam het groeipercentage in verhouding tot 2017 af. In 2017 groeide Uber nog met 63%, een stukkie meer dan in 2018 (43%). Krimpende groei dus. Op kwartaalbasis blijft Uber ook nog eens zwaar verlies draaien en daalt wederom het groeipercentage: 'Uber's revenue for the fourth quarter came in at $3 billion, up 25 percent from the same quarter last year, lower than the 38 percent it grew in Q3.' De groei van verkoopinkomsten nam navenant af. In het laatste kwartaal van 2018 nam bovendien het verlies volgens de NYT dreigende vormen aan: 'But excluding certain one-time items, including the sale of some of its businesses, Uber’s losses for the quarter rose 88 percent from the previous year, to $842 million.' Daarbij moet worden aangetekend, om maar even niet met iets negatief positiefs, maar iets positief negatiefs af te sluiten, dat Ubers verlies in Q4 was wél iets minder dan in het derde kwartaal, nameijk $1,07 miljard.

Reaguursels

Inloggen

Uber is een gestoorde cash machine, vergis je daar absoluut niet in. Klanten zijn er gek op en aan chauffeurs hebben ze geen gebrek. Daarnaast zie je dat overheden wereldwijd steeds meer moeite hebben om simpele wetgeving te handhaven tegen dit soort 'disruptieve' (haha) multinationals. Al met al blijft Uber dus de wind mee hebben. Het enige minpunt is dat een morele belegger hier weinig trek in heeft, maar dat zijn er toch niet veel.

Klapband1408 | 17-02-19 | 21:45 | 1 | + -2 -

De klanten zijn gek op goedkoop en veel marketing. Allemaal dingen die gezien het gebrek aan winst door de aandeelhouders betaald worden.

frank87 | 19-02-19 | 11:55 | + 0 -

Hoe kunnen ze zoveel verlies maken?

Het is voornamelijk een 'platform' dat vraag en aanbod bij elkaar brengt. Als AirBnb, en die maakt volgens mij wel veel winst.

Poekieman | 17-02-19 | 13:38 | 3 | + 4 -

Omdat het stiekem gewoon een taxibedrijf is, met lokale kantoren, managers, administratief personeel, etc.

Huisregelneef_III | 17-02-19 | 16:09 | + 3 -

Door als een malle poen van de investeerders te verbranden middels promoties zoals deze: www.retailmenot.com/view/uber.com. De taxichauffeurs, pardon... Uber drivers, willen in dat soort gevallen natuurlijk wel gewoon hun centen blijven ontvangen. Kortom het is de standaard methode om betrekkelijk snel een fors marktaandeel bij elkaar te kunnen sprokkelen: geef je handel gratis of spotgoedkoop weg en dan zien we later wel eens een keer hoe er ook echt winst mee gemaakt kan worden.

Tinus Oudestraat | 17-02-19 | 16:30 | + 1 -

@Tinus Oudestraat | 17-02-19 | 16:30: Dat laatste is duidelijk: wachten op de extra mogelijkheden als de concurrentie verdwenen is. Dan zijn hogere prijzen en nog lagere lonen makkelijk uit de markt te halen.

frank87 | 19-02-19 | 11:52 | + 0 -

Verlies is de ideale witwasroute

ozzam | 17-02-19 | 13:36 | + 5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken