Apple pakt door. Presenteert in maart eigen 'Netflix'

Meer dan een appeltje voor de dorst
Meer dan een appeltje voor de dorst

Eind vorige maand wist ceo Tim Cook de mineurstemming rondom Apple op de beurzen nog enigszins te keren door te wijzen op groei van haar digitale diensten. U weet, verzadiging van de smartphonemarkt en toegenomen concurrentie, met tanende iPhone-verkopen als gevolg, hebben Apple in het post-iPhone-tijdperk geloodst. Gelukkig voor Tim groeiden volgens de laatste kwartaalcijfers de inkomsten uit Apples digitale diensten (vergeleken vorig jaar) met 19% ($ 10,9 miljard). Vooral Apple Pay en Apple Music doen het goed. Zolang de iPhone-verkoop bepalend is voor de prestaties van het bedrijf, heeft Apple echter geen tijd om op de lauweren te rusten. Dus pakt Apple dit jaar door met de ontwikkeling van haar eigen video-streamer 'Apple Video' en een betaald nieuwskanaal. Naar verluidt vindt de presentatie van de diensten op 25 maart al plaats, waarbij allerlei beroemdheden, waaronder waarschijnlijk Oprah Winfrey, acte de présence zullen gaan geven. Apple zal de streamdienst, die zeer à la Netflix en Amazon Prime gaat zijn, in april of mei gaan uitrollen. Alle content wordt ondergebracht in enkele app en zal via (Apple-)TV, smartphone, en tablet te streamen zijn. Hierbij kunt u denken aan tv-shows, series en aangekochte of zelf gefinancierde films. Hiero van Onemorething een mooi overzicht van welke series u mogelijk kunt verwachten. De vraag is dan: heeft Apple zoveel materiaal in huis dat u bereid bent uw Netflix-abonnement voor deze Apple Video op te zeggen? Het is nog niet allemaal bekend wat Apple qua streamvermaak allemaal achter de hand houdt. En toch kan het niet anders dan minder zijn dan wat Netflix (of Disney met haar imperium) biedt. Concurrent Netflix leent zich immers het schompes, speelt alles-of-niets en heeft in 2018 iets van $8 miljard geïnvesteerd in de eigen content, waarbij Apples $1 miljard maar schamper afsteekt. En hoewel Apple met haar platforms (iOS voorop) natuurlijk een aantrekkelijke positie heeft om samen te werken met producenten, onder het mom van 'if you can't beat them, let them join you', lijkt ook dat niet te lukken. CNBC meldt dat dat er met Netflix en HBO (van o.a. Game of Thrones) er geen samenwerking in zit. Zonder samenwerking lijkt Apple op het eerste gezicht tekort te schieten op inhoud. Maar ja wie weet wat Apple met deze of gene achter de schermen allemaal bekokstoofd heeft of nog gaat doen? Even afwachten dus.

Reaguursels

Inloggen

Het lijkt meer op een "me too" actie. Net als met de zelfrijdende auto.
Maar eigenlijk is net als de smartphone de markt voor videodiensten nu al verzadigd. Netflix heeft het met nauwelijks concurrentie nu al moeilijk. Ik geloof niet dat consumenten straks meerdere videodiensten afnemen.
Ik vind dat Netflix regelmatig mooie producties maakt, naast een hoop middelmatig spul. Maar als je zo'n mooie miljoenenkostende productie hebt gezien, dan is het klaar en wil je wat nieuws.
Ik kan nu al voorspellen wat de volgende stap is. Videodiensten gaan failliet of gaan fuseren.

André4711 | 17-02-19 | 08:40 | 1 | + 0 -

Ineens begin ik de #metoo hype te begrijpen. FOMO. Bedankt voor dit inzicht.

George Foreman | 17-02-19 | 17:55 | + 0 -

Dat hele Netflix snap ik dus niet. Een aantal goede series die exclusief voor Netflix gemaakt zijn, en als je die gezien hebt is er weinig boeiends meer. Het zou heel anders zijn als ik een willekeurige blockbuster uit de jaren '80 kon bekijken zonder beperking. Maar in de praktijk heb ik de keuze uit een heleboel tweederangsfilms, met slechts hier en daar een échte topper.

Nonkel Frituur | 16-02-19 | 14:20 | 1 | + 6 -

Vind je? Ik ben een nogal zure pruim als het om nieuwigheden gaat, maar ben toch wel erg te spreken over Netflix. Zat te zien! Sterker nog, heb de kabel TV (een dure grap hier in de VS) de deur uit gedaan.

Cowboy Henkie | 17-02-19 | 16:19 | + 0 -

Als Apple straks nog meer verlies draait dan Netflix, hebben ze dan "gewonnen"?

Ik zal wel te negatief zijn, maar ik zie Apple niet gered worden door een videostreaming dienst. Alle huidige diensten moeten geld erop toe leggen. En als Apple al veel gebruikers weet te winnen, dan is er niets wat ze tegenhoudt om direct naar de concurrent te vertrekken, ze worden niet ontmoedigd door "sunk costs" zoals bij een iPhone of Macwhatever.

Niet langer spraakmakende innovaties maar andermans platgetreden paden nog eens bewandelen. Wat een treurnis bij Apple.

Magnum Force | 16-02-19 | 14:11 | + 9 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken