Het is oorlog! Personeel KLM in opstand tegen nieuwe CEO

Niets verbindt meer dan het hebben van een gemeenschappelijke vijand. In de bedrijfskantines van KLM is het nu pijltjes gooien op de foto van Ben(jamin) Smith, die nieuwe baas van de vliegcombinatie Air France-KLM. Smith zaagt al langer aan de stoelpoten van KLM-topman Pieter Elbers, wiens contract in april afloopt en nu mogelijk niet wordt verlengd. Want waar de voorgangers van Smith nog een behoorlijke vorm van autonomie van KLM tolereerden, lijkt Smith uit een ander vaatje te tappen. Elbers staat symbool voor de weerstand tegen meer controle uit Parijs, en moet daarom weg. Ook zou Smith zélf in de RvC van KLM willen gaan zitten. Dat zorgt voor weerstand, waar ook minFin Hoekstra zich mee bemoeit, en er wordt actie gevoerd. De pilotenvakbond sprak met Smith over het aflopende contract van Elbers (stiekem, vond men bij KLM niet leuk) en er werd een 'Pieter Elbers moet blijven'-petitie opgetuigd, die ruim 25.000 keer werd ondertekend. Die petitie werd vandaag overhandigd aan voorzitter Hans Smits van de raad van commissarissen van KLM. Tijdens die overhandiging cq HELP PIETER AAN EEN CONTRACTVERLENGING-manifestatie zei OR-voorzitter Jan Willem van Dijk dat hij naar de rechter stapt als de Elbers niet wordt herbenoemd. Filmpje.



De boodschap is duidelijk: men gaat er alles aan doen om de mogelijk aanstaande machtsgreep te bestrijden. Tegelijkertijd is het vanuit oogpunt van Smith volkomen helder wat hij doet. Hij benoemde een nieuwe ceo bij Air France, koppelde Hop! aan Air France en euthanaseerde millennialfaal Joon. Nu wil hij doorpakken door andere bedrijfsonderdelen te centraliseren en van andere bedrijfsonderdelen, met Air France-KLM als holding en Air France, KLM en Transavia als werkmaatschappijen daaronder. Concurrenten als IAG en Lufthansa Group waar het moederbedrijf (respectievelijk British Airways en Lufthansa) de scepter zwaait, varen er wel bij. Is wat voor te zeggen en dat het niet lukt zoals u het nu gaat, is duidelijk. Dat de KLM sowieso niet autonoom is, is evengoed bekend. Daarom spreekt die OR-meneer Van Dijk in het bovenstaande filmpje zich een beetje tegen: 'Als het dan toch fout dreigt te gaan, hebben we vijftien jaar kunnen kijken naar onze Franse collega's hoe je zorgt voor sociale onrust en hoe je actie voert. Misschien moeten we maar een keertje laten zien wat we daar van geleerd hebben.' Maar als iets duidelijk is geworden uit dit gedwongen huwelijk, is dat onrust nooit iets zinnigs heeft opgeleverd. 

Reaguursels

Inloggen

Ik zie wel dat allerlei mensen zogenaamd overleg Wopke Hoekstra, Cora van Nieuwenhuizen en Ben Smith, echter ik mis 1 iemand die al meer dan een week niet in beeld is geweest. Dat is namelijk Pieter Elbers zelf, zou graag zien dat zonder dat hij op zijn eigen positie ingaat hij kan laten zien dat hij nog 'gewoon' aan het werk is.

Beroep = Boerenlul | 15-02-19 | 13:01 | + 1 -

Ik verwacht dat de medewerkers ban klm zich binnenkort in parijs mogen melden voor een door een EU noodwet gelegitimeerde dna afname.

The2Amendment | 15-02-19 | 12:05 | + 2 -

Er is ook nog zoiets als ene ondernemingskamer. Wanneer de baas van het moederbedrijf ook in de raad van Commissarissen gaat zitten van het dochterbedrijf, dan is er zeer snel sprake van een belangenconflict.

Dat gaat niet lukken. Ik ben alleen bang dat DLL Rutte wordt 'opgegeild' met het baantje als voorzitter van de Europese Commissie. En dat daarom de KLM geofferd moet gaan worden.
Je kan er ook op wachten dat Eneco voor een scheet en drie knikkers aan Engie/GDF Suez verkwanselt gaat worden.
Geef een cadeautje aan Frankrijk en misschien zit er wel een leuk Europees baantje voor je in.
Dit is mijn angst.

Haberdoebas | 15-02-19 | 11:42 | + 6 -

Hoezo belang van Schiphol en KLM in de groei naar voren brengen? Geen personeel meer te vinden, geen huizen meer te krijgen. We hebben eerder krimp nodig. Laat dat maar aan de franszen over. Ik zeg: Laat maar gaan zo.

Commun-Rechts | 15-02-19 | 11:07 | + 4 -

De snelste manier om miljonair te worden: miljardair zijn en een luchtvaartmaatschappij beginnen.

Mauguio | 14-02-19 | 23:10 | 1 | + 9 -

En om in de bijstand te komen, samenwerken met Frambozen.

Zatkniss | 15-02-19 | 10:53 | + 3 -

Centraliseren is een prima idee. Geef Elbers ook de leiding over Air France, dan maakt die toko binnen 3 jaar net zo veel winst als KLM.

Panelli | 14-02-19 | 22:08 | 2 | + 13 -

Alsof die Fransen winst belangrijk vinden.

Lafayette | 14-02-19 | 22:47 | + 10 -

Dan zal hij wel eerst de Fransen moeten vervangen door... Chinezen ofzo.

Poekieman | 15-02-19 | 10:50 | + 6 -

"Concurrenten als IAG en Lufthansa Group waar het moederbedrijf de scepter zwaait, varen er wel bij. Is wat voor te zeggen en dat het niet lukt zoals u het nu gaat, is duidelijk."

De concurrentie heeft geen Frans bedrijf als moederbedrijf. De problemen zitten allen bij Air France, dus centralisatie naar Parijs is net zoiets als een Italiaan directeur maken van de Europese Centrale Bank: een heel slecht idee.

Oh wacht...

Vitaly Chernobyl | 14-02-19 | 21:28 | + 23 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken