Ah, het grote orgaanroven kan beginnen

Een euhm...bijzonder proefballonnetje
Een euhm...bijzonder proefballonnetje

Wat zou ervan zeggen als de overheid u betaalt om bijvoorbeeld uw nier af te staan? Een soort omkering van de gebruikelijke rib uit uw lijf die volgt op de blauwe envelop. U hoeft niet eens dood te zijn; van sommige organen heeft u er twee en u blijft leven als er eentje wordt verwijderd. Dat is althans de bedoeling. Enfin, cash for kidnies kan zomaar een succes worden. Dat is het idee van de Amerikaanse econoom Mario Macis die deze week een lezing over betalen voor organen in Rotterdam houdt. Hij vindt dat het morele bezwaar om te betalen voor organen niet opweegt tegen het morele bezwaar dat er in Nederland jaarlijks 150 mensen sterven omdat ze niet op tijd bovenaan de orgaanwachtlijst stonden. Je zou kunnen zeggen dat zijn idee een vrijwillige variant is van de Donorwet, maar dan bij leven. Nu vragen wij ons in de eerste plaats af of een financiële motivatie de prikkel is die mensen overhaalt om voor of na hun dood organen te doneren, maar aan de andere kant noemt hij een bedrag tussen de $30.000 en $45.000 redelijk. Kan best zijn dat dat genoeg is voor mensen met een krappe beurs. ('Sociale woningbouw' noemen we vanaf dat moment dan ook 'orgaanboerderijen'.) In de tweede plaats is het voorgestelde systeem nogal etatistisch. 'Dat ik van het taboe op financiële prikkels af wil, betekent niet dat ik pleit voor een vrije markt tussen particulieren, waarbij mensen organen verkopen via Amazon. Het lijkt mij logischer dat een overheidsinstantie of verzekeraar het bedrag betaalt.'' Juist ja; de overheid gaat op grote schaal betalen voor organen van burgers, uiteraard tegen een vooraf vastgesteld tarief. Is dit nu de opmaat voor herverdeling van menselijk materiaal of gewoon een goed idee? Wij houden ons hart vast, om het zo te zeggen.

Reaguursels

Inloggen

Dan kan BNN de Grote Donorschow weer van stal halen.

Zatkniss | 15-02-19 | 10:56 | + 1 -

Of gewoon de donatie regels wat versoepelen, zo zou ik als ik een longtransplantatie nodig zou hebben ook blij zijn met de longen van een roker van 30 die bij een ongeluk omgekomen is.. maar die mag nu zn longen niet doneren...

Hoe hoog is overigens de gewenste gemiddelde sterfleeftijd voor dit kabinet? 120??

Haram_Kafir_4ever | 14-02-19 | 22:54 | 1 | + -1 -

Is er ook een lease of verhuur mogelijkheid?
Zodra er een familielid van me die nier nodig heeft wil ik em wel terug...

Haram_Kafir_4ever | 14-02-19 | 22:51 | + 4 -

Het idee is leuk, maar dit is Amerikaans capitalisme ten top. Immers wie gaat betalen voor die nier? Wie rijk is kan gewoon een nier kopen, wie arm is ziet de wachtlijst steeds korter worden om vervolgens zelf eerder aan het einde te komen dan de positie op de wachtlijst.

berkenboom | 14-02-19 | 22:25 | 1 | + 2 -

De basisverzekering.

Arjan | 14-02-19 | 23:22 | + -1 -

Beetje jammer dat de hele discussie hier gaat over mogelijke nadelen van zo'n systeem. Niet dat het niet zou werken, want dat is evident. Gewoon géén wachtlijsten meer, daar mag toch wel iets harder over gejuicht worden lijkt me!

Arjan | 14-02-19 | 21:40 | 1 | + -1 -

Ja, en dan met zn allen 110 jaar worden, werken tot je 100e en AOW vanaf je 101e verjaardag...

Haram_Kafir_4ever | 14-02-19 | 22:56 | + 5 -

Stel je bent ongeneeslijk ziek of terminaal ziek verklaard maar je bv. nieren werken nog prima en zijn gezond dan is tussen de $30.000 en $45.000 een mooie aanvulling voor je bucket list en je help er een ander mee...

steekmug | 14-02-19 | 20:53 | + 11 -

Nivelleren is een feestje: Nu ook met organen!

Phoolie_the_King | 14-02-19 | 20:51 | + 1 -

Je kan ook allemaal GroenLinksers, PvdA-ers en dergelijke zoeken die een orgaan nodig hebben en dan verblijfsvergunningen verstrekken op basis van
A) Het afstaan van een orgaan
B) je moet de donor levenslang in huis nemen
Kijken of al dat linksvolk dan nog steeds zo enthodiast is.

Vogelbeest | 14-02-19 | 20:23 | + 3 -

Mooi man. 30K vangen.
15K naar de fiscus.
Stop evt. uitkering.
Stop alle toeslagen ...
De staat wint het meest, gokje.

Raider Twix | 14-02-19 | 19:47 | 1 | + 23 -

Volgende stap is toch gewoon dat orgaandonatie een voorwaarde is voor een uitkering?

dodo12321 | 15-02-19 | 11:06 | + 1 -

Ik vind het een uitstekend idee. Iedereen verdient aan een transplantatie, het ziekenhuis, de specialist, de ambulancebroeder. Alleen de donor zelf niet, die krijgt niet eens gemiste werkdagen vergoed.

30K ineens maakt het misschien iets te verleidelijk om van de incasso-brieven af te komen, maar bijvoorbeeld levenslang kwijtschelden van verzekeringspremies kan ook.

Arjan | 14-02-19 | 19:05 | 10 | + 5 -

@Arjan | 14-02-19 | 19:35: @Arjan | 14-02-19 | 19:35: Ten eerste, leuk artikel! Echter moet ik wel zeggen dat ik vind dat de schrijver erg makkelijk vind omgaan met een aantal vergelijkingen en ethische vraagstukken. Erg geschreven vanuit een economisch perspectief maar niet erg wetenschappelijk en staat niet stil bij de risico's verbonden aan transplantaties, voor zowel donor als ontvanger. Bijvoorbeeld het stuk "In India mochten mensen hun nieren openlijk verkopen, er was een openlijke orgaanhandel" wat hij vervolgens als argument gebruikt voor alle orgaanhandel, terwijl niertransplantaties de minst risicovolle transplantaties zijn. Maar als ik dit lees "Een van de redenen om orgaanhandel te verbieden is, in de woorden van bioethicus en huisfilosoof van CNN Jeffrey Kahn, dat orgaanhandel kan leiden tot ‘uitbuiting van mensen die geld nodig hebben en die niet zouden doneren als ze er geen geld voor zouden krijgen‘." dan ben ik het eens met de uitspraak van J.Kahn. Ik denk dat jij het daar niet mee eens bent, gezien je reacties. Dit lijkt een verschil in visie/ mening. Ikzelf ben een orgaandonor via Sanquin, een vrijwillige keuze. Echter haat ik het donorregister (en staat deze ook op nee), gezien de standaard optie mij mijn keuze ontneemt. Ik ben van mening dat zodra je enige druk op mensen gaat uitoefenen, vooral in de vorm van geld waar een groot aantal mensen een zeer grote nood voor hebben, deze mensen verkeerde keuzes gaan nemen die levenslang nadelig kunnen uitpakken.

Anlail | 14-02-19 | 20:25 | + 1 -

@Anlail | 14-02-19 | 20:25: Bart Croughs schrijft vanuit libertarisch perspectief, voor eigen parochie, dus het kan wat cru overkomen. :)

Zelf vind ik inderdaad "uitbuiting van mensen die geld nodig hebben en die niet zouden doneren als ze er geen geld voor zouden krijgen" uitstekend weerlegd met "ja maar dat geldt dan ook voor werken". Je moet wel uitleggen waarom het ene wél uitbuiten is en het ander niét.

Toegegeven, een nier doneren is wat ingrijpender dan om 7 uur opstaan, maar wat precies het verschil is? Word je dan ook bv uitgebuit als je moreel "gedwongen" wordt om vrijwillig een nier of stamcellen aan een naast familielid af te staan?

Arjan | 14-02-19 | 20:56 | + 1 -

@Arjan | 14-02-19 | 20:56: "Je moet wel uitleggen waarom het ene wél uitbuiten is en het ander niét." De eerste gedachte die hierbij in mij opkwam was "vanwege de levenslange risico's"... Echter was de volgende gedachte dat mensen ook risicotoeslag krijgen bij gevaarlijk werk, dus dit is niets minder dan een extensie van een risicotoeslag + verkoop van... Ik denk dat ik uiteindelijk wel over te halen ben om voor een dergelijk orgaan verkoop systeem te zijn, mits dat goed vastgelegd zou worden in wetgeving betreffende de privacy, informatieplicht en regulering. Iets wat ik de huidige overheid op dit moment (compleet) niet toevertrouw. Kijk bijvoorbeeld naar de Wang Shangkun, deze was 17 jaar toen hij zijn nier op de zwarte markt heeft verkocht om een iphone en ipad te kopen. Nu ligt hij aan de dialyse omdat zijn andere nier het begeven heeft. Extreem geval maar wel het soort situaties waar ik bang voor ben die gaan ontstaan.

Anlail | 16-02-19 | 11:20 | + 0 -
▼ 7 antwoorden verborgen

mooi! mijn buren willen zich graag compleet doneren.

prototyp | 14-02-19 | 19:02 | + 5 -

Awesome, kunnen we toeslagen gelijk afschaffen.

Blasfemie | 14-02-19 | 18:32 | + 0 -

Ik voorzie loverboys die naïeve meisjes inpalmen om "vrijwillig" delen van hun lichaam te verkopen. Veel rendabeler dan gangbangs in Van der Valk

blubberpoesje | 14-02-19 | 18:05 | 2 | + 19 -

Mooie business inderdaad, en je hoeft zelf niks meer op te ruimen!

Cowboy Henkie | 14-02-19 | 19:58 | + 2 -

Je kunt een orgaan 1x verkopen, maar meerdere keren verhuren.

Poekieman | 14-02-19 | 20:53 | + 3 -

Als je maar geld hebt hé? Dan kan alles.

Mr.Crowley | 14-02-19 | 17:57 | 2 | + 7 -

Mensen met bijstand krijgen nu ook operaties die duurder zijn dan een nier, en anders levenslang dialyse; nog duurder. Dat is dus geen bezwaar.

Arjan | 14-02-19 | 19:00 | + 1 -

je moet rekenen met 3 a 4 nieren per cliënt, gedurende het leven, maak dan de som opnieuw.

Analia von Solmsch | 15-02-19 | 18:19 | + 0 -

tsja hier valt iets voor te zeggen. Ik ben hier noch tegenstander of voorstander van. Maar als je zelf rijk genoeg bent en nierproblemen hebt, vlieg je gewoon even naar India en leg je daar 10k op tafel. Dus zo kan het ook.

kami124 | 14-02-19 | 17:47 | 1 | + 0 -

Zo werkt het niet, want matches met een ander volk zijn meestal slechter. Het is handiger als we de autochtone bevolking zo ver krijgen hun organen af te staan voor wat kruimels.

Blasfemie | 14-02-19 | 18:35 | + 9 -

Over glijdende schaal gesproken...
Misschien n idee om hiervoor importvolk aan te spreken die nu vaak alles gratis krijgen.
Meestal levenslang zonder wederdienst.

builder | 14-02-19 | 17:44 | 3 | + 4 -

Fail

krappaal | 14-02-19 | 19:37 | + -3 -

Linksen geven anderen hun geld weg, dus vermoedelijk ook anderen hun organen.

Poekieman | 14-02-19 | 20:55 | + 5 -

Natuurlijk, als de overheid het regelt is het altijd goed...
Is de overheid niet ook de club die regelt dat je schuldeisers op zeker moment je loon mogen af pakken, en vaak de ook nog een de grootste schuldeiser?

frank87 | 14-02-19 | 17:16 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken