Gaan we weer. Blokker-afdankertje Intertoys staat alweer te koop

Misschien wordt het dan toch tijd om toe te geven dat als een bekende winkelformule niet werkt, dat vaak ook onder een nieuwe eigenaar niet gaat lukken. Die conclusie kun je trekken nu blijkt dat Intertoys uitstel van betaling heeft aangevraagd voor de Nederlandse winkels. Dat meldt de Britse eigenaar Alteri vandaag in een persbericht. CEO Roland Armbruster wijdt deze stap aan moeilijke marktomstandigheden. 'Met een daling van 50% in de winkelverkoop in 10 jaar tijd, kunnen we niet anders dan moeilijke beslissingen nemen. We betreuren de onzekerheid die dit creëert voor iedereen bij Intertoys, inclusief onze werknemers, franchisenemers en leveranciers, maar de marktontwikkelingen in de afgelopen jaren bieden ons geen alternatief. We zijn in gesprek met verschillende partijen over verdere samenwerking en zullen ons uiterste best doen om dit proces op de best mogelijke manier uit te voeren voor alle betrokken partijen.' Maar wacht, er is meer: het FD meldt dat Intertoys sinds twee weken te koop staat, het uitstel van betaling is om alvast de bezem door de organisatie te halen. Of alles verkocht gaat worden of alleen de Nederlandse tak is onduidelijk. Dat klinkt een stuk minder positief dan de Armbruster van november vorig jaar in opnieuw het FD, toen over 18 maanden weer winst werd verwacht, al werd er toen al met spanning naar de cijfers gekeken van de maand december. Die moeten dus vies tegengevallen zijn, waardoor Intertoys, dat in oktober 2017 werd overgenomen door Alteri, zich na krap anderhalf al weer op glad ijs bevindt. En dat terwijl Alteri werd aangekondigd als bedrijf dat gespecialiseerd is 'in transities van winkelbedrijven van offline naar online en omnichannel'. In tijden van economische voorspoed. Maar zoals onderzoek van ABN Amro ook al uitwees, is de markt voor speelgoedwinkels misschien (een stuk) minder hard aan het krimpen, men krimpt weliswaar nog steeds. Hadden die Blokkertjes het toch goed gezien, om er een 'te koop tegen elk aannemelijk bod'-bordje aan te hangen. De Blokkertjes, die overigens zelf prima geboerd hebben, zo blijkt uit de laatste gedeponeerde stukken. Het gaat altijd om op tijd afscheid nemen, hoe moeilijk dat ook moge zijn. 

Reaguursels

Inloggen

Zoals ik het zie verkoopt Intertoys alleen maar rotzooi. Voor een belachelijke prijs. Toen ze begonnen te zeiken over dat ik nog eens 2 kwartjes voor hun tering zooi mocht betalen voor een tasje omdat dat "milieu vriendelijk" wasm ben ik gewoon weggelopen en het allermeest milieu vriendelijkste mogelijk gedaan: vuilnis bij de vuilnisbelt gelaten. Ik snap niet wat het probleem kan zijn van speelgoedwinkels: kinderen willen het simpel houden. Iets bijzonders dat niet kapot gaat als je er te hard naar kijkt. Gelukkig hebben we in de buurt wel een goede speelgoedwinkel. Echt hele gave dingen om te kopen. En ja, dat mag mij ook wat kosten. Nee: politiek correct wil ik de kids in kwestie niet overdreven verwennen. Maar eerlijk gezegd: ja, helemaal. En het interesseert me geen reet wat dat kost. De truc is om dat met enorm veel "spectakel" in te kleden en ze dat te geven. Kinderen snakken zo hard naar erkenning en niets maakt ze gelukkiger in de vorm dan dat te geven. Ik zei: "goddank dat jullie er zijn." Hun antwoord? "ja dat horen we vaak. Heel vaak."

erasmus1000 | 13-02-19 | 00:02 | 1 | + -6 -

Heb je enig besef dat de kosten voor een tasje niet door Intertoys worden bepaalt maar door de overheid? Dat is hetzelfde als bij de supermarkt weglopen omdat er BTW op je voedsel wordt gerekend. Bovendien is het belachelijk asociaal om bij een simpele medewerker van de grootste speelgoed keten van Nederland weg te lopen en hem of haar jou uitgekozen troep te gaan opruimen. Voelt voor hun bovendien hoogst vernederend en denk je dat zij even met de directeur (of in dit geval Mark Rutte) de kosten van een tasje bespreken? Aso.

SpaansePeetvader | 13-02-19 | 10:04 | + 5 -

Tja vroeger verkochten ze alle spelletjes, tegenwoordig is het GameMania wat overigens loopt als een tiet. Ze zijn niet geëvolueerd in die rol, terwijl ze toch alle macht hadden die te claimen. V&D syndroom.

Tinus Trekveer | 12-02-19 | 22:52 | + 0 -

De grootste speelgoedzaak van Nederland, heden ten dage, is Marktplaats. De peuter maalt er niet om dat de originele doos er niet om zit.

Biersmurf | 12-02-19 | 21:47 | + 3 -

Het kan natuurlijk zijn dat het deze keer met zo veel verlies doorverkocht wordt dat de volgende koper er wel winst mee kan maken. Rente is vaak een heel grote kostenpost.

frank87 | 12-02-19 | 20:50 | + -1 -

Dat is jammer want nou moet ik zorgvuldiger gaan plannen bij het online bestellen van 'iets leuks' voor neefjes en nichtjes als ze weer eens verjaren. De praktijk tot nu toe was dat ik echt op het laatste moment nog even bij de plaatselijke Intertoys binnenliep om iets heel erg unieks te kopen. En als ik zoiets nu pro-aktief en op tijd toch online bestel staat de bezorger vrijwel nooit voor de deur als ik thuis ben. En ook de buren links en rechts (Oh wacht... ik bewoon het meest rechtse huis van het blok van 6) niet want iedereen in het blok waar ik woon heeft gewoon werk.

loze stijl | 12-02-19 | 18:28 | 1 | + 0 -

Daarom haal je online bestellingen af bij de lokale AH/Jumbo, want thuis moeten blijven wachten op een online bestelling is het tegenovergestelde van gemak.

Huisregelneef_III | 12-02-19 | 18:34 | + 6 -

Ik snap niet hoe het zo slecht kan gaan met Intertoys. Al hun grote concurrenten met fysieke winkels zijn pleite. Ze hebben feitelijk een monopoliepositie. Gaan ze soms niet genoeg met hypes mee tegenwoordig? Hebben ze geen kekke app? Is het assortiment te smal?

Huisregelneef_III | 12-02-19 | 18:07 | 1 | + 0 -

Vergrijst de bevolking enorm in de doelgroep van de winkel? (Autochtoon middeninkomen?) Heeft de doelgroep steeds minder te besteden vanwege steeds hogere belastingdruk en steeds duurder wordende prijzen? (Autochtoon middeninkomen?)

SpaansePeetvader | 12-02-19 | 19:25 | + 5 -

De cijfers van vorig jaar december zullen inderdaad vies tegengevallen zijn. Bij veel gezinnen met jonge kinderen gaat het zo: "Kijk eens, hier hebben we een mooi boek met allerlei speelgoed (reclame van Intertoys). Wil jij eens aankruisen wat je leuk vindt, dan schrijven we een briefje aan Sinterklaas (of aan de Kerstman) wat je graag wilt hebben en als je lief bent heb je kans dat je het krijgt (niet alles natuurlijk wat je aankruist)."
Vervolgens gaan de ouders het bestellen via internet, bij de bekende internetleveranciers. Dat bespaart een heleboel tijd. Idem dito met kinderverjaardagen of in de vakantie. Zo worden de dure catalogussen van Intertoys gebruikt om elders te winkelen.

mona | 12-02-19 | 18:02 | + 20 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken