Hop. Rutte III op de barricaden voor KLM

Gifpil incoming
Gifpil incoming

Het kan nog wel eens heel gezellig gaan worden bij de vergadering van de Eurogroep - de minFin's van de eurozone - vandaag. Dan hebben we het ditmaal niet over al dan niet nakende transferunie's, maar over de positie van ons eigen KLM binnen luchtvaartcombi Air France-KLM. In de wandelgangen fluistert men al een tijdje dat CEO Ben Smith de holding wil centraliseren. En dat terwijl, u kent het aloude verhaal, KLM het sinds mensenheugenis beter doet dan Air France. Het zou daarbij toch wel heel handig zijn als 'lastpak' en KLM-baas Pieter Elbers eruit vliegt, want die ligt vaak dwars om het Nederlandse belang te dienen. Maar volgens RTL Nieuws gaat minFin Wopke Hoekstra - hoeder van het Nederlandse belang van 5,9% in KLM - vandaag aan zijn ambtgenoot duidelijk maken dat hij dit 'een gifpil' vindt. Blijkbaar is Hoekstra toch niet zo gerust op een goede afloop ondanks kabinetsvergaderingen met Smith. Ter herinnering: de Franse overheid zit voor 14% in de het luchtvaartduo. De termijn van Elbers loopt overigens af in april, en voor die tijd zal de Raad van Commissarissen van AF-KLM moeten beslissen over zijn lot. Mocht de roddel bewaarheid worden dat Smith zélf in de RvC van KLM wil gaan zitten, dan lijkt dat toch een heel duidelijk signaal dat het centralisatiespook echt op de deur klopt. Wie trouwens ook op de barricaden staat voor het behoud van Elbers, is de topman van Transavia. En dan hebben we natuurlijk ook nog de door het KLM-personeel gestarte petitie 'Pieter Elbers moet blijven', waar inmiddels bijna 17.000 handtekeningen onder staan. Want ja, het vooruitzicht van KLM als B-merk is niet echt om over naar huis te schrijven. Dat kan toch niet de bedoeling zijn, na die eerdere recente faliekant mislukte test met een B-merk voor millennials. 

Reaguursels

Inloggen

De Air France - KLM dynamiek is de voorbode van de Federale EU - NL dynamiek. Keurige Nederlanders doen hun best en zijn relatief succesvol om de organisatie functionerend te houden en de Fransen maken er een potje van maar weigeren te leren van hun fouten en verschuiven de problemen alleen maar.

meme_mori | 11-02-19 | 12:03 | 1 | + 9 -

En laten anderen betalen voor hun fouten. Wat dat betreft is er in Frankrijk sinds 1795 niet zoveel veranderd.

Vitaly Chernobyl | 11-02-19 | 18:36 | + 0 -

Welke club politici versjacherde KLM ook al weer? Want goed voor...? T zoveelste debacle wat Nederlands icoon de kop kost.

builder | 11-02-19 | 11:38 | + 5 -

Typisch Frans, liever met z'n allen naar de klote dan het eigen ongelijk toegeven.
Typisch Brussels eigenlijk ook, maar ja, daar maken die Fransen ook al de dienst uit.

Zoals mijn over, over overgrootvader reeds zei: Frankrijk is een mooi land, maar het is jammer dat die Fransen er wonen.

Hoe dan ook, samenvattend:
Rutte doe helemaal niks. Want next job is ergens in Brussel. KLM wordt geofferd. je zal er maar werken

Tsaaah | 11-02-19 | 11:26 | 1 | + 6 -

The French, the French, everybody hates the French, even the Fench hate the French!

Poekieman | 11-02-19 | 13:56 | + 0 -

Kijk, dit is nou typisch iets waar Chinezen om lachen. De kindertjes van Europa...

squadra | 11-02-19 | 10:14 | + 3 -

Wellicht (weer) een leerzaam voorbeeld voor de Eypogroepers dat samengaan van verschillende bedrijven / groepen mensen / landen vaak niet goed gaat.

Maar als het voor de 'leiders' wel financieel positief uitpakt zal het toch doorgezet worden.

Poekieman | 11-02-19 | 10:09 | 1 | + 6 -

Het is idd geen zegen al die 'samenwerking' voor bedrijven. Met name de Minfins van NL en FR hebben een appeltje met elkaar te schillen over het verzet van de Hanzeliga tegen het EU beleid dat FR wil doorvoeren. KLM kan dan makkelijk verworden tot bargain chip.

Atlas Shruggs 10 | 11-02-19 | 11:29 | + 6 -

Een failliete klm lost wel het schiphol groei probleem op! Scheelt ons belastingbetaler mrd’s aan kostbare niet werkende oplossingen. Ik zeg doen! Al die stomme overstap passagiers mogen dan overstappen in frambozenland. Levert geen ruk op maar wel overlast.

ZwarteDag | 11-02-19 | 09:48 | 3 | + 1 -

Leuk verhaal voor die duizenden mensen die daar werken. Gelukkig zijn uitkeringen gratis.

Zatkniss | 11-02-19 | 09:51 | + 5 -

@Zatkniss | 11-02-19 | 09:51: En de volgende keer dat je ergens heen wil mag jij ook overstappen in Frambozenland

Dr_Prepper | 11-02-19 | 15:17 | + 1 -

De KLM moet worden vrijgekocht van de Frambozen. Ik heb dagelijks te maken met Frambozen en Frambozisch sprekende Zwitsers en het is gewoon een Chaos. Buiten wijn en kaas maken zijn ze enkel goed in lunchen en staken. Oke er zullen ook wel goede Frambozen zijn, maar die maken wellicht wijn en kaas.

Zatkniss | 11-02-19 | 09:23 | 1 | + 24 -

Goede analyse Zatkniss, anders is KLM binnen 5-10 jaar failliet.

pibasso | 11-02-19 | 09:40 | + -1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken