Bunq gooit 'kritische' klant (19) de deur uit. ABN Amro verwelkomt hem met open armen

Internetbank Bunq begon in 2014 als compleet disruptende nieuwkomer in de bankensector. Er kwam ook een boek over de oprichting ervan, met een lyrische aanbeveling van Joris 'dikke reet' Luyendijk op de cover dus dan weet je het wel. Bunq is bijvoorbeeld kei-vooruitstrevend wat betreft inspraak door de eigen klanten, of community. Daarvoor is er een platform, om zo samen tot een nog betere service en tevreden klanten te komen. Want, zoals in het hierboven aangehaalde boek ook beschreven staat: Bunq wordt niet 'geleid door kerels van midden vijftig in een duur pak', maar 'een club vol jonge honden' die, uit de hele wereld naar Amsterdam zijn gehaald en gekomen om een bank te beginnen die 'zijn geld gewoon verdient met het leveren van steengoede diensten aan klanten.' Of het nou toeval is of niet, dit bedrijfsmodel zorgt voor misschien iets te betrokken klanten van onder de twintig. Zo voerde een boze 18-jarige klant een DDoS-aanval uit op Bunq, als reactie op aangekondige prijsverhogingen. Bunq-baas Ali Niknam besloot destijds geen aangifte te doen tegen Jelle, maar achtte het voldoende om hem een weekje vrijwilligerswerk te laten doen. Dat was voordat bleek dat Jelle het niet alleen op Bunq gemunt had. Later waren er ook sterke vermoedens dat hij verantwoordelijk was voor aanvallen op de Belastingdienst en mogelijk ook ABN Amro, ING. Dat leverde 'Jelle' nog een interview op in de Volkskrant, en vooralsnog geen gevangenisstraf. Een nieuwe boze tiener en klant van Bunq heet Mario van Woensel, die ook het nieuws haalt vandaag. Geen DDoS dit keer, maar vanwege een eindeloze brij gezeur op Twitter en het Bunq-forum. Hij werd in het Engels te woord gestaan, de klantenservice is ruk, en die fucking push-notificaties waren ook om gek van te worden. Niknam himself reageert ook op de kritiek op de notificaties, vanaf zijn vakantieadres. Hij zegt alles ter harte te nemen, maar verklaart ook dat er niet gecapituleerd wordt voor de schreeuwers. En daarom kon Mario wieberen, blijkbaar.

Daarbij voegt Niknam, in het Engels verdomme, nog het volgende toe: 'One of our great values is freedom. So if you no longer feel at home here, or seriously think a traditional bank is a better match for you, then by all means go ahead: there are no strings attached and you are free to make whatever choice you please. If you decide to stay please try to be polite and constructive. At the end of the day all we do is for you.' RTL Z meldt dat Mario zijn bankzaakjes nu gaat doen bij ABN Amro. Een woordvoerder van die bank maakt gretig van de gelegenheid gebruik om te zeggen dat klanten niet op straat gezet worden na kritiek. 'Bij bedreigingen naar medewerkers toe of scheldpartijen trekken wij wel de lijn'. Een woordvoerder van de NVB vermoedt hardop dat er meer aan de hand moet zijn geweest. De woordvoerder van Bunq zegt dat het besluit genomen is 'om andere klanten te beschermen'. Misschien iets met het delen van wraakporno, oppert iemand op Twitter. Mario ontkent alle betrokkenheid, maar eerlijk is eerlijk, de naam van de bijbehorende Telegram-groep is mooi verzonnen. Wat er nou echt gebeurd is, zullen we nimmer weten. 'Waarom dit specifieke geval nieuws zou zijn is ons niet helemaal helder', aldus de Bunq-woordvoerder. Ons eigenlijk ook niet. We wensen ABN en Mario desalniettemin een fijne samenwerking toe. 

Reaguursels

Inloggen

Bunq disruptive? In 2014 mischien, maar inmiddels links en rechts ruimschoots gepasseerd door concurrenten die hetzelfde of aanmerkelijk meer bieden voor minder geld.

Tinus Oudestraat | 09-02-19 | 12:45 | 1 | + 6 -

Inderdaad, niets disruptends aan. Alleen duurder, leek me, toen ik er ooit globaal naar keek.

Voor mij is Knab de beste, en ook voordeligste bank, zeker zakelijk.

Poekieman | 09-02-19 | 19:12 | + 2 -
-weggejorist-
Kayla_Freame | 09-02-19 | 09:22 | + -1 -

Ik denk dat ABN al heel snel een mute-knop gaat inzetten. Want als je kritiek hebt op dit soort issues bij Bunq, dan heb je een dagtaak aan ABN. Verder denk ik dat het verstandig is dat Mario naar een psycholoog gaat, als ik zijn Twitter feed eens bekijk.

pleuriskuiken | 09-02-19 | 08:40 | + 3 -

We mogen met z'n allen niet vergeten dat Ali van Bunq een god-status heeft. Of ieder geval: ambieert. Zie bijv filmpje op www.bunq.com/update9 ... een Steve-Jobs-wannabe. Ik moest na 15 seconde al afhaken vanwege al het geklap ... voor een app ...

appelboor | 09-02-19 | 03:52 | + 10 -

Ik probeerde de overeenkomst met de belastingdienst op te zeggen, hun voorwaarden:
“Je moet klant bij ons blijven zo lang wij willen, of tot het moment dat wij besluiten afscheid van je te nemen door je op te sluiten. Je kan de overeenkomst elk moment per direct opzeggen door naar het buitenland te verhuizen.”

ZwarteDag | 09-02-19 | 02:07 | 1 | + 6 -

Misschien helpt schelden tegen de medewerkers? Dat werkt bij een bank vaak wel. ;-)

André4711 | 09-02-19 | 17:43 | + 1 -

Ze mogen te alle tijden een klantrelatie opzeggen. Het is geen overheidsinstelling ofzo.. het is een commercieel bedrijf. Met klanten. Geen burgers

Epistulae_Morales | 08-02-19 | 22:48 | 3 | + 3 -

Addition to self:
Komt rechtsregels uit hun voorwaarden:

“Je kan klant bij ons blijven zo lang je wilt, of tot het moment dat wij besluiten afscheid van je te nemen. Je kan de overeenkomst elk moment per direct opzeggen.”

Nou.. ze zijn wel duidelijk iig..

Epistulae_Morales | 08-02-19 | 22:52 | + 3 -

Zou het in ABN niet 'je kunt' moeten zijn, denk ik dan, als in het meest zuiver ABN sprekend deel van NL wonend reaguurder...

Poekieman | 09-02-19 | 19:08 | + 1 -

En probeer nu eens loon te ontvangen of een WW-uitkering aan te vragen, zo zonder bankrekening. Het blijft mij altijd verbazen hoe veel je moet als particulier en hoe weinig rechten je eigenlijk hebt als puntje bij paaltje komt. Zelfs je "grondrechten" worden doodleuk gewogen tegen zakelijke belangen van een derde partij. Niet dat een betaalrekening een grondrecht is, maar toch.

Huisregelneef_III | 09-02-19 | 20:41 | + -1 -

Lijkt me sterk dat Bunq een klantrelatie mag beëindigen omdat een klant kritisch is. Maar zie maar eens om je gelijk te halen tenzij je een rechtsbijstandsverzekering hebt die zich hiervoor wil inzetten (onrechtmatige daad?)

Vitaly Chernobyl | 08-02-19 | 22:37 | 5 | + -2 -

@Bromsmurf | 08-02-19 | 23:15: "Algemene voorwaarden" ROTFL. Er staat zoveel onzin in algemene voorwaarden die voor de rechter lachend de prullenbak in wordt geworpen, want strijdig met wetgeving.

Vitaly Chernobyl | 09-02-19 | 08:40 | + 4 -

@Bromsmurf | 08-02-19 | 23:15:
Het zou mij niets verbazen als er niks meer is geweest.. Bunq = Ali, die wenst geen kritiek en regeert als een dictator. Heeft er met succes een internetbedrijf opgebouwd, maar als je glassdoor reviews leest van (ex)-medewerkers.. dan zie je dat hij een gestoorde gek is.

Spruitkop | 09-02-19 | 12:39 | + 4 -

Ik denk dat er meer aan de hand is. Kritiek verdwijnt immers niet als je geen klant meer bent.

André4711 | 09-02-19 | 17:45 | + -1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken