Hoppa. De dood van de Nederlandse winkelstraat in één plaatje

De tijd van een winkel openen, vullen met onderbetaald studentenpersoneel en rustig wachten op winst is voorgoed voorbij. Dat is de conclusie van een analyse van ABN Amro vandaag over de retailsector. Natuurlijk valt hier zeker nog goed geld te verdienen. De detailhandel groeide voor het vijfde achtereenvolgende jaar. In 2018 nog eens met 3%. De gunstige economie en de doorgaans optimistische consument hebben tussen 2013 en nu voor een groei van de verkoop van 13% gezorgd. 'Ook in dit en het volgende jaar hebben huishoudens meer te besteden, waardoor de opgaande lijn in de retail standhoudt', lezen we. Maar het koopgedrag van de consument is veranderd, waardoor webwinkels met dubbele cijfers groeien en zullen blijven groeien (zij het iets minder hard) en voor de reguliere winkel blijft het schrapen, zoals dat plaatje hierboven laat zien. Behalve dat de verkoop op het internet een hap uit de markt neemt, spelen ook andere factoren een belangrijke rol, aldus de bank. Kijken kijken niet kopen is namelijk ook verplaatst naar het internet, en als er een gerichte aankoop gedaan moet worden gebeurt dat ook online. Daarnaast heeft u meer noten op uw zang gekregen voor wat betreft service. Personeel moet deskundig zijn en niet alleen maar weten waar de volumeknop van de geluidsinstallatie zit (RIP Men at Work). Voeg daar vervolgens de toegenomen concurrentie in de retailsector, met magere winstmarges als gevolg aan toe en u bent klaar. Daarom door naar nog een schrijnend plaatje.

Zie hier de snoekduik van het aantal passanten op de drukste winkeldag van de week (de zaterdag) in de winkelstraten van ons land. In de provincie is het pas echt schipperen, want daar concurreert men met enerzijds grote binnensteden en internet en anderzijds de lokale buurtsuper voor de huis-tuin-en-keuken boodschappen. Ga er maar aan staan. 'Ondanks het herstel van de economie vanaf 2014 is het bezoek aan winkelgebieden afgenomen. Ruim zeven op de tien winkelgebieden hebben nu minder bezoekers dan voor het economisch herstel inzette', aldus de onderzoekers. Maar wat kan hier aan worden gedaan? Door samen te gaan werken, om het winkelgebied aantrekkelijker te maken, liefst ook met een online uitlaatklep. Daarnaast noemt investeren in sfeerverlichting, plantenbakken, evenementen, markten en festivals als opties, met een aantal steden als voorbeeld waar dit al gebeurt. En dan is er nog de optie om nog iets extra's te bieden voor een onvergetelijke winkelervaring.  'Zo kan de klant bij herenmodezaak Only for Men in Doesburg tevens een knipbeurt en een kop koffie krijgen. Dat kan ook bij De Modeplein Rinsma in Gorredijk, waar de consument bovendien kan lunchen'. Of denk aan een schoenenwinkel die ook schoenen repareert, ook nog eens helemaal hip want duurzaam en zo. Eindconclusie van ABN Amro: 'Wij geloven vooral in het model waarbij online en offline wordt gecombineerd. De sterkste groei van internetverkopen wordt namelijk gedreven door ‘omnichannel’-winkels.' Nou groenteboertje: gooi uw komkommers op het internet. En open een fruitshake-hoekje in uw zaak. Komt alles toch nog goed.

Reaguursels

Inloggen

In “de stad” hoef je als man al 30 jaar niet meer te komen, lang voordat internet shoppen populair werd (kip of ei). Kleding, schoenen en telekom (allemaal gemarkt voor jeugd en vrouwen). HiFi, computer, meubilair en hobby zijn allang vertrokken. Mocht je in de stad een ommeteje kunnen maken naar je favo interesse winkel krijg je een bak met gezeur van de heks en dr creaties.

LipService | 09-02-19 | 19:22 | + 0 -

Parkeertarieven in de stad draaien de winkels de nek om. Met dank aan PvdA en GL.

André4711 | 09-02-19 | 17:51 | + 5 -

Grafieken zonder zaagtand op de y as neem ik niet serieus.Ik had natuurlijk nog liever gewoon de y op 0 gezien, maargoed...

berkenboom | 09-02-19 | 14:38 | + 7 -

Natuurlijk mede omdat sinterklaas wordt geterroriseerd door de Nederlandse politiek hé natuurlijk. De politiek is de grote ondergang van Nederland en met name de Nederlandse bedrijven.

Leukautootje | 09-02-19 | 12:21 | + 0 -

Het wordt wel weer beter. Als het geld op is van al die investeerders die geld blijven pompen in verliesgevende webshops in de hoop dat ze de nieuwe Amazon te pakken hebben. Of als de webshops volledig geconsolideerd zijn, en zonder de concurrentie niet meer goedkoper zijn dan de Expert om de hoek (die sneller levert)

frank87 | 09-02-19 | 10:33 | + 2 -
-weggejorist-
Kayla_Freame | 09-02-19 | 09:23 | + 0 -

Ik voorzie dat de "oude ambachten" nog wel overleven. Waarom zou ik LEGO voor 55 euro bij Intertoys kopen als ik dezelfde set voor 39 online kan bestellen? Het is exact hetzelfde product. Maar mij brood en biefstuk bestel ik niet bij AliExpress; deze moet ambachtelijk op locatie bereid zijn. De toekomst zit in streekproducten.

Drs.Bruutil | 08-02-19 | 21:50 | 1 | + 18 -

Winkelen is vaak een tijdsbesteding van mensen die niet op zoek zijn naar een artikel dat ze nodig hebben, maar zich graag onder de mensen begeven en een salaris meedragen dat in de portemonnee brandt.

Ettore | 09-02-19 | 08:19 | + 7 -

Zag iedereen tpch al een tijdje aankomen mag ik hopen ?
Kleine winkelcentra gaan weg, hooguit kleine winkelcentra met allemaal gespecialiseerd spul zullen blijven.
En de supermarkt. Zelfs de bakker en slager en groentehandel zal al de vraag zijn.
Het grotere centrum kan blijven bestaan, die zullen dan iets meer mensen trekken, in verhouding, maar ook een deel van die winkels zal puur een etalage en pashok zijn, waarna mensen de artikelen toch online gaan kopen.
En dan moet je toch zelf een goeie webwinkel hebben om dat er uit te halen.
Zullen dus weer veelal ketens en gespecialiseerde winkels zijn die overblijven.

zurekomkommer | 08-02-19 | 21:33 | + 1 -

Misschien leuk om een tweede grafiekje er in te plotten, nl die met de gemiddelde parkeertarieven per uur. Zou er een negatieve correlatie zijn? In huize Chernobyl in elk geval wel.

Overigens is eea weer goed voor de daling aan CO2-uitstoot. In plaats van met z'n allen in de auto naar de stad laten we één busje rijden met veel spullen. Klinkt veel efficiënter.

Vitaly Chernobyl | 08-02-19 | 21:02 | 1 | + 11 -

Tenzij al die wijven 99 van de honderd dingen weer terugsturen.

Harry Turtle | 09-02-19 | 16:20 | + 2 -

Stom grafiekje. In de afgelopen 15 jaar is de zondagsopenstelling in steeds meer gebieden gemeengoed geworden. De zondag slurpt van de zaterdag.

je postbode | 08-02-19 | 20:38 | + 29 -
-weggejorist-
je postbode | 08-02-19 | 20:38 | + -2 -

Winkelen is voor mij in de meeste gevallen toch vooral een noodzakelijk kwaad. Drukke winkels met een kleine collectie en ongeinteresseerd personeel met weinig kennis van zaken. Als ik dat online kan doen zal ik het dus niet laten en blijkbaar denken meer mensen er zo over.

Diederik Vlegel | 08-02-19 | 19:27 | + 9 -

Zolang wat voor 40 euro ingekocht wordt voor 100 euro verkocht wordt (kleding) en wat voor 2000 euro geproduceerd wordt voor 10.000 euro afgeleverd wordt (keukens) blijf ik er weg. Ik ga de de villa, de vrouw en de dikke BMW niet financieren. Noch van de vastgoedeigenaar, noch van de handelaar. Jammer voor het personeel, dat dan weer wel.
Leve marktplaats, leve de uitverkoop!

Analia von Solmsch | 08-02-19 | 19:27 | + 16 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken