Krimpend Twitter verzint list: gaat maandelijkse actieve gebruikers niet meer melden

U weet dat als er ergens staat 'Twitter explodeert' dat u dit niet als representatieve maatstaf mag gebruiken voor de mening van de gewone man op straat (DMvdGMoS). Maar het ziet er naar uit dat we in de toekomst in zo'n geval niet eens meer van een explosie kunnen spreken. In nieuwe resultaten over het vierde kwartaal (pdf) blijken er (opnieuw) minder gebruikers te zijn die iedere maand inloggen om te lezen wat Donald Trump nu weer geroepen heeft. Maar toch is er niet alleen slecht nieuws. De omzet van het sociale netwerk(je) bedroeg $909 miljoen, 24% meer dan een jaar eerder, met videoadvertenties die opnieuw meer dan de helft van de advertentieomzet vertegenwoordigen. En daarbij is het voor het vijfde kwartaal op rij dat Twitter winst maakt: het nettoresultaat komt op $255 miljoen, tegenover $91 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee overtreft het verwachtingen van marktanalisten. Daar tegenover staat dat de verwachting voor het eerste kwartaal van 2019 (omzet tussen $715 miljoen en $775 miljoen, bedrijfsresultaat tussen $5 miljoen en $35 miljoen) juist tegenviel onder investeerders. Daarnaast kondigt Twitter aan de maandelijkse gebruikersaantallen niet meer te rapporteren en die te vervangen door 'average monetizable daily active users' of mDAU. Die beslissing wijdt het bedrijf deels aan de groei van dagelijkse actieve gebruikers: 126 miljoen in Q4, van 115 miljoen dezelfde periode het  jaar daarvoor en 124 miljoen in Q3. Het aantal maandelijkse gebruikers nam af tot 321 miljoen, tegenover 326 miljoen in het derde kwartaal en 330 miljoen in Q4 2017. Hoewel maandelijkse actieve gebruikers-score altijd een belangrijke graadmeter is geweest voor de gebruikersbetrokkenheid van het platform, ziet Twitter dat nu anders.  De (vrij vertaald) dagelijkse gebruikers waaraan verdiend kan worden is the way forward

mDAU's zijn Twitteraars die inloggen op en toegang hebben tot Twitter op een willekeurige dag via twitter.com of op Twitter-applicaties die advertenties kunnen tonen. Omdat men denkt dat hiermee beter succes gemeten kan worden zal vanaf het tweede kwartaal alleen hierover gerapporteerd gaan worden. 'We willen onze externe stakeholders op één waarde afstemmen die ons doel weerspiegelt om elke dag waarde te leveren aan mensen op Twitter en geld te verdienen met dat gebruik', klinkt het. Het is overigens meteen de eerste keer dat Twitter deze dagelijkse gebruikers in de resultaten vermeldt. Maar is dat veel, 126 miljoen dagelijkse gebruikers? Nee. 'Concurrent' Snapchat telde eerder deze maand 186 miljoen mDAU's, Facebook had er liefst 1,5 miljard. Maar dat mogen we niet vergelijken van Twitter. 'Onze mDAU's zijn niet vergelijkbaar met die van andere bedrijven, waar vaak gebruikgemaakt wordt van meer uitgebreide statistiek die mensen omvat die geen advertenties zien.' Nou vooruit dan. Dit verhaal maar zeker ook de genoemde vooruitzichten voor Q1 werden voorbeurs alvast niet gepruimd. Actueel koersje ziet u hier

Reaguursels

Inloggen

Och, ik ben helemaal vergeten op Twitter te gaan. Maar ik heb dus niks gemist.

Gele Beer | 08-02-19 | 14:53 | + 1 -

Twitter is heel handig om nieuwe ontwikkelingen te volgen op het gebied van bijvoorbeeld bouwtechnieken of zoiets als huis automatisering. Voor politiek (of meningen in het algemeen) heeft het inderdaad vrijwel geen nut.

El-Teide | 08-02-19 | 20:33 | + 0 -

Even na het moment dat de Errug Linkse Media in de VS de frontale aanval op Trump inzette, werd bekend dat die Linkse Jankerts een oplage daling van 10 tot 25% bij opgerold en bedrukt wc-papier op krant formaat veroorzaakten.
Grote Klasse!
Nu Twitter dus ook.

Raider Twix | 07-02-19 | 19:15 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken