Schiphol houdt belangrijke vluchten. Voor €5 vliegen alleen nog vanuit de periferie

Dat is althans de bedoeling
Dat is althans de bedoeling

Voor €5 vliegen van Londen naar Eindhoven, wtf moeten we daar nou weer mee? vroegen wij ons af in het kader van het klimaat en anders wel het milieu. Ryanair had een actie met de genoemde keigoedkope tickets en in ander nieuws van dezelfde categorie kreeg prijsvechter Level slots toegewezen op Schiphol. Level is een prijsvechter van de International Airlines Group (IAG) -British Airways, Vueling, en Iberia- en gaat vanaf onze mainport vakantiegangers en vrijgezellenfeesten vervoeren  binnen Europa. Vreemd allemaal, want Schiphol is er vanwege zijn hubfunctie en €5-tickets markeren niks minder dan het begin van de ijsberengenocide. GroenLinks stelde ongeveer dezelfde vragen aan vliegminister Cora van Nieuwenhuizen: Gaat u er iets aan doen? Hadden we niet verwacht, maar het antwoord luidt ja, de minister gaat er iets aan doen.

Niet aan goedkoop perifeer vliegen trouwens, want 'binnen de Europese Unie is sprake van een vrije luchtvaartmarkt waarin Europese luchtvaartmaatschappijen zelf hun tarieven kunnen bepalen'. Het enige dat die tarieven mogelijk iets opdrijft is de door dit kabinet voorgestelde vliegtaks en/of de Brabo's gaan zelf misschien eens kiezen. Maar Schiphol vindt de minister andere koek. Internationale slotregels zorgen ervoor dat het voor Nederlandje lastig is om vakantievluchten van Schiphol te weren en uitsluitend belangrijke transfervluchten 'die het (inter)continentale netwerk van Schiphol versterken' welkom te heten -zeker als hubmoeders slots doorschuiven naar charterdochters. Dus komt dat plan: 'Nederland zal zich binnen de EU inspannen om ervoor te zorgen dat bij een herziening van de slotverordening er meer ruimte ontstaat voor nationaal beleid'. Niet klappen bij de landing betekent dan Schiphol, wel klappen betekent uitwijken naar Lelystad/Eindhoven/Bodemloze-put-naar-keuze. Ter voorbereiding op die inspanning bij de EU ligt er dan ook nog eens tot en met vandaag een internetconsultatie over 'de verkeersverdelingsregel' die dit alles mogelijk moet maken. Heeft tot nu toe 62 reacties opgeleverd en u hebt nog een paar uur de tijd om een beter liedje te bedenken.

Reaguursels

Inloggen

Iemand die denkt dat zijn ticket echt maar vijf euro zou kosten en dan boekt, die is ook niet goed bij zijn hoofd.

Fantabulosa | 08-02-19 | 08:20 | 1 | + 2 -

Nee, het kost het zeker niet. Maar who cares? Als een bedrijf het voor onder de kostprijs weg wil doen, waarom zou dat niet mogen? De kostprijs moet echter wel gewoon doorgerekend worden aan het bedrijf, dus gewoon belasting op kerosine betalen.

dyslexieman | 08-02-19 | 10:44 | + 0 -

Ik denk dat Groen Links en D'66 last hebben van een 'Plebs-allergie'. Ze willen niet geconfronteerd worden met het gewone volk wanneer ze weer eens op 's Rijks kosten een vlucht gaan maken.

Er is in Nederland een vrije markt. Wanneer iemand tickets aanbiedt voor E5,-- dan is dat zijn goed recht.

Haberdoebas | 08-02-19 | 08:14 | 2 | + 3 -

Dat is het zeker. Er wordt toch ook niet gezegd dat het niet meer mag? Schiphol kan niet veel meer groeien, anders moeten er start en landingsbanen bij. Dan ga je toch eerst de minst rendabele vluchten ergens anders heen doen?

dyslexieman | 08-02-19 | 10:43 | + 0 -

@dyslexieman | 08-02-19 | 10:43:
Het is niet gezegd dat de vluchten met die lage ticketprijzen minder rendabel zijn voor het vliegveld. Ze zijn met die aanbiedingen en gelegenheidsvluchten veel flexibeler om de boel vol te krijgen. En daarnaast hebben ze natuurlijk veel klanten die naast die 5 euro ook nog 50 euro uitgeven omdat ze ook nog moeten plassen onderweg.

frank87 | 08-02-19 | 13:45 | + 0 -

Met heel veel moeite wordt Schiphol main-hub, alle charters weggejaagd.
En dan.... wordt de KLM door Air France afgemaakt...
Weg Hub... Weg Schiphol...
Gelukkig heeft de overheid altijd wel zijn focus goed gelegd!

ZwarteDag | 07-02-19 | 20:42 | + 4 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken