Tolheffing op Duitse Autobahn weer stap dichterbij: discriminatie niet bewezen

Duitsland is een favoriet vakantieland van Nederlanders en waarschijnlijk ook omdat je daar lekker over de snelweg kan jakkeren, als u niet in een sinkhole rijdt per ongeluk dan. Om de erbarmelijke staat van het Duitse wegennet aan te pakken willen de Duitsers een tolsysteem in gaan voeren. Maar dat plan zorgt voor veel weerstand, maar dan met name van buiten de Duitse landsgrenzen. Wat wil? Citeren we uit eigen werk: 'Kort gezegd komt het er op neer dat u hoe dan ook moet dokken, maar hoe minder milieubelastend uw auto is, hoe goedkoper een wegenvignet. In eerdere (afgekeurde) plannen was een tolvignet duurder, maar een automobilist betaalt straks wel meer als hij met vervuilende auto rijdt. Maar let wel: Duitsers worden gecompenseerd doordat ze de kosten van de tol terugkrijgen via de belasting. Die korting gaat ook weer omhoog als ze in een zuinige auto rijden. En dat is racisme, aldus Nederland, Luxemburg en Oostenrijk.' Oostenrijk had daarom, gesteund door Nederland, een zaak aangespannen bij het Europees Hof van Justitie. Helaas ziet advocaat-generaal Nils Wahl in een advies (pdf) aan het Hof helemaal niets in het discriminatieverhaal. Het bekende riedeltje over adviezen van A-G's kent u, ze hoeven niet altijd worden opgevolgd door het Hof en dat is ook niet altijd het geval, maar (heel) vaak wel. Het verhaal van Wahl is dan ook vrij helder. Alleen een Duitser betaalt Duitse motorrijtuigenbelasting want Duits, en daardoor niet te vergelijken met automobilisten uit andere landen. Dat buitenlandse autorijders worden gediscrimineerd of ongunstiger behandeld acht de A-G ook niet bewezen, aangezien niet-Duitsers voor een kortlopend vignet kunnen kiezen, en Duitsers het hele jaar door tol moeten betalen. Dikke pech dus waarschijnlijk. In Oostenrijk heeft minister van verkeer Norbert Hofer van de plaatselijke PVV al een prachtig plan verzonnen ter compensatie: gewoon keihard TERUGHEFFEN, en als ze toch bezig zijn, dan kan ook meteen dat studiegeld omhoog voor buitenlandse studenten in Oostenrijk. Gaan wij ter afsluiting geen grap maken over de Duitse Autobahn en een bekende Oostenrijker, want flauw. En het klopt ook niet

Reaguursels

Inloggen

Betaal graag to voor de race eh autobahn. Maar dan wel beter en sneller onderhouden graag. Vielen dank.

Zatkniss | 07-02-19 | 09:38 | + 1 -

Scheelt straks dan wel mooi al die tank&boodschappen toeristen die nu de grensdorpswegen verstoppen voor paar stuivers voordeel. Omdat t gros de extra tijd en afstand gemakshalve vergeten.

builder | 06-02-19 | 22:32 | + -2 -

Ik vind het discriminatie dat ik als Nederlander veel meer voor een auto moet betalen dan een Duitser.

Coffee Party | 06-02-19 | 21:16 | 3 | + 7 -

Uitkeringen en voorzieningen zijn in nl daarvoor dan ook n stuk hoger en beter georganiseerd.

builder | 06-02-19 | 22:33 | + -3 -

Hoezo Europese eenheid. Maak met de auto een rondje Europa en je kan je voorruit volplakken met allerhande vignetjes.
En ja, het wordt allemaal alleen maar duurder,nooit goedkoper.

matatwork | 06-02-19 | 17:35 | 1 | + 14 -

Iedere automobilist brengt in elk Europees land al veer meer op voor de belastingbetaler, dan dat hij / de infrastructuur kost (NL: automobilisten brengen 11,5 miljard/ jaar op, er gaat ca. 1,5 miljard/jaar terug naar wegenbouw en onderhoud).

En wat dacht u dat al die inningssystemen kosten? De lachende derden zijn de Siemensen van deze wereld, die al die kastjes mogen verkopen...

libertat | 06-02-19 | 17:50 | + 15 -

Gezellig, die eenheid binnen de EU.

kweethetooknietbeter | 06-02-19 | 17:33 | + 3 -

Tijd dat wij dit ook invoeren in Nederland.

Janisstoppen | 06-02-19 | 17:26 | + -1 -

Die Duitsers hebben het begrepen. De gebruiker van de wegen gaat meebetalen.
Nederland kan wel gaan lopen klagen dat het oneerlijk is, maar wat pas oneerlijk is, is dat Nederland nog niet eenzelfde systeem heeft ingevoerd. Een systeem waarbij o.a. de 400.000 Poolse weggebruikers in Nederland ook hun 'fare share' gaan bijdragen aan het gebruik van de wegen alhier, zodat wij Nederlandse automobilisten niet 100% de last hoeven te dragen voor andermans gebruik.
En Oostenrijk mag al helemaal niet klagen, daar bestaat dat vignet ook al tig-jaar.

Phoolie_the_King | 06-02-19 | 17:16 | 1 | + 4 -

Die tolheffing op Duitse wegen is inderdaad niet eerlijk. Eerst verkopen ze je een vervuilende Duitse dieselauto, met vervalste uitstootgegevens, en dan willen ze daar voor extra tol gaan heffen. Leuk volk die Duitsers.

mona | 06-02-19 | 18:10 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken