Staat tóch weer op de kaart: de Zuiderzeelijn!

Afgelopen weekend testte de NS een Intercity tussen Den Haag en Groningen die niet stopte op overbodige stations als Lelystad en Assen. Dat was een schitterend pr-feest, maar hoewel NS-baas Roger van Boxtel anders beweerde ('Ik wil best wel uitleggen hoeveel plezier ik in tien minuten kan hebben') helpt dat kwartiertje tijdswinst natuurlijk niet echt. Precies daarom doen lokale politici plus het lokale bedrijfsleven een nieuwe poging om een Zuiderzeelijn - die nu Lelylijn heet - van de grond te krijgen. Dit zou dan de derde keer zijn dat het gefilosofeer over een snellere verbinding tussen het Hoge Noorden en de Randstad concrete vormen aanneemt, want zowel in 1986 als in 2007 gingen plannen daarvoor al de prullenmand in. De reden: geld en zoveel economische voordelen voor het Noorden zijn er nou ook weer niet. Het idee van de noorderlingen is om ditmaal een nieuw spoor tussen Lelystad, Emmeloord, Heerenveen en Drachten uit de grond te stampen, en dat zou dan 'zomaar een uur tijdswinst' geven. Gewoon doen, zegt ProRail-baas Pier Eringa, want zo'n trein jaagt de economie alleen maar aan ('Nieuw aanbod creëert vraag'). Op het prijskaartje wat aan dit alles hangt zien we een bedrag van tussen de €3 en €4 miljard. Ter vergelijking: begin 2000 stelde het kabinet Balkenende I als keiharde bovengrens een bedrag van €2,73 miljard. Dat zo'n bovengrens niet altijd een bovengrens blijft bewees onder andere de HSL. Kortom, dat schrikt nogal af, weet ook de Friese gedeputeerde Johannes Kramer, die daarom een 'nee' verkoopt. De NS zelf gooit een tweede glas koud water over de plannen heen met het commentaar om vooralsnog gewoon bij het testen met snellere treinen op hetzelfde traject te blijven, want verdeelde meningen. En zo moeten de Groningers het voorlopig met nachtelijke NS-feestjes doen, maar dromen mag altijd. Net als over een Schiphol op zee, bijvoorbeeld.

Fotobijschrift: in 2006 hebben 'enkele honderden werknemers, werkgevers, ambtenaren, studenten en politici uit het noorden van het land gedemonstreerd voor de komst van de Zuiderzeelijn' in Den Haag.

Reaguursels

Inloggen

Het eigenlijke probleem is dat niemand in het noorden woont en dus de trein never nooit niet rendabel kan zijn...
Ze kunnen beter een grote gratis P&R maken bij Lelystad en vandaar uit met de trein naar Amsterdam of Utrecht. Kost bijna niets, maximaal resultaat. Voorbij Lelijkstad zijn toch geen files meer, dus een auto is dan veel sneller.

ZwarteDag | 06-02-19 | 00:06 | + 3 -

Ik zit even die Wikipediapagina over de Zuiderzeelijn te lezen waarnaar wordt gelinkt. Er staat dat de handel in 1989 niet doorging omdat er een splitsing bij de NS kwam, waardoor ProRail ontstond. Kan zijn, maar dat is maar een deel van het verhaal. De aanleg van de lijn kreeg ook geen goedkeuring van de eindverantwoordelijke hoogste ambtenaar van het toenamlige Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu. Die vreesde dat de aanleg teveel milieuschade op zou leveren. Hoe ik dat weet? Ik werkte destijds op dezelfde afdeling, 2 deuren verderop en sprak er met hem over omdat de bewuste treinverbinding praktisch langs mijn toenmalige woonplaats zou lopen. Het zou me niet verbazen als 'het mileu' ook bij poging drie uiteindelijk roet in het eten gooit.

Tinus Oudestraat | 05-02-19 | 23:35 | + 2 -

Volgens mij willen Grunningers niet naar de randstad, en ze willen ook geen randstedelingen in hun provincie. Dus wie wil dit dan eigenlijk?

nieuwe_Deen | 05-02-19 | 20:31 | + 6 -

Ik stel voor een exprestrein van Groningen rechtstreeks naar Amsterdam CS of Utrecht Centraal. Terug als stoptrein. Niemand wil náár het Noorden.

Getekend, een ex-noorderling

magikeenklinkerhans | 05-02-19 | 20:01 | + 1 -

Ehm, en die plannen voor een hsl dan, en die zweeftrein, wat is daar toch mee gebeurd?

Analia von Solmsch | 05-02-19 | 19:04 | + 1 -

Financieel gezien zouden we gewoon Groningen, Drente en Friesland inclusief de Wadden voor een mooi bedrag moetenverkopen aan de buren. Uiteindelijk zijn het netto-kosten posten. Weg ermee. En limboland aanbieden aan de andere buren. De rest van NL is een stuk beter af zonder die uitvreters in het noorden en zuiden.

The2Amendment | 05-02-19 | 18:35 | 2 | + -8 -

Zou leuk geweest zijn als dat gebeurd was toen de gasbel bij Slochteren nog veel geld in het Haagse laatje bracht. Had de Randstad gewoon keihard moeten betalen voor al dat gas, in plaats van dat het de economie van heel Nederland een enorme impuls had gegeven. Dat is typisch Randstad, dom, achterlijk, wel halen, maar niet betalen.

RodeDraak | 05-02-19 | 18:52 | + 16 -

Goed idee. Daarna een grote muur ertussen om het gespuis uit de Randstad in de Randstad te houden.

Mauguio | 05-02-19 | 20:39 | + 2 -

Het verhaal ligt genuanceerder. De Lelylijn is berekend op € 2.8 miljard. Voor het versnellen van de IC van Leeuwarden naar Amsterdam is € 1.3 miljard nodig en dat voor 1 intercity in de ochtend en 1 in de avond. Voor het realiseren van 1 snelle intercity vanuit Groningen in de ochtend en avond is een soortgelijk bedrag nodig. Daarnaast slibt de A7 dicht in de spits. Capaciteitsuitbreiding bedraagt € 0.5 miljard. Voor minder geld heb je de Lelylijn die het noorden 6 x per uur met de Randstad verbind. De reistijdreductie bedraagt 1 uur. Dit in schril contrast met de beoogde reistijdwinst bij 1 super intercity. Daarnaast worden de lijnen Groningen/Leeuwarden - Zwolle ondergebracht in een regionale concessie en de frequentie van de stoptreinen worden verhoogd naar 6 treinen per uur.

Op deze wijze wordt het OV daadwerkelijk een alternatief voor de auto.

Het is een kwestie van kiezen. Ruim 3 miljard investeren in 1 super intercity in de ochtend en 1 in de avond met een kwartier reistijdreductie of 72 tot 108 x per dag een snelle trein over de Lelylijn met een reistijdreductie van 1 uur. De trein start in Groningen en eindigt in Breda. Route: Groningen - Drachten-Heerenveen-Emmeloord- Almere-Amsterdam-Den Haag- Rotterdam-Breda.

Overstapmogelijkheid in Almere met als reisdoel Utrecht - Den Bosch -Eindhoven en Maastricht. Op deze wijze wordt er een OV aorta van Noord- naar Zuid Nederland via het Westen gerealiseerd.

skjinmynnocht | 05-02-19 | 17:21 | 2 | + 9 -

Kun je niet wat meer details geven? Rijstelnummers enzo. Vind dit wat vaag.

Fantabulosa | 05-02-19 | 18:25 | + 3 -

@Fantabulosa | 05-02-19 | 18:25: De treinnumers kunnen pas worden toegekend op het moment het spoor er ligt. De komst van de Lelylijn zal impact hebben op de bestaande dienstregeling. Pier Eringa heeft te kennen gegeven dat hij de neergelegde visie een heel interessante visie vindt. Beoogd materieel is de ICNG die door de NS in 2021 in dienst wordt genomen.

Begin maart is er een symposium in Emmeloord over de Lelylijn. Voor het symposium zijn ook 2e kamerleden uitgenodigd.

Tijdens dit symposium krijgen de 2e kamerleden ook de vraag voorgelegd hoe zij de middelen willen besteden. Gaan wij voor een structurele oplossing of voor het leggen van een noodverband.

Zoals je in de telegraaf hebt kunnen lezen heb ik mijn visie vastgelegd in een zogenaamd witboek North-South Rail Connect. In het document ga ik in op het internationale, nationale en regionale belang van deze spoorlijn.

Vanuit de lokale politiek en vanuit het noordelijke bedrijfsleven gaan wij de komende tijd ons volledig inzetten op de lobby richting politiek Den Haag.

skjinmynnocht | 05-02-19 | 18:44 | + 6 -

Het gaat er stiekem gewoon om dat Drachten aan het spoor komt.
Het zal dus wel een spoorlijn Heerenveen-Groningen worden.

frank87 | 05-02-19 | 15:55 | + 0 -

2,73 miljard was in 2004:

2,73 x 1,02^15 = 3,67 miljard, bovengrens is dus hetzelfde gebleven.

ScottMcBeanie | 05-02-19 | 15:20 | 1 | + 5 -

Ja maar dit is een korter lijntje.

027 | 05-02-19 | 16:37 | + 0 -

"De NS zelf gooit een tweede glas koud water over de plannen heen met het commentaar om vooralsnog gewoon bij het testen met snellere treinen op hetzelfde traject te blijven, want verdeelde meningen."

Praat de NS niet voor zijn beurt? Andere vervoerders kunnen dit toch ook?

Henk657 | 05-02-19 | 15:19 | 2 | + 1 -

De NS gaat helemaal niet over de spoorlijnen plannen, dat is Prorail.

W_F | 05-02-19 | 15:59 | + 3 -

Andere vervoerders mogen in Nederland alleen regiolijntjes overnemen. Telkens als een andere vervoerder probeert een "hoofdroute" over te nemen gaat de politiek ervoor liggen. Nogal onzinning, want op die "hoofdroutes" rijden wel probleemloos diverse vrachtvervoerders, dus het kan best, meerdere maatschappijen op één spoorlijn.

Huisregelneef_III | 05-02-19 | 19:56 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken