Tesla koopt batterijenmaker met Tesla-trekje: verlies maken en frauderen

Opvallend Tesla-nieuws vandaag: de maker van elektrische auto's heeft de aanstaande overname van Maxwell Technologies, een fabrikant van superbatterijen bekendgemaakt. Maxwell maakt zogenoemde  'ultracapacitoren' ofwel condensatoren die meer energie per volume op kunnen slaan en een langere levensduur hebben dan standaard oplaadbare batterijen. Musk zei al eens fan te zijn van de technologie en er zelfs bijna op gepromoveerd te zijn aan de uni van Stanford. Dat ging niet door, maar nu heeft hij zijn eigen fabriek, en dat is ook mooi. Welnu, in de aankondiging van Maxwell staat dat Tesla $4,75 per aandeel betaalt, wat neerkomt op een totale prijs van $218 miljoen en een fikse premie van 55% boven de slotkoers van afgelopen vrijdag. Een woordvoerder zei hierover dat Tesla op zoek is naar 'potential acquisitions that make sense for the business and support Tesla’s mission to accelerate the world’s transition to sustainable energy' en ook Maxwells CEO zegt dat de overname ideaal is vanwege de duurzaamheidsdoelen van de twee bedrijven, maar ook dat het 'in the best interests of Maxwell stockholders' is. Maxwell verwacht de deal, die al door de raad van bestuur is goedgekeurd, in het tweede kwartaal van 2019 of kort daarna te hebben afgerond. Tesla heeft op dit moment een exclusieve deal met Panasonic Corp voor accucellen in Tesla-auto's. Maxwell levert op zijn beurt al aan autofabrikanten General Motors en Lamborghini. Overigens zijn er opvallende overeenkomsten tussen Tesla en Maxwell waarmee ze minder te koop mee zullen lopen. U kent de recente problemen van Tesla-topman met de SEC afgelopen jaar, maar bij Maxwell kan men er ook wat van. Ongeveer een jaar geleden moesten Maxwell en een van zijn voormalige salesmanagers boetes aftikken van respectievelijk $2,8 miljoen en $500.000 wegens het opblazen van de financiële resultaten. Door de boetes te betalen hoefde ze geen schuld te erkennen, noch te ontkennen. Daarbij staat Tesla er ook om bekend maar lastig geld te verdienen op de lange termijn. Gaan we naar de meest recente ingeleverde resultaten van Maxwell aan diezelfde SEC (pdf), onder het kopje 'Liquidity and Going Concern': 'The Company has incurred significant operating losses for several years and expects to continue to incur losses and negative cash flows from operations for at least the next 12 months following the issuance of these financial statements.' Gelukkig dat Elon nu alles overneemt. Komt het toch nog goed.

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Amelie_Alston | 05-02-19 | 09:12 | + 0 -

Ik gok dat ze het willen gebruiken voor snelladers: langzaam de condensatoren volladen uit het stroomnet en als er iemand wil laden, kun je hem snel volladen.

GerbenW | 04-02-19 | 18:36 | 5 | + 1 -

De hoeveelheid energie die je in condensatoren op kunt slaan is bijna verwaarloosbaar vergeleken bij wat er in een gelijk gewicht aan batterijen gaat. Voor pieken van een fractie van een seconde is het leuk. Wil je van nul tot 150 km/u accelereren op condensatoren, dan heb je een zwaar (en duur) pakket nodig, waardoor je bereik weer zakt. Condensatoren leveren vooral een langere levensduur van de batterij op als je vaak 'ludicrous' optrekt. Ik zou eerder condensatoren in een hybride auto verwachten (waar een veel kleinere batterij in zit die minder aan kan) en zelfs daar wordt voor batterijen gekozen. Tesla's kunnen al supersnel optrekken. Het kan met condensatoren nog wel sneller en er zijn vast een paar mensen die daar veel geld voor over hebben, maar de doorsnee automobilist heeft geen zin om vervolgens 90 op de rechterbaan te gaan rijden, omdat de batterij zo snel leeg gaat.

GerbenW | 05-02-19 | 00:12 | + 3 -

De hoeveelheid energie die je in condensatoren op kunt slaan is bijna verwaarloosbaar vergeleken bij wat er in een gelijk gewicht aan batterijen gaat. Voor pieken van een fractie van een seconde is het leuk. Wil je van nul tot 150 km/u accelereren op condensatoren, dan heb je een zwaar (en duur) pakket nodig, waardoor je bereik weer zakt. Condensatoren leveren vooral een langere levensduur van de batterij op als je vaak 'ludicrous' optrekt. Ik zou eerder condensatoren in een hybride auto verwachten (waar een veel kleinere batterij in zit die minder aan kan) en zelfs daar wordt voor batterijen gekozen. Tesla's kunnen al supersnel optrekken. Het kan met condensatoren nog wel sneller en er zijn vast een paar mensen die daar veel geld voor over hebben, maar de doorsnee automobilist heeft geen zin om vervolgens 90 op de rechterbaan te gaan rijden, omdat de batterij zo snel leeg gaat.

GerbenW | 05-02-19 | 00:12 | + 0 -

@GerbenW | 05-02-19 | 00:12:
Ik heb al jaren geleden een verhaal gelezen waar de batterij vervangen was door dit soort condensatoren. Dat is mooi, dan kan een kleine motor continu doordraaien op optimaal toerental, terwijl je ondertussen gewoon snel kunt optrekken.

frank87 | 05-02-19 | 13:47 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik gok dat ze het willen gebruiken voor snelladers: langzaam de condensatoren volladen uit het stroomnet en als er iemand wil laden, kun je hem snel volladen.

GerbenW | 04-02-19 | 18:36 | 1 | + 0 -

Nee, daar hebben ultracaps veel te weinig capaciteit voor. UltraCapacitors zijn meet voor piekstroom dingen.

Poekieman | 04-02-19 | 23:41 | + 2 -

Die z.g. Supercaps(condensators die supersnel op en ontladen)kunnen echt heel veel gaan betekenen voor energie opslag in de toekomst.
Voorlopig is het glad ijs.

De Profundus | 04-02-19 | 18:36 | + 1 -

Tesla draait toch al tijden 100en miljoenen per kwartaal winst? Soms heeft Daskapital toch wel een vreemde kijk op de wereld.

Leukautootje | 04-02-19 | 17:46 | 6 | + 1 -

@Leukautootje | 04-02-19 | 17:46 - Dat zei die muts van Theranos ook.

Huisregelneef_III | 04-02-19 | 22:55 | + 0 -

@zandoerlenaar | 04-02-19 | 19:11: probeer eens 30% per km in vergelijking met benzine. En dat is als je zelf al je stroom uit het net trekt

Epistulae_Morales | 04-02-19 | 23:20 | + 0 -

@zandoerlenaar | 04-02-19 | 19:11: In de VS is er alleen een tax credit (aftrek post) van 3750 dollar. Andere voordelen zoals met een EV in je eentje over de HOV (carpoolstrook) mag vanaf volgend jaar ook al niet meer. Ook zijn al lang niet meer alle oplaad parkeerplaatsen gratis meer..

Voor Tesla is de VS nog steeds de grootste afzet markt en daar zijn de subsidies voor EV's maar minimaal.. Ook hebben andere merken steeds vaker hybride of elektrische auto's in hun arsortiment zodat Tesla ook steeds minder aan de ZEV credits verdient door deze door te verkopen. GM weet met de Bolt verkopen voldoende ZEV credits binnen te halen voor de rest van de GM auto merken..

TuurlijkNiet | 05-02-19 | 12:54 | + 0 -
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken