Frankrijk: EU is nu even niet in ons belang

Typisch
Typisch

Als er marsmannetjes op aarde zouden landen, zouden ze zich afvragen waarom het eeuwig kwakkelende Frankrijk zich zoveel kan permitteren in de EU. Fransen zijn bijvoorbeeld enorm pro-EU, totdat het ze niet meer uitkomt. Dan hebben ze best een grote mond over wat er allemaal mis is en waarom het toch echt de hoogste tijd is om de Franse belangen te dienen, want dat is toch waarom de EU is opgericht, nietwaar? Nu al klassiek voorbeeld uit den actualiteit: Frankrijk is ineens fel tegen de mededingingsregels van de EU, want die staan een fusie tussen de Franse treinbouwer Alstom en het Duitse Siemens in de weg. Als de twee bedrijven hun krachten niet bundelen, bestaat de kans dat ze het afleggen tegen grote spelers uit opkomende markten die meer schaalvoordeel hebben. De Brusselse regels zijn bedoeld om concurrentie te bevorderen en zo de consument te helpen; een enorm Frans-Duits conglomeraat zou te veel macht op de markt verkrijgen, de prijzen opdrijven en innovatie hinderen. Kennelijk vindt Frankrijk dat geen probleem. Consumenten en burgers hebben toch al een te grote mond en te veel gele hesjes. Aan de andere kant is de Franse redenering - laten we eerlijk zijn - zo gek nog niet. Wat nu als buitenlandse concurrentie echt een probleem wordt voor Alstom, dan kan Parijs zeggen dat het in ieder geval heeft geprobeerd om arbeidsplaatsen te behouden door een veilige alliantie te bepleiten en bereid was de EU te omzeilen. Maar goed, hypocriet is het wel. Nu even wat snelwegen blokkeren door wijn/melk/krokodillentranen uit tankwagens te laten lopen. 

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Amelie_Alston | 05-02-19 | 09:12 | + 0 -

In dit geval houden ze even niet van de EU, maar als de pulsvisserij aan bod komt ...

klaas24 | 04-02-19 | 13:13 | 3 | + 3 -

U was mij net voor...

R0ckhound | 04-02-19 | 15:18 | + 0 -

Dat heeft Nederland helemaal zelf verprutst, de Minister voorop.

Huisregelneef_III | 04-02-19 | 19:24 | + 0 -

Pulsvisserij is terecht verboden.
Je gaat toch ook niet in een grot wonen omdat het Jappenkamp zo slecht was?

Raider Twix | 04-02-19 | 19:29 | + 0 -

Het wordt tijd dat Nederland buitenlandse staatsbedrijven onder een vergrootglas gaat leggen. Als parttime Nederbelg weet ik wat er allemaal fout kan lopen wanneer buitenlandse staatsbedrijven vitale delen van de economie in handen hebben.

Toen Belgie er aan dacht om de JSF te gaan kopen, dreigde Frankrijk om Belgie zonder stroom te gaan zetten. Alle Belgische kerncentrales zijn in handen van de Franke Overheid.

In Nederland is het al niet veel anders: Vattenval is een Zweeds staatsbedrijf. RWE is van de Duitse deelstaat Nordrein-Westfalen. De AVR (tegenwoordig GDF Suez/Engie) is van de Franse Staat. Busbedrij Connexion is van de Franse Overheid. KLM wordt bestuurd door feitelijk Frans Staatsbedrijf Air France.
Sandd is via via ook van de Franse Overheid.
Feitelijk worden we zo door Frankrijk gekoloniseerd. Echt gezellig is dat niet.

Haberdoebas | 04-02-19 | 12:37 | + 2 -

Japan bouwt de beste treinen. En vroeger Werkspoor.

squadra | 04-02-19 | 10:56 | 1 | + 5 -

De befaamde Italiaanse treinenbouwer is overgenomen door de Japanners. Dus of ze nog steeds de beste treinen bouwen?

nieuwe_Deen | 04-02-19 | 19:26 | + 0 -

In de eerste wereldoorlog kwamen zowel Duitse als Britse frontsoldaten erachter dat ze beter samen tegen de Fransen en Russen konden gaan vechten dan tegen elkaar. Ik was in shock toen ik dat verhaal hoorde.

squadra | 04-02-19 | 10:52 | 1 | + 5 -

Waar hoorde ik voor het eerst: "The French, the French... everybody hates the French. Even the French hate the French".

Poekieman | 04-02-19 | 11:58 | + 7 -

Voor de EU een feit werd werd ik door diverse lieden smalend aangekeken omdat ik destijds al zei dat we een EU zouden krijgen die geregeerd zou gaan worden door de as Berlijn/Parijs.
Et voila, we zien wat er gebeurt is.....
Het enige wat Zonnekoning Macron doet is zich suf prakkezeren hoe of de gigaschuld van Frankrijk op de andere EU landen kan worden afgewenteld.
Enkel en alleen om die reden wilde frankrijk zo graag de EU.

Dr mabuse | 04-02-19 | 10:36 | 1 | + 2 -

Het lijkt... links. Linksen willen niet geloven dat de mens, en zeker de Fransen, geneigd zijn tot alle Kwaad. Ze denken dat alleen rechtsen en kapitalisten dat doen. Nee, linksen, dat is eh... projectie, geloof ik.

Poekieman | 04-02-19 | 12:00 | + 0 -

Chinese treinen zie ik niet zo snel op onze spoorwegen verschijnen. Franse of Duitse wel. En als dat Frans-Duitse treinen zijn heeft de NS nog de keuze uit één leverancier. Wat zo dat monopolie met de prijzen doen? En in welke situatie verliest een Frans of Duits bedrijf het, waar een Frans-Duitse combinatie het wel zou redden?

Vitaly Chernobyl | 03-02-19 | 21:40 | 6 | + 2 -

@Vitaly: De Belgische? De Deense? De Zweedse?

nieuwe_Deen | 04-02-19 | 19:20 | + 0 -

@Vitaly Chernobyl | 04-02-19 | 06:28 - En omdat die zo goed bevielen, hebben we ook gelijk maar wat NH-90 helikopters besteld bij een andere poot van dezelfde firma. What could possibly go wrong?

Huisregelneef_III | 04-02-19 | 19:21 | + 0 -

Er is niets mis met bestellen bij een Italiaanse firma. Je moet alleen een goed contract opstellen. Zoals de Belgen bijvoorbeeld hebben gedaan.

nieuwe_Deen | 05-02-19 | 13:03 | + 0 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Alstom en Siemens willen fuseren om de concurrentie met Chinese giganten aan te kunnen. Op zich lijkt me dat een goede zet. Ik denk niet dat de consument daar veel nadeel van ondervindt. Ik zie liever Frans-Duitse treinen in Europa rijden dan Chinese. In het belang van de lidstaten wordt het tijd dat de EU de mededingingsregels nog eens beziet, teneinde zoveel mogelijk werkgelegenheid in de EU te behouden.

mona | 03-02-19 | 21:12 | 1 | + 0 -

Ik zie liever een Japanse trein.

Raider Twix | 04-02-19 | 19:26 | + 0 -

Neem het van mij aan dat binnen de EU slechts 2 landen échte macht hebben, en dat zijn Frankrijk en Duitsland.
De mededingingsautoriteit van Mevr. Vestager (ook bekend als Mijnheer Vestager want het verschil is niet te zien) zal de andere kant opkijken, want Frankrijk en Duitsland.
Een mooi voorbeeld uit het verleden was het verhinderen van een overname van Scania door Volvo. De Duitsers aasden immers op Scania, en de Fransen hadden Renault in de uitverkoop staan. Volvo mocht van de EU Scania niet overnemen. Men maakte een grote roze strik omheen Renault. Volvo trapte erin, en zit nu opgescheept met Renault, terwijl de Duitsers in hun vuistje lachten en Scania overnamen, want dat mocht uiteraard wél.

Nonkel Frituur | 03-02-19 | 21:08 | + 16 -

Als mededingingsregels ergens voor zijn uitgevonden is het wel voor dit soort cases! Als FR zijn zin krijgt kun je de mededingingsauthoriteit wel opheffen...
Uiteraard belemmert Google volgens FR wel de mededinging, maar het creeeren van een mega monopolist is uiteraard geen probleem als het een Frog is...

ZwarteDag | 03-02-19 | 20:45 | + 11 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken